Vårföräldrar 2015 #7

Vår gosse säger inte många riktiga ord även om de blir fler och fler och han provar mer och mer.
Däremot talar han precis oavbrutet och det är väldigt tydligt att han diskuterar och sas menar saker. Jättegulligt när han gör ett uppehåll och inväntar svar och fortsätter sen :D

Går gärna runt och pratar allvarligt i telefonen , som är allt ifrån en legobit till kudde :laugh:

Sen förstår han typ allt man säger även om han inte vill höra allt man säger :cautious::p

L säger inte sitt namn, frågar man vad hon heter säger hon "Mig!" och slår sig för bröstet. :D Lisbeth är i och för sig inget lätt namn att säga, hennes nio månader äldre kusin har precis börjat få grepp om det.

Trodde Emelie också skulle bli svårt men hon säger det liksom fort, typ "Emmle". Låter skitgulligt :D

Ni som börjat potträna, hur får det för er? Vi erbjuder pottan, ofta i kombination med Bolibompa, men frågar även under dagen om han vill gå på pottan. Ibland säger han ja men sen kommer inget på pottan utan han kissar och bajsar i blöjan ändå.

Känns som vi inte kommer vidare, men kanske får stå och stampa ett tag tills han själv är redo för det. Det märks att han kan kontrollera det på ett annat sätt nu för tiden eftersom blöjan kan vara så gott som tom på morgonen.

Ni som börjat potträna, hur får det för er? Vi erbjuder pottan, ofta i kombination med Bolibompa, men frågar även under dagen om han vill gå på pottan. Ibland säger han ja men sen kommer inget på pottan utan han kissar och bajsar i blöjan ändå.

Känns som vi inte kommer vidare, men kanske får stå och stampa ett tag tills han själv är redo för det. Det märks att han kan kontrollera det på ett annat sätt nu för tiden eftersom blöjan kan vara så gott som tom på morgonen.
Ungefär samma status här. Nu har H precis fått en lillasyster så vi fortsätter på samma sätt och tar det väldigt lugnt och sen blir det mer fokus på att bli torr framåt sommaren.

Vid jul så hade vi kommit ganska så långt. Var vi hemma och vi hade koll på honom kunde han då gå utan blöja ganska långa stunder.

Sen hade vi ju en lite kämpig inskolning och han ville inte gå på pottan där. Då valde vi att strunta i det på förskolan för att inte göra det ännu kämpigare. Sen dess har vi väl tagit några steg tillbaka.

Morgonrutin sitter stenhårt. Några minuter efter att han vaknat säger han "basha" och då får vi på toaletten (toaring). 9/10 dagar kissar ha. Och bajsar då.

Resten av gångerna är knepigare och känns mer som tur om han råkar kissa då. Vi har börjat om lite och kör med att alltid sätta honom på toaletten när vi kommit hem från förskolan, när vi ätit middag, innan han ska sova. Men det funkar långt ifrån klockrent. Däremot säger han på dagen till efter att han har bajsat. Alltid något ;)

Vi frågar inte om han vill gå på pottan. Ofta säger vi bara "kom så går vi på pottan" eller så får han följa med när någon av oss "ska" gå på toa så vill han oftast själv. Han är i en period där det blir nej på alla frågor förutom om han vill bada så det är en dålig taktik här just nu :D

Planen är väl nu att mer och mer komma in i att gå på pottan/toaletten igen. Och om det inte släpper innan köra hårdträning i sommar. Eller kanske en långhelg i vår :)

vi har inte lagt så mycket krut på pottning alls faktiskt :o
Han har nog inte varit riktigt redo heller.
Han har absolut inte velat sitta och bajsa, han har absolut inte velat sitta på varken toa eller potta ens för att tex läsa. Så det kändes lite omöjligt ett tag.
Men vi satt oss en period på toan med han stående i famnen, ett tag var han jätteinne på att springa in i badrummet när dwt var dags så det uppmuntrade vi ju.
Sen satte vi han på toan när han var klar och tråcklade av blöjan så det trillade ner i toan :laugh: det var ju jättefestligt :p nu plötsligt för ett tag sen kunde han sitta, med blöjan kvar då eftersom han alltid stallt sej upp :angel:
För att nästa dag och sen dess kunna sitta och bajsa i toan på riktigt :D
Men potta eller extraring får det inte vara, så en får ju hålla i så han inte trillar i :grin:

Ingen spikrak väg inte och nog ingen skolboksvariant men det måste det väl inte vara? :laugh:
Han säger till eller man märker på honom, men jag har inte tänkt på att sätta på toan vissa tider. Det kanske man ska göra? :o

Nästa steg blir ju att kissa på toan men det känns mycket svårare! Kanske lättare till sommaren när han kan springa näck.

Grattis till tillökningen, @glittra! Förstår att ni inte brådskar med pottandet för den stora :).

Vid jul så hade vi kommit ganska så långt. Var vi hemma och vi hade koll på honom kunde han då gå utan blöja ganska långa stunder.

Sen hade vi ju en lite kämpig inskolning och han ville inte gå på pottan där. Då valde vi att strunta i det på förskolan för att inte göra det ännu kämpigare. Sen dess har vi väl tagit några steg tillbaka.

Morgonrutin sitter stenhårt. Några minuter efter att han vaknat säger han "basha" och då får vi på toaletten (toaring). 9/10 dagar kissar ha. Och bajsar då.

Resten av gångerna är knepigare och känns mer som tur om han råkar kissa då. Vi har börjat om lite och kör med att alltid sätta honom på toaletten när vi kommit hem från förskolan, när vi ätit middag, innan han ska sova. Men det funkar långt ifrån klockrent. Däremot säger han på dagen till efter att han har bajsat. Alltid något ;)

Vi frågar inte om han vill gå på pottan. Ofta säger vi bara "kom så går vi på pottan" eller så får han följa med när någon av oss "ska" gå på toa så vill han oftast själv. Han är i en period där det blir nej på alla frågor förutom om han vill bada så det är en dålig taktik här just nu :D

Planen är väl nu att mer och mer komma in i att gå på pottan/toaletten igen. Och om det inte släpper innan köra hårdträning i sommar. Eller kanske en långhelg i vår :)
Ja, det där med att fråga. Rent principiellt anser jag att om jag redan bestämt mig så ska jag inte fråga eftersom han ju då faktiskt inte har något val. Men ändå kommer alltid en fråga ur min mun. "Ska vi borsta tänder?", "ska vi ta på oss kläder?", "vill du tvätta händerna efter maten?" Svarar han nej så gör vi det ändå, men måste vänja mig av att fråga när han inte har något val :P.

@Magnum Jag tänker att alla sätt är bra utom de dåliga ;). Låter ju ändå som ni har hittat en möjlig väg att gå. Hoppas det ger med sig med tiden.

Det svåra med pottingen tycker jag är att veta gränsen där han är redo och där han inte är det. Han vill gärna sitta på pottan och kissar ganska ofta. Sen tycker han det är spännande att följa med och spola ner det i toaletten.

Vi vill såklart få honom blöjfri så fort som möjligt men inte stressa. Och sen är det ju svårare när han går på dagis när man inte kan vara med och styra det. Får nog bli lite sporadiskt fram till sommaren och sen satsa lite hårdare ;).

Vi är och åker skidor en vecka och pulkabacken är minst sagt en stor hit! Att hela gänget brukar krascha i soffan framför en film på eftermiddagarna gillas också :p

Men nu har lilleman blivit riktigt hostig och har nog lite feber också. Så typiskt. Men vi får ta en vilodag inne och hoppas på att kunna återvända till pulkabacken snart :D

Här fick E feber igår em så jag fick hämta henne på dagis. I morse spydde hon....kul..var ju bara tre veckor sen ungarna hade det så det var väl dags igen *ironi* :meh:

Det svåra med pottingen tycker jag är att veta gränsen där han är redo och där han inte är det. Han vill gärna sitta på pottan och kissar ganska ofta. Sen tycker han det är spännande att följa med och spola ner det i toaletten.

Vi vill såklart få honom blöjfri så fort som möjligt men inte stressa. Och sen är det ju svårare när han går på dagis när man inte kan vara med och styra det. Får nog bli lite sporadiskt fram till sommaren och sen satsa lite hårdare ;).

Jag vet inte riktigt om jag tror på det där med att "vara redo". Isf skulle ju alla barnen idag "vara redo" flera år senare än för 20 år sedan.
Däremot är det ju säkert olika utvecklingsfaser när det funkar sämre att börja potträna. Och vissa barn har säkert lättare för det ön andra, precis som med allt annat. Och verkligen svårare när de är på dagis hela dagarna. Mycket därför vi mer eller mindre är tillbaka på rutinpottning och väntar in längre ledighet för "hårdträning". :)

Jag har läst både Oh Crap och Bebis på pottan. I den andra finns det beskrivet olika kriterier för potträning (till skillnad från rutinpottning) Kommer inte ihåg exakt men det är typ att barnet härmar beteenden, kan följa instruktioner osv :)

Vi är och åker skidor en vecka och pulkabacken är minst sagt en stor hit! Att hela gänget brukar krascha i soffan framför en film på eftermiddagarna gillas också :p

Men nu har lilleman blivit riktigt hostig och har nog lite feber också. Så typiskt. Men vi får ta en vilodag inne och hoppas på att kunna återvända till pulkabacken snart :D
Åh, förutom förkylningen så låter det jättehärligt! Den här vintern har jag varit jättesugen på att åka till fjällen, men för vår del blir det nog först nästa år. Då tror jag att H skulle kunna testa skidor också.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider