Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
1 kg plus för mig i vecka 19. Men det har kommit senaste veckan så det kanske är nu det börjar!

Har drömt en del på sista tiden. Inte mardrömmar som tur är som verkar lite vanligt utan helt vanliga drömmar. Med den lilla skillnaden att vi har haft en bebis. Som varje gång i drömmarna har varit en tjej. Ska bli spännande att se på tisdag om det stämmer :D
 
Jag är i v 27 och har gått upp ca 8 kg. Tycker inte det är så farligt och det tyckte i BM heller. Var hos henne i v 25 och hade då gått upp 7 kg så ett till på ca 2 veckor då.

Idag har vi storstädat huset. 176 kvadrat uppdelat på 7 rum, kök, två stora hallar, badrum och en liten toa. Det känns i kroppen nu....min rygg gillar inte när jag grejjar för mycket.

Hade tänkt ta en promenad med hunden efter dottern lagt sig. Får se hur ryggen är och om sammandragningarna håller sig lugna eller om jag stannar i soffan tills stallet och hästarna ska fixas senare ikväll :p
 
Aha! ja, verkligen skillnad, mitt kanske drar iväg nu väldigt mycket på kort tid! Fördelen för mig att det kanske är lagom till mellandagsrean att köpa mammakläder! Hehe :) typ mannen ser ju när jag har mindre kläder på mig, men syns inte när jag har vanliga jobbkläder även fast folk vet osv..
Oj vilken skillnad det kan va! Är i v 21 och har nog gått upp 8 kg och fick ha mammabyxor från v 5. Har så pass mycket mage nu att dom flesta vågar sig på att säga grattis till graviditeten. Min kost ändrades iofs rätt mycket iom mitt dåliga mående första månaderna så är inte bara bebiskilon...
 
Varit till Ikea idag, skitjobbigt, men tänkte barnen skulle få kontorsstolar i julklapp bl. a. och med tanke på att vi var barnfria och detta är ända tillfället innan jul vi kan så blev det idag. Jisses, lika mycket folk som i Ullared typ. Mannen bakfull sedan julbord med jobbet igår och jag som knappt kan gå pga foglossningar. INTE optimalt på något vis och jag har knatat med världens minsta steg och lika snabbt som en nyvaken sengångare. Fick så förbannat ont så redan på hemvägen blev det två citodon och sen bita ihop. Kan säga att de där kryckorna läkaren pratade om i måndags hade varit välbehövliga. Kan även konstatera att det var den mest ofärdiga ikearundan i det varuhuset någonsin, alla genväger som finns mellan avdelningar nyttjades...
Nåväl nu är alla tänka bäbisgrejer från dom inhandlade, även om jag tänkte att det kunde väntat, men insåg efter en kvart att hit lär jag inte komma innan mars...

Och jag som tänkte mig Ullared i januari??? Tro att det skulle funka är som att tro att jag kan flyga till månen typ. :banghead:
 
Varit till Ikea idag, skitjobbigt, men tänkte barnen skulle få kontorsstolar i julklapp bl. a. och med tanke på att vi var barnfria och detta är ända tillfället innan jul vi kan så blev det idag. Jisses, lika mycket folk som i Ullared typ. Mannen bakfull sedan julbord med jobbet igår och jag som knappt kan gå pga foglossningar. INTE optimalt på något vis och jag har knatat med världens minsta steg och lika snabbt som en nyvaken sengångare. Fick så förbannat ont så redan på hemvägen blev det två citodon och sen bita ihop. Kan säga att de där kryckorna läkaren pratade om i måndags hade varit välbehövliga. Kan även konstatera att det var den mest ofärdiga ikearundan i det varuhuset någonsin, alla genväger som finns mellan avdelningar nyttjades...
Nåväl nu är alla tänka bäbisgrejer från dom inhandlade, även om jag tänkte att det kunde väntat, men insåg efter en kvart att hit lär jag inte komma innan mars...

Och jag som tänkte mig Ullared i januari??? Tro att det skulle funka är som att tro att jag kan flyga till månen typ. :banghead:
rullstol! Lånade jag förra gången och det är gudomligt skönt att känna att man kan vara med och "röra" sig som vanligt.. 2 dagar på Ullared i v36 var inga problem alls då :)
 
Vad gäller viktuppgång ligger jag lite mittemellan, har gått upp 3-4 kg (v 22). En del har förstås satt sig på magen, har en rejäl bula när jag ligger ner, men det känns som att det mesta satt sig på brösten (vilket jag inte alls klagar över då de var lite tomma, om än inte slappa, sedan en viktnedgång).

Kom på att jag har en fråga... Jag dricker ungefär lika mycket som jag brukar (~1,5-2 l ren vätska plus det jag får i mig via maten) men jag springer på toa tammefan jämt. Problemet har hittills mest varit av den irriterande sorten men på sistone har jag börjat se på urinen att jag är rätt rejält uttorkad emellanåt. Att dricka mer är lönlöst, det rinner bara rakt igenom. Jag ser ingen större fara i detta eftersom det är just "emellanåt" och lite Resorb löser biffen, men är det någon som vet varför det blir sådär?
 
Vad gäller viktuppgång ligger jag lite mittemellan, har gått upp 3-4 kg (v 22). En del har förstås satt sig på magen, har en rejäl bula när jag ligger ner, men det känns som att det mesta satt sig på brösten (vilket jag inte alls klagar över då de var lite tomma, om än inte slappa, sedan en viktnedgång).

Kom på att jag har en fråga... Jag dricker ungefär lika mycket som jag brukar (~1,5-2 l ren vätska plus det jag får i mig via maten) men jag springer på toa tammefan jämt. Problemet har hittills mest varit av den irriterande sorten men på sistone har jag börjat se på urinen att jag är rätt rejält uttorkad emellanåt. Att dricka mer är lönlöst, det rinner bara rakt igenom. Jag ser ingen större fara i detta eftersom det är just "emellanåt" och lite Resorb löser biffen, men är det någon som vet varför det blir sådär?
salt säger jag! Hade det så förra graviditeten och löste med en stor skål popcorn med maaaaassor av salt. Salt band vattnet och jag sprang inte på toa lika ofta. :)
Var tvungen att upprepas ett par gånger under de månaderna. :)
 
Vad gäller viktuppgång ligger jag lite mittemellan, har gått upp 3-4 kg (v 22). En del har förstås satt sig på magen, har en rejäl bula när jag ligger ner, men det känns som att det mesta satt sig på brösten (vilket jag inte alls klagar över då de var lite tomma, om än inte slappa, sedan en viktnedgång).

Kom på att jag har en fråga... Jag dricker ungefär lika mycket som jag brukar (~1,5-2 l ren vätska plus det jag får i mig via maten) men jag springer på toa tammefan jämt. Problemet har hittills mest varit av den irriterande sorten men på sistone har jag börjat se på urinen att jag är rätt rejält uttorkad emellanåt. Att dricka mer är lönlöst, det rinner bara rakt igenom. Jag ser ingen större fara i detta eftersom det är just "emellanåt" och lite Resorb löser biffen, men är det någon som vet varför det blir sådär?
Har också funderat i dina banor!
Jag är normalt sån att det rinner precis rakt igenom. En halvliter om dagen är rimligt då, allt utöver så kan jag lika gärna bosätta mej på toan.
Upplever att jag kan dricka mer nu, absolut, men inga mängder.

Så tipset med salt ska jag också prova!
 
Har också funderat i dina banor!
Jag är normalt sån att det rinner precis rakt igenom. En halvliter om dagen är rimligt då, allt utöver så kan jag lika gärna bosätta mej på toan.
Upplever att jag kan dricka mer nu, absolut, men inga mängder.

Så tipset med salt ska jag också prova!
När jag kör mina "kurer" så kan jag dricka nästan dubbelt så mycke mot normalt, utan att springa mer på toa. (normalt dricker jag kanske 1 liter, så alltså runt 2 liter får jag i mig nu som gravid) :)
 
Igår berättade sambon att han vid några tillfällen på sistone kommit på sig själv med att bli orolig för mig, oro i stil med "Hon ska gå till affären, det är rätt långt och bitvis lite ödslig väg, tänk om hon ramlar och slår sig?". Han är verkligen en extremt icke-orolig själ i normala fall - han har nog aldrig oroat sig för något i hela sitt liv, han tar inte ut negativa känslor eller tänker negativa tankar i förskott - så han tycker det är så himla fånigt, medan jag tycker det är rätt gulligt. :D
 
Träffade en person idag som dömde mig rätt hårt för att jag rider. Tvivlar inte en sekund på att jag gör rätt som fortsätter leva mitt vanliga liv, blev mest bara fascinerad av att hon hade mage ;)
 
Träffade en person idag som dömde mig rätt hårt för att jag rider. Tvivlar inte en sekund på att jag gör rätt som fortsätter leva mitt vanliga liv, blev mest bara fascinerad av att hon hade mage ;)

Det där bestämmer man ju helt själv! Men folk tror dom har rätt att yttra sig om allt när det gäller gravida.

Förra gången red jag till v 30 och nu slutade jag i v 25 eftersom jag ramlade av.
 
Även fast de inte hör hit riktigt måste jag bara tala om att vår dotter var så himla duktig i fredags kväll och la ut alla sina nappar i stallet till tomten :love: Morgonen efter gick vi alla ut i stallet och då hade tomten lämnat fina paket som tack! Ungen var jättenöjd och har varit superduktig hela helgen med att sova utan napp. Hon har inte ens frågat efter dom. Lite ledsen natt till lördag men sa inget om nappen och sen har hon sovit utan ett pip precis som vanligt nu i två nätter! Trodde inte det skulle va så enkelt då hon gärna har napp när hon sover (har inte fått ha den vaken tid sen i somras) men hon är ju grym! Älskade unge vad stor hon blir! :o Kommer bli en omställning att ha en liten igen sen som man inte kan prata och diskutera med :p
 
Träffade en person idag som dömde mig rätt hårt för att jag rider. Tvivlar inte en sekund på att jag gör rätt som fortsätter leva mitt vanliga liv, blev mest bara fascinerad av att hon hade mage ;)

Mm, min svärmor tycker inte det är helt ok att jag rider..... blir ganska trött på att höra det men hon vet att jag rider så länge jag tycker det känns ok och nu håller hon faktiskt tyst om det.

Jag kommer fortsätta rida så länge jag orkar och känner att det känns bra. Måste bara lära mig att ta med toapapper ut i skogen när jag blir akut kissnödig :D:p
 
Träffade en person idag som dömde mig rätt hårt för att jag rider. Tvivlar inte en sekund på att jag gör rätt som fortsätter leva mitt vanliga liv, blev mest bara fascinerad av att hon hade mage ;)
Tyvärr är det så, många gånger, att i takt med att magen växer så blir man helt plötsligt tillgänglig för allmänheten att både tycka och styra saker om vad,hur, när man gör saker osv.

Senast i fredags då jag var på examination, jag och två eftersläpande klasskamrater så undrade min manlige klasskamrat lite mer ingående kring hur det var med mig osv. Vi hade en ganska öppen examination där mycket avhandlades. Nåväl, förklarade att jag dels har mycket blödningar pga lågt sittande moderkaka på det barn som lever men att jag också har ett foster i magen som dog. HÄR gör han ett litet klavertramp som jag kan ha en viss översikt med. Han börjar diskutera död. Han tycker det är magstarkt att säga att något dött. Varpå jag svarar att tja, i min värld, när du kunnat följa utvecklingen och se hjärta slå, fostret utvecklas, se armar och ben etc och du sedan på ultraljud efter ultraljud kan följa hur hjärtat börjar slå långsammare och långsammare för att sedan bara ha puls i moderkakan -då har något för min del både levt och dött. Dessutom syns fostret på ultraljud i sin egna säck. Skillnad är om det inte tog sig från början. Jag var även lite lagom syrlig och avslutade med att, din ståndpunkt i frågan kan komma att ändra sig om du någon gång i framtiden själv önskar bli pappa och får gå igenom samma sak. Mina manliga examinatorer höll med mig ;)
Samma klasskompis sa i september att jag redan hade tillräcklig med barn. Och på mitt förra jobb hade jag ett par kollegor som började diskutera antalet barn då jag väntade nr tre och framhävde att allt över två är för mycket.

Annars upplever jag att det är lite lugnare nu än tidigare graviditeter med folks åsikter om mina förehavanden. Kn vara att jag inte längre ser ut som 18. (alltid sett mycket yngre ut än vad jag är). När mina barn var små (har ju 4 som föddes inom loppet av 6,5 år) så fick jag mycket kommentarer om unga mödrar och flera olika pappor. Nu skulle jag fylla 24 det året jag fick första, haft samma man sedan jag var 16 och gift sedan jag var 21 och det var således samma pappa till samtliga.. DET brukade få tyst på de flesta. Men att öht behöva få dumkommentarer är enerverande jobbigt.
 
rullstol! Lånade jag förra gången och det är gudomligt skönt att känna att man kan vara med och "röra" sig som vanligt.. 2 dagar på Ullared i v36 var inga problem alls då :)

Njae jag har ju en ridolycka i botten som resulterade i ett år i rullstol som ung, så att sätta mig i en sådan är väääldigt långt borta kan jag säga. Även om det skulle underlätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 366
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 412
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp