Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skriver en liten uppdatering från mitt håll. Idag går jag in i vecka 19 och har känt små sparkar under en veckas tid nu. Senaste dagarna har det varit party i magen med sparkar både här och där och imorse lyckades jag till och med känna några utifrån. Vår bebis verkar ha hoppat över det här med fladdrande och kurrande och gått rätt på kung-fusparkar! Har den ärvt mina benmuskler återstår det att se hur många revben jag har kvar i vecka 40 ;)
Det är jättemysigt och överraskande att det känns så väl redan nu. Trodde inte jag skulle känna något ännu på ett par veckor.
Jag har gått upp mellan 1-3 kilo beroende på vilken våg jag står på och ser fortfarande inte särskilt gravid ut. På morgnarna syns det knappt, däremot har brösten växt betänkligt.

Vi ser fram emot RUL som är 30:e december och jag inbillar mig att tiden fram till dess kommer gå jättefort. Det ska bli så kul att kika på bebisen igen och berätta för alla att vi väntar barn, det är inte alla som vet om det ännu. I övrigt mår jag väldigt bra och livet rullar på utan hinder.

Funderar på om foglossning och att gå över tiden är ärftligt? Är det sådant som går i familjer eller är det individuellt?
Min mor och mormor har aldrig haft problem med foglossning, däremot har de gått över tiden med samtliga 7 barn(!). Jag har på känn att även jag lär gå över tiden med den bakgrunden. Har tyvärr inga fastrar, så vet inte hur det ser ut på den sidan av familjen.
 
Skriver en liten uppdatering från mitt håll. Idag går jag in i vecka 19 och har känt små sparkar under en veckas tid nu. Senaste dagarna har det varit party i magen med sparkar både här och där och imorse lyckades jag till och med känna några utifrån. Vår bebis verkar ha hoppat över det här med fladdrande och kurrande och gått rätt på kung-fusparkar! Har den ärvt mina benmuskler återstår det att se hur många revben jag har kvar i vecka 40 ;)
Det är jättemysigt och överraskande att det känns så väl redan nu. Trodde inte jag skulle känna något ännu på ett par veckor.
Jag har gått upp mellan 1-3 kilo beroende på vilken våg jag står på och ser fortfarande inte särskilt gravid ut. På morgnarna syns det knappt, däremot har brösten växt betänkligt.

Vi ser fram emot RUL som är 30:e december och jag inbillar mig att tiden fram till dess kommer gå jättefort. Det ska bli så kul att kika på bebisen igen och berätta för alla att vi väntar barn, det är inte alla som vet om det ännu. I övrigt mår jag väldigt bra och livet rullar på utan hinder.

Funderar på om foglossning och att gå över tiden är ärftligt? Är det sådant som går i familjer eller är det individuellt?
Min mor och mormor har aldrig haft problem med foglossning, däremot har de gått över tiden med samtliga 7 barn(!). Jag har på känn att även jag lär gå över tiden med den bakgrunden. Har tyvärr inga fastrar, så vet inte hur det ser ut på den sidan av familjen.
Foglossning och hur tidigt/sen man föder är helt invuduellt. Tyvärr. Mamma fick mig och bror på bf/bf +1 så jag hade hoppats på att ärva det. 8 dagar gick jag över sist, denna gången känns det som om jag kommer föda på långfredagen, dvs 3 dag +.
Samma sak med foglossning, helt individuellt och kan variera för samma person (dvs, bara för att man inte haft foglossnings första gången, så innebär det inte att man slipper nästa runda)
 
Snabbt förklarat:
Innan förlossningen:
Du får lov att ta ut föräldradagar/penning innan barnet är fött om du känner att du är trött/behöver vila ect men inte är tillräckligt dåligt för att vara sjukskriven. Tror det är upp till två månader innan du får vara föräldraledig innan. (kolla fk)

Efter förlossning:
Pappan/partner: Får 10 dagar att vara hemma med dig och barnet.
Dubbeldagar: Första året kan man välja att ta ut dubbeldagar också. Det innebär att både du och partner är föräldralediga samtidigt. (innebär även att två föräldradagar försvinner per dag). tror man max får ta ut 30 dubbeldagar (dvs 60 dagar totalt, men kolla fk)

Första året:
Får man ta ut valfritt antal föräldradagar per dag. 0-7 dagar är möjligt. Även halva, fjärdedelar mm. Den egna ekonomin bestämmer här.

Från år 1:
From det att barnet fyllt 1 år så måste man ta ut minst 5 dagar fl alt jobba 5 dagar (eller en kombination av detta. Ex jobba 2 dagar, föräldraledig 3 dagar. 5 heltidsdagar är magiska ordern i detta fallet). Detta för att behålla sin sgi (denna bestämmer hur mycket du får i föräldrapenning).

Äldre barn:
Du/ni måste inte ta föräldradagar nu om man inte vill. Utan man kan spara dem till dess att barnet är 8 år gammalt (tror jag). vill minnas att det även bara är ett visst antal man kan spara efter 4 år, men kolla på fk om detta.

Generellt:
Det finns två typer av dagar att plocka ut: Dagar som är lägstanivå: 90 st värde 180 kr per dag. (samma belopp för alla). De andra dagarna är sjukpenninggrundande (sgi) dagar, hur mycket dessa är värda beror på din lön i dagsläget/senaste året/kommande år. För att få ett ca värde, ta din årsinkomst och dela på 365 dagar så ser du vad du får på ett ungefär.

Varje förälder är garanterade 60 dagar (sgi grundande), resten av dagarna kan man flytta mellan varandra som man vill.

Jämställdhetsbonus: När den förälder som tagit ut minst föräldradagar har tagit ut 60 dagar, så börjar jämställdhetsbonusen falla ut. Den ger 50 kr var för varje dag den föräldern tar ut (utöver dessa 60 förstadagar alltså). Maxbelopp 13500 kr.


Det är väl en snabb sammanfattning om det, så kanske det blir lättare att läsa på fk? Nackdelen med att läsa på andra sidor är ju att de kanske inte alltid är helt uppdaterade vilket för att man kan göra fel/få fel info ect.
Loggar du in och fyller i dina uppgifter så finns det flera guider som kan hjälpa dig, checklistor, första planeringen för att kunna se skillnaden ekonmiskt om du tar ut 3-4-6-7 dagar ect. :)

Tack!!:bow:
Jättesnällt du ville ta dej tid för en liten sammanställning!
 
@glittra, jag vet inte hur sträng din arbetsgivare är med detta men de första 120 dagarna du är föräldraledig är semestergrundande och då måste man tydligen ta ut föräldrapenning varje dag för att få full semester. Man måste dock inte ta hela dagar, det räcker med åttondelar. Så sa i alla fall löneadministratören på mitt jobb.
Har inte ens tänkt på att jag kan höra med vår HR-avdelning, men det är klart att jag ska göra det! Tack för påminnelsen!
 
@glittra, jag vet inte hur sträng din arbetsgivare är med detta men de första 120 dagarna du är föräldraledig är semestergrundande och då måste man tydligen ta ut föräldrapenning varje dag för att få full semester. Man måste dock inte ta hela dagar, det räcker med åttondelar. Så sa i alla fall löneadministratören på mitt jobb.
Tycker fortfarande inte detta låter rätt... Arbetsgivaren har ju ingen aning om när och vilka dagar man tar föräldrapenning. Under de första x åren så behöver man ju faktiskt inte ens plocka ut föräldrapenning - men har ändå rätt att vara föräldraledig från jobb.
Eller är det tänkt att ag ska kolla med fk för att få vilka dagar man tar ut fp på? Eller det skickas uppgifter till ag från fk automatiskt?

*funderar*
 
Gaaaah graviditetshormoner och svärmor som rotade fram leksaker från långt in i tjejens överskåp till garderoben är ingen bra kombination.

Borde inte det faktum att de ligger kvar i förpackningarna varit en hint om att det kan vara julklappar???? :cry::cry::banghead::banghead::banghead:
 
Tycker fortfarande inte detta låter rätt... Arbetsgivaren har ju ingen aning om när och vilka dagar man tar föräldrapenning. Under de första x åren så behöver man ju faktiskt inte ens plocka ut föräldrapenning - men har ändå rätt att vara föräldraledig från jobb.
Eller är det tänkt att ag ska kolla med fk för att få vilka dagar man tar ut fp på? Eller det skickas uppgifter till ag från fk automatiskt?

*funderar*
Det kanske är därför vissa arbetsgivare är snälla och ger semester trots att den föräldralediga inte tar FP varje dag, för att det blir för krångligt annars? Det går i alla fall inte automatiskt från FK till AG för jag måste skicka en kopia på mina utbetalningsbesked från FK till AG för att få föräldrapenningtillägget utbetalt.
 
Nu har vi varit på vår andra föräldragruppsträff och vi pratade om relationer. Det var mer givande än vad jag förväntat mig och de jag hunnit prata med hittills i gruppen är väldigt trevliga :).

Går in i v. 28 på onsdag och nu börjar jag känna mig ganska stor. Att böja mig ner för att t.ex. knyta skorna eller dammsuga osv börjar bli lite jobbigt. Annars rullar det på utan några större besvär. Hade foglossningsbesvär för några veckor sedan som höll i sig några dagar men sen har det försvunnit så jag är väldigt glad så länge jag slipper mer besvär med fogarna. Den lille sparkar på som bara den och lever rövare flera gånger om dagen, vilket såklart känns betryggande :).

Ska börja fylla i försäkringskassepapper nu också. På det papper jag fick hem stod det att jag ska fylla i det tillsammans med min arbetsgivare. Har ni gjort det? Min arbetsgivare finns inte på den orten där jag bor (är tjänstledig pga studier på annan ort) och jag kan inte ta mig dit för att fylla i den heller. Får nog ringa lönekontoret och höra med dem.
 
Varit ute på en halvtimmes promenad med vovven innan stallet fixadea och hästarna nattades :) Inte vågat gått ut och gått under veckan pga yrseln men idag äntligen! Jobbat idag också. Det finns att göra efter en vecka hemma och snart dags för årsbokslut om man säger så;) Men min vikarie har klarat sig jättebra utan mig så det bådar gott inför att jag snart går hem och föder barn :p

Går in i vecka 30 i morgon!!!
 
Det kanske är därför vissa arbetsgivare är snälla och ger semester trots att den föräldralediga inte tar FP varje dag, för att det blir för krångligt annars? Det går i alla fall inte automatiskt från FK till AG för jag måste skicka en kopia på mina utbetalningsbesked från FK till AG för att få föräldrapenningtillägget utbetalt.
Det är nog lite olika från AG till AG. Jag behöver bara vara föräldraledig tre månader i sträck från mitt arbete. Får inte bryta med semester eller liknande.

Dessutom betalas det ut i förskott. Dvs jag får alla 120 dagarna utbetalt så fort jag går på föräldraledigheten och anmält att jag skall vara föräldraledig minst tre månader.
 
Det är nog lite olika från AG till AG. Jag behöver bara vara föräldraledig tre månader i sträck från mitt arbete. Får inte bryta med semester eller liknande.

Dessutom betalas det ut i förskott. Dvs jag får alla 120 dagarna utbetalt så fort jag går på föräldraledigheten och anmält att jag skall vara föräldraledig minst tre månader.
vad märkligt, jag trodde föräldrapenningtillägget var kopplat till uttaget av föräldrapenning, inte uttaget av föräldraledighet. Jag jobbar statligt så jag får föräldrapenningtillägg i upp till 365 dagar, himla trevligt! I vilket fall så får AG uppenbarligen inte uppgifterna från FK automatiskt, för i så fall skulle inte jag behöva skicka en kopia på intyget.
 
vad märkligt, jag trodde föräldrapenningtillägget var kopplat till uttaget av föräldrapenning, inte uttaget av föräldraledighet. Jag jobbar statligt så jag får föräldrapenningtillägg i upp till 365 dagar, himla trevligt! I vilket fall så får AG uppenbarligen inte uppgifterna från FK automatiskt, för i så fall skulle inte jag behöva skicka en kopia på intyget.
Det kan ju vara olika avtal också.
 
vad märkligt, jag trodde föräldrapenningtillägget var kopplat till uttaget av föräldrapenning, inte uttaget av föräldraledighet. Jag jobbar statligt så jag får föräldrapenningtillägg i upp till 365 dagar, himla trevligt! I vilket fall så får AG uppenbarligen inte uppgifterna från FK automatiskt, för i så fall skulle inte jag behöva skicka en kopia på intyget.
Hos oss är det kopplat till föräldraledigheten inte till taget av dagar, vi kan få för max 6 månader.
 
Tror jag dööör, hämtat kryckor idag, så jag kan vara någorlunda mobil. Annars har ett härligt ryggskott kommit på besök i helgen, dok lite bättre idag, så haltade ut nu när bonden kom med en ny hösilagebale, han bara flina och a att jag ser ut som en 83åring på gången. Känns ju kul.
 
Nu har vi varit hos BM och nu vet även jag vad sf-kurva är och den var normal. Allt verkade bra och jag får fortsätta med allt jag sysslar med om det fortsätter kännas ok.

Är lite putt på min kursarrangör som sa att jag fick avboka upp till en vecka innan planerat datum men nu när jag gjorde just det, men två veckor innan, var det bindande och betalningskrav eller sjuk/veterinärintyg. Har ingen lust att bråka eftersom jag vill kursa där i framtiden men lite surt är det allt.
 
Kom att tänka på mitt blivande förlossningsbrev.. Känner att jag far illa av tanken på ännu en sövning pga att jag mår så pyton efter. Frossa, onykterhet, mer frossa, trött och samtidigt rastlös och mer frossa. Så pass mycket att jag faktiskt bävar inför det hela. Blev ju skrapad för ganska exakt ett år sedan och det är ju en betydligt snabbare op men även då mådde jag pyton. Jisses, det där brevet kommer vara det negativaste i mannaminne tror jag. För jag har ju en del att påpeka vad gäller smärtstillande också. Ja och tabbarna de gjort vid tidigare förlossningar. Kanske ska skita i att skriva ett öht :cautious:
 
Girasol: Får inte du ett planerat snitt? Brukar inte de göras under lokalbedövning? Eller du tänker om i fall att ni måste åka in akut?
 
Girasol: Får inte du ett planerat snitt? Brukar inte de göras under lokalbedövning? Eller du tänker om i fall att ni måste åka in akut?

Har gjort 3 planerade samt ett akut planerat men jag var ju med om en ridolycka för typ 20 år sedan och möblerade om lite, det gjordes då två lumbalpunktioner där båda gick fel och man stack i nervtrådar och annat så jag tuppade av. Det visade sig också att jag hade ryggmärgsinflammation och summa summarum kan konstateras att de känselbortfall jag upplevde och fortfarande har till viss del i ffa vänster ben beror på detta. Så inte ens dåvarande narkosöverläkaren ville sätta en nål i min rygg igen. Kan ju tillägga att jag utöver det har enbindvävssjukdom (eheler danlos syndrom) och givetvis så är ju då min bindväv porös vilket medför att bedövningar liksom rinner iväg i vävnaden och inte alltid tar som planerat, så det finns lite olika orsaker till att man valt narkos på mig. Har varit sövd 7 gånger dock och samtliga har denna enorma frossa kommit. Frossar så pass att jag är som en dieselbil på tomgång, småhoppar.

Annars är det som du säger, man brukar göra en spinalbedövning i ryggen som släcker ut allt nedanför stickområdet och lite ovanför. Men tyvärr så är det ju inget alternativ. Jag kan säkert bråka mig till att få det, men riskerna är jag inte beredd att ta riktigt.
 
Någon mer som har mycket sammandragningar?
Vet att jag hade det mycket och tidigt med dottern också så jag är inge orolig. Men jobbiga är dom :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 357
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 405
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp