Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välkommen i klubben @Olina BM sa till mig redan när jag ringde och boka tid för inskrivning att jag skulle börja med Niferex. Hade värdelösa värden förra gången också så hon tyckte det var lika bra.
 
Även jag har varit på RUL nu. Allt såg fint ut och det blir en pojke! :love: Sedan den här veckan mår jag väldigt mycket bättre och har dragit ner på tabletterna så nu är det på väg i rätt riktning.

BM sa att om jag inte går upp i vikt måste jag komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud, annars "slipper" jag. Så då undrar jag: hur har ni gjort? Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt och jag tycker att jag äter bra/normalt. Känner dock lite press på mig att det ska hända något på vågen också. Det har det ju inte gjort ännu. Kanske kommer av sig självt senare i graviditeten?

BF blev flyttat också. 19 maj som det ser ut nu. Uppdaterar i listan.

MARS
1:a Lamborghini, 2:a barnet
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
21:e Magzzan 2:a barnet
22:e 1887, 1:a barnet
28:e Retro, 1:a barnet
 
Även jag har varit på RUL nu. Allt såg fint ut och det blir en pojke! :love: Sedan den här veckan mår jag väldigt mycket bättre och har dragit ner på tabletterna så nu är det på väg i rätt riktning.

BM sa att om jag inte går upp i vikt måste jag komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud, annars "slipper" jag. Så då undrar jag: hur har ni gjort? Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt och jag tycker att jag äter bra/normalt. Känner dock lite press på mig att det ska hända något på vågen också. Det har det ju inte gjort ännu. Kanske kommer av sig självt senare i graviditeten?

BF blev flyttat också. 19 maj som det ser ut nu. Uppdaterar i listan.

MARS
1:a Lamborghini, 2:a barnet
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
21:e Magzzan 2:a barnet
22:e 1887, 1:a barnet
28:e Retro, 1:a barnet

Du är ju ungefär 6 veckor efter mig och för 6 veckor sedan hade jag inte heller gått upp just nånting, ett kilo max. Min BM har knappt pratat om vikt, hon frågade vad jag vägde på hälsosamtalet i v 7 och sedan dess har hon inte sagt ett pip. Har nu i v 24 gått upp en fyra-fem kg kanske (varav åtminstone tre av dessa kilon känns som att de satt sig på brösten).

Om allt såg fint ut på ultraljudet och om alla inblandade mår bra skulle jag inte bry mig så mycket om det, faktiskt, utan jag skulle äta så jag mår bra och om då BM vill göra ett extra ultraljud så är det ju bara att göra det. Framöver kommer BM även börja mäta magen och då blir det ännu tydligare om allt växer som det ska.

Känner du att du verkligen vill få i dig lite mer kan du ju förstås byta över till fullfeta produkter om du inte redan använder det, använda lite mer (bra) fett när du steker, öka på kolhydraterna några procent eller ta lite extra när du äter något som är riktigt gott bara för att det är gott och så. Det kommer att ge extra energi till dig och till barnet även om det inte ger utslag på vågen (det man äter försvinner ju inte ut i tomma intet).

Men det är förstås inte kul att tvinga i sig mer än vad man känner att man vill ha, det kan rent av vara riktigt jobbigt. Dessutom, jag känner flera som gått upp väldigt lite eller inget alls under sina graviditeter och det har gått prima (men då har de fått gå på lite extra kontroller eftersom viktuppgången ändå är en ganska säker indikator på att något byggs i kroppen).
 
Även jag har varit på RUL nu. Allt såg fint ut och det blir en pojke! :love: Sedan den här veckan mår jag väldigt mycket bättre och har dragit ner på tabletterna så nu är det på väg i rätt riktning.

BM sa att om jag inte går upp i vikt måste jag komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud, annars "slipper" jag. Så då undrar jag: hur har ni gjort? Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt och jag tycker att jag äter bra/normalt. Känner dock lite press på mig att det ska hända något på vågen också. Det har det ju inte gjort ännu. Kanske kommer av sig självt senare i graviditeten?

BF blev flyttat också. 19 maj som det ser ut nu. Uppdaterar i listan.

MARS
1:a Lamborghini, 2:a barnet
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
21:e Magzzan 2:a barnet
22:e 1887, 1:a barnet
28:e Retro, 1:a barnet

Jag är ju i v 24 imorgon så en bra bit före dig i har gått upp 1-2 kg, o de sista veckan typ. Hade gått ner några kilo i samma vecka som du så känns konstigt?
 
BM sa att det om jag inte går upp i vikt måste jag komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud, annars "slipper" jag. Så då undrar jag: hur har ni gjort?
Hur mycket har du gått upp/ gått ner?
Vid rul låg jag fortfarande 1 kg minus från startvikten. Nu i vecka 25 ligger jag på 1 kg plus. Bm har inte sagt något alls om vikten.
Barnet tar alltid vad det behöver (så länge du inte är väldigt undernärd = finns inget att ta), det är du som kan bli "lidande" av att inte gå upp i vikt (minskad energi ex).
Bm kommer, som andra sagt innan, börja mät magen/livmodern på dig sen i v24-25, det måttet brukar de hålla mer koll på än vikten. Så länge du följer din kurva där så bruka det inte vara några problem :)
 
Räknade efter lite förut och insåg att jag bara jobbar 6 veckor till!!! Sen går jag hem på semester och väntar på att då föda barn. Vad nära allt kändes helt plötsligt :nailbiting::D
 
(Svarar alla)

Det står tydligen i min journal att jag måste gå upp minst 5 kg till en viss vecka. Minns inte vilken, men nästa besök är runt v 24 och eftersom jag fick backa lite så är det ju ganska många veckor kvar till dess. Tror dock att jag har ganska många veckor på mig, men den BM jag träffade igår sa att det även hänger på om jag fortfarande ser "tanig" ut och det har jag ju gjort i hela mitt liv. Kändes bara som att man är så otillräcklig och inte ger barnet det han ska ha.:(

Det var förvisso en väldigt snäll BM så det är väl inte hela världen om jag ska dit igen, men man vill ju göra sitt jobb. Dessutom har jag läst/hört om så många som knappt gått upp något men eftersom BM tog upp det med mig så får jag halvt ångest över det. Utöver det så hör jag uttrycket "äta för två" nästan varje vecka.

Står still på vågen. Är tyvärr mager och går lättare ner än upp.:o

Kanske brukar de ibland nämna viktuppgång och att jag inte borde ta det så personligt som jag gjorde? Jag hoppas det i alla fall. Ni andra hade ju inte heller gått upp något särskilt. :)
 
Räknade efter lite förut och insåg att jag bara jobbar 6 veckor till!!! Sen går jag hem på semester och väntar på att då föda barn. Vad nära allt kändes helt plötsligt :nailbiting::D

6 veckor, det är ju ingenting! Rysligt spännande att det ganska snart kommer dyka upp vårbebisar i tråden. Undrar vem som blir först ut. :D

Förresten, hur lång semester har du valt att ta?
 
(Svarar alla)

Det står tydligen i min journal att jag måste gå upp minst 5 kg till en viss vecka. Minns inte vilken, men nästa besök är runt v 24 och eftersom jag fick backa lite så är det ju ganska många veckor kvar till dess. Tror dock att jag har ganska många veckor på mig, men den BM jag träffade igår sa att det även hänger på om jag fortfarande ser "tanig" ut och det har jag ju gjort i hela mitt liv. Kändes bara som att man är så otillräcklig och inte ger barnet det han ska ha.:(

Det var förvisso en väldigt snäll BM så det är väl inte hela världen om jag ska dit igen, men man vill ju göra sitt jobb. Dessutom har jag läst/hört om så många som knappt gått upp något men eftersom BM tog upp det med mig så får jag halvt ångest över det. Utöver det så hör jag uttrycket "äta för två" nästan varje vecka.

Står still på vågen. Är tyvärr mager och går lättare ner än upp.:o

Kanske brukar de ibland nämna viktuppgång och att jag inte borde ta det så personligt som jag gjorde? Jag hoppas det i alla fall. Ni andra hade ju inte heller gått upp något särskilt. :)

Hoppar in.. Jag har alltid varit och är smal, fick också info från bm om att öka mitt matintag rejält.. Mig passade det bäst att äta större mellanmål. Det var först i v.20 som vågen började ticka på. Till slut, innan förlossningen, så hade jag gått upp 20kg.
Har man en hög ämnesomsättning sedan tidigare så får man nog se till att äta en del extra. Det ska ju helst finnas lite o ta av efter, om man vill amma. Men jag vet att det inte är så lätt alla gånger :)
 
Måste man ta föräldra/semesterdagar? Visst borde jag (om det är ok för min arbetsgivare vara hemma

Du menar om man måste vara ledig innan bf?
Nej det tror jag inte. Men jag vill inte jobba ända in på värkarna utan vill vara hemma en stund innan och vila och mysa med dottern innan hon får syskon:)
Förra gången hade jag också planerat att gå hem tre veckor innan bf men blev sjukskriven två månader innan istället. Hoppas på att slippa sjukskrivning den här gången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 358
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 406
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp