Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Svarar alla)

Det står tydligen i min journal att jag måste gå upp minst 5 kg till en viss vecka. Minns inte vilken, men nästa besök är runt v 24 och eftersom jag fick backa lite så är det ju ganska många veckor kvar till dess. Tror dock att jag har ganska många veckor på mig, men den BM jag träffade igår sa att det även hänger på om jag fortfarande ser "tanig" ut och det har jag ju gjort i hela mitt liv. Kändes bara som att man är så otillräcklig och inte ger barnet det han ska ha.:(

Det var förvisso en väldigt snäll BM så det är väl inte hela världen om jag ska dit igen, men man vill ju göra sitt jobb. Dessutom har jag läst/hört om så många som knappt gått upp något men eftersom BM tog upp det med mig så får jag halvt ångest över det. Utöver det så hör jag uttrycket "äta för två" nästan varje vecka.

Står still på vågen. Är tyvärr mager och går lättare ner än upp.:o

Kanske brukar de ibland nämna viktuppgång och att jag inte borde ta det så personligt som jag gjorde? Jag hoppas det i alla fall. Ni andra hade ju inte heller gått upp något särskilt. :)
Jag tror att du ska ta BM ord för vad de är. En oro för att du inte ska må bra! Hon värnar om dig. Bebisen kommer ta så mycket den behöver. Men tanken är ju att även du ska må bra :)

Försök lägga till något matigare mellanmål mellan de stora målen. Någon har i någon av trådarna även tipsat om näringsdrycker från Apoteket som man kan dricka tex till och från jobbet. Kanske kan du ställa alarm var tredje timme och äta något då. Jag vet att det är svårt. För mig kan det gå en hel dag utan att äta. Jag glömmer liksom bort det. Då får man istället tvinga på sig rutiner.

Jag tror aldrig din BM velat vara elak eller lägga press på dig. Hon är lite orolig och vill att du ska må bra!

Mvh Miks
 
Har en kompis som blivit tvillingmamma nu senaste veckan - herre gud vad små och gulliga bebisar är :love: Var och letade fram min sjal till henne idag och då vaknade bebislängtan rejält. Jag vill också gå och mysa med en lite bebis! :love:

Hur gör man för att snabbspola tiden? Sista mars kan väl vara typ om 3 veckor? (julen måste hinnas med i lugnt tempo! ;) ) :D


Annars rullar allt på bara här. Är sen i onsdags sjukskriven fram till 18 jan som första steg. Berättade om mina problem med hormonerna för bm och att jag gråter och har mig en hel del, utan att det finns någon anledning.
Hon ville dra på stora puckar med en gång, så att det inte utvecklas och blir en riktigt depression. Så även samtalskontakt är inbokad.
Och helt ärligt, jag trodde det inte, men det är verkligen skönt att vara sjukskriven. :o Bara att kunna få sova det lilla mer har redan gjort stor skillnad känns det som. :) Sysselsätta mig har jag än inga problem med, sytt lite gardiner samt vabbat till sonen :p

Till nästa år står det på schemat att sy minst ett till babynest (jag ÄLSKAR dem :love: ), så även om det egentligen räcker med det jag sydde förra gången så vill jag sy något till. :D
Ska även sy en dyna (varm) till sonens vagn.

Har ni fler tips på saker man kan sy så hojta gärna till! (kläder ger jag mig inte på - inte kul att sy. Amningskudde har jag redan. Ev blir det kanske även att sy en ny sele till sonen... *humm* )
 
Alltså hormoner. Jag avskyr verkligen att vara gravid just nu. Jag har haft återkommande depressioner genom åren och äter SSRI-preparat vilket jag planerar att fortsätta med hela graviditeten och även efter. Vet inte hur jag skulle klara mig annars. När jag får dom allra värsta hormonbryten vill jag bara att nån ska komma och plocka ut vaddetnuär jag har i magen så jag kan få må bättre igen. Idag kändes det som att jag ville dö för att jag knappt har sovit inatt och min sambo gjorde frukost till mig på sängen men jag fick ost och skinka istället för marmelad på mackan.........
Snälla säg att det är normalt att bli så ledsen över sånt när man är gravid så man gråter i flera timmar och att det inte är min depression som spökar?

(On the bright side, mår bara illa när jag borstar tänderna nu för tiden!)
 
Åh vad jag lider med er som har det jobbigt. Och ju mer jag läser om det än mer tacksam blir jag över hur bra jag mår just nu. Vore det inte för någon som sprattlar i magen och bröstvårtorna som är extremt köldkänsliga så skulle jag nog inte ens märka att jag var gravid :o Men det vågar jag nästan inte skriva för då får jag väl tillbaka det tusenfalt :p tacksam för varje dag jag mår så här!

Annars så försöker jag ta in att jag har passerat halvtid. Denna höst har verkligen gått superfort och jättelångsamt på samma gång!
 
Till nästa år står det på schemat att sy minst ett till babynest (jag ÄLSKAR dem :love: ), så även om det egentligen räcker med det jag sydde förra gången så vill jag sy något till. :D
Ska även sy en dyna (varm) till sonens vagn.

Jag funderar också på att ge mig på att sy ett babynest. Känns betydligt mer lockande än att betala en tusenlapp för dem. Bra verkar de vara! Har du något tips på var jag kan hitta ett bra mönster?
 
Alltså hormoner. Jag avskyr verkligen att vara gravid just nu. Jag har haft återkommande depressioner genom åren och äter SSRI-preparat vilket jag planerar att fortsätta med hela graviditeten och även efter. Vet inte hur jag skulle klara mig annars. När jag får dom allra värsta hormonbryten vill jag bara att nån ska komma och plocka ut vaddetnuär jag har i magen så jag kan få må bättre igen. Idag kändes det som att jag ville dö för att jag knappt har sovit inatt och min sambo gjorde frukost till mig på sängen men jag fick ost och skinka istället för marmelad på mackan.........
Snälla säg att det är normalt att bli så ledsen över sånt när man är gravid så man gråter i flera timmar och att det inte är min depression som spökar?

(On the bright side, mår bara illa när jag borstar tänderna nu för tiden!)

Hmm jag kan ju inte påstå att jag varit sån i alla fall? :/
 
Jag funderar också på att ge mig på att sy ett babynest. Känns betydligt mer lockande än att betala en tusenlapp för dem. Bra verkar de vara! Har du något tips på var jag kan hitta ett bra mönster?
Det finns nya hemsydda jättefina babynest på Tradera för 400 kr, kanske även billigare, så det behöver inte bli så himla dyrt att köpa. Jag tyckte faktiskt det var rätt trixigt att sy mitt babynest (min man fick rycka in för jag höll på att bli tokig) och det blev inte jättebra heller så blir det fler barn köper jag ett näste :)
 
Jag har varit sjukt stabil i humöret hela graviditeten, så kan tyvärr inte yttra mig om det :(
Alltså hormoner. Jag avskyr verkligen att vara gravid just nu. Jag har haft återkommande depressioner genom åren och äter SSRI-preparat vilket jag planerar att fortsätta med hela graviditeten och även efter. Vet inte hur jag skulle klara mig annars. När jag får dom allra värsta hormonbryten vill jag bara att nån ska komma och plocka ut vaddetnuär jag har i magen så jag kan få må bättre igen. Idag kändes det som att jag ville dö för att jag knappt har sovit inatt och min sambo gjorde frukost till mig på sängen men jag fick ost och skinka istället för marmelad på mackan.........
Snälla säg att det är normalt att bli så ledsen över sånt när man är gravid så man gråter i flera timmar och att det inte är min depression som spökar?

(On the bright side, mår bara illa när jag borstar tänderna nu för tiden!)
 
BM sa att om jag inte går upp i vikt måste jag komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud, annars "slipper" jag. Så då undrar jag: hur har ni gjort? Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt och jag tycker att jag äter bra/normalt. Känner dock lite press på mig att det ska hända något på vågen också. Det har det ju inte gjort ännu. Kanske kommer av sig självt senare i graviditeten?
Angående vikt: jag låg inom normalspannet (några kg för mycket för egen smak) när jag blev gravid. Har vägt mig en gång hos barnmorskan i övrigt inga frågor eller kommentarer om min vikt. vid RUL hade jag nog bara gått upp ett kg om ens det. Jag håller med @Miks att BM nog bara tog upp vikten av omtanke om dig.

Du menar om man måste vara ledig innan bf?
Nej det tror jag inte. Men jag vill inte jobba ända in på värkarna utan vill vara hemma en stund innan och vila och mysa med dottern innan hon får syskon:)
Förra gången hade jag också planerat att gå hem tre veckor innan bf men blev sjukskriven två månader innan istället. Hoppas på att slippa sjukskrivning den här gången.

Nej, jag vill vara ledig ca 2-3 veckor innan förlossningen. Har många vänner som snålat på dagarna det första året och funderar bara på om det inte går att göra likadant innan förlossningen (dvs att jag är föräldraledig ca 2 v utan att ta ut några dagar).
 
@glittra, jag vet inte hur sträng din arbetsgivare är med detta men de första 120 dagarna du är föräldraledig är semestergrundande och då måste man tydligen ta ut föräldrapenning varje dag för att få full semester. Man måste dock inte ta hela dagar, det räcker med åttondelar. Så sa i alla fall löneadministratören på mitt jobb.
 
@glittra, jag vet inte hur sträng din arbetsgivare är med detta men de första 120 dagarna du är föräldraledig är semestergrundande och då måste man tydligen ta ut föräldrapenning varje dag för att få full semester. Man måste dock inte ta hela dagar, det räcker med åttondelar. Så sa i alla fall löneadministratören på mitt jobb.
Det hade jag kollat upp, för det har jag faktiskt aldrig hört? Varken av mina arbetsgivare, eller här på buke (där de flesta frågor tagits upp minst 2 gånger :D haha)
 
Jag funderar också på att ge mig på att sy ett babynest. Känns betydligt mer lockande än att betala en tusenlapp för dem. Bra verkar de vara! Har du något tips på var jag kan hitta ett bra mönster?
Tror det var detta jag använde som grundmönster: babynest
Sen gjorde jag lite olika förändringar, gjorde ett lite mindre att ha i vagnen (oerhört poppis!), samt att jag satte kardborreband längst ner vid madrassen för att lättare kunna tvätta det :)

Enligt mig är det inget svårt alls att sy, bara några raksömmar ;) Men så har jag sytt en del också, även om jag inte ger mig på de avancerade sakerna :)
 
Tror det var detta jag använde som grundmönster: babynest
Sen gjorde jag lite olika förändringar, gjorde ett lite mindre att ha i vagnen (oerhört poppis!), samt att jag satte kardborreband längst ner vid madrassen för att lättare kunna tvätta det :)

Enligt mig är det inget svårt alls att sy, bara några raksömmar ;) Men så har jag sytt en del också, även om jag inte ger mig på de avancerade sakerna :)

Tack så mycket! Jag är väl lite halvvan på att sy får jag väl säga. Men är katastrofen framme får jag väl ge upp och köpa ett istället :p
 
Tack så mycket! Jag är väl lite halvvan på att sy får jag väl säga. Men är katastrofen framme får jag väl ge upp och köpa ett istället :p
Bara att testa, inte så många kr man förlorar om man misslyckas :)
(Tips är köpa kuddar på ikea och ta vadden från dem. behövs 2-3 vill jag minnas. Betydligt mycket billigare än att köpa vadd på påse)
 
Det hade jag kollat upp, för det har jag faktiskt aldrig hört? Varken av mina arbetsgivare, eller här på buke (där de flesta frågor tagits upp minst 2 gånger :D haha)
Jag kollade upp det nu och det stämmer. Man måste ta ut föräldrapenning eller graviditetspenning för att det (enligt lag) ska vara semestergrundande. Se semesterlagen paragraf 17 a. Jag tror inte alla arbetsgivare är så stränga med det, men jag rekommenderar att kolla med sin arbetsgivare så att man inte går miste om semester i onödan.
 
Jag kollade upp det nu och det stämmer. Man måste ta ut föräldrapenning eller graviditetspenning för att det (enligt lag) ska vara semestergrundande. Se semesterlagen paragraf 17 a. Jag tror inte alla arbetsgivare är så stränga med det, men jag rekommenderar att kolla med sin arbetsgivare så att man inte går miste om semester i onödan.

Fast att man måste ta ut föräldrapenning eller graviditetspenning för att det ska vara semestergrundande är väl inte samma sak som att man måste ta ut det varje dag för att det ska vara semestergrundande?

120 föräldradagar per år är semesterlönegrundande. Spelar det verkligen någon roll om man tar ut dessa 120 dagar i rad eller om de är utspridda över en längre tid under året? Alldeles oavsett kommer man ju vara föräldraledig (med eller utan ersättning) fler dagar än vad man får semester för. Undantaget om barnet föds när det är mindre än 120 dagar kvar på året då.

Annars är jag ännu mer förvirrad än jag var innan :D
 
Jag är totalt ovetande kring detta med föräldradagar och uppenbart fattar jag riktigt dåligt :o:o Finns det någon bra informativ sida där man kan bilda sej en vettig uppfattning om saken? Försäkringskassans sida har jag tittat på men nje.. står det bättre om man gör n inloggning? Eller finns det trådar här på Buke kanske?
Halva dagar, hela dagar, åttondelar u name it. Pappans dagar, innan förlossning.. Gud jag är helt väck :banghead:
 
Jag funderar också på att ge mig på att sy ett babynest. Känns betydligt mer lockande än att betala en tusenlapp för dem. Bra verkar de vara! Har du något tips på var jag kan hitta ett bra mönster?
Jag och min syster sydde efter det här mönstret till hennes son. Det var inte alls svårt att sy (ingen av oss är speciellt vana att sy), däremot var det några moment som var väldigt pilliga. Slutresultatet blev i alla fall jättefint och kul att ha något som man gjort själv.
 
Jag är totalt ovetande kring detta med föräldradagar och uppenbart fattar jag riktigt dåligt :o:o Finns det någon bra informativ sida där man kan bilda sej en vettig uppfattning om saken? Försäkringskassans sida har jag tittat på men nje.. står det bättre om man gör n inloggning? Eller finns det trådar här på Buke kanske?
Halva dagar, hela dagar, åttondelar u name it. Pappans dagar, innan förlossning.. Gud jag är helt väck :banghead:
Snabbt förklarat:
Innan förlossningen:
Du får lov att ta ut föräldradagar/penning innan barnet är fött om du känner att du är trött/behöver vila ect men inte är tillräckligt dåligt för att vara sjukskriven. Tror det är upp till två månader innan du får vara föräldraledig innan. (kolla fk)

Efter förlossning:
Pappan/partner: Får 10 dagar att vara hemma med dig och barnet.
Dubbeldagar: Första året kan man välja att ta ut dubbeldagar också. Det innebär att både du och partner är föräldralediga samtidigt. (innebär även att två föräldradagar försvinner per dag). tror man max får ta ut 30 dubbeldagar (dvs 60 dagar totalt, men kolla fk)

Första året:
Får man ta ut valfritt antal föräldradagar per dag. 0-7 dagar är möjligt. Även halva, fjärdedelar mm. Den egna ekonomin bestämmer här.

Från år 1:
From det att barnet fyllt 1 år så måste man ta ut minst 5 dagar fl alt jobba 5 dagar (eller en kombination av detta. Ex jobba 2 dagar, föräldraledig 3 dagar. 5 heltidsdagar är magiska ordern i detta fallet). Detta för att behålla sin sgi (denna bestämmer hur mycket du får i föräldrapenning).

Äldre barn:
Du/ni måste inte ta föräldradagar nu om man inte vill. Utan man kan spara dem till dess att barnet är 8 år gammalt (tror jag). vill minnas att det även bara är ett visst antal man kan spara efter 4 år, men kolla på fk om detta.

Generellt:
Det finns två typer av dagar att plocka ut: Dagar som är lägstanivå: 90 st värde 180 kr per dag. (samma belopp för alla). De andra dagarna är sjukpenninggrundande (sgi) dagar, hur mycket dessa är värda beror på din lön i dagsläget/senaste året/kommande år. För att få ett ca värde, ta din årsinkomst och dela på 365 dagar så ser du vad du får på ett ungefär.

Varje förälder är garanterade 60 dagar (sgi grundande), resten av dagarna kan man flytta mellan varandra som man vill.

Jämställdhetsbonus: När den förälder som tagit ut minst föräldradagar har tagit ut 60 dagar, så börjar jämställdhetsbonusen falla ut. Den ger 50 kr var för varje dag den föräldern tar ut (utöver dessa 60 förstadagar alltså). Maxbelopp 13500 kr.


Det är väl en snabb sammanfattning om det, så kanske det blir lättare att läsa på fk? Nackdelen med att läsa på andra sidor är ju att de kanske inte alltid är helt uppdaterade vilket för att man kan göra fel/få fel info ect.
Loggar du in och fyller i dina uppgifter så finns det flera guider som kan hjälpa dig, checklistor, första planeringen för att kunna se skillnaden ekonmiskt om du tar ut 3-4-6-7 dagar ect. :)
 
Jag och min syster sydde efter det här mönstret till hennes son. Det var inte alls svårt att sy (ingen av oss är speciellt vana att sy), däremot var det några moment som var väldigt pilliga. Slutresultatet blev i alla fall jättefint och kul att ha något som man gjort själv.
Den beskrivningen tyckte jag var riktigt luddig och betydligt svårare. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 358
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 406
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp