Vårföräldrar 2016 del 2

Sitter och funderar på det lilla livets rum... Vi har köpt färg till taket, det är ungefär så långt vi kommit. Rummet är inte gjort någonting med sen vi flyttade in, men nu börjar jag bli lite sugen på att börja pilla med det. Vi ska byta golv, måla tak och tapetsera först och främst.

Vad behöver man i ett barnrum egentligen? Jag tänker mig väl en säng (som ändå kommer stå i vårt sovrum först), och någon bra förvaring, har kikat lite på Ikea på de där lite lägre hyllorna man fyller med lådor i kul färger. Skötbord har jag tänkt mig inne i badrummet, vi har en käk "arbetsbänk" där inne med vattenkran precis bredvid där ungen ska placeras. Känns roligt att googla på barnrum men herregud så mycket fint det finns! Hur ska man överhuvudtaget kunna bestämma typ tapeter? :p

Nähä, MVC har slutat ge ut foglossningsbälte. Fick ett därifrån 2013 så det var attans vad fort det kan ändras. Bokade tid hos sjukgymnast nästa vecka, det blir lååång tid utan bälte. Klant att jag inte bokat tidigare :(

Jag köpte ett foglossningsbälte från Rehaboteket. Antar att man inte får länka men de har webbutik och jättesnabb leverans.
Tycker att det har hjälpt bra men jag har ju å andra sidan inte så där jätteallvarlig foglossing (än :nailbiting:)

Jag köpte ett foglossningsbälte från Rehaboteket. Antar att man inte får länka men de har webbutik och jättesnabb leverans.
Tycker att det har hjälpt bra men jag har ju å andra sidan inte så där jätteallvarlig foglossing (än :nailbiting:)

Jo fast jag är liite ekonomisk och tar gärna ett lånebälte istället för att köpa ett. Speciellt med tanke på att jag har ett nånstans :confused:

Alltså jag tycker att min mage har blivit annorlunda. Sedan igår tycker jag att den är mindre och jag känner inte kanten på livmodern som jag gjorde innan, liksom bara mjukt.. Kan även dra in magen mer nu. Vad händer?? :nailbiting:

Sitter och funderar på det lilla livets rum... Vi har köpt färg till taket, det är ungefär så långt vi kommit. Rummet är inte gjort någonting med sen vi flyttade in, men nu börjar jag bli lite sugen på att börja pilla med det. Vi ska byta golv, måla tak och tapetsera först och främst.

Vad behöver man i ett barnrum egentligen? Jag tänker mig väl en säng (som ändå kommer stå i vårt sovrum först), och någon bra förvaring, har kikat lite på Ikea på de där lite lägre hyllorna man fyller med lådor i kul färger. Skötbord har jag tänkt mig inne i badrummet, vi har en käk "arbetsbänk" där inne med vattenkran precis bredvid där ungen ska placeras. Känns roligt att googla på barnrum men herregud så mycket fint det finns! Hur ska man överhuvudtaget kunna bestämma typ tapeter? :p

Jag tycker det är supersvårt att planera barnrum! Hittills har vi bara lyckats komma fram till att vi ska ha spjälsäng och förvaring/bokhylla, någon fin barnvänlig lampa och en lekmatta. Knodden ska få sova i en mindre säng/vagga bredvid vår säng första halvåret så spjälsängen får stå i barnrummet och vänta. :)

Väggarna i det som ska bli barnrum är vita sen innan och jag har tänkt vara tråkig och lämna dem så tills barnet blivit lite större och man lärt känna hen och vet vad hen gillar. Tyckte det var för svårt att välja tapeter till någon man inte ens känner. :o

Jag hade bestämt hur vi skulle ha det men har helt tänkt om nu sist veckorna.
Vi har ett väldigt litet rum, o eftersom det blev dubbelt upp så blir det ännu mindre plats.
Har vita väggar & grått golv, en inbyggd garderob och en liten byrå till kläder, kommer att ha en matta på golvet och 2 spjälsängar sen är det fullt. Så får försöka göra det så fint som möjligt på väggarna istället ;) Tanken är när bebisarna blir äldre o vill leka så kommer dom få ett annat rum som lekrum istället :)

Jo fast jag är liite ekonomisk och tar gärna ett lånebälte istället för att köpa ett. Speciellt med tanke på att jag har ett nånstans :confused:

Jo det förstår jag :). Här finns det ingen möjlighet att få låna, så jag hade inget att välja på.
Hoppas att det går att sälja vidare när jag inte behöver det längre ;)

Vi har det lite knapert med rum för tillfället och det lär inte hinna bli bättre innan bebisen kommer. Vi har bara ett sovrum förutom vårt och det delar fem- och två-åringen på nu. Vi har egentligen två till, men det ena är upptaget som terapirum till storebror (kommer behövas ca 1,5 år till antagligen) och det andra ligger på övervåningen som inte är utbyggd ännu. Bebis får bo i vårt rum tills terapi-rummet blir ledigt, för att trycka in ett barn till i nuvarande barnrummet känns rätt svårt. Iofs sover de andra två ofta i samma säng, så det skulle nog egenbtligen funka. Eller vi kanske har fått tid att bygga ut övervåningen? (Inte speciellt troligt eftersom vi inte direkt kommer ha mer tid än hittills och vi inte har kommit nästan någonstans på sex år...) Vi har ett hyfsat stort lekrum (ursprungligen ett öppet kontor som man går igenom för att komma till de andra rummen, så ej användbart som sovrum) + att det brukar hamna rätt mycket leksaker på nedervåningen.

Alltså, vi kommer inte göra någonting egentligen den närmaste tiden. Vi har en spjälsäng från ikea där man kan ta bort ena sidan. Till förra barnet grejade min pappa till att man kunde sätta botten på lagom höjd så den passar ihop med vår säng (inget avancerat projekt, borra fyra hål ungefär). Jättesmidigt tycker jag, så det är ett tips på en billig babybay. Vi har ännu så länge bara byråar till barnen kläder, men ngn gg i framtiden kommer det väl att behövas garderober. Angående tapeter så är det nästan unheard of här i Schweiz, alla rum är vitputsade. Lite tråkigt, men enkelt att välja ;) Fast det fanns en hel provkatalog med olika vita nyanser förstås!

Vilken vecka är du i? Sånt är så typiskt för vi bor också med riktigt bra skogsvägar att promenera på. I helgen tog jag dock små promenader men ack vad jag fick lida för det. Så ibland är det inte värt det, som tex idag när jag ska med katten till veterinären, sen till posten så jag antar att det är typ min dag idag :mad: Vet inte vart du bor, men här hos oss i Skaraborg så har vi haft rätt fint väder till och från så det vill man inte missa :down:

Foglossning kan komma tidigt, men finns också ligamentsmärtor som jag fick i början av min graviditet 2013, som sedan gick över i foglossning. Fungerar akupunktur? Får ringa sjukgymnast sen när jag kommer hem, men vad gör de egentligen för nytta? :confused:

15+0 idag, och har haft ont i alla fall sen vecka 10, eller ont och ont, det har ilat och huggit till till och från. Nu är det ju i varje steg istället. Ja, jag och sambon var ute och promenixade igår, gick väl en 5 kilometer på lite mer än en timme, vilket inte är speciellt snabbt men då pressade jag mig igenom den promenaden också, hade rejält jäkla ont och kunde typ inte ta av mig skorna när vi väl var hemma och jag stannade upp. Jag känner igen det där, man gör en sak och sen orkar kroppen inte ett dugg till och man får inta soffläge resten av kvällen, känns verkligen som att man bidrar :angel:

Har väl haft typiskt höstväder nu ett par dagar med storm och regn, men de där dagarna när solen faktiskt dyker upp och det är nästintill vindstilla (jag menar bara en SÅN sak i en hamnstad:eek:) så vill man ju verkligen kunna ta vara på det och vara ute!

Mina smärtor sitter "i" rumpan kan man väl säga. Om man tänker sig de båda skinkorna och typ lite över mitten på båda och rakt in, där hugger och ilar det utav bara helvete. Även i svanskotan, det strålar ut i benen när det hugger som värst. Sen har jag även sjuka ilningar och "drag" i ljumskar och blygdbenet ska vi inte ens tala om. Sjukgymnasten la ett finger på och frågade om det var ömt och jag typ skrek rakt ut! :p Sitter lite i ländryggen också men det är mer en tyngdkänsla och det har jag generellt i hela bäckenet dessutom. Vet inte riktigt hur ligamentsmärtor vs foglossning är egentligen. Var det gör ont i de båda och så där. Får googla lite!

Nja, jag har bara fått det en gång än så länge och det var min första gång någonsin, än så länge är det ingen skillnad, värre i så fall. Men jag får ge det en chans och gå ett par gånger känner jag. Det gör ju inte ont mer än precis när nålarna sticks in i en nerv som gör ont. Tanken är ju att kroppen ska släppa endorfiner och på så sätt "självläka" kan man väl säga. Tanken var också att kroppen blir smärttåligare tydligen. I infobladet jag fick med mig stod det att 70% blir hjälpta i någon grad av akupunktur men att 30% inte blir det, det stod även att det är viktigt att man själv tror att det kommer hjälpa. Placebo liksom :cautious: Huruvida någonting av det stämmer för mig återstår att se :)

@Sörlatungu vi bor i en tvåa så det finns tyvärr inget extra rum att stoppa bebis i! Så tanken är att kiddot ska få bo hos oss (ja alltså, självklart hos oss. Men i vårt sovrum, hehe) och det funkar ju ändå rätt länge. Vi tittar på annat boende under tiden men kommer inte känna någon stress att flytta förrän kiddot börjar bli större ändå. Lägenheten vi har nu är trots allt rätt stor så plats finns i de andra rummen för diverse leksaker :D

Jag tycker dock det är synd och hade gärna velat ha ett barnrum, men någonstans får man ju inse att en flytt nu är rätt orimlig, speciellt när vi bor så billigt och centralt som vi ändå gör :angel:

@Sörlatungu vi bor i en tvåa så det finns tyvärr inget extra rum att stoppa bebis i! Så tanken är att kiddot ska få bo hos oss (ja alltså, självklart hos oss. Men i vårt sovrum, hehe) och det funkar ju ändå rätt länge. Vi tittar på annat boende under tiden men kommer inte känna någon stress att flytta förrän kiddot börjar bli större ändå. Lägenheten vi har nu är trots allt rätt stor så plats finns i de andra rummen för diverse leksaker :D

Jag tycker dock det är synd och hade gärna velat ha ett barnrum, men någonstans får man ju inse att en flytt nu är rätt orimlig, speciellt när vi bor så billigt och centralt som vi ändå gör :angel:

Sålänge man ammar på natten är det ju smidigast att ha bebisen i samma rum i vilket fall (tycker jag iaf). En kompis man ville absolut att de skulle ha sovrummet för sig själva, så hon gick upp x ggr varje natt och ammade i bebisens rum. Skulle jag aldrig gått med på, sjukt mycket lättare att somna om ifall man kan ligga kvar i sängen.

Nackdelen för oss nu är att det blir lite rumsbrist när vi får besök. Mamma kommer några veckor i jul, då får vi nog klämma in hela familjen i barnens rum så kan hon sova i vårt. Eller tvärtom. Jag kunde ju annars sova ihop med henne, men då kommer antagligen barnen in ngn gg på natten också...

Jag har börjat kolla runt lite, men det finns ju hur mkt prylar som helst till bebisar!! Hur mkt behöver dom? Hur långt är ett snöre:cautious: Vi tänker köpa en spjälsäng och nån fin hylla och byrå till bebisen, skötbord får vara i badrummet och sedan en vagga att ha bredvid vår säng tills den inte ammas längre. När det är klart så får den sova i sitt rum. Jag vill absolut inte att bebisen ska sova i vår säng. Den ska sova i egen. Tror alla parter sover bättre då.

Vi ska göra om vårt sovrum till barnrum och ta ett annat lite större till oss själva, så vi får göra om/planera om en hel del i huset. Tack och lov har vi 2rum som egentligen är över men fulla ändå:angel:
Vårt nuvarande tv-rum ligger mitt emot vårt sovrum så det blir perfekt, tv'n får flytta ner i vardagsrummet/"finrummet". Kruxet är bara att vi får 3 fåtöljer och en soffa för mkt. Men det går att sälja antar jag. Vårt hem är möblerat för liv utan barn så det behöver ändras och tänkas om en hel del:)

Jag har börjat kolla runt lite, men det finns ju hur mkt prylar som helst till bebisar!! Hur mkt behöver dom? Hur långt är ett snöre:cautious: Vi tänker köpa en spjälsäng och nån fin hylla och byrå till bebisen, skötbord får vara i badrummet och sedan en vagga att ha bredvid vår säng tills den inte ammas längre. När det är klart så får den sova i sitt rum. Jag vill absolut inte att bebisen ska sova i vår säng. Den ska sova i egen. Tror alla parter sover bättre då.

Vi ska göra om vårt sovrum till barnrum och ta ett annat lite större till oss själva, så vi får göra om/planera om en hel del i huset. Tack och lov har vi 2rum som egentligen är över men fulla ändå:angel:
Vårt nuvarande tv-rum ligger mitt emot vårt sovrum så det blir perfekt, tv'n får flytta ner i vardagsrummet/"finrummet". Kruxet är bara att vi får 3 fåtöljer och en soffa för mkt. Men det går att sälja antar jag. Vårt hem är möblerat för liv utan barn så det behöver ändras och tänkas om en hel del:)

Ja men eller hur, så vansinnigt mycket prylar! Inte bara till själva rummet utan till barnet överhuvudtaget. Väntar nog så länge som möjligt med att gå in i någon barn-affär... :D

Jag tycker det är supersvårt att planera barnrum! Hittills har vi bara lyckats komma fram till att vi ska ha spjälsäng och förvaring/bokhylla, någon fin barnvänlig lampa och en lekmatta. Knodden ska få sova i en mindre säng/vagga bredvid vår säng första halvåret så spjälsängen får stå i barnrummet och vänta. :)

Väggarna i det som ska bli barnrum är vita sen innan och jag har tänkt vara tråkig och lämna dem så tills barnet blivit lite större och man lärt känna hen och vet vad hen gillar. Tyckte det var för svårt att välja tapeter till någon man inte ens känner. :o
Vitt är ju enkelt att matcha med i allafall! Vi har nog tänkt vitt på i allafall 3 av väggarna, och kanske något som bryter av lite på den fjärde. Har fastnat för en vit med gula, stora prickar. :)

Jag hade bestämt hur vi skulle ha det men har helt tänkt om nu sist veckorna.
Vi har ett väldigt litet rum, o eftersom det blev dubbelt upp så blir det ännu mindre plats.
Har vita väggar & grått golv, en inbyggd garderob och en liten byrå till kläder, kommer att ha en matta på golvet och 2 spjälsängar sen är det fullt. Så får försöka göra det så fint som möjligt på väggarna istället ;) Tanken är när bebisarna blir äldre o vill leka så kommer dom få ett annat rum som lekrum istället :)
Vi har 2 inbyggda garderober i rummet, känns praktiskt med plats för kläder så jag kan ha allt annat bröte i någon förvaringsmöbel. Har inte supermycket plats i vardagsrummet för just leksaksförvaring (förutom golvet dårå.)

Vi har det lite knapert med rum för tillfället och det lär inte hinna bli bättre innan bebisen kommer. Vi har bara ett sovrum förutom vårt och det delar fem- och två-åringen på nu. Vi har egentligen två till, men det ena är upptaget som terapirum till storebror (kommer behövas ca 1,5 år till antagligen) och det andra ligger på övervåningen som inte är utbyggd ännu. Bebis får bo i vårt rum tills terapi-rummet blir ledigt, för att trycka in ett barn till i nuvarande barnrummet känns rätt svårt. Iofs sover de andra två ofta i samma säng, så det skulle nog egenbtligen funka. Eller vi kanske har fått tid att bygga ut övervåningen? (Inte speciellt troligt eftersom vi inte direkt kommer ha mer tid än hittills och vi inte har kommit nästan någonstans på sex år...) Vi har ett hyfsat stort lekrum (ursprungligen ett öppet kontor som man går igenom för att komma till de andra rummen, så ej användbart som sovrum) + att det brukar hamna rätt mycket leksaker på nedervåningen.

Alltså, vi kommer inte göra någonting egentligen den närmaste tiden. Vi har en spjälsäng från ikea där man kan ta bort ena sidan. Till förra barnet grejade min pappa till att man kunde sätta botten på lagom höjd så den passar ihop med vår säng (inget avancerat projekt, borra fyra hål ungefär). Jättesmidigt tycker jag, så det är ett tips på en billig babybay. Vi har ännu så länge bara byråar till barnen kläder, men ngn gg i framtiden kommer det väl att behövas garderober. Angående tapeter så är det nästan unheard of här i Schweiz, alla rum är vitputsade. Lite tråkigt, men enkelt att välja ;) Fast det fanns en hel provkatalog med olika vita nyanser förstås!

Tack för tips om sängen där, det ska jag absolut kika på!

Vår unge ska ju också vara i vårt sovrum, antar att det är enklast i början just nattetid (och för att jag kommer säkert vilja ha den nära typ hela tiden :P). Det borde ju fungera för er ett bra tag, när den börjar röja runt finns ju alltid kök/vardagsrum osv att greja i. :)

Nähä, MVC har slutat ge ut foglossningsbälte. Fick ett därifrån 2013 så det var attans vad fort det kan ändras. Bokade tid hos sjukgymnast nästa vecka, det blir lååång tid utan bälte. Klant att jag inte bokat tidigare :(

Nu ska jag och katten iaf in till staden för en massa ärenden, underbart resesällskap :rofl:

Kan du inte beställa ett själv?

Ang läkemedel, vad hoppas du får utskrivet? Jag fick svar av läkaren att det inte finns något man kan äta under graviditet (som funkar, Alvedon gör det inte).
Jag har varit hos sjukgymnast, mest för info. Inte mycket jag inte redan googlat mig till. Tror dock de kan göra lite smärtstillande också men hon ville vänta med det.

@sicx är det sjukgymnast som står för akupunktur?

Hihi, håller med om att det finns hur mycket grejor som helst. Och ganska mycket som man bara har nytta av en begränsad tid. Ni kanske inte behöver köpa både spjälsäng och vagga tex? (Nu kanske ni redan har en vagga, då är det ju inget att snacka om.) Så här i efterhand tycker jag nog att vi var lite väl spartanska med första barnet. Å andra sidan vill man ju inte ha grejor i överflöd. Jättesvårt!

... Har inte supermycket plats i vardagsrummet för just leksaksförvaring (förutom golvet dårå.)

Tack för tips om sängen där, det ska jag absolut kika på!

Det har inte vi heller!! Kändes som om vi alltid vadade fram bland leksaker innan vi tog tag i det hela och gjorde om kontoret till lekrum på våningen ovanför (flera år senare...). Men barnen tycker fortfarande om att leka därnere om man själv är där (lagar mat osv), så det blir fortfarande en del leksaker där. Men mycket bättre än innan när det kändes som om man inte hade en chans att få det att se iaf lite ordnat ut någon längre stund.

Hihi, håller med om att det finns hur mycket grejor som helst. Och ganska mycket som man bara har nytta av en begränsad tid. Ni kanske inte behöver köpa både spjälsäng och vagga tex? (Nu kanske ni redan har en vagga, då är det ju inget att snacka om.) Så här i efterhand tycker jag nog att vi var lite väl spartanska med första barnet. Å andra sidan vill man ju inte ha grejor i överflöd. Jättesvårt!

Vi har ingen vagga sedan innan, utan det är nog mest för att jag tycker det är så vansinnigt fint:love: Och lite mysigt att kunna ligga och gunga "skapelsen" där i. Det finns spjälsängar med gungtassar men det är inte samma sak i min värld:o:D

Sambon är väl den som kommer handla mest "bråte/bra att ha". Jag kommer nog mest köpa kläder.. Han gick runt och bara flinade och pillade på allt när vi va på babyproffsen och när jag köpt 3 apdyra plagg som jag trodde han skulle sucka och idiotförklara mej över och han nästan lipar över hur söta dom va så är det liksom kört:crazy: Fast va fan, tanken är att vi bara ska ha ett barn och då lär den väl bli handlad åt i groteska former..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka