Vårföräldrar 2015 #7

Har era barn också visat prov på humör/trots/va det nu är (ni förstår säkert vad jag menar?)
Min lilla tjej blir så jäkla förbannad. Får hon inte de hon vill lägger hon sig raklång på mage i valfri affär och skriker så jävla högt, samtidigt som tårarna sprutar? Försöker man i de läget lyfta upp henne blir de hundra gånger värre, hon ålar, slingrar sig, sparkas, skriker ännu högre etc. Hur hanterar man sånt? Hon är värre än alla barn jag träffat förr, har aldrig varit med om barn som börjar såhär tidigt med så starka viljor, trots eller kalla vad de vill, hon är inte ens två år. :wtf:
Riktigt jobbigt är det, vet inte hur vi ska hantera det? Hon kan inte få allt hon vill, så att ge henne dessa saker är omöjligt. Ni med ffa äldre barn led erfarenhet av sånt här beteende, vad gör man? :-)
Samma här, och vi har ändå ganska många månader kvar tills hon blir 2 så jag bävar.
Jag vet inte alls hur det ska hanteras, jag försöker mest att vara lugn själv men hemma händer det ibland att jag blir arg jag med, då känner jag mig som världens sämsta mamma. Jobbar mycket med att försöka avleda, helst innan hon börjar skrika.

@Elisha här har sådant humör dykt upp ibland sen kanske 20 månaders ålder. Ibland får han ligga kvar på golvet (tex hemma), ganska ofta försöker vi avleda genom att fråga om något/göra något annat och det sista alternativet brukar vara att lyfta upp.

Det är just nu mycket min/mitt och känsligt att hjälpa honom med vissa saker, en start på "kan själv".

Har era barn också visat prov på humör/trots/va det nu är (ni förstår säkert vad jag menar?)
Min lilla tjej blir så jäkla förbannad. Får hon inte de hon vill lägger hon sig raklång på mage i valfri affär och skriker så jävla högt, samtidigt som tårarna sprutar? Försöker man i de läget lyfta upp henne blir de hundra gånger värre, hon ålar, slingrar sig, sparkas, skriker ännu högre etc. Hur hanterar man sånt? Hon är värre än alla barn jag träffat förr, har aldrig varit med om barn som börjar såhär tidigt med så starka viljor, trots eller kalla vad de vill, hon är inte ens två år. :wtf:
Riktigt jobbigt är det, vet inte hur vi ska hantera det? Hon kan inte få allt hon vill, så att ge henne dessa saker är omöjligt. Ni med ffa äldre barn led erfarenhet av sånt här beteende, vad gör man? :-)

L kan tända till snabbt men det blir sällan regelrätta utbrott och hon är oftast lätt att avleda. Det finns vissa situationer där vi vet att stubinen är kort och vi lägger hellre krut på att undvika de situationerna (t.ex. att handla med trött eller hungrig L skulle ingen av oss göra) än att ta striden.

Vi har det ungefär som @Tassetass. Han kan bli ordentligt arg från ingenstans men oftast går det lätt att avleda.

Vi försöker också i första hand undvika situationerna och välja våra strider. Och att alltid bekräfta hans känslor att vi förstår att han är arg/trött/ledsen men att det inte alltid går att göra precis som man vill (och varför!)

Men såklart att vi inte alltid lyckas. Väldigt mycket "miiiiin" just nu till exempel. För mig hjälper dig att själv hålla lugnet genom att säga mig själv hela tiden att han inte gör det med mening, att om det är jobbigt för mig är det ännu jobbigare för honom osv osv. Det betyder inte att jag precis alltid lyckas ;)

Här är en till med mycket humör. Ofta blir hon ledsen/frustrerad/arg när vi inte förstår vad det är hon vill. Att teckna lite med henne hjälper jättemycket så att hennes ordförråd blir större än de ord hon hittills kan kommunicera verbalt. Vi försöker att undvika situationer som vi vet blir tuffa för henne (sömn och mat är väl dom viktigaste komponenterna för att allt ska funka så bra som möjligt). Och så försöker vi alltid förbereda barnen, t ex om vi ska till affären så talar vi om innan vad vi ska göra där (bara köpa mjölk, att dom kommer få välja varsin frukt, att dom kommer få köpa lite lördagsgodis etc).

När utbrotten ändå kommer så försöker vi alltid att bekräfta hennes känsla, typ "jag ser/hör att du är arg/ledsen" och så erbjuda tröst genom att säga nåt i stil med "När man är ledsen kan det vara skönt att kramas, vill du att vi ska kramas en stund?". Gör hon saker som inte är okej så säger vi alltid det men okejar fortfarande hennes känsla "Du får vara arg men du får inte kasta saker". Iaf för oss har det resulterat i att utbrotten kommer relativt sällan och när de kommer så flyger det inte saker längre utan oftast sätter hon sig på knä och slår med händerna i golvet och hon kommer oftast för att få en kram mellan varven som strategi för att lugna sig själv.

Det viktigaste för oss är att barnen ska känna att alla känslor är okej men inte alltid alla beteenden. Jag tycker också att det blir lättare att hantera om jag väljer att inte se det som "trots" vilket jag anser inte existerar utan att olika känsloyttringar är en naturlig del i att forma sin identitet och utveckla förmågan av att kunna sätta gränser för sig själv och sin kropp.

Idag för 2 år sen hade jag börjat få värkar. Det var dagen efter bf. Började känna den första onda sammandragningen vid 6 tiden på morgonen. Sen kom dom regelbundet, fast inte ondare, hela dagen. Mamma kom och hämtade J, jag tog en promenad med hunden, fixade hästarna, packade och duschade. Sen vid 15 ringde jag hem maken från jobbet. Han kom hem med pizza som vi åt innan vi åkte till Karlstad.

Vi var på plats vid 18 tiden och det togs en ctg kurva. Det var rätt lugnt fortfarande men där och då började dom komma tätare men ändå fullt hanterbara. Vi fick ett rum. Vi gick ute i korridorerna, läste tidningar och åt choklad. Det hände inte så mycket utan jag öppnade mig max 4-5 cm de närmsta timmarna. Värkarna började dock bli jobbiga så jag var tvungen att stå still och ta dom. Men behövde fortfarande ingen smärtlindring.

Vid 22.55 ville dom ta hinnorna på mig och jag förberedde mig på att få några jobbiga timmar och då behöva smärtlindring. Fortfarande bara öppen 4-5 cm. Efter hinnorna var tagna blev jag lämnad med en ctg kurva igen. Maken gick på toaletten. Helt plötsligt kommer världens värk så jag skriker till och vattnet forsade! Jag hade fortfarande mina egna kläder så mysbyxorna blev dränkta i fostervatten. Sen börjar krystvärkarna! BM och maken kommer in och det blev helt plötsligt bråttom. Jag blev illamående och behövde spy. Sen fick jag lustgasmasken och två krystvärkar senare var hon ute. Jag öppnade mig 5-6 cm och tryckte ut ungen på ca en kvart. Det var helt otroligt intensivt och jag minns känslan glasklart.

Kl 23.13 den 3 mars 2015 föddes den envisaste lilla tjejen :love: Grattis på födelsedagen E :heart

Idag för 2 år sen hade jag börjat få värkar. Det var dagen efter bf. Började känna den första onda sammandragningen vid 6 tiden på morgonen. Sen kom dom regelbundet, fast inte ondare, hela dagen. Mamma kom och hämtade J, jag tog en promenad med hunden, fixade hästarna, packade och duschade. Sen vid 15 ringde jag hem maken från jobbet. Han kom hem med pizza som vi åt innan vi åkte till Karlstad.

Vi var på plats vid 18 tiden och det togs en ctg kurva. Det var rätt lugnt fortfarande men där och då började dom komma tätare men ändå fullt hanterbara. Vi fick ett rum. Vi gick ute i korridorerna, läste tidningar och åt choklad. Det hände inte så mycket utan jag öppnade mig max 4-5 cm de närmsta timmarna. Värkarna började dock bli jobbiga så jag var tvungen att stå still och ta dom. Men behövde fortfarande ingen smärtlindring.

Vid 22.55 ville dom ta hinnorna på mig och jag förberedde mig på att få några jobbiga timmar och då behöva smärtlindring. Fortfarande bara öppen 4-5 cm. Efter hinnorna var tagna blev jag lämnad med en ctg kurva igen. Maken gick på toaletten. Helt plötsligt kommer världens värk så jag skriker till och vattnet forsade! Jag hade fortfarande mina egna kläder så mysbyxorna blev dränkta i fostervatten. Sen börjar krystvärkarna! BM och maken kommer in och det blev helt plötsligt bråttom. Jag blev illamående och behövde spy. Sen fick jag lustgasmasken och två krystvärkar senare var hon ute. Jag öppnade mig 5-6 cm och tryckte ut ungen på ca en kvart. Det var helt otroligt intensivt och jag minns känslan glasklart.

Kl 23.13 den 3 mars 2015 föddes den envisaste lilla tjejen :love: Grattis på födelsedagen E :heart
Grattis!!
Så stora dom börjar bli!

Grattis E!! :D

Grattis :)

Grattis! :bump:

Och fasen vad det är härligt med förlossningsberättelser. Vill göra det igen, så jäkla mäktigt. Men är så nöjd med 2 barn så det kommer inte hända, lite sorgligt faktiskt.

Grattis! :bump:

Och fasen vad det är härligt med förlossningsberättelser. Vill göra det igen, så jäkla mäktigt. Men är så nöjd med 2 barn så det kommer inte hända, lite sorgligt faktiskt.

Eller hur! Tycker det är riktigt häftigt och läser och pratar gärna om förlossningsberättelser. Men här blir det inga fler barn heller :p

Samma här! Gillar också att läsa förlossningsberättelser och lyssna på poddar i ämnet. Men jag hoppas få uppleva det minst en gång till!

Gillar också förlossningsberättelser. Inte omöjligt jag kunde ville ha ett barn till, men kan absolut inte tänka mig en graviditet till etter två så tette...

Alltså hur gulligt är det inte när en 2 åring säger sitt eget namn :love:
Haha, min dotter har en grej för sig att varje gång hon är glad/upprymd/tycker att hon gjort nåt bra så gör hon ett utrop med sitt eget namn - nästan lite som någon form av stridsrop.
Men det roligaste är nästan att när hon tycker att tex jag gör nåt bra så ropar hon "Mamma" glatt i stället.

Haha, min dotter har en grej för sig att varje gång hon är glad/upprymd/tycker att hon gjort nåt bra så gör hon ett utrop med sitt eget namn - nästan lite som någon form av stridsrop.
Men det roligaste är nästan att när hon tycker att tex jag gör nåt bra så ropar hon "Mamma" glatt i stället.

Dom är ju så roliga nu när språket börjar blomma ut riktigt ordentligt :D

Dom är ju så roliga nu när språket börjar blomma ut riktigt ordentligt :D
Verkligen! Min dotter pratar väldigt bra för sin ålder och det är ju så himla kul att veta vad hon har att säga om världen. Också väldigt skönt att det går att be henne förklara vad hon vill så hon kanske slipper bli så arg.

Jag är mest imponerad just nu över att ungen är så grym på färger!

Verkligen! Min dotter pratar väldigt bra för sin ålder och det är ju så himla kul att veta vad hon har att säga om världen. Också väldigt skönt att det går att be henne förklara vad hon vill så hon kanske slipper bli så arg.

Jag är mest imponerad just nu över att ungen är så grym på färger!

E gör sig väldigt bra förstådd också och hon och J leker ihop utan några större missförstånd alls. Mycket rollekar och liknande där det krävs kommunikation :) Ibland blir E sur på J och då säger hon "Näe Schesche!!" Schesche är alltså Jossan på hennes språk :D

S kan många ord och vissa fraser sätter han ihop två och tre ord. Men fortfarande mästrar han språket rappakalja bäst :D Han pratar jättemycket och man hör hur han verkligen menar saker med det han säger, men vad han säger är en annan fråga :p

Han är inne i period där allting är "pappa" just nu. Han är rätt mammig ibland men jag heter tydligen pappa numer. Fast han säger "papA" men lite franskt uttal :D Det är roligt också när man förstår hans egna ord som inte är ett dugg lika orginalet egentligen "dosha" betyder mysa, fråga inte varför :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka