Vårföräldrar 2016 del 3

Happ, nu var vecka 25-besöket hos barnmorskan avklarat. Viktuppgång 4,5 kg vilket hon kommenterade med "Ja, man går ju oftast upp mest under första halvan av graviditeten." Blev lite stressad av den kommentaren, måste jag erkänna. :crazy:

Järnvärdet var tydligen anmärkningsvärt bra, trots att jag är vego, så jag slipper äta järntabletter. Yay! :bump:

...och SF-måttet låg preciiis på gränsen för vad som är "normalt" på den övre kurvan. Ingen i varken min eller makens släkt har fått bebisar på under 4 kg så jag är inte förvånad, men barnmorskan ville skicka mig på glukosbelastning. Ska göra en ändå för PCO-studien, så det är ju lugnt. Förhoppningsvis har jag inte helt galet blodsocker. :)

Pust. Det är lite mentalt ansträngande att bli mätt och vägd och undersökt sådär..

Kul att det gick bra ändå!
Jag ska på mitt v.25 besök nästa vecka i v.26 (25+4). Tror min BM går på de fulla veckorna när hon räknar. Enligt badrumsvågen har jag gått upp ca 7,5 kg sedan innan graviditeten och nog 5 kg sedan inskrivningen. Har för mig vi var i typ samma storlek. Ska bli "spännande" att se vad hon säger. Jag nojar mest över vikten i kg, är ju lång och kraftig och tangerar snart tresiffrorsstrecket. Känns sådär faktiskt!

Hur mkt går man ned av själva förlossningen och de närmaste dagarna efter? Om man inte är jättefull i vätska utan ganska "normal"?

Jag ska på mitt v.25 besök nästa vecka i v.26 (25+4). Tror min BM går på de fulla veckorna när hon räknar. Enligt badrumsvågen har jag gått upp ca 7,5 kg sedan innan graviditeten och nog 5 kg sedan inskrivningen. Har för mig vi var i typ samma storlek. Ska bli "spännande" att se vad hon säger. Jag nojar mest över vikten i kg, är ju lång och kraftig och tangerar snart tresiffrorsstrecket. Känns sådär faktiskt!

Hur mkt går man ned av själva förlossningen och de närmaste dagarna efter? Om man inte är jättefull i vätska utan ganska "normal"?
Jag gick ner 3-4 kg bara. vissa raser 20 kg direkt.

Jo, vi var väl till och med ungefär lika långa om jag inte minns helt galet? Jag är 179 cm, så det finns lite space för vikten att fördela sig på. Väger dock en del mer än dig, tangerade tresiffrigt redan i starten av graviditeten. :crazy: Absolut inte idealiskt startläge, men vad ska man göra? Ungen verkar ju må prima och mitt blodsocker har varit fint hittills, så jag försöker att inte börja må alltför dåligt över övervikten. :)

Hur mycket man går ner efteråt verkar vara extremt individuellt. De säger ju att en fullgången graviditet väger ca 9-12 kg, men vissa tappar jättemycket direkt och andra bara några kilo... Verkar även vara individuellt huruvida man går ner av amningen eller inte.

Happ, nu var vecka 25-besöket hos barnmorskan avklarat. Viktuppgång 4,5 kg vilket hon kommenterade med "Ja, man går ju oftast upp mest under första halvan av graviditeten." Blev lite stressad av den kommentaren, måste jag erkänna. :crazy:

Järnvärdet var tydligen anmärkningsvärt bra, trots att jag är vego, så jag slipper äta järntabletter. Yay! :bump:

...och SF-måttet låg preciiis på gränsen för vad som är "normalt" på den övre kurvan. Ingen i varken min eller makens släkt har fått bebisar på under 4 kg så jag är inte förvånad, men barnmorskan ville skicka mig på glukosbelastning. Ska göra en ändå för PCO-studien, så det är ju lugnt. Förhoppningsvis har jag inte helt galet blodsocker. :)

Pust. Det är lite mentalt ansträngande att bli mätt och vägd och undersökt sådär..

4,5kg hade jag gått upp i v10;) Så strunt i att känna dej stressad!! Nu i v29 har jag gått upp ca 10kg så det planade ut rätt bra. Jag är också lång (176 och väger mellan 70-73kg normalt så jag är ingen liten mygga heller)
Skönt att det gick bra för övrigt!!:)

Låter som vi bor hyfsat likadant för vi bor på gård ute på landet, omgiven av åker och gamla fårhagar :)

Ja, bebis följer sin kurva även om den är väldigt hög så det är skönt. Vi har fått lära oss att viktuppskattning skiljer ofta 10% upp eller ner i vikt, och inget som är exakt.

Äldsta sonen beräknades väga runt 3,6 kg dagen innan födsel, han vägde ca 3,9 kg.
Mellanbarnet beräknades väga 5,4 vid BF, han vägde ca 5,3 kg veckan innan BF. Så där stämde det nästan.

Vilken storlek de kan ha beror även på deras kroppshull, många barn kan ha mindre trots att man inte tror det pga vikten så det är så olika. Jag har dock fått långa barn, 54 och 57 så jag räknar inte med annat denna gång :o

Aha! Då vet jag det med :) man blir lärd när man väntar barn!

Va hos barnmorskan idag, allt lät bra, hjärtljud 130 & 150. Dom hade bytt så den som brukar gå snabbare gick långsammare idag o tvärtom. Ska gå 1 gång i veckan nu iallafall, rätt skönt när det börjar närma sig :)
Hon fråga också ang BVC idag, jag bara :confused::confused::confused: Fick förklarat vad det va o ungefär hur ofta man går dit o fick välja vilket jag ville gå till så skulle hon förbereda dom att vi va på gång.. VA PÅ GÅNG! Herregud, när hon börja prata så, då känns det nära! Måste packa färdig min o sambons bb-väska i helgen ;)
Det har infunnit sig ett pirr i magen rätt ofta nu, när jag ser skötbordet på toaletten, går en sväng inom babyrummet o checkar läget, pirrpirrpirr!
Kan inte fatta att dessa månaderna snart flugit förbi och att vi är SÅ nära att springa (eller stappla) genom målsnöret :crazy::love::crazy:

Men vaddå, skulle 4,5 kilo vara mkt i ngn värld alls? Jag googlade och fick i början av graviditeten fram att man skulle gå upp typ 18 kilo?! Tänkte typ att 4,5 skulle vara anledning till att de tycker att man ska äta mer?

Men vaddå, skulle 4,5 kilo vara mkt i ngn värld alls? Jag googlade och fick i början av graviditeten fram att man skulle gå upp typ 18 kilo?! Tänkte typ att 4,5 skulle vara anledning till att de tycker att man ska äta mer?

Om man har övervikt så rekommenderas man att inte gå upp lika mycket som de som är normalviktiga. (Vissa som har mycket extravikt behöver inte gå upp något alls.) Misstänker att det var därför min barnmorska kommenterade det.

För normalviktiga är väl genomsnittsökningen under en hel graviditet 12-15 kilo.

Det där med 10% har jag också hört. Blivande storasyster beräknades till 4,6 kg +/- 0,5 kg. Blev minus, vägde 4,1 kg till slut. Ju större bebisen är, desto mer osäkert, sas.

Jag vet inte hur sent du gjort TUL, jag har inget hört att större barn skulle varar svårmätta. Däremot kan jag förstå det för det är mycket som ska mätas och det är svårare att få bra bilder på stora barn. Eller fullgångna barn :)

Idag fick jag frågan om jag går på övertid :rofl:.Det visade sig att personen trodde att jag skulle ha runt jul, eftersom vi sågs senast vid förskolans lucia-firande.

Bild tagen vecka 32 (31+4)

b179058.jpg

Tjusig kula @Bexzor :)

Kan också bidra med en magbild :) vecka 28 vs vecka 34 :)

Vilket växthopp, kul att se din mage eftersom vi ligger hyfsat lika även om jag bara har en bebis :p
Själv tänker jag inte på att magen är stor förrän man pratar med folk eller står framför spegeln på toaletten. Man vänjer sig fort tydligen när man dagligen ser magen uppifrån:cautious:

Vilket växthopp, kul att se din mage eftersom vi ligger hyfsat lika även om jag bara har en bebis :p
Själv tänker jag inte på att magen är stor förrän man pratar med folk eller står framför spegeln på toaletten. Man vänjer sig fort tydligen när man dagligen ser magen uppifrån:cautious:

Ja det sa poff där verkligen, såg inte skillnaden från igår när jag klippte ihop bilderna.. Så jag har nog också vant mig vid storleken :)
Aah, det är rätt kul att se bilder på andra.. Allas magar är så olika. Som du skrev, vi ser likstora trots ett barn mer i min mage ;) haha!

Ja det sa poff där verkligen, såg inte skillnaden från igår när jag klippte ihop bilderna.. Så jag har nog också vant mig vid storleken :)
Aah, det är rätt kul att se bilder på andra.. Allas magar är så olika. Som du skrev, vi ser likstora trots ett barn mer i min mage ;) haha!

Ja, det är riktigt kul att jämföra och bli förvånad över att man inte ser själv förrän man har det på kort :laugh:

Alla magar är verkligen olika, och det är så kul. Tex min svägerska ska ha några dagar innan mig och hon har en helt annan form, och mindre mage ;) Haha, ja våra SF-mått följs åt dessutom. Lite kul, även om jag inte är glad i att följa en tvillingkurva :o

Ja, det är riktigt kul att jämföra och bli förvånad över att man inte ser själv förrän man har det på kort :laugh:

Alla magar är verkligen olika, och det är så kul. Tex min svägerska ska ha några dagar innan mig och hon har en helt annan form, och mindre mage ;) Haha, ja våra SF-mått följs åt dessutom. Lite kul, även om jag inte är glad i att följa en tvillingkurva :o

Va är ditt sf nu?
Jag hade 38 igår, så ligger liite under det normala "tvillingmåttet" även om min BM påpekar att man inte ska kolla på det måttet alls ;)

Va är ditt sf nu?
Jag hade 38 igår, så ligger liite under det normala "tvillingmåttet" även om min BM påpekar att man inte ska kolla på det måttet alls ;)

Oavsett tvillingar eller ej så är måttet egentligen bara en riktlinje att magen växer, och gärna följer sin kurva.

Jag vet inte, ska till MVC på fredag (vecka 32+1). Men SF-mått var 35 i vecka 28+6.

Oavsett tvillingar eller ej så är måttet egentligen bara en riktlinje att magen växer, och gärna följer sin kurva.

Jag vet inte, ska till MVC på fredag (vecka 32+1). Men SF-mått var 35 i vecka 28+6.

Aha, många i tvillinggruppen på fb skriver att deras bm inte mäter alls för det inte är "lönt" med två..
Kom på nu att igår så sa min bm igår att man kan ändå ha koll på det så det inte skenar eller stannar av.
Oj, ja du har rätt stort mått ;)

Vilka härliga magbilder @robl och @Bexzor :heart! Är så fascinerad över hur olika alla magar är, idag träffade jag en bekant som ska ha barn nästan samtidigt som mej och hennes mage stod rakt ut som en spets, min är mer bred och rund:D

Fick en glad överraskning via mail idag, Barnvagnen är på väg!! Wei!! Den skulle inte kommit förrän i slutet av februari egentligen. Nu är det bara skötbord/tillbehör och madrasser/bäddmaterial som saknas i princip. Skönt att ha det mesta ordnat i god tid:up:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
793
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 754
Senast: Reville
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar