Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då lär den säkert komma snart. Har du "turen" kanske du även får en väldigt liten mage - det kommer du vara tacksam över som höggravid (vikten är ju densamma för alla (ca), men med kläder, ta sig förbi saker ect ect så är det betydligt lättare med liten mage :D )

Eller inte! Jag är i v 23 o ser inte gravid ut än :)
 
Tack för info @Rhinos . Ska på koll nästa vecka, då får vi säkert höra om lite sådant :-).

I övrigt rullar graviditeten på. Är i v 24 och nu känner även jag äntligen bebisen. Drömmer mycket knasigt om nätterna, men är inte speciellt orolig vaken tid, får väl utlopp för det när jag sover ;). Tycker själv jag är gigantisk, men hör på mina kollegors sarkastiska kommentarer att så icke är fallet. Knappt fyra månader kvar, så det finns utrymme för att växa....

Min arbetsgivare har uppmanat mig att söka havandeskapspenning (heter det så?) i "förebyggande syfte", ifall jag inte kommer orka i slutet. Är det vanligt att göra så? Har ett ganska stressigt jobb bitvis, men än så länge jobbar jag som vanligt. Tydligen har andra i samma position fått beviljat ett par månader innan Bf, men jag vill gärna jobba ända fram om det går.
Vare du som jobbade på förskola? :)
 
Usch det är verkligen inte min grej att ligga på soffan hela dagarna. Längtar efter jobbet....

På tal om drömmar så drömmer jag också mycket konstigt! Gjorde det förra gången också.
 
Igår kväll när jag skulle sova kände jag faktiskt bebisen från utsidan! Väldigt häftigt! Blev så mycket tydligare att det är någon där än när man känner det på insidan. Mannen hade precis somnat men jag väckte honom igen och det blev han inte alltför upprörd över, däremot inte helt nöjd när han inte lyckades känna något själv :p

Vägde mig på gymmet i morse och 1,5 kg upp sedan inskrivning. Är ju på olika vågar så kan ju diffa litegrann, men mycket är det oneklligen inte. Kan fortfarande inte se någon skillnad när jag står upp men när jag ligger på rygg syns det tydligt.
 
Tack för info @Rhinos . Ska på koll nästa vecka, då får vi säkert höra om lite sådant :-).

I övrigt rullar graviditeten på. Är i v 24 och nu känner även jag äntligen bebisen. Drömmer mycket knasigt om nätterna, men är inte speciellt orolig vaken tid, får väl utlopp för det när jag sover ;). Tycker själv jag är gigantisk, men hör på mina kollegors sarkastiska kommentarer att så icke är fallet. Knappt fyra månader kvar, så det finns utrymme för att växa....

Min arbetsgivare har uppmanat mig att söka havandeskapspenning (heter det så?) i "förebyggande syfte", ifall jag inte kommer orka i slutet. Är det vanligt att göra så? Har ett ganska stressigt jobb bitvis, men än så länge jobbar jag som vanligt. Tydligen har andra i samma position fått beviljat ett par månader innan Bf, men jag vill gärna jobba ända fram om det går.
Det har bytt namn till graviditetspenning, om du kollar försäkringskassans sida så hittar du info där samt blanketter osv. Det är du själv som bestämmer om du vill ansöka om det såvida inte arbetsgivaren beslutar stänga av dig pga att de inte kan erbjuda dig lättare arbete om omständigheterna kräver det. Men en god idé kan vara att söka för som vanligt har ju kassan 30 dagar på sig att handlägga och bevilja/avslå ett ärende. Du kan få graviditetspenning 60 dagar före beräknad förlossning och fram till 10 dagar före bf. OM du inte blir avstängd då (som jag är i botten) för då finns det ingen 60dagar före gräns utan från när ansökan inkom.
 
Tack för info . Har varit inne på hemsidan flera gånger men tycker det verkar lite omständigt det här med graviditet och föräldraledigt... Ska väl understryka också att det är av omtanke min AG bett mig ansöka, men det är främmande för mig att inte jobba. Nästa lediga dag ska jag ta tag i det!

@Elisha jag jobbar inte inom barnomsorgen, utan är i handeln. Arbetsledare och ofta rätt mycket och många att hålla reda på. Efter jul är det dock passande nog en lugn period :-)
 
Tack för info . Har varit inne på hemsidan flera gånger men tycker det verkar lite omständigt det här med graviditet och föräldraledigt... Ska väl understryka också att det är av omtanke min AG bett mig ansöka, men det är främmande för mig att inte jobba. Nästa lediga dag ska jag ta tag i det!

@Elisha jag jobbar inte inom barnomsorgen, utan är i handeln. Arbetsledare och ofta rätt mycket och många att hålla reda på. Efter jul är det dock passande nog en lugn period :-)
Aha, tänkte om du hade ett fysiskt tungt jobb. Det är ju de graviditetspenning är till för bl.a.:)
 
Häromdagen tittade sambon på magen och suckade högt: "Kan du inte komma snart..?". Han börjar bli redigt bäbissjuk, alltså. :D Idag går vi in i v 24 och det känns som att det är en evighet kvar, men misstänker att det efter nyår kommer kännas väldigt mycket närmare än vad det gör nu... O_o
 
Går in v 28 idag och ar en helvetesdag smärtmässigt :rage:. Känns som en evighet innan bf och kanske får slippa en del av smärtorna. Kan ändå mellan tårar :cry: och aj aj :down: säga att det är så värt det, fortfarande är det så pass värt det att jag kan tänka mig göra det en gång till. Ibland är det bra med teflonminne, för man glömmer fort och påminns först då man är mitt i det igen :up:
 
Häromdagen tittade sambon på magen och suckade högt: "Kan du inte komma snart..?". Han börjar bli redigt bäbissjuk, alltså. :D Idag går vi in i v 24 och det känns som att det är en evighet kvar, men misstänker att det efter nyår kommer kännas väldigt mycket närmare än vad det gör nu... O_o

Årsskiftet känns som en milstolpe för mig åtminstone. Har gått sjuuuukt långsamt hittills (eller ja, stundtals känns det som att tiden också går väldigt fort, hur nu det går ihop ;) ) men efter nyår känns det som att vi kan räkna ner och tänka lite mer konkret på det. I vårt fall är det iofs många saker som gör att vi kan fokusera mer på barnet efter jul då vi i nuläget har både min examen och en flytt att tänka på innan vi kan boa ordentligt för den lille.
 
Går in v 28 idag och ar en helvetesdag smärtmässigt :rage:. Känns som en evighet innan bf och kanske får slippa en del av smärtorna. Kan ändå mellan tårar :cry: och aj aj :down: säga att det är så värt det, fortfarande är det så pass värt det att jag kan tänka mig göra det en gång till. Ibland är det bra med teflonminne, för man glömmer fort och påminns först då man är mitt i det igen :up:

Jag är väldigt imponerad att du lyckas hålla uppe ditt humör och hela tiden har en positiv glöd i tråden trots otaliga motgångar :up:. Hur har det gått med blödningarna?
 
Precis kommit från BM. Hjärtljuden var fina och hon tyckte att jag inte hade gått upp mycket alls i vikt. Hon lät nästan förvånad :p Har totalt gått upp 9 kg och är i mitten av v 29. Sen senaste besöket hos henne har jag ökat 1 kg bara och det var fyra veckor sen.

Mitt sf mått hade däremot planat ut lite. Hon sa att hon inte är orolig för det för så kan det bli men ville ta ett nytt mått redan nästa fredag för säkerhetsskull.
 
Jag har den senaste tiden börjat få rejäl kramp i vaderna nattetid. Har googlat och förstått att det är ganska vanligt (och att det finns en hel del att testa för att se om det blir bättre).
 
Yrseln verkar snart ge sig! Nog bra att jag varit hemma och legat i soffan hela veckan. Men guuud så tråkigt, jag vill ju jobba!!! Men på måndag får jag jobba igen :D

Däremot snorar jag och dottern ikapp. Riktigt jobbig förkylning :( Hoppas det värsta ger med sig idag. Dagis är stängt idag så jag har dottern hemma. Hon är så lättvindig och förstående så jag kommer kunna ta det lugnt ändå :)
 
Jag är väldigt imponerad att du lyckas hålla uppe ditt humör och hela tiden har en positiv glöd i tråden trots otaliga motgångar :up:. Hur har det gått med blödningarna?

Ohh tycker du? Jag känner mig som gnälligast på jorden typ. Blödningarna har faktiskt blivit lite bättre med :up: så det är skönt...
 
Ohh tycker du? Jag känner mig som gnälligast på jorden typ. Blödningarna har faktiskt blivit lite bättre med :up: så det är skönt...

Härligt att höra :)! Ja, för även om du "gnäller" (vilket är heeelt ok i en tråd som denna ;) ) så är grundattityden ändå hela tiden positiv och det är så härligt att läsa. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 359
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 407
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp