Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja 5 nov rörde den sig och allt såg normalt ut. Blir ändå stressad av att "alla" verkar känna sina bebisar. I övrigt känns det inte som det är något fel, kanske ligger hen bara på ett sätt som gör att den är svår att känna?
 
Ja 5 nov rörde den sig och allt såg normalt ut. Blir ändå stressad av att "alla" verkar känna sina bebisar. I övrigt känns det inte som det är något fel, kanske ligger hen bara på ett sätt som gör att den är svår att känna?

Troligtvis är det så. :) Men du ska inte gå och oroa dig för mycket eller för länge i onödan, då är det ju bättre att du pratar med BM, tycker jag.
 
Ja håller oron i sig så ringer jag :-). Blir mest orolig när jag går in här och läser faktiskt. Frågar jag vänner och kollegor säger de att det inte är ovanligt som förstagångsgravid. Kanske ska ringa mamma min.
 
Ja håller oron i sig så ringer jag :-). Blir mest orolig när jag går in här och läser faktiskt. Frågar jag vänner och kollegor säger de att det inte är ovanligt som förstagångsgravid. Kanske ska ringa mamma min.
Vad tråkigt att du känner dig orolig av att läsa här. Jag tycker att det som oftast står i böcker/på nätet är att det där med att känna barnet är väldigt individuellt och beror på flera olika faktorer. I vissa fall verkar det dröja lite längre, medan andra känner väldigt tidigt.
 
@Lo_, har du moderkakan i framkant kanske? Då är det väldigt vanligt att rörelserna är svåra att känna. Min svägerska kände inte barnets rörelser alls förrän v. 25 eller ännu senare nu med andra barnet. Och då visste hon ju hur rörelserna känns eftersom hon varit gravid tidigare. De sa inte till henne på RUL att hon hade moderkakan i framkant utan det fick hon veta senare. OM du är orolig och inte kan släppa det tycker jag att du ska ringa din BM imorgon och be att få lyssna på hjärtljuden. Du är väl dessutom precis på gränsen till att höra till förlossningen så du kanske kan vända dig dit. Bättre att kolla upp det en gång för mycket än tvärtom. Förhoppningsvis är det bara moderkakans placering som gör att du inte känner något.
 
Min sambo skickade den här länken till mig, vet inte om jag ska tolka det som en förvarning om vad som komma skall? :D

http://www.strongmindbraveheart.com/photographs-man-daughter-alice-bee-totally-fantastic/

Smakprov:

original-2579-1399306667-3-934x.jpg
 
@Lo_ Jag är visserligen "bara" i vecka 19 än men känner ingenting annat än fladder som skulle kunna vara vad som helst. Var på RUL idag och barnmorskan sa att fram till v 25 är det helt normalt att inte känna något öht. Men förstår precis hur du känner med att oroa sig för allt! Nu när jag har varit på RUL har jag nästan haft svårt att ta in att precis allt var u.a. eftersom jag oroat mig så för att något ska vara tokigt..

Men som sagt. RUL idag! Nummer 2, eller ja fortsättning på det förra eftersom bebisen var lite liten då. Nu hade den växt precis som den skulle och bf är samma dvs 30/4.

Men en pryd liten rackare som inte ville visa sig från "rätt" sida var det :p Barnmorskan gissade på en liten pojke men vågade inte säga säkert eftersom den envisades med att ha ben och navelsträng och sånt i vägen :p
 
@Magnum varför har du dåligt samvete? Har du hjälp med hästarna när du inte känner att det fungerar längre?

Det är ju min första graviditet också och jag kan känna att det spänner och drar men det slutar alltid av sig själv. Är i v 23 och kan fortfarande inte känna rörelser, eller i varje fall inte urskilja att det är just det.

Det är nog för att jag är så van att vara igång och träna och hålla igång med hästarna tror jag. Det är så vardag att det blir en stor grej som ändras. Sen är jag väldig van att göra allt själv...

Den nypensionerade hästen har spatt och borde hållas igång mer. Han verkar dock inte störas nämnvärt av att gå så pass sparsamt som nu faktiskt. Unghästen har jag inga problem att ha stående, snarare kan det göra henne gott.
Så ja egentligen är det verkligen inte hela världen.:o

Har hjälp med mockning och borstning av sambo sen om jag inte orkar nån dag.
Min syster kommer rida gamlingen lite så han slipper vara helt still.
Unghästen kommer jag själv jobba från marken så länge det känns ok. Har även andra som uppbackning utifall. Det är nog bara jag själv som tycker det är lite jobbigt att inte kunna själv..
 
Jag börjar känna mig orolig över att jag inte känner bebisen. Har en rejäl mage men känner bara hur det spänner och drar. Är det vanligt att något är fel utan att man märker det i övrigt?

Är ju tydligen inte förrän runt v 26 som man verkligen ska känna varje dag... innan det verkar det finnas alla varianter (efter vad jag hört)
 
Ska ultraljuda min hund imorgonbitti, kan ju be veterinären ta en sväng över min mage också :D (jag är inte särskilt orolig egentligen)
 
Ska ultraljuda min hund imorgonbitti, kan ju be veterinären ta en sväng över min mage också :D (jag är inte särskilt orolig egentligen)
Är det inte något man kan prova ifall att man inte känner fosterrörelser med att dricka iskall saft och lägga sig på ena sidan? Kommer inte ihåg hur det var riktigt hur det var. Fast det kanske bara är senare i graviditeten som det funkar? Tänkte om det går att få fart på den så kanske den känns :)
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Är det inte något man kan prova ifall att man inte känner fosterrörelser med att dricka iskall saft och lägga sig på ena sidan? Kommer inte ihåg hur det var riktigt hur det var. Fast det kanske bara är senare i graviditeten som det funkar? Tänkte om det går att få fart på den så kanske den känns :)
Japp, att drick något iskallt ganska snabbt brukar få dom att vakna till lite, man kan också prova att lägga sig på mage på golvet, för många blir lite irriterade då det blir lite trångt.

@Lo_ jag har en kollega som ska ha 13/4 och hon har inte känt någonting alls ännu. Det är väldiga variationer då man kan känna och tyvärr blir det ju lite så att det talas mer om folk som känner tidigt än de som känner sent.
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Är det inte något man kan prova ifall att man inte känner fosterrörelser med att dricka iskall saft och lägga sig på ena sidan? Kommer inte ihåg hur det var riktigt hur det var. Fast det kanske bara är senare i graviditeten som det funkar? Tänkte om det går att få fart på den så kanske den känns :)
Det sägs att det ska funka men min lilla tjej reagerade aldrig på det. Lägga sig på mage och invänta protester inifrån fungerade oftast.
 
@Magnum varför har du dåligt samvete? Har du hjälp med hästarna när du inte känner att det fungerar längre?

Det är ju min första graviditet också och jag kan känna att det spänner och drar men det slutar alltid av sig själv. Är i v 23 och kan fortfarande inte känna rörelser, eller i varje fall inte urskilja att det är just det.
Jag har alltid varit sen med att känna fosterrölser (har fyra barn). Kommer inte ihåg exakt vilken vecka men efter v 20-22 i alla fall. Minst.

En gång kände jag i vecka 19 men det var under RUL och det var för att BM tryckte med Ultraljudsmoängen på magen. Sedan tog det flera veckor innan jag kände något igen.

Om du är orolig så skall du ringa. Här tar dom allt sådant väldigt allvarligt. Både MVC och förlossningen. Man får alltid komma in så fort man kan för kontroll.
 
Och blä säger jag här.

Var hos BM igår, magmått på 20 cm, så jag lär ligga längst ner på normalkurvan denna gången också :) Blev även bestämt att jag skulle på läkarbesök idag kl 10.30 - perfekt, då fårjag lite sovmorgon ;) (vilket var välbehövligt då sonen haft feber inatt...)

Men ja, kl 9 idag fick jag veta att läkaren är hemma och vabbar, så det var bara att slänga sig i bilen och åka till jobb. 1.5 timme sen blev det, kul värre (jag har flextid så¨det räknas ju inte som att jag är sen, utan jag får bara minus på flexkontot...)
Så nu sitter jag här, allmänt förvirrad och fortfarande knappt kommit på att jag är på jobb. Inte lätt att ställa om hjärnan sådär. :p
 
Ska få låna en vagga som står hos mamma och pappa att ha på nervåningen till bäbisen :) När dottern var liten hade vi vagnen i hallen så hon kunde sova i den dagtid (inte för att hon sov särskilt mycket dagtid då med ;)) . Men vi vill inte ha vagnen uppe i huset längre. Blivit bortskämda med att den superenkelt parkeras i källaren istället så slipper vi massa grus och vatten uppe i huset.
Så nu blir det vagga i tvrummet eller vart nu bäbis helst sover tills den börjar sova i sitt eget rum på övervåningen.
 
Jag började med järntabletter för en dryg vecka sen. Var lite tveksam till om det behövdes plus att jag inte ville få (mer) problem med magen, men jag känner att jag verkligen blivit piggare. Så skönt!
 
Usch, idag var jag sekunder från att svimma. Så otäckt det är! Stod givetvis i en stor grupp med människor ute när det började flimra. Hade lyckligtvis bilen några meter bort så jag kunde sätta mig ned en stund. Hade precis ätit lunch så förstod inte vad det var för konstig reaktion.

Om jag ska säga någonting positivt är det att jag tycker jag börjat känna enstaka bubblor långt ned i magen senaste dagarna. Det kanske kan vara den lilla :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 364
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 409
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp