Vårföräldrar 2016 del 3

Hur har ni resp ev partner planerat att vara föräldralediga? :-)
)

Jag kommer att försöka vara helt ledigt, i alla fall ingen tillverkning (har eget företag som guldsmed) i tre månader, sen ska min man vara ledig efter midsommar till och med augusti och jag ska försöka jobba så mycket som funkar.
Sen ska vi försöka dela så att han är hemma två dagar i veckan plus helgen och jag ledig tre dagar i veckan.

Vi har turen att kunna vara hemma hela sommaren tillsammans. Jag är redan hemma pga föräldarledig, men mannen min kommer gå hem 1 maj och vara hemma till sista veckan i augusti, underbart! Jag har endel semester, har har endel semester etc samt att vi en eller två veckor bara behöver ta ut föräldrardagar för varsitt barn. Ganska bra tajmat att föda i början av sommaren! :-)

Sambon ska vara hemma med oss 1månad direkt och sedan när det passar. Vi ska dela dagarna rakt av men jag ska vara hemma helt till bebis är 1,5.

Jag blir hemma 2016-04-01--2017-01-31, maken från 2017-02-01 och fram till aug-sep nån gång. Hade varit skönt om maken kunde ta lite föräldraledigt i sommar men han har precis börjat en ny tjänst och kan verkligen inte vara borta hela sommaren, men han ska nog ta någon fredag här och där plus att han kan jobba hemifrån ibland.

Åh vad jag längtar efter vår lilla korv! :bump:

• Gilla
Reactions: Ray
Vi har turen att kunna vara hemma hela sommaren tillsammans. Jag är redan hemma pga föräldarledig, men mannen min kommer gå hem 1 maj och vara hemma till sista veckan i augusti, underbart! Jag har endel semester, har har endel semester etc samt att vi en eller två veckor bara behöver ta ut föräldrardagar för varsitt barn. Ganska bra tajmat att föda i början av sommaren! :-)
I sommar tar sambo sina vanliga fyra veckor, sen tar han föräldraledigt någongång i vinter, ännu inte bestämt när. Sen går jag hem igen på våren och skolar in barnen på dagis någon gång efter juni 2017 (de måste vara minst ett år men så är det kanske överallt(?) )
Vi (han) har inte semester att ta ut för mer i sommar och ekonomiskt blir det väl tajt för oss att ta ut föräldraledigt samtidigt. Men vi känner oss nöjda med vår lösning men är ännu väldigt flexibla :)

Sambon är hemma 3 veckor nu i samband med födseln (10 dagar + 1 vecka semester), sen i sommar tar han 4 veckor semester + 2 föräldraveckor och i höst tar han föräldraledigt varann fre/lör/sön tills hans dagar är slut. Resten är jag hemma, men vi vet inte än hur länge men max till att sonen är 18 månader :)

Jag tar ut inarbetad tid tills mitten av juni, beroende på när han kommer så räcker det olika bra. Sen kör jag föräldraledighet på nästan heltid till hösten och därefter delar vi 50/50 till hösten 2017. Då tänkte vi ha halvtid på dagis som sedan blir heltid januari 2018. I sommar tar min sambo först de där två veckorna (blir nog kanske 3) och sen har han 6 veckors semester.

Jag kommer vara föräldraledig fram till mitten av juni. Sen tar jag sommarlov och maken tar sin vanliga semester plus några extra veckor föräldraledigt, sen går jag tillbaka på föräldraledigt i mitten av augusti och sen är jag hemma tills ungen börjar på förskola i början av 2017. Är smått nervös för hur min hjärna kommer må av så lång föräldraledighet, men vi får inte ihop det på något annat sätt. :crazy:

Oj, jag är ju helvirrig. Ska naturligtvis inte skola in på förskolan våren 2017 utan våren 2018. Så jag blir hemma 1,5 år.

Angående föräldraledigheten så har vi inte riktigt bestämt helt hur vi ska göra än. Jag kommer vara hemma först, kommer plugga på distans samtidigt som jag är föräldraledig någon gång framåt hösten. Sen är planen att jag ska börja plugga "på riktigt" antingen våren 2017 eller hösten 2017. Sambon kommer ta strödagar och eftersom han har nytt jobb så har han ingen semester i sommar och kommer därför ta föräldradagar 2 eller 3 veckor runt midsommar förmodligen. Sen får vi se lite hur vi lägger upp det! Tanken är att ongen ska kunna vara hemma så länge som möjligt/så länge vi vill, det beror lite på hur mycket jag kommer vara iväg i och med pluggandet och så där framöver.

Alltså åh, jag har börjat längta löjligt mycket efter barnvagnspromenader i värmande sol och att sitta på uteplatsen i förmiddagssolen och gotta mig med bebis lugnt sovandes i vagnen bredvid (eventuellt lite väl optimistiskt:angel:). Nu vill jag att de hör av sig från Renault så vi kan få vår jädra bil någon gång och därmed också hämta vagnen så jag kan ha den och pilla på så länge i alla fall :D

Alltså åh, jag har börjat längta löjligt mycket efter barnvagnspromenader i värmande sol och att sitta på uteplatsen i förmiddagssolen och gotta mig med bebis lugnt sovandes i vagnen bredvid (eventuellt lite väl optimistiskt:angel:). Nu vill jag att de hör av sig från Renault så vi kan få vår jädra bil någon gång och därmed också hämta vagnen så jag kan ha den och pilla på så länge i alla fall :D

Ja!! Nu längtar man ju längta nåt otroligt:love: Va ute på 1timmes promenad med hunden i vackra vädret före lunch, så jäkla härligt ute nu!!
Vill bara att det ska swisha till nu. V37 imorgon, så nu kan hon komma när hon vill:heart:heart

Du menar såhär:
20160310_123058379_zpso7mqjqhm.jpg

:D (förlåt, kunde inte hålla mig. Snart är både din bebis och bil här).

Du menar såhär:
20160310_123058379_zpso7mqjqhm.jpg

:D (förlåt, kunde inte hålla mig. Snart är både din bebis och bil här).

Haha, åh! :love:
Något sånt ja ;) Men jag ser framför mig att det där vita fluffet du har på marken där ska vara borta och att jag kan sitta i typ kjol och linne. Bäst för våren att snabba på och se till att bli varm fort :D

Vad gäller föräldraledigheten, kommer jag och maken vara hemma tillsammans på heltid från det att de kommer i april/maj och över sommaren. Sen är jag hemma på heltid till årsskiftet, sen får vi se om vi varvar halvtid ett tag innan maken går hem på heltid eller om han tar över direkt efter årsskiftet. Planen är kidsen börjar förskola ht-17 iaf!

Jag är hemma till Jan 17 och sambon till inskolning i augusti. Lite extra ledigt i sommar och nästa sommar med hjälp av dagar för storasyster

Var i magen känner ni sparkar/rörelser ffa? Vet ni hur bebis ligger? :-) sist jag var på ultraljud, för drygt en vecka sen, låg bebis i säte, kände då och känner fortfarande enbart sparkar långt ner, i höjd där magen slutar och övergår i platt igen. Funderar på om den fortfarande ligger i säte eller när den tänkte vända på sig.

Är det nån som vet om vändningsförsök är obligatoriskt (vet att all vård är frivillig men ja) vid säte senare i grav (v 32 nu bara så tid finns ju!) eller kan man "välja" snitt direkt? Hört massa skräckhistorier om vändningsförsök och är verkligen inte sugen på det. :)

Var i magen känner ni sparkar/rörelser ffa? Vet ni hur bebis ligger? :-) sist jag var på ultraljud, för drygt en vecka sen, låg bebis i säte, kände då och känner fortfarande enbart sparkar långt ner, i höjd där magen slutar och övergår i platt igen. Funderar på om den fortfarande ligger i säte eller när den tänkte vända på sig.

Är det nån som vet om vändningsförsök är obligatoriskt (vet att all vård är frivillig men ja) vid säte senare i grav (v 32 nu bara så tid finns ju!) eller kan man "välja" snitt direkt? Hört massa skräckhistorier om vändningsförsök och är verkligen inte sugen på det. :)

Jag känner sparkar högt upp till höger och hårda buffar/knök högt upp på vänster sida och "krafsande" ner mot bäckenet på höger.
Bebisen ligger fixerad och högst troligt på rätt håll (BM va osäker v35 men jag är rätt säker på att hon ligger rätt nu v37)

Angående vändningsförsök så fattade jag som att dom gör en bedömning innan om det ens är möjligt, det ska finnas tillräckligt med fostervatten och plats att vända bebisen.
Sen verkar det svårare att vända om bebisen är djupt fixerad i säte också. (Vi pratade mkt om vändningsförsök sist hos BM eftersom vår lilla har legat i tvärläge ändå till v34/35) Men sen förstod jag på min BM att man kunde få välja ett planerat snitt istället för att vända.

Kollar över bäbis kläder. Och har så vi klarar oss men inser att man vill köpa nytt ändå. Tog hand på att sluta spara på trams...

Jag gissade att ungen låg med huvet neråt, rumpan till vänster (hårt strax till vänster om naveln) och sparkar långt till höger. Känner även små händer som krafsar runt höger höft. Det stämde precis när BM kände igår i v 33+4 :).

Dom måste ju kunna bedöma om det ens är lönt med vändningsförsök, finns ju risk att bebisen blir stressad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 645
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka