Vårföräldrar 2016 del 3

Var i magen känner ni sparkar/rörelser ffa? Vet ni hur bebis ligger? :-) sist jag var på ultraljud, för drygt en vecka sen, låg bebis i säte, kände då och känner fortfarande enbart sparkar långt ner, i höjd där magen slutar och övergår i platt igen. Funderar på om den fortfarande ligger i säte eller när den tänkte vända på sig.

Är det nån som vet om vändningsförsök är obligatoriskt (vet att all vård är frivillig men ja) vid säte senare i grav (v 32 nu bara så tid finns ju!) eller kan man "välja" snitt direkt? Hört massa skräckhistorier om vändningsförsök och är verkligen inte sugen på det. :)
Har bäbis huvudet ner och fixerat och ryggen utåt höger sida.
Känner allmänt bök åt alla håll och mycket ilningar i nedre regionerna.

Men herregud. Nu är jag bara makalöst trött på detta tillstånd! Solen skiner, våren är påvägoch jag vill så mycket men orkar så lite.
Undrar hur länge det är innan jag får rida min lilla häst igen? Har gått en hel månad sen jag satt på hans rygg. Kan vara gravid en hel månad till om jag har otur. Och tänk om det blir komplikationer...
Blä blä blä

Var i magen känner ni sparkar/rörelser ffa? Vet ni hur bebis ligger? :-) sist jag var på ultraljud, för drygt en vecka sen, låg bebis i säte, kände då och känner fortfarande enbart sparkar långt ner, i höjd där magen slutar och övergår i platt igen. Funderar på om den fortfarande ligger i säte eller när den tänkte vända på sig.

Min ligger fixerad med huvudet neråt och ryggen lite till vänster. Känner sparkar högt upp på höger sida, strax under revbensbågen, och små händer som sprattlar och krafsar ner mot ljumskarna.

Är det nån som vet om vändningsförsök är obligatoriskt (vet att all vård är frivillig men ja) vid säte senare i grav (v 32 nu bara så tid finns ju!) eller kan man "välja" snitt direkt? Hört massa skräckhistorier om vändningsförsök och är verkligen inte sugen på det. :)

Jag tror att de brukar göra vändningsförsök i vecka 36-37 om inte bebisen själv har vänt sig på rätt håll då.
Vi provade att vända sonen som nu är tre och ett halvt men det lyckades inte.

Hade bestämt mig för att om den här bebisen också skulle ligga fel ville jag inte göra vändingsförsök igen. Inte för att själva vändingen var särskilt jobbig utan för att jag fick ligga kvar och vänta tills hans hjärtljud blivit normala igen (de gick upp en hel del) och det tog ett par timmar. Att ligga still på rygg så länge var typ det jobbigaste jag gjort på hela graviditeten.

Tror inte att någon kan tvinga dig att göra vändningsförsök men jag kan tänka mig att de kan tjata en hel del, de vill ju helst att man föder vaginalt före snitt :)

Nojar lite över fosterrörelser...
Jag både känner och.ser bäbis varje dag men har ingen koll på hur ofta egentligen.
Nu hade vi kollade i fredags och allt var ok.
I morse vet jag att det var nåt bök vid frukost.
Nu läste jag nåt om hur viktigt det var att känna fosterrörelser nu mot slutet. Försökt provocera bäbis med puffar och påskrift men det händer ingenting... Jag har aldrig nojar över detta innan och därför inte försökt påkalla något när det.är stilla. Mer puffat när det ändå rör sig.
Just det att jag inte får svar gör mig lite orolig. Kan det verkligen bli trubbel med barnet på så kort tid?

Jag både känner och.ser bäbis varje dag men har ingen koll på hur ofta egentligen.
Nu läste jag nåt om hur viktigt det var att känna fosterrörelser nu mot slutet. Försökt provocera bäbis med puffar och påskrift men det händer ingenting... Jag har aldrig nojar över detta innan och därför inte försökt påkalla något när det.är stilla. Mer puffat när det ändå rör sig.
Just det att jag inte får svar gör mig lite orolig. Kan det verkligen bli trubbel med barnet på så kort tid?

Jag fick "order" från förlossningen om att dricka ett glas kallt vatten och lägga mig ner på vänster sida i 2h samt räkna fosterrörelser. Känner man minst 10 sparkar behövde man inte åka in.

Men är du det minsta orolig så ring förlossningen. Jag blev också nojig mot slutet gällande fosterrörelser.

Mindre plats såhär mot slutet, så inget konstigt med att känna sällan. Dricka nåt riktigt sött brukar få igång bebis, typ outspädd saft. :)

Jag är iof bara i v 33 men vår skrutt bökar när han känner för det. Mest på helgerna faktiskt. Tänker att han inte är så bökig, att det finns mkt annat att göra där inne (lyssna på ljud, peta sig i näsan mm). Och att jag kanske inte är så känslig därinne kring livmodern. Men såklart jag nojar lite ibland ändå. Ska på TUL på tisdag så då får vi se hur allt ser ut därinne.

Mitt standardtips i tråden men: ring förlossningen och fråga! De har bättre koll på det här än vi här i tråden och kan ge dig bättre råd. :)

Och man ska alltid ta minskade fosterrörelser på allvar. Det är mindre plats i magen mot slutet, men det betyder bara att rörelserna känns annorlunda/svagare inte att de ska komma mer sällan. Man ska ändå kunna känna igen barnets egen rytm.

Mindre plats såhär mot slutet, så inget konstigt med att känna sällan. Dricka nåt riktigt sött brukar få igång bebis, typ outspädd saft. :)

Fast det är inte sant, ja det är mindre plats men det betyder inte att bebisen ska röra sig mindre. Däremot blir rörelserna annorlunda och man får kanske inte regelrätta karatesparkar på samma sätt som förut men man ska ändå känna rörelser som stämmer överens med bebisens tidigare mönster (om det funnits något).

Sen är det också så @Ray att bebisen sover mer sammanhängande mot slutet och kan ibland vara still en liten längre stund och därför inte reagera på buffar först. Men tipsen du redan fått är bra om du oroar dig. Kommer inte rörelserna igång när du legat på sidan ett tag och fortfarande oroar dig så tycker jag absolut du kan ringa förlossningen!

Fast det är inte sant, ja det är mindre plats men det betyder inte att bebisen ska röra sig mindre. Däremot blir rörelserna annorlunda och man får kanske inte regelrätta karatesparkar på samma sätt som förut men man ska ändå känna rörelser som stämmer överens med bebisens tidigare mönster (om det funnits något).

Sen är det också så @Ray att bebisen sover mer sammanhängande mot slutet och kan ibland vara still en liten längre stund och därför inte reagera på buffar först. Men tipsen du redan fått är bra om du oroar dig. Kommer inte rörelserna igång när du legat på sidan ett tag och fortfarande oroar dig så tycker jag absolut du kan ringa förlossningen!
Fast det blir att den rör sig mindre om den är fixerad o inte har mkt plats.:) det upplevs så iallafall.

Min bebis bryr sig inte om knuffar överhuvudtaget, känns som han bara ligger mer still om jag försöker provocera. Däremot så känner jag ordentliga rörelser väldigt ofta än så länge, men så är jag ju bara i vecka 32 och har säkerligen mer plats.
Ring och fråga, läste också ngn skräckhistoria häromdagen och har tänkt på det sen dess. Men jag tror att typ 99,99 procent av alla nojar över det ngn gång men det verkar vara ganska ovanligt att ngt ändå är galet.

I samma skräckhistoria så berättade mamman om henne teori varför barnet dött, att hon sovit på höger sida?!? Får man bara sova på vänster sida alltså eller är det lite överdrivet? Har försökt göra det två nätter i rad men jag blir galen på hur ont det gör på örontippen när man inte kan växla sida:( rygg får man väl inte heller sova på?

Låter lite som jag, jag har inte heller provat att buffa igång bebis och vet inte riktigt hur/om det funkar. Känner bebis då och då, men tycker inte att jag ser ett direkt mönster. Ganska ofta blir det lite liv och rörelse när jag är uppe och kissar och dricker vatten på natten, men inte alltid. Nojar lite när jag läser att man borde lära sig barnets rytm, men har inte känt mig jätteorolig hittills. Om du är orolig att det varit ovanligt lite aktivitet nu är det kanske bäst att ringa förlossningen som @KattenKorven föreslog.

Min bebis bryr sig inte om knuffar överhuvudtaget, känns som han bara ligger mer still om jag försöker provocera. Däremot så känner jag ordentliga rörelser väldigt ofta än så länge, men så är jag ju bara i vecka 32 och har säkerligen mer plats.
Ring och fråga, läste också ngn skräckhistoria häromdagen och har tänkt på det sen dess. Men jag tror att typ 99,99 procent av alla nojar över det ngn gång men det verkar vara ganska ovanligt att ngt ändå är galet.

I samma skräckhistoria så berättade mamman om henne teori varför barnet dött, att hon sovit på höger sida?!? Får man bara sova på vänster sida alltså eller är det lite överdrivet? Har försökt göra det två nätter i rad men jag blir galen på hur ont det gör på örontippen när man inte kan växla sida:( rygg får man väl inte heller sova på?

Jag har läst någon forskning på att i vissa fall där bebis dött i magen så har det kunnat kopplas till att mammorna bland annat sovit på höger sida. Men det betyder inte på något vis att det skulle vara farligt, det jag har kunnat läsa mig till är att om man ligger på vänster sida så ska blodflödet till bebis underlättas och därför är det "bättre". Att sova på rygg är inte farligt för ongen det är mer att det kan vara obekvämt för mamman i och med att kroppspulsådern kan klämmas och orsaka obehag typ. Plus att tyngden från livmodern och bebis typ mosar allting i sin väg :D

Jag har läst någon forskning på att i vissa fall där bebis dött i magen så har det kunnat kopplas till att mammorna bland annat sovit på höger sida. Men det betyder inte på något vis att det skulle vara farligt, det jag har kunnat läsa mig till är att om man ligger på vänster sida så ska blodflödet till bebis underlättas och därför är det "bättre". Att sova på rygg är inte farligt för ongen det är mer att det kan vara obekvämt för mamman i och med att kroppspulsådern kan klämmas och orsaka obehag typ. Plus att tyngden från livmodern och bebis typ mosar allting i sin väg :D
Länka gärna till "forskningen" :-) vore intressant att läsa.

Länka gärna till "forskningen" :-) vore intressant att läsa.

Ska se om jag kan googla fram den igen. Min poäng var alltså inte att det är farligt att sova på höger sida, tvärtom. Det fanns med som en av flera saker som var gemensamt för de här kvinnorna men inte på något sätt var slutsatsen att man absolut inte skulle sova på höger sida.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 645
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat