Nä, det är väl sant att "vara redo" kanske inte är rätt begrepp men det beror också på hur man tolkar innebörden. Just utvecklingsfaser tycker kag kan vara en del av det . Men i sonens fall är det nog främst förskolan som ställer till det. Det är svårt att få till någon ordentlig "träning"(i brist på bättre ord).Jag vet inte riktigt om jag tror på det där med att "vara redo". Isf skulle ju alla barnen idag "vara redo" flera år senare än för 20 år sedan.
Däremot är det ju säkert olika utvecklingsfaser när det funkar sämre att börja potträna. Och vissa barn har säkert lättare för det ön andra, precis som med allt annat. Och verkligen svårare när de är på dagis hela dagarna. Mycket därför vi mer eller mindre är tillbaka på rutinpottning och väntar in längre ledighet för "hårdträning".
Jag har läst både Oh Crap och Bebis på pottan. I den andra finns det beskrivet olika kriterier för potträning (till skillnad från rutinpottning) Kommer inte ihåg exakt men det är typ att barnet härmar beteenden, kan följa instruktioner osv
Tack för litteraturtipsen! Det ska jag kolla upp .