Vårföräldrar 2015 #7

Om 1,5 vecka fyller E år :) Hon fyller på en fredag och den helgen är jag borta på kurs med hästen så vi har kalas med släkten helgen efter. Men den dagen hon fyller år firar ju vi i familjen i alla fall. Beställde lite tårtdekorationer igår och ballonger. Det tror jag blir uppskattat :D

Morgonfluff! :D

16700214_907037899437891_587043078570056634_o.jpg
:love:

Jag har fortfarande en stor tofs att just sådant hår liggande hemma, mamma klippte av mig den när var jag ungefär i den åldern :D

Om 1,5 vecka fyller E år :) Hon fyller på en fredag och den helgen är jag borta på kurs med hästen så vi har kalas med släkten helgen efter. Men den dagen hon fyller år firar ju vi i familjen i alla fall. Beställde lite tårtdekorationer igår och ballonger. Det tror jag blir uppskattat :D

Det är så knasigt att de snart blir 2! S fyller år onsdagen i påskveckan så här blir det nog kalas med familjen och mor- och farföräldrar i påskhelgen någon gång :)

Det är så knasigt att de snart blir 2! S fyller år onsdagen i påskveckan så här blir det nog kalas med familjen och mor- och farföräldrar i påskhelgen någon gång :)

Ja de här två åren har gått fort i alla fall :) Men det känns faktiskt ännu konstigaste att J fyller 5 år om drygt 2 månader :confused:

Pyssel! Har ni några tips på vad som skulle kunna funka? S är rätt pysslig av sig och älskar att rita (eller ja helst ska han bestämma vad mamma eller pappa ska rita :cautious: :D ) så jag tror att det skulle funka. Men svårt att veta vilken nivå som är bra.

Efter en vecka där sjukdomar vandrat runt bland familjemedelemmarna känns det som en bra grej att ha bunkrat lite sådana idéer :)

Pyssel! Har ni några tips på vad som skulle kunna funka? S är rätt pysslig av sig och älskar att rita (eller ja helst ska han bestämma vad mamma eller pappa ska rita :cautious: :D ) så jag tror att det skulle funka. Men svårt att veta vilken nivå som är bra.

Efter en vecka där sjukdomar vandrat runt bland familjemedelemmarna känns det som en bra grej att ha bunkrat lite sådana idéer :)

Här pärlas det halsband så det är pärlor i hela huset :D Båda barnen tycker det är kul! Annars ritas det och pusslas. J får använda sax och E är mycket avundsjuk på det :cautious:

Vet inte om det räknas som pyssel, men sonen bygger gärna med klossar och duplo. Rita gillar han också att göra, men annars är vi nog inte särskilt pyssliga av oss. Får hålla utkik efter fler tips i tråden :).

Vet inte om det räknas som pyssel, men sonen bygger gärna med klossar och duplo. Rita gillar han också att göra, men annars är vi nog inte särskilt pyssliga av oss. Får hålla utkik efter fler tips i tråden :).

Duplo är bra! Det är favorit här också, och tågbanan som det byggs massor med. Men idag insåg mamman med nackspärr att det ibland är bra med aktiviteter som görs sittandes vid ett bord :idea:

Vi ritar mycket. Både fritt och i ritböcker. H älskar också när jag eller hans pappa ritar något (figurer eller siffror/bokstäver) och han får säga vad det är.
Vi bakar ibland, men det är han inte så intresserad av ännu. Har tänkt göra play-doh någon dag, för jag tror att det kan vara uppskattat.
Gillar även duplo, pussel, brio-tåg, bygga torn och vi sjunger även mycket tillsammans och hittar på egna sånger.

Om du inte har något emot att städa kan ni göra månsand. Kommer inte riktigt ihåg måtten, men det är mjöl och olja som man blandar och så blir det jättefin 'sand' som går att forma och leka med. Jag brukar sätta den på en plåt med kant. Och sätta i lite olika grejer som man kan tänkas vilja använda, sked, kakformar, vitlöks press, träslev, kavel, duplogubbe, bil osv. Uppskattat men blir lite att dammsuga sedan.

Lera och pärlor!

Vi har bara ritgrejer hemma (just nu) men jag tänkte köpa större pärlor att trä på band. Det var mycket populärt hemma hos Farmor och Farfar. På dagis vet jag att dottern älskar att hålla på med lera, hon hjälper också gärna till att kavla all typ av deg jag jobbar med hemma.

Om du inte har något emot att städa kan ni göra månsand. Kommer inte riktigt ihåg måtten, men det är mjöl och olja som man blandar och så blir det jättefin 'sand' som går att forma och leka med. Jag brukar sätta den på en plåt med kant. Och sätta i lite olika grejer som man kan tänkas vilja använda, sked, kakformar, vitlöks press, träslev, kavel, duplogubbe, bil osv. Uppskattat men blir lite att dammsuga sedan.

Låter skoj! Och en anledning att städa är väl alltid bra ;)

Kan man återanvända den eller får man göra ny varje gång man vill leka med den?

Min mamma hade med sig J för att köpa present till Es födelsedag och lät henne välja då hon tyckte det var svårt att komma på något själv. J valde lite olika prinsessgrejer, pärlor, vattenflaska och något mer krimskrams :D:love:

Har era barn också visat prov på humör/trots/va det nu är (ni förstår säkert vad jag menar?)
Min lilla tjej blir så jäkla förbannad. Får hon inte de hon vill lägger hon sig raklång på mage i valfri affär och skriker så jävla högt, samtidigt som tårarna sprutar? Försöker man i de läget lyfta upp henne blir de hundra gånger värre, hon ålar, slingrar sig, sparkas, skriker ännu högre etc. Hur hanterar man sånt? Hon är värre än alla barn jag träffat förr, har aldrig varit med om barn som börjar såhär tidigt med så starka viljor, trots eller kalla vad de vill, hon är inte ens två år. :wtf:
Riktigt jobbigt är det, vet inte hur vi ska hantera det? Hon kan inte få allt hon vill, så att ge henne dessa saker är omöjligt. Ni med ffa äldre barn led erfarenhet av sånt här beteende, vad gör man? :-)

@Elisha
Vår stora har också börjar nosa på tvåårstrotsen. Inte i eran nivå kanske men ja, där finns humör och väldigt mycket vilja!
Han går att avleda rätt bra och det behövs ibland :cool:

Jag har köpt Trotsboken som jag tycker förklarar läget ganska bra :angel: inte så mycket konkreta tips kanske, mer än att välja sina fajter. och förklarar bra vad det är som händer med barnet egentligen :p

Har era barn också visat prov på humör/trots/va det nu är (ni förstår säkert vad jag menar?)
Min lilla tjej blir så jäkla förbannad. Får hon inte de hon vill lägger hon sig raklång på mage i valfri affär och skriker så jävla högt, samtidigt som tårarna sprutar? Försöker man i de läget lyfta upp henne blir de hundra gånger värre, hon ålar, slingrar sig, sparkas, skriker ännu högre etc. Hur hanterar man sånt? Hon är värre än alla barn jag träffat förr, har aldrig varit med om barn som börjar såhär tidigt med så starka viljor, trots eller kalla vad de vill, hon är inte ens två år. :wtf:
Riktigt jobbigt är det, vet inte hur vi ska hantera det? Hon kan inte få allt hon vill, så att ge henne dessa saker är omöjligt. Ni med ffa äldre barn led erfarenhet av sånt här beteende, vad gör man? :-)
Jodå, sonen har haft sådant humör i några månader nu. Lika frustrerande varje gång. Han är inte lätt att leda om så jag brukar låta honom vara frustrerad. Erbjuder honom tröst men ger onte efter för det han vill ha. Ofta vill han inte ha tröst heller så då väntar jag tills han börjar lugna ner sig något. Då brukar han kunna sätta sig i knät och lugna ner sig, men ibland brusar han upp igen. Vet inte om jag gör rätt eller fel, är så himla svårt att veta hur man ska hantera det.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka