Vårföräldrar 2016 del 2

Jag har helt plötsligt blivit toktrött och superirriterad igen. :mad: 23+2 idag och nu ska jag ju enligt alla vara pigg och må bra. Får dessutom sammandragningar så fort jag rör mig mer än i snigeltempo. Hoppas på att det bara är en envis förkylning som sänkt mig tillfälligt.

Positivt är dock att bebis ger sig tillkänna väldigt regelbundet. Mysigt att ha sällskap av bebis-buffar när man sitter på jobbet! :heart

Och så här kan en gravidmage i 23+0 se ut:
C722C06B-8C5B-4755-9A40-47E7AC07E932_zpspuerq1t7.jpg
Äter du järn? Jag blev jättetrött och nedstämd ett tag kring v20 men gick över med järntabletter.

Hemma från sjukgymnast- och akupunkturbesök nummer två! Fick en nål i fossingen idag också, mycket intressant. Det som gjorde mest ont den här gången var inte några nålar i nerverna utan att ligga på sidan på vänsterhöft på relativt hårt underlag i 20 minuter O_o Jäklar vad öm jag blev. Fick lite fin rosa tejp i ländryggen och så var vi klara. Frågade även igen vad hon trodde det var och hon sa att det absolut är foglossning, de där smärtorna är bäckenet. Men det är även ryggont som förmodligen beror på arbetet och har blommat ut lite extra nu typ. :up: Tiptop det där ju! Men skönt att sjukgymnasten säger foglossning, så slipper jag känna att jag inbillar mig eller överdriver, det kändes lite så ett tag där.

Mejlade BM om ny tid till läkaren och förhoppningsvis sjukskriver han mig en stund till, för som det är nu så blir det verkligen bara värre för varje dag som går. Så fort jag ansträngt mig (som att gå i en mataffär i 20 minuter) någonting en dag så betalar man för det i 3 dagar efter ungefär, rätt tröttsamt.

Tänkte jag skulle klämma in en liten promenad med sambon senare, det ska dra in något danskt regnoväder i eftermiddag men lite regn har väl aldrig skadat :D

Äter du järn? Jag blev jättetrött och nedstämd ett tag kring v20 men gick över med järntabletter.
Njae, äter gravid-vitaminer och där är det väl lite järn i, men inget extra utöver det. Hade dock väldigt bra järndepåer vid inskrivning och fortstatt bra Hb 1 v17+6 men det kan ju såklart ha minskat sedan dess. Får väl kanske ta ett snack med BM och se om jag bör komplettera med rent järntillskott.

Alltså min bm är så underbar! :love:
Va ju inne för ca 1,5 vecka sen pga att jag inte känt av bebisarna, sen drog dom igång o nu har dom haft en ny slöperiod på några dagar.. Ringde idag mest för att jag ville stämma av med henne o ja.. lugna mig själv kanske. Då tycker hon att jag kan komma in en runda (har ju knappt 10 minuter dit) så skulle hon lyssna o känna lite. O då har jag känt nån rörelse då o då så det har inte varit helt stilla. Så hon lyssna & klämde o allt verkar bra :)
Skämdes lite då jag fick en spark när jag la där på bänken, men hon sa bara att jag är välkommen hellre 10 gånger extra än att gå hemma o va orolig. :)

Alla borde få ha min bm :love:

Va ju inne för ca 1,5 vecka sen pga att jag inte känt av bebisarna, sen drog dom igång o nu har dom haft en ny slöperiod på några dagar.. Ringde idag mest för att jag ville stämma av med henne o ja.. lugna mig själv kanske. Då tycker hon att jag kan komma in en runda (har ju knappt 10 minuter dit) så skulle hon lyssna o känna lite. O då har jag känt nån rörelse då o då så det har inte varit helt stilla. Så hon lyssna & klämde o allt verkar bra :)
Skämdes lite då jag fick en spark när jag la där på bänken, men hon sa bara att jag är välkommen hellre 10 gånger extra än att gå hemma o va orolig. :)

Underbart! Jag har haft tur med BM både denna och förra graviditeten. Min nuvarande BM har sagt att det är jag själv som bestämmer hur ofta jag vill komma på kontroller, om det så är varje vecka. Nu har jag ju bara utnyttjat möjligheten med extra kontroll 1 ggr denna graviditeten (när jag oroade mig för graviditetsdiabetes) och känner väl inte heller något omedelbart behov att gå dit särskilt ofta, men det känns skönt att veta att man är välkommen och att man slipper tjata och känna sig jobbig om man känner sig orolig

Min bm är också helt fantastisk:) Jag vet inte hur många ggr jag har ringt och frågat saker och hon svarar lika glatt varje gång. Skojar och är bara go och glad. Det är så skönt!!

Jag har haft henne förut när det gällt preventivmedel så vi "känner" varandra lite sen innan. När jag kom in för inskrivning fick jag en sån bamsekram att jag nästan storknade:D:love:

Jag har helt plötsligt blivit toktrött och superirriterad igen. :mad: 23+2 idag och nu ska jag ju enligt alla vara pigg och må bra. Får dessutom sammandragningar så fort jag rör mig mer än i snigeltempo. Hoppas på att det bara är en envis förkylning som sänkt mig tillfälligt.

Här har du en till. Jag känner mig helt sjukligt trött, men jag har blodbrist så.. Men jag känner mig som en fet kloss, ledsen/nedstämd, missförstådd och allmänt energilös. Usch hoppas det vänder snart :(

Här har du en till. Jag känner mig helt sjukligt trött, men jag har blodbrist så.. Men jag känner mig som en fet kloss, ledsen/nedstämd, missförstådd och allmänt energilös. Usch hoppas det vänder snart :(

Bläh för att inte ha någon energi. Hade jag inte haft barn från början hade jag nog spenderat väldigt mycket tid under en filt i soffan nu...

Vad anses son normalt hb när man är gravid?

Hade 112 på inskrivningen. Brukar ligga på 122-126 i normala fall (ger blod och mäter därför flera ggr/år. När jag halkar under 125 får jag inte ge). Men varken BM eller läkaren verkade tycka det var lågt. Äter Mitt val kvinna 2 tabl, äter leverpastej och blir matad med blodpudding av maken. Är lite orolig för att det ska fortsätta sjunka när jag är 10 "punkter" under mitt tidigare lägstavärde.

En lite halväcklig fråga: Kan flytningar vara helt vattniga? Har i "normal-läge" aldrig flytningar, men som gravid har de naturligtvis ökat en hel del. Den senaste tiden har de dock varit helt vattniga och genomskinliga, men det kommer så att jag behöver byta trosskydd kontinuerligt då de blir väldigt blöta annars. Är det något som är "heeeelt normaaalt"?

Vad anses son normalt hb när man är gravid?

Hade 112 på inskrivningen. Brukar ligga på 122-126 i normala fall (ger blod och mäter därför flera ggr/år. När jag halkar under 125 får jag inte ge). Men varken BM eller läkaren verkade tycka det var lågt. Äter Mitt val kvinna 2 tabl, äter leverpastej och blir matad med blodpudding av maken. Är lite orolig för att det ska fortsätta sjunka när jag är 10 "punkter" under mitt tidigare lägstavärde.

Känner du dig väldigt trött? För det kan ju indikera att du ligger lågt, men annars så brukar ju Hb sjunka något under en graviditet och sedan stabilisera sig längre fram.

Jag har för mig att man som gravid ska ligga mellan 110 och 145 där ett värde över 145 är risk för blodproppar i moderkakan.

Jag låg vid inskrivningen på 143 och i 17+5 på 122 och min BM tyckte det såg jättebra ut. Men så sa hon också att jag hade ovanligt bra värden på järndepåerna om det kanske också spelar in.

En lite halväcklig fråga: Kan flytningar vara helt vattniga? Har i "normal-läge" aldrig flytningar, men som gravid har de naturligtvis ökat en hel del. Den senaste tiden har de dock varit helt vattniga och genomskinliga, men det kommer så att jag behöver byta trosskydd kontinuerligt då de blir väldigt blöta annars. Är det något som är "heeeelt normaaalt"?

Heeeeelt normaaaalt! :D
Jag får också supervattniga flytningar till och från, i alla fall någon gång i veckan. Sjukt obehagligt då det känns som att något bara rinner ut och blöter ner allt i sin väg typ.. O_o Och än en gång kom jag på att jag glömt köpa trosskydd, seriöst, har varit gravid i 15 veckor och inte kommit ihåg det en enda gång! Tänk den dagen jag kommer på det när jag står i affären, vad lycklig jag kommer bli :D

Usch! Det är inget roligt att känna så. :(
Får hålla tummarna på att det vänder.

Jag låg på 150 vid inskrivningen och det tyckte min barnmorska var väldigt bra...
Jag låg på dryga 152 i förra graviditeten och fick absolut inte äta några piller med järn i. Vet inte om det också var mitt "tjocka" blod som gjorde att moderkakan ev fick sämre anläggning/utvecklade ev proppar och att jag de facto utvecklade havandeskapsförgiftning.

Vill inte oroa dig men du kanske ska hålla lite koll på just hb-värdet.

Heeeeelt normaaaalt! :D
Jag får också supervattniga flytningar till och från, i alla fall någon gång i veckan. Sjukt obehagligt då det känns som att något bara rinner ut och blöter ner allt i sin väg typ.. O_o Och än en gång kom jag på att jag glömt köpa trosskydd, seriöst, har varit gravid i 15 veckor och inte kommit ihåg det en enda gång! Tänk den dagen jag kommer på det när jag står i affären, vad lycklig jag kommer bli :D
Skönt att det är heeeelt normaaalt även om det är mindre skönt när det känns som om man kissat på sig...

Jag låg på dryga 152 i förra graviditeten och fick absolut inte äta några piller med järn i. Vet inte om det också var mitt "tjocka" blod som gjorde att moderkakan ev fick sämre anläggning/utvecklade ev proppar och att jag de facto utvecklade havandeskapsförgiftning.

Vill inte oroa dig men du kanske ska hålla lite koll på just hb-värdet.

Kanske ska be dem kolla nästa gång jag ska dit, minns faktiskt inte om det kollades både första och andra gången eller bara första. Tack!

Skönt att det är heeeelt normaaalt även om det är mindre skönt när det känns som om man kissat på sig...

I hear you! Berättade för sambon om "kissa på sig"-känslan, han bara skrattade. Himla orättvist att de bara kan sitta bredvid och slippa såna grejer helt och hållet! Ja, förutom när jag berättar om det då, de ska ju vara involverade har jag hört! ;)

Nu känner jag mig som värsta freaket för jag har inte fått några flytningar alls. Har typ aldrig det som o-gravid heller. :confused:

Däremot har jag fått världens mest irriterande symtom sen flera veckor tillbaka: galet kliande bröstvårtor! :arghh: Det enda som hjälper är att smörja in brösten med superfet hudkräm varje dag. Helt sjukt. (Läste något om att det beror på att brösten förändras och förbereder sig för amning och att det såklart är heeeelt normalt.:cautious:)

Nu känner jag mig som värsta freaket för jag har inte fått några flytningar alls. Har typ aldrig det som o-gravid heller. :confused:

Däremot har jag fått världens mest irriterande symtom sen flera veckor tillbaka: galet kliande bröstvårtor! :arghh: Det enda som hjälper är att smörja in brösten med superfet hudkräm varje dag. Helt sjukt. (Läste något om att det beror på att brösten förändras och förbereder sig för amning och att det såklart är heeeelt normalt.:cautious:)

Du behöver inte gråta för det. Ganska drygt symtom. Jag har fått superslajmiga flytningar flera gånger, riktigt äckligt. Och just den detaljen har jag besparat min man :D

Min bröst har också kliat till och från. Smörjer med kokosolja.

Ett rätt trevligt symtom är att jag vill ligga typ jämt :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka