Vårföräldrar 2016 del 2

@Jenka Ja, det är hos sjukgymnasten. Det går dessutom under högkostnadsskyddet så behöver bara betala upp till 1100kr. Jäkligt skönt om jag kommer behöva gå där en gång i veckan en längre period. De har även gravidträning där en gång i veckan. Då tränar man i grupp med andra gravida och gör övningar som är gravidanpassade och ska hjälpa mot bland annat foglossning. Har inte varit på det än så vet inte huruvida det är bra eller inte, men trevligt att det finns :)

Vår unge ska ju också vara i vårt sovrum, antar att det är enklast i början just nattetid (och för att jag kommer säkert vilja ha den nära typ hela tiden :P). Det borde ju fungera för er ett bra tag, när den börjar röja runt finns ju alltid kök/vardagsrum osv att greja i. :)

Ja men precis. Vi har plats i både kök och vardagsrum och har dessutom en stor hall som är genomgående så ont om plats har vi inte förutom i just sovrummet! :D Men det kommer nog bli en spjälsäng med avtagbar sida så den kan stå nära vår säng, vi har en 160säng och är båda två rätt bra på att ta plats så ingen av oss känner att det är en bra ide med bebis i sängen med oss. Tänkte att vi kanske klämmer in en liten byrå också så kiddot får ha lite kläder i sovrummet i en egen byrå, resten går nog in i klädkammaren och vår stora byrå annars. Det är mest jag som behöver rensa bland alla mina klädhögar och frigöra lite (mycket) space :angel:

Tapeten du hittat lät fin! Jag brukar inte gilla gult när det är enfärgat men i någon form eller detalj på vit bakgrund tycker jag det kan vara superfint! :)

Ja men precis. Vi har plats i både kök och vardagsrum och har dessutom en stor hall som är genomgående så ont om plats har vi inte förutom i just sovrummet! :D Men det kommer nog bli en spjälsäng med avtagbar sida så den kan stå nära vår säng, vi har en 160säng och är båda två rätt bra på att ta plats så ingen av oss känner att det är en bra ide med bebis i sängen med oss. Tänkte att vi kanske klämmer in en liten byrå också så kiddot får ha lite kläder i sovrummet i en egen byrå, resten går nog in i klädkammaren och vår stora byrå annars. Det är mest jag som behöver rensa bland alla mina klädhögar och frigöra lite (mycket) space :angel:

Tapeten du hittat lät fin! Jag brukar inte gilla gult när det är enfärgat men i någon form eller detalj på vit bakgrund tycker jag det kan vara superfint! :)
Bodde i en tvåa när vi fick dottern och två år framåt ungefär. Gick hur bra som helst!

Själv är jag väldigt ambivalent till det här med mage. Jag vill gärna känna den "riktiga" gravidmagen snart. Just nu känner jag mig mest svälld och plumsig. Mina vanliga byxor sitter supertight i midjan, men den har som bara "försvunnit".

Samtidigt är det ju skönt att inte ha så mkt mage (än). Tänker att den är i vägen och rubbar balansen, och tär på ryggen. Och så tänker jag att ju tidigare mage desto större blir den. Tror ni det stämmer?

Och är det här med mage genetiskt på ngt sätt? Min mamma är 4 cm kortare än mig och hon hade JÄTTEMAGE (och jätterumpa enligt storebrorsan) när hon gick med mig.

Alltså jag tycker att min mage har blivit annorlunda. Sedan igår tycker jag att den är mindre och jag känner inte kanten på livmodern som jag gjorde innan, liksom bara mjukt.. Kan även dra in magen mer nu. Vad händer?? :nailbiting:

Nu minns jag inte vilken vecka du är i, men kan det inte vara så att du tidigare har haft lite "falsk" mage pga svullna tarmar och att det nu är den "riktiga" magen som börjar ta form? Det är säkert ingen fara oavsett. Kram :heart

. Och så tänker jag att ju tidigare mage desto större blir den. Tror ni det stämmer?
.

Nej.

Med barn 1 fick jag megamage direkt, SFmått skenade iväg totalt första tiden men stabiliserade in sig på medelkurvan när väl barnet föddes.

Med barn 2 så låg SFmått stadigt på översta kurvan men skenade totalt iväg på slutet. Sista måttet är inte ens med på pappret.

Ska bli spännande att se vad som händer nu när jag väntar barn 3, ifall magen saktar in eller ökar mera.

Här är en till som har fått mage tidigt och har knappt kunnat dölja i v10 och fått höra grattis i v14 (alltså inte ens frågor om jag möjligen är gravid). Jag har båda gångerna fått mage snabbt men från v25 till 40 har det inte hänt så mycket mer och de flesta har inte trott att jag varit fullgången.
Så nej precis som @Bexzor säger när magen kommer spelar ingen roll för slutresultatet och jag har varit mycket mindre än min mor i magstorlek.

Själv är jag väldigt ambivalent till det här med mage. Jag vill gärna känna den "riktiga" gravidmagen snart. Just nu känner jag mig mest svälld och plumsig. Mina vanliga byxor sitter supertight i midjan, men den har som bara "försvunnit".

Samtidigt är det ju skönt att inte ha så mkt mage (än). Tänker att den är i vägen och rubbar balansen, och tär på ryggen. Och så tänker jag att ju tidigare mage desto större blir den. Tror ni det stämmer?

Och är det här med mage genetiskt på ngt sätt? Min mamma är 4 cm kortare än mig och hon hade JÄTTEMAGE (och jätterumpa enligt storebrorsan) när hon gick med mig.
Ju längre man är desto mer plats i magen och enligt all mighty google kan magen se mindre ut då.
Jag har fått mage mycket tidigare denna gången och hoppas du har fel...

Nu har jag tydlig mage, knäppa byxor finns inte ens med säkerhetsnål eller gummisnodd. Men har gått upp typ 2 kg sen inskrivningen så det är ju inget enormt. Sist var det sista veckorna som var jobbiga annars gick det rätt ok.
Min mamma födde mig nästan två månader tidigt och jag gick två veckor över så hon har ju minnet av att det var hur enkelt som helst att vara gravid. ... Mitt barn vägde över kg mer än vad jag gjorde.

Tack för alla svar!
Är i v 15 nu. Och är rätt lång. Gått upp ca 3 kg sedan jag blev gravid. Och nu måste jag snart ge upp på att knäppa mina gamla byxor. Skulle säkert funka hyffsat med samma men en storlek större. Men tänker det är lika bra att skaffa gravidbyxor. Men nojar att det är för tidigt ännu. Har ingen utpräglad gravidmage än men min midja är så gott som borta och magen pluffsar ut utanför jeansen. Som jag snart spräcker knappen på. Oskönt!

Nu minns jag inte vilken vecka du är i, men kan det inte vara så att du tidigare har haft lite "falsk" mage pga svullna tarmar och att det nu är den "riktiga" magen som börjar ta form? Det är säkert ingen fara oavsett. Kram :heart

Jag är i v 17 nu. Det kan säkert vara så att jag varit svullen tidigare. Tog en bild och jämförde med förra veckan och det ser ut som att jag inte är svullen "ända upp till brösten" nu, så det är säkert tarmar och sånt som spökat innan. Ska bli såå skönt att göra RUL om nån vecka så man vet att bebis mår bra!

Tack för alla svar!
Är i v 15 nu. Och är rätt lång. Gått upp ca 3 kg sedan jag blev gravid. Och nu måste jag snart ge upp på att knäppa mina gamla byxor. Skulle säkert funka hyffsat med samma men en storlek större. Men tänker det är lika bra att skaffa gravidbyxor. Men nojar att det är för tidigt ännu. Har ingen utpräglad gravidmage än men min midja är så gott som borta och magen pluffsar ut utanför jeansen. Som jag snart spräcker knappen på. Oskönt!

Köp gravidbrallor! Köpte mina första i v 12 och det är sååå skönt. Skulle aldrig palla tryck runt livmodern av vanliga byxor, känns liksom ömt.

Tack för alla svar!
Köp gravidbyxor du! köpte mina tidigt sist och hade dom långt efter sonen var född. Det är SKÖNT med gravidbyxor! =D

Nej.

Med barn 1 fick jag megamage direkt, SFmått skenade iväg totalt första tiden men stabiliserade in sig på medelkurvan när väl barnet föddes.

Med barn 2 så låg SFmått stadigt på översta kurvan men skenade totalt iväg på slutet. Sista måttet är inte ens med på pappret.

Ska bli spännande att se vad som händer nu när jag väntar barn 3, ifall magen saktar in eller ökar mera.

Att magar som varit stora från början planar ut mot slutet verkar inte vara så ovanligt. Frågan är väl snarare om en det är mga magar som kommer sent som blir "extra" stora mot slutet? Jag upplever att det är väldigt ovanligt. Men intressant att höra om ngn har annan erfarenhet.

Jag tycker att min mage i v 15 är förhållandevis liten om man jämför med andra tvillingmagar, men jag räknar med att det kommer.... Jag är dock väldigt lång (1.85), så jag räknar med att bära mycket på höjden!

Ang läkemedel, vad hoppas du får utskrivet? Jag fick svar av läkaren att det inte finns något man kan äta under graviditet (som funkar, Alvedon gör det inte).

Alvedon fungerade hyfsat mot foglossningen 2013, så när jag träffade läkaren på MVC nyligen så var vi inne lite snabbt på om jag klarade mig på alvedon nu med eller om jag behövde starkare värktabletter. Där och då kände jag att alvedon räcker eftersom jag inte vill äta för mycket starka läkemedel. Men efter riktigt bakslag i helgen så tog jag kontakt med MVC som ska hänvisa frågan vidare. Vilket läkemedel som läkaren anser fungera vet jag inte, men enligt henne fanns det flera olika märken att välja på.

Vilken typ av läkare träffade du? Vårdcentralen, MVC etc ? För alla läkare verkar säga olika, men en läkare på MVC anser iaf jag vara trovärd i vad som fungerar :)

Att magar som varit stora från början planar ut mot slutet verkar inte vara så ovanligt. Frågan är väl snarare om en det är mga magar som kommer sent som blir "extra" stora mot slutet? Jag upplever att det är väldigt ovanligt. Men intressant att höra om ngn har annan erfarenhet.

Ja jag tror att det är ovanligt att magen blir extra stor först mot slutet. I mitt fall berodde det på en bebis på ca 5,3 kg, så det var inte alls konstigt att magen blev enorm det sista.

Jag har helt plötsligt blivit toktrött och superirriterad igen. :mad: 23+2 idag och nu ska jag ju enligt alla vara pigg och må bra. Får dessutom sammandragningar så fort jag rör mig mer än i snigeltempo. Hoppas på att det bara är en envis förkylning som sänkt mig tillfälligt.

Positivt är dock att bebis ger sig tillkänna väldigt regelbundet. Mysigt att ha sällskap av bebis-buffar när man sitter på jobbet! :heart

Och så här kan en gravidmage i 23+0 se ut:
C722C06B-8C5B-4755-9A40-47E7AC07E932_zpspuerq1t7.jpg

Alvedon fungerade hyfsat mot foglossningen 2013, så när jag träffade läkaren på MVC nyligen så var vi inne lite snabbt på om jag klarade mig på alvedon nu med eller om jag behövde starkare värktabletter. Där och då kände jag att alvedon räcker eftersom jag inte vill äta för mycket starka läkemedel. Men efter riktigt bakslag i helgen så tog jag kontakt med MVC som ska hänvisa frågan vidare. Vilket läkemedel som läkaren anser fungera vet jag inte, men enligt henne fanns det flera olika märken att välja på.

Vilken typ av läkare träffade du? Vårdcentralen, MVC etc ? För alla läkare verkar säga olika, men en läkare på MVC anser iaf jag vara trovärd i vad som fungerar :)

Detta var en läkare på mvc, men de har tydligen inga egna utan "lånar in" från andra ställen så om hon har några särskilda kunskaper vet jag inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka