Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte skrivit i tråden på ett tag pga att graviditeten har rullat på utan några bekymmer men här kommer en uppdatering från dagens BM besök. Allt såg bra ut och livmodern har växt som den ska. Hjärtat slog inom normalspannet på gossen och glukosvärdet var också bra. Jag behövde inte ta några järntabletter tyckte barnmorskan eftersom jag låg precis på gränsen, så vi ska hålla koll på järnvärdet kontinuerligt istället och sätta in vid behov :).

Jag har dock inte varit med om en enda vägning, varken nu eller vid inskrivningen. Ganska skönt på ett sätt eftersom jag förstått att en del råkar ut för vikthetsande barnmorskor.

Nästa vecka ska vi på föräldragruppsträff. Är det någon mer i tråden som ska gå på det? :)
 
På tal om ridning så börjar jag känna att jag nog inte kommer kunna rida jättelänge till. (v16) Skritta kommer nog inte vara några problem men trava är inte så bekvämt faktiskt. Känns som den där 'lavalampan' rör sej riktigt mycket då ;) Galoppera går hyfsat men nja...
Ingen har ännu sett snett på mej (förutom sambon, som nu vant sej :angel:) för att jag rider även om de flesta vill jag 'ska vara väldigt försiktig'.
Känns jättetråkigt, jag har ridit hela mitt liv och vill ju inte sluta. Även om det bara är en period. Får jättedåligt samvete för jag känner så.
Och lika dåligt samvete för hästarna då... :(
 
Detta är mitt första barn, hur vet man vad som känns i magen egentligen? :o

Närmsta känslan är lavalampan som någon beskrev. Allra helst när jag rör hastigt på mej alt sitter still efter varit aktiv. Bebis rör på sej?

Jag kliver upp på morron direkt från sängen ut i stallet i princip. Typiskt mej är att vila för att sen studsa upp och dra igång. Får ont längst ner på/i magen. Sådär så jag måste lugna mej och röra mej mer långsamt. Ligger inte dubbelvikt men får ju ont. Inte kramp men nåt åt det hållet. Sammandragning? (så tidigt? v16)
Får likadant om jag lyfter/stressar på jobbet nu sista veckan (lyfter mycket av blandad vikt, rör mej/står hela tiden, sitter bara raster, en hel del stress och tidspress överlag särskilt nu vid jul)
 
Detta är mitt första barn, hur vet man vad som känns i magen egentligen? :o

Närmsta känslan är lavalampan som någon beskrev. Allra helst när jag rör hastigt på mej alt sitter still efter varit aktiv. Bebis rör på sej?

Jag kliver upp på morron direkt från sängen ut i stallet i princip. Typiskt mej är att vila för att sen studsa upp och dra igång. Får ont längst ner på/i magen. Sådär så jag måste lugna mej och röra mej mer långsamt. Ligger inte dubbelvikt men får ju ont. Inte kramp men nåt åt det hållet. Sammandragning? (så tidigt? v16)
Får likadant om jag lyfter/stressar på jobbet nu sista veckan (lyfter mycket av blandad vikt, rör mej/står hela tiden, sitter bara raster, en hel del stress och tidspress överlag särskilt nu vid jul)
Jag skulle misstänka att dina gissningar är helt rätt ja :)
 
Hur farligt är det med sammandragningar, om detnu skulle vara det? Är inte själv särskilt orolig men funderar gör man ju.. :angel:
Sammandragningar är inte farligt. Det är bara livmodern som tränar, alt kroppen som säger till att det börjar bli dags att ta det lugnt. Så lyssna på den :)

(börjar sammandragningarna komma regelbundet och göra ont, och inte går bort efter vila/Alvedon/dusch så är det dock en helt annan sak, då kan det vara läge att rådgöra med bm/fl ;) )
 
@Magnum varför har du dåligt samvete? Har du hjälp med hästarna när du inte känner att det fungerar längre?

Det är ju min första graviditet också och jag kan känna att det spänner och drar men det slutar alltid av sig själv. Är i v 23 och kan fortfarande inte känna rörelser, eller i varje fall inte urskilja att det är just det.
 
Nu är detta mitt andra barn så jag har haft hästarna på vila pga graviditet förr och jag hade inte ett dugg dåligt samvete! Dom dör inte av att vila några månader. Det är så himla lång tid i deras liv som dom ska slava som ridhästar för oss ändå :D Sist stod unghästen (som nu är min vuxan häst) i 6 månader och hade gammelman levt (tog bort honom två månader innan dottern föddes) så hade han fått vila i 2-3 månader. Nu kommer min ridhäst vila 2-3 månader helt. Han skulle fått 2 månader helvila även fast jag inte varit gravid. Rider inte längre sen två veckor tillbaka (gick in i v 28 idag) men han markarbetas 2-3 ggr/vecka och min man rider 1 dag i veckan, så kommer vi göra fram till nyår och sen ska han få en välförtjänt vila! Mina hästar går ute 15-16 timmar varje dygn i en stor hage så det går verkligen ingen nöd på dom :) Jag är en sådan som vägrar jaga medryttare och sånt, hästarna får hellre gå lite mindre om jag inte har tid/möjlighet för det dör dom inte av.
 
På tal om ridning så börjar jag känna att jag nog inte kommer kunna rida jättelänge till. (v16) Skritta kommer nog inte vara några problem men trava är inte så bekvämt faktiskt. Känns som den där 'lavalampan' rör sej riktigt mycket då ;) Galoppera går hyfsat men nja...
Ingen har ännu sett snett på mej (förutom sambon, som nu vant sej :angel:) för att jag rider även om de flesta vill jag 'ska vara väldigt försiktig'.
Känns jättetråkigt, jag har ridit hela mitt liv och vill ju inte sluta. Även om det bara är en period. Får jättedåligt samvete för jag känner så.
Och lika dåligt samvete för hästarna då... :(
Jag lärde mannen min rida min häst i somras! Mycket praktiskt ! :) och inget skogsmullande inte utan han vill lära sig rida ordentligt och nog fan gör han det. Förvänd, galoppombyten (en ggn ned till vart fjärde språng) osv. Imponerad! Innan sommaren har han aldrig suttit på en häst. Jag rider ngn dag i veckan fortfarande, o då mest dressyr. :)
 
På tal om ridning så börjar jag känna att jag nog inte kommer kunna rida jättelänge till. (v16) Skritta kommer nog inte vara några problem men trava är inte så bekvämt faktiskt. Känns som den där 'lavalampan' rör sej riktigt mycket då ;) Galoppera går hyfsat men nja...
Ingen har ännu sett snett på mej (förutom sambon, som nu vant sej :angel:) för att jag rider även om de flesta vill jag 'ska vara väldigt försiktig'.
Känns jättetråkigt, jag har ridit hela mitt liv och vill ju inte sluta. Även om det bara är en period. Får jättedåligt samvete för jag känner så.
Och lika dåligt samvete för hästarna då... :(

Kan tipsa om ett sånt här bälte:
http://www.nids4kids.se/PICTURE/5924-3-image5.jpg
Hjälpte mig i förra graviditeten när det kändes som bebis gjorde volter där inne.
Jag vet inte heller om jag kommer kunna rida så länge till :( Är i vecka 23. Jag har ont i magen i flera timmar efter att jag har ridit, tror det är min blåsa som blir misshandlad. Men jag ska prova att rida korta pass den här veckan bara så får jag se om det kan funka i alla fall. Ska trappa ner till två dagar nu iaf. Har en halvfodervärd som rider henne riktigt bra men jag vill gärna kunna sitta på henne lite ibland och kolla av rakriktningen.
 
Åh nu känner jag henne böka runt tydligt mest hela dagarna :love: Särskilt om jag lägger armarna i kors över magen så hon får lite tryck på sig. Förvånad att det känns så väl då jag har moderkakan i framvägg men det är väl ändå individuellt antar jag... Känns mer på riktigt nu iaf och det börjar nog gå upp för mig att jag faktiskt är gravid, är väl kanske dags nu när halva graviditeten gått :p
 
Åh nu känner jag henne böka runt tydligt mest hela dagarna :love: Särskilt om jag lägger armarna i kors över magen så hon får lite tryck på sig. Förvånad att det känns så väl då jag har moderkakan i framvägg men det är väl ändå individuellt antar jag... Känns mer på riktigt nu iaf och det börjar nog gå upp för mig att jag faktiskt är gravid, är väl kanske dags nu när halva graviditeten gått :p

Min har inte bökat så mycket, men inatt var det kullerbyttaträning mellan midnatt och två. :p Kände till och med en buff utifrån så jag hoppas att sambon snart ska kunna känna också.
 
Min har inte bökat så mycket, men inatt var det kullerbyttaträning mellan midnatt och två. :p Kände till och med en buff utifrån så jag hoppas att sambon snart ska kunna känna också.

längtar tills det känns utifrån jag med! Min bror och hans sambo kommer och hälsar på i helgen och blir nog enda gången vi har möjlighet att ses under graviditeten så hoppas att det kan kännas då så dom får möjlighet till det :)
 
Jag tror min sambo kände härom kvällen :)
Jag låg och kramade honom i sked när bebis hade gympa, hen får in en riktig spark rakt fram i magen rätt i ryggslutet på min sambo varpå han fnissar till :)
 
Jag börjar känna mig orolig över att jag inte känner bebisen. Har en rejäl mage men känner bara hur det spänner och drar. Är det vanligt att något är fel utan att man märker det i övrigt?
 
Jag börjar känna mig orolig över att jag inte känner bebisen. Har en rejäl mage men känner bara hur det spänner och drar. Är det vanligt att något är fel utan att man märker det i övrigt?

Jag har ju bara känt min i en vecka-tio dagar (och jag är ungefär lika långt gången som du), vissa känner inget förrän längre in i graviditeten och en del känner i v 14. Visst kan något vara fel, det kan det ju alltid även om det är vinkeldiskodans i magen, men i ditt fall skulle jag inte oroa mig än på ett tag, framförallt inte om magen växer och allt sett bra ut på RUL (för du har väl varit där?).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 364
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 409
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp