Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, idag var jag sekunder från att svimma. Så otäckt det är! Stod givetvis i en stor grupp med människor ute när det började flimra. Hade lyckligtvis bilen några meter bort så jag kunde sätta mig ned en stund. Hade precis ätit lunch så förstod inte vad det var för konstig reaktion.

Om jag ska säga någonting positivt är det att jag tycker jag börjat känna enstaka bubblor långt ned i magen senaste dagarna. Det kanske kan vara den lilla :)

Det är lite otäckt när det blir sådär, men samtidigt är det ju bra att det flimrar lite innan så man hinner sätta sig innan man går i backen. En okvalificerad gissning på vad som hände dig var väl ett klassiskt blodtrycksfall. Hade du stått upp länge?
 
Men ja, kl 9 idag fick jag veta att läkaren är hemma och vabbar, så det var bara att slänga sig i bilen och åka till jobb. 1.5 timme sen blev det, kul värre (jag har flextid så¨det räknas ju inte som att jag är sen, utan jag får bara minus på flexkontot...)
Så nu sitter jag här, allmänt förvirrad och fortfarande knappt kommit på att jag är på jobb. Inte lätt att ställa om hjärnan sådär. :p
Jag och läkare går verkligen inte ihop...
Satt och väntade på att läkaren skulle höra av sig som lovat idag, vid lunch hade hon fortfarande inte ringt.. Så då ringde jag bm som sa att hon redan pratat med läkaren och hon skulle "alldeles strax komma upp och ta hand om de patienter hon fått avboka igår".
Jo, visst :meh:

Kl 16 ringde jag bm igen och pratade in på telefonsvararen - läkaren hade fortfarande inte hört av sig.... Och hörde inte av dem under sista timmen de hade öppet heller.
 
Kvällens fundering.... När bebisen är född och om det skulle hända mig och pappan något allvarligt, ska man då ha skrivit in i sitt testamente vem man vill ska ta hand om barnet?
 
Kvällens fundering.... När bebisen är född och om det skulle hända mig och pappan något allvarligt, ska man då ha skrivit in i sitt testamente vem man vill ska ta hand om barnet?

Man kan förstås skriva ner sin önskan (behöver inte vara i ett testamente) men det är inte bindande på något sätt. Det är socialförvaltningen som utreder lämpliga vårdnadshavare, ofta börjar de i den närmsta familjen. Om det finns en tydlig önskan att en specifik person eller ett specifikt par ska få ha hand om barnen skulle jag tro med att de börjar med att utreda dessa och jobbar sig sedan vidare ifall de önskade personerna inte är lämpliga.
 
Man kan förstås skriva ner sin önskan (behöver inte vara i ett testamente) men det är inte bindande på något sätt. Det är socialförvaltningen som utreder lämpliga vårdnadshavare, ofta börjar de i den närmsta familjen. Om det finns en tydlig önskan att en specifik person eller ett specifikt par ska få ha hand om barnen skulle jag tro med att de börjar med att utreda dessa och jobbar sig sedan vidare ifall de önskade personerna inte är lämpliga.

Låter rimligt....

Vi vill inte döpa vår dotter och köra allt det där med faddrar och sånt då vi inte är troende på något sätt. Både jag och sambon är dock helt överens om att om nåt skulle hända oss ska våra barn växa upp hos min bror och hans sambo. Känns viktigt för mig att allt sånt där är planerat och genomtänkt... man vet aldrig vad livet tar för vändningar...
 
@Tassetass Ja, jag hade stått upp länge och huttrat. Det luktade starkt av diesel med, så jag mådde illa också. Gick lite fram och tillbaka för att få igång cirkulationen, men det hjälpte inte. Jag tippar också på blodtrycksfall men brukar man få det precis när man ätit?
Ska stå ute många timmar imorgon med, men har bunkrat upp med frukt och varma kläder. Hoppas att det går bättre imorgon, för känslan är fruktansvärt obehaglig.
 
@Tassetass Ja, jag hade stått upp länge och huttrat. Det luktade starkt av diesel med, så jag mådde illa också. Gick lite fram och tillbaka för att få igång cirkulationen, men det hjälpte inte. Jag tippar också på blodtrycksfall men brukar man få det precis när man ätit?
Ska stå ute många timmar imorgon med, men har bunkrat upp med frukt och varma kläder. Hoppas att det går bättre imorgon, för känslan är fruktansvärt obehaglig.

Blodtrycksfall kan man nog få precis när som helst, du tänker inte på blodsockerfall?
 
Låter rimligt....

Vi vill inte döpa vår dotter och köra allt det där med faddrar och sånt då vi inte är troende på något sätt. Både jag och sambon är dock helt överens om att om nåt skulle hända oss ska våra barn växa upp hos min bror och hans sambo. Känns viktigt för mig att allt sånt där är planerat och genomtänkt... man vet aldrig vad livet tar för vändningar...

Faddrar/gudföräldrar har inget juridiskt syfte. Men det kanske du redan har koll? :)
 
Går in i vecka 20 idag och var på bm-besök igår. Var nästan bara in och vända eftersom allt såg bra ut och jag för tillfället mår nästan oförskämt bra. Lyssnade på hjärtljud som var finfina. Största nyheten var väl att jag fick reda på vilken blodgrupp jag hade som jag aldrig vetat tidigare :p

Men har insett att det är dags att fundera på hur länge jag ska jobba. Just nu känns det som att jag gärna jobbar nära inpå (kontorsjobb) men det beror ju helt på hur jag mår! Räknar inte direkt med att må så här i v 40 ;)

Hur tänker ni kring hur länge ni ska jobba?
 
Går in i vecka 20 idag och var på bm-besök igår. Var nästan bara in och vända eftersom allt såg bra ut och jag för tillfället mår nästan oförskämt bra. Lyssnade på hjärtljud som var finfina. Största nyheten var väl att jag fick reda på vilken blodgrupp jag hade som jag aldrig vetat tidigare :p

Men har insett att det är dags att fundera på hur länge jag ska jobba. Just nu känns det som att jag gärna jobbar nära inpå (kontorsjobb) men det beror ju helt på hur jag mår! Räknar inte direkt med att må så här i v 40 ;)

Hur tänker ni kring hur länge ni ska jobba?
Jag har också kontorsjobb och kommer inte behöva lämna något definitivt besked om hur länge jag vill jobba (iaf inte till arbetsgivaren, vet inte hur Försäkringskassan fungerar). Jag räknar med att fortsätta så länge som jag mår bra, men tänker nog vara helt ledig en eller ett par veckor innan det är beräknat.
Efter årsskiftet kommer jag att bli noggrannare med att jag vill jobba hemifrån en dag per vecka (pendlar ca 5 mil med tåg i vanliga fall).
 
Går in i vecka 20 idag och var på bm-besök igår. Var nästan bara in och vända eftersom allt såg bra ut och jag för tillfället mår nästan oförskämt bra. Lyssnade på hjärtljud som var finfina. Största nyheten var väl att jag fick reda på vilken blodgrupp jag hade som jag aldrig vetat tidigare :p

Men har insett att det är dags att fundera på hur länge jag ska jobba. Just nu känns det som att jag gärna jobbar nära inpå (kontorsjobb) men det beror ju helt på hur jag mår! Räknar inte direkt med att må så här i v 40 ;)

Hur tänker ni kring hur länge ni ska jobba?
Jag är nu i v 22 (23 imorgon) och varit sjukskriven sen v 21 pga diskbråck, skolios och artros i div leder. Knaprar medicin i vanliga fall som naturligtvis inte får ätas vid grav, så jag är heltids sjukskriven pga smärtorna. Har ett tungt fysiskt jobb på det.
 
Går in i vecka 20 idag och var på bm-besök igår. Var nästan bara in och vända eftersom allt såg bra ut och jag för tillfället mår nästan oförskämt bra. Lyssnade på hjärtljud som var finfina. Största nyheten var väl att jag fick reda på vilken blodgrupp jag hade som jag aldrig vetat tidigare :p

Men har insett att det är dags att fundera på hur länge jag ska jobba. Just nu känns det som att jag gärna jobbar nära inpå (kontorsjobb) men det beror ju helt på hur jag mår! Räknar inte direkt med att må så här i v 40 ;)

Hur tänker ni kring hur länge ni ska jobba?

Jag är i v 28 nu och kommer jobba fram till tre veckor innan bf. Har också kontorsjobb, största risken för sjukskrivning för min del är pga stressen. Blev sjukskriven sist pga stressrelaterad migrän när jag var i v 30 ungefär. Men jag håller på att lära upp min vikarie redan nu och kommer kunna släppa mer och mer till henne och jag får göra lite allt möjligt, men i min takt, så jag ska kunna jobba så länge jag tänkt mig utan migränanfall. Har en underbar chef!

Mår otroligt bra just nu så jag hoppas planen går som vi vill denna gång :)
 
Ja men ja vad bra det går Försök att få parkeringstillstånd för rörelsehindrad ges e för så kort tid. Korttids ges endas för vissa förutbestämda datum ex.vis om jag vet att jag ska på stan eller så. Dit jag behöver visade det sig vara privata markägare så fick ringa halva stan runt igår men har nu fått ett parkeringstillstånd för universitetet så jag i alla fall kan ta mig till seminarierna och examinationerna. Nr 2 av veckans projekt var att inse att de där kryckorna herr doktor pratade om förra måndagen är ett skrikande behov, men eftersom jag inte kan ha vanliga för mina händers skull (som ja kan få från arbetsterapin på sjukhuset) så blev det att ringa halva länet runt innan jag fick till mig att det är kommunen som ska ordna detta, de vill i sin tur komma på ett hembesök för utprovning -utprovning när jag sedan tidigare erfarenheter vet vad jag kan ha. suck och stön. Och jag får nu väntatill nästa vecka innan kommunens sjukgymnast som ansvarar för specialkryckor kan ringa upp mig och sedan bestämma tid för utprovning. Känns som att innan jag fått ordning på det här så är bäbisen redan född :crazy::p

Som krydda på moset är jag dubbel strandad eftersom min bil är trasig med kärvande bromsok. Sonen skulle ordna detta men lyssnade bara till hälften på sin papp bilmekanikern så han gjorde inte enligt instruktion och nu har även den hydrauliska huvudbromscylindern pajjat.Så utöver 10 000:- i reservdelskostnad för bromsar så tillkommer x- antal tusenlappar till för att beställa denna cylinder, som nu den arma barnafadern och exman lovat byta inkl bromsarna den bilintresserade tonåringens latmask inte orkade fullfölja. Den andra bilen klarar jag inte av att köra längre pga att den är för låg -svårt komma i och ur samt manuellt växlad + till råga på allt, kvaddad i tisdags eftersom sambon mulade ett rådjur på väg till jobbet. Så förardörren går inte att öppna mer än liten glipa, så inte ens med bästa viljan kan jag komma in i den. Den ska in på verkstad 15e, så hoppas min är lagad tills dess. Bankrutt var namnet -kul jul ;)
 
Går in i vecka 20 idag och var på bm-besök igår. Var nästan bara in och vända eftersom allt såg bra ut och jag för tillfället mår nästan oförskämt bra. Lyssnade på hjärtljud som var finfina. Största nyheten var väl att jag fick reda på vilken blodgrupp jag hade som jag aldrig vetat tidigare :p

Men har insett att det är dags att fundera på hur länge jag ska jobba. Just nu känns det som att jag gärna jobbar nära inpå (kontorsjobb) men det beror ju helt på hur jag mår! Räknar inte direkt med att må så här i v 40 ;)

Hur tänker ni kring hur länge ni ska jobba?

Hoppas kunna jobba fram till förlossningen och börja så snart det känns ok efteråt. Har en chefstjänst och min vikarie har varit inne på deltid från v 8 och går in på heltid från nästa vecka så har gott om tid att lägga en bra grund för att vara borta den tiden jag behöver och vill. Jag och sambon planerar att jobba lite om varandra och kunna dra ut på dagarna så länge som möjligt så lilltjejen får vara hemma så länge det går.
 
Ang jobb så hoppas jag kunna få gå hem två månader innan bf.
Vi får se. Jag hoppas inte jag behöver bli sjukskriven för något iaf, men det spörs ju.
Jobbar som kock och kan inte byta arbetsuppgifter till nånting lättare heller.
Kommer dock byta arbetsuppgifter mot slutet med min vikarie (som turligt nog har en annan tjänst just nu) för att kunna vara på plats och finnas till hands. Har en hel del ansvar som ska fasas över och bara där kommer det nog kännas enklare då det är en hel del stress även psykiskt som jag känner redan nu påverkar mej. De fysiska biten kommer inte ändras nämnvärt förutom övertiden som jag förmodligen slipper då :angel::p
 
BF lista

MARS
1:a Lamborghini, 2:a barnet
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
11:e Sinus, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
21:e Magzzan 2:a barnet
22:e 1887, 1:a barnet
28:e Retro, 1:a barnet

KL
Ändrat datum efter RUL, men 2 dagar bara.
Tog en bra stund att se all av värde, det var någon som levde rövare mest hela tiden :love:
Mest häftigt var nog att se på skärmen när pytte rörde sej och jag samtidigt kände det så väl inifrån! Fashinerande!
Så nu kan jag konstatera att det är bebis jag känner iaf!
 
Nu har jag gått upp 1,1 kg sen innan grav och typ 4 kg eftersom jag gick ned i början av grav och fram tills efter v 20 nån gång! Känns läskigt även fast det såklart är naturligt. Är dock övertygad om att det är pga min sjukskrivning eftersom jag inte rör mig ngt nu. Äter dock inte så mkt som när jag jobbade/tränade heller .. :-( v23 nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 363
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 407
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp