Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunds universitet ville inte ge förlängd skrivtid så den lösningen var inte möjlig. Sen bad jag om att få skriva den under sommarlovet men se det gick inte heller utan jag var tvungen att vänta till november när de studenterna skulle skriva uppsatsen. (Att uppsatsen sen plockades bort den terminen var tydligen inget problem. Åtminstone inte för universitetet ... :banghead: )
Tentor är oftast lättare att missa eftersom det ges fler tillfällen och det oftast rätt kort inpå.

Tydligen hade sjukdom eller närståendes sjukdom eller bortgång fungerat bättre. Jag hade alltså kunnat "utnyttja" min mammas kroniska cancer men inte min egen förlossning. Ironiskt eller sorgligt eller idiotiskt, döm själv.

Jag säger idiotiskt. :mad:

Örebro universitet verkar överlag vara väldigt hjälpsamma när det gäller saker som att man påverkas av krämpor under graviditet, amning under tentor, uppehåll vid förlossning etc. Återstår att se om det bara är tomma ord eller om de lever upp till det.
 
Om det är kristallerna kan du få hjälp av sjukgymnast också så du slipper gå med det.
Om du råkar höra hemma i Östergötland kan jag rekommendera en men kolla med din vc!

Aldrig haft problem med det innan så jag hoppas det är tillfälligt bara. Men håller det i sig så kommer jag be om hjälp :) Jag bor i Värmland.
 
Nu börjar jag faktiskt se fram emot att det ska kännas lite i magen och gärna synas också. Lät precis bli att äta upp min muffin för jag kände mig bara som att jag såg tjock ut och inte gravid och ville inte att folk skulle döma ... Hur dumt var inte det?
Ohh, muffins!
Det var skitdumt att inte äta den om du frågar mig :p

Vilken vecka är du nu i? Magen kan lätt komma över en natt :)
(någon som sitter vid datorn och vill bumpa upp listan?)
 
Jag planerar att ha ungefär samma upplägg som Tassetass, studera terminen ut, vara föräldraledig över sommaren och sedan fortsätta som vanligt i höst. Bebisen är beräknad till 17 maj och en hemtenta ska göras den 29 maj och jag håller tummarna för att den har kommit ut då och det lugnat ned sig lite här hemma. Jag pluggar 100% distans med 3-4 träffar/termin och pappan har planerat att vara föräldraledig i höst så jag kan få lite studiero. Något oroväckande är att jag ska läsa en mark och flora-kurs sent i vår med flera träffar. Jag hoppas att jag kommer att kunna röra mig hyfsat och en snäll kurskamrat har lovat att ställa upp och "hjälpa tant" :).
 
Ohh, muffins!
Det var skitdumt att inte äta den om du frågar mig :p

Vilken vecka är du nu i? Magen kan lätt komma över en natt :)
(någon som sitter vid datorn och vill bumpa upp listan?)
Jag är i vecka 16-17 någonstans så ingen stress egentligen... Är allmänt nöjd med att inte märka så mycket ungefär 6 dagar i veckan men den sjunde kommer idéerna om att jag nog bara inbillar mig att jag är gravid eller att den nog försvunnit.

Ja ,är det inge som surfar från dator? Själv sitter jag på mobil så ursäkta felskrivningar ....
 
Jag håller med dig om den bedömningen.

Örebro är ett mycket modernare universitet. Lund kör väldigt mycket efter devisen "Vi har alltid gjort såhär och då gör vi såhär.". Att dagens studenter inte ser ut som förr (unga män, boendes i Lund, utan något annat än studier och studentliv) är tydligen inte riktigt relevant.
När jag tre veckor efter förlossningen skrev en 8-timmarstenta fick jag inte förlängd skrivtid (för att amma eller pumpa ur) eller enskild skrivsal med möjlighet att stå upp och skriva. Att tre veckor efter en förlossning sitta på en trästol i åtta timmar är inte jättekul. Och brösten var verkligen gigantiska efteråt.
 
Jag håller med dig om den bedömningen.

Örebro är ett mycket modernare universitet. Lund kör väldigt mycket efter devisen "Vi har alltid gjort såhär och då gör vi såhär.". Att dagens studenter inte ser ut som förr (unga män, boendes i Lund, utan något annat än studier och studentliv) är tydligen inte riktigt relevant.
När jag tre veckor efter förlossningen skrev en 8-timmarstenta fick jag inte förlängd skrivtid (för att amma eller pumpa ur) eller enskild skrivsal med möjlighet att stå upp och skriva. Att tre veckor efter en förlossning sitta på en trästol i åtta timmar är inte jättekul. Och brösten var verkligen gigantiska efteråt.

Fy vad tråkigt att det är så. Örebro är ju rätt nytt som universitet så dels vill de väl hävda sig i konkurrensen och dels har de ju inte de där traditionerna som Lund har.
 
BF lista

MARS
1:a Lamborghini, 2:a barnet
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
11:e Sinus, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
21:e Magzzan 2:a barnet
22:e 1887, 1:a barnet
28:e Retro, 1:a barnet
 
Jag är i vecka 16-17 någonstans så ingen stress egentligen... Är allmänt nöjd med att inte märka så mycket ungefär 6 dagar i veckan men den sjunde kommer idéerna om att jag nog bara inbillar mig att jag är gravid eller att den nog försvunnit.

Ja ,är det inge som surfar från dator? Själv sitter jag på mobil så ursäkta felskrivningar ....
Då lär den säkert komma snart. Har du "turen" kanske du även får en väldigt liten mage - det kommer du vara tacksam över som höggravid (vikten är ju densamma för alla (ca), men med kläder, ta sig förbi saker ect ect så är det betydligt lättare med liten mage :D )
 
Då lär den säkert komma snart. Har du "turen" kanske du även får en väldigt liten mage - det kommer du vara tacksam över som höggravid (vikten är ju densamma för alla (ca), men med kläder, ta sig förbi saker ect ect så är det betydligt lättare med liten mage :D )
Ärligt talat får det gärna vänta till efter nyår med att explodera totalt för jag ska åka skidor en vecka och friluftskläder för gravida verkar inte vara en jättestor marknad.

Men enligt lagen om alltings jävlighet dyker väl all mage upp på annandagen eller så :D
 
Ärligt talat får det gärna vänta till efter nyår med att explodera totalt för jag ska åka skidor en vecka och friluftskläder för gravida verkar inte vara en jättestor marknad.

Men enligt lagen om alltings jävlighet dyker väl all mage upp på annandagen eller så :D

Jag använde herrkläder när jag i sjätte månaden åkte skidor ;) (Det var inte så himla tjusigt men det var tammetusan funktionellt!)
 
Jag använde herrkläder när jag i sjätte månaden åkte skidor ;) (Det var inte så himla tjusigt men det var tammetusan funktionellt!)
Helst skulle jag vilja hitta en tillräckligt stor herre att låna av men min sambo och jag drar samma storlek från början. ;)
Det blir förmodligen mellandagsrean
 
Helst skulle jag vilja hitta en tillräckligt stor herre att låna av men min sambo och jag drar samma storlek från början. ;)
Det blir förmodligen mellandagsrean

Jag minns att jag köpte ett par thermobyxor till stallet på just mellandagsrean. Hela 200 kronor fick jag punga ut med. Kändes rimligt :D
Till skidåkningen lånade jag ytterkläder från en vän till familjen. Han är nog en decimeter längre än jag och i god form för en 50-åring. Det funkade perfekt med thermobyxorna ovanför magen :up:
 
Nu börjar jag faktiskt se fram emot att det ska kännas lite i magen och gärna synas också. Lät precis bli att äta upp min muffin för jag kände mig bara som att jag såg tjock ut och inte gravid och ville inte att folk skulle döma ... Hur dumt var inte det?
Haha, så känner jag med. Ser absolut inte gravid ut utan bara några kilo för mkt :/ skittråkigt!
 
Yes, det har jag benkoll på. Det är rätt praktiskt att hon kommer just under uppsatsen, det enda obligatoriska är ju att lämna in den i tid (vilket förhoppningsvis blir i slutet av juni om jag får förlängd skrivtid). Det är dock en tenta i mars som förstås kan ligga i farozonen ifall hon är snabb ut, men den är ju bara att ta på omtentaperioden i så fall. :)

Himla surt att bli av med CSN pga förlossningen! Om inte det utgör giltig frånvaro, vad krävs det egentligen?

Du kan u alltid vänta med att gå upp med din uppsats till augusti. Här får man inte förlängd skrivtid på uppsats eftersom universitetet även tar in en utomstående examinator. Men det finns inget som hindrar att man inte går upp med den om man känner att den behöver lite finputs till och då gå upp med den vid uppsamlingen i augusti, för det brukar de flesta lärosäten ha -ett extra examinationstillfälle innan terminsstart.
 
Du kan u alltid vänta med att gå upp med din uppsats till augusti. Här får man inte förlängd skrivtid på uppsats eftersom universitetet även tar in en utomstående examinator. Men det finns inget som hindrar att man inte går upp med den om man känner att den behöver lite finputs till och då gå upp med den vid uppsamlingen i augusti, för det brukar de flesta lärosäten ha -ett extra examinationstillfälle innan terminsstart.

Vår examinator hör till universitetet och varje uppsats som blir klar i någorlunda tid ser hen nog som en bonus eftersom det tydligen är många som lämnar in i augusti. Men då tas den extra tiden förstås med i bedömningen så jag måste i så fall prestera en bättre uppsats än om jag lämnar in i tid (jag är ute efter högsta betyg så uppsatsen måste hur som helst vara bra). Dessutom känns det mer lockande att bli klar i någorlunda tid så jag kan ägna sommaren åt familjen och så att jag får veta om jag klarat uppsatsen eller inte innan terminsstart.
 
Fy vad tråkigt att det är så. Örebro är ju rätt nytt som universitet så dels vill de väl hävda sig i konkurrensen och dels har de ju inte de där traditionerna som Lund har.

Umeå universitet är tillmötesgående när det kommer till förlossningar. Jag gör det du planerar, dottern är nu 6 veckor, 3 dagar gammal var hon med på redovisning. Den var obligatorisk, så jag kände mig fräsch och for dit. Läraren vart nästan sur, gratulerade till bebisen, skyndade på redovisningen och skickade hem mig innan alla var klara ;)

Jag har inte haft några bekymmer att följa schemat, men då är maken föräldraledig och ska så vara framöver. Hoppas det går lika bra för dig att studera med bebis som för mig. (eller ja, här går det nästan för bra, maken börjar prata om att vi hinner en bebis till innan jag är färdig... Jag är inte övertygad om att det är säkert det kommer vara lika smidigt med nr tre så jag avvaktar gärna)
 
@Lo_
Nu har vi varit på vår första föräldragruppsträff och vi presenterade oss för varandra och pratade om graviditeten i stort och lite om amning. Fick en broschyr om amning och barnmorskan berättade lite om vad vi bör förvänta oss om vi vill amma. Vi tog även upp för och nackdelar med amning och vart man kan vända sig om man vill ha stöd eller har några problem. Nästa gång ska vi prata relationer.

Jag känner personligen ingen oro över graviditeten men det känns ändå bra att ha gruppträffar i fortbildningssyfte :). Dyker det upp några frågor är det lätt att ställa dem och få svar snabbt.

Det verkar vara en trevlig grupp så ska bli kul att följa med i gruppen en tid. Vi flyttar dock till ett annat landsting i februari och kommer inte kunna vara med på de två sista träffarna, vilket är lite synd.
 
Tack för info @Rhinos . Ska på koll nästa vecka, då får vi säkert höra om lite sådant :-).

I övrigt rullar graviditeten på. Är i v 24 och nu känner även jag äntligen bebisen. Drömmer mycket knasigt om nätterna, men är inte speciellt orolig vaken tid, får väl utlopp för det när jag sover ;). Tycker själv jag är gigantisk, men hör på mina kollegors sarkastiska kommentarer att så icke är fallet. Knappt fyra månader kvar, så det finns utrymme för att växa....

Min arbetsgivare har uppmanat mig att söka havandeskapspenning (heter det så?) i "förebyggande syfte", ifall jag inte kommer orka i slutet. Är det vanligt att göra så? Har ett ganska stressigt jobb bitvis, men än så länge jobbar jag som vanligt. Tydligen har andra i samma position fått beviljat ett par månader innan Bf, men jag vill gärna jobba ända fram om det går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 359
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 407
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp