Vårföräldrar 2015 #6

Angående tal och ord så uppstår mycket frustration och ilska när vi inte förstår henne, eller för den delen, när hon inte får som hon vill:angel:. Upplever ni andra också humör hos era små? Igår blev hon exempelvis rasande när hon inte fick promenera hem på den trafikerade vägen :banghead:, men nånstans där får man väl dra gränsen va ;)?

Jajamen! Framför allt blir han jättearg när han inte får gå ut när någon annan gör det. Eller ännu värre när han måste gå in när vi varit ute och lekt. Hemska tider! ;) Att vi inte begriper att han också vill äta med metallbestick är inte heller populärt :p

• Gilla
Reactions: Lo_
L lär sig fler och fler ord. Förra vecka var det ord på T- min häst namn, täcke (som i hästtäcke...) och tack. Alla små "tack" som kommer är oändligt gulliga, och hästnamnet är isländskt och lite knepigt :):love:.

Angående tal och ord så uppstår mycket frustration och ilska när vi inte förstår henne, eller för den delen, när hon inte får som hon vill:angel:. Upplever ni andra också humör hos era små? Igår blev hon exempelvis rasande när hon inte fick promenera hem på den trafikerade vägen :banghead:, men nånstans där får man väl dra gränsen va ;)?
Skojar du med humör??? Ehh här kan nån bli rasande över massa saker och säger då "nininininininni" :meh:;) Så ja det finns humör här i alla fall, men jag kan inte förstå vad det kommer ifrån :angel::angel::angel::D

@FengurLaugar tur att det gick bra med E, våran E har också varit nära flera gånger i vattenhinken inne i boxen. Jag har en stor även inne och den är ju så rolig att plaska i ;)

E har också humör! J har aldrig haft sånt humör så dom är väldigt olika :D E tänder till när J tar saker för henne och om hon inte får göra saker hon vill :p

Även här finns det en del humör, världen går under titt som tätt men tack och lov så återuppstår den väldigt snabbt igen. :D

Jag som lite halvt på allvar halvt på skämt undvikit det här med bilar. Sonen har inga billeksaker förutom en bobbycar. Inga kläder med bilar på inga böcker med bilar. Fem dagar hos en bil- och traktortokig kusin och det brummas väldigt mycket från den unge herrn :cautious: får väl hoppas han glömmer snart! Eller kapitulera :p

Etter at M begynte på förskole ble han biltokig. De andre större gutta leker endel med biler så jeg på innskolingen. Vi hadde ikke så mange biler hjemme men han har fått endel av familie og en av oss. Kjører de rundt og lager lyder... Og de to bøkene vi har med kjøretøy har vi sett i noen ganger... Jeg tenker han får leke med akkurat det han vil. Har kjøpt en dokke til han, men venter litt før han får den for han har fått så mye nye leker i det siste...

Ja alltså att jag har undvikit bilar har ingenting med genus eller bilar/dockor att göra. Jag jobbar med kollektivtrafikfrågor så sonen har fått buss och tåg istället :D. Och att Lindex hade cykeltema på sina kläder i våras gillades skarpt :p Så mest på skämt (men lite allvar ändå att inte det första man ska lära sig är vad häftiga bilar är). Självklart ska han få leka med bilar om han vill (och med dockor såklart) :)

Extravägning idag som resulterade i en remiss för provtagning för ev glutenintolerans. Jag tror verkligen inte att det är något annat än väldigt livlig unge som inte är så matglad jag men vi kan väl kolla upp det iaf :).

@Lo_ borde hon inte haft andra problem än "bara" dålig viktuppgång om det var gluten? Jag vet iofs ingenting egentligen men de jag känner som har glutenintolerans har haft rätt mycket magproblem innan det upptäcktes.

Men jag gissar att det är bättre ju tidigare det upptäcks om det skulle vara det :)

@Lo_ borde hon inte haft andra problem än "bara" dålig viktuppgång om det var gluten? Jag vet iofs ingenting egentligen men de jag känner som har glutenintolerans har haft rätt mycket magproblem innan det upptäcktes.

Men jag gissar att det är bättre ju tidigare det upptäcks om det skulle vara det :)
Jo, håglös var tydligen ett tecken och det underströk sköterskan att hon verkligen inte var, (hon lekte bl.a. tittut bakom en stol, och pussade ett mumintroll väldigt intensivt under besöket). Vi har ju haft problem med trög mage, och så tror jag att amningen kan göra att hon ibland äter mindre.

Jag tror hon mest vill utesluta att det är något fel, hon sa väldigt många gånger att hon inte trodde det var något men "för att vara på den säkra sidan".

Ja alltså att jag har undvikit bilar har ingenting med genus eller bilar/dockor att göra. Jag jobbar med kollektivtrafikfrågor så sonen har fått buss och tåg istället :D. Och att Lindex hade cykeltema på sina kläder i våras gillades skarpt :p Så mest på skämt (men lite allvar ändå att inte det första man ska lära sig är vad häftiga bilar är). Självklart ska han få leka med bilar om han vill (och med dockor såklart) :)

Vi har en blandad kompott av leksaker just för att ungarna ska få välja själva vad de vill leka med. Det finns traktorer, bilar, tåg, dockor, mysdjur, böcker om både det ena och det tredje mm mm :) Dom leker väldigt blandat också men båda gillar att köra runt på dockvagnarna med en hund, nalle eller docka i. I sandlådan blir det traktorer och vägar mm. Duplot är populärt och J bygger ofta traktorgarage :D

Maken beställde en trehjuling åt E igår :D J cyklar en massa och E står vid cykeln och skulle väldigt gärna prova hon också men den är ju för stor åt henne. Så igår bestämde vi att hon ska få en trehjuling med sånt handtag som vi kan hålla i och köra henne. Tror den blir populär :)

Maken beställde en trehjuling åt E igår :D J cyklar en massa och E står vid cykeln och skulle väldigt gärna prova hon också men den är ju för stor åt henne. Så igår bestämde vi att hon ska få en trehjuling med sånt handtag som vi kan hålla i och köra henne. Tror den blir populär :)

Den blir nog poppis, A fick sin för ett tag sedan och hon älskar den

Den blir nog poppis, A fick sin för ett tag sedan och hon älskar den

Vi har en sån sparktraktor (typ bobbycar) som hon gärna sitter på men kan inte sparka sig fram själv än så vi får dra henne. Men det tippar så lätt bakåt och hon har inte vett att hålla i sig nog hårt i ratten än så jag tror en sådan cykel kommer bli bra åt henne :) Då blir hon ju lika som idolen också (storasyster) :D

Jo, håglös var tydligen ett tecken och det underströk sköterskan att hon verkligen inte var, (hon lekte bl.a. tittut bakom en stol, och pussade ett mumintroll väldigt intensivt under besöket). Vi har ju haft problem med trög mage, och så tror jag att amningen kan göra att hon ibland äter mindre.

Jag tror hon mest vill utesluta att det är något fel, hon sa väldigt många gånger att hon inte trodde det var något men "för att vara på den säkra sidan".

Ja det är ju jättebra att de har koll och vill vara på säkra sidan. Såg filmen på henne på instagram (:love:) och jag tycker hon är lik S i kroppen. Han är då inte mycket rundare, men lite längre kanske. Hade hon inte gått upp mycket sen sist som gjorde att de ville kolla upp?

Ja det är ju jättebra att de har koll och vill vara på säkra sidan. Såg filmen på henne på instagram (:love:) och jag tycker hon är lik S i kroppen. Han är då inte mycket rundare, men lite längre kanske. Hade hon inte gått upp mycket sen sist som gjorde att de ville kolla upp?
Ja hon hade gått upp för lite, väger nu 8125 g till sina 72 cm så kurvan planar ut. Jag försöker att inte stressa över maten, jag vill inte att matstunden ska bli något negativt för någon av oss men det blir svårare såhär efter vägning;). Hon rör sig inte direkt mindre sedan hon börjat gå (och springa :nailbiting:) och är måttligt intresserad av mat. Hon äter absolut men ibland får hon syn på nåt efter en minut och vill iväg igen.

Försöker fokusera på flickan på filmen; full i bus och nästan alltid på gott humör :).

Ja hon hade gått upp för lite, väger nu 8125 g till sina 72 cm så kurvan planar ut. Jag försöker att inte stressa över maten, jag vill inte att matstunden ska bli något negativt för någon av oss men det blir svårare såhär efter vägning;). Hon rör sig inte direkt mindre sedan hon börjat gå (och springa :nailbiting:) och är måttligt intresserad av mat. Hon äter absolut men ibland får hon syn på nåt efter en minut och vill iväg igen.

Försöker fokusera på flickan på filmen; full i bus och nästan alltid på gott humör :).
Min gosse planade ut på vikten tror det var vid strax under året, minns inte exakt månad nu. Extravägning men bm var eg inte orolig utan sa att det var vanligt. Barnen börjar röra sig mycket mer, andra saker är mer intressant osv.
Skulle helt enkelt mata mera. Och är nu på sin kurva igen.

Nu några månader senare har han börjat matvägra lite. Mycket stressande för mamman :cautious:
det är helt omöjligt att få i han mer än ett mål lagad mat per dag :( däremot går yoghurt och diverse mellanmålsliknande mat ner. Jättenyttigt :meh:
Äter ju dessutom inte gröt/välling men får ersättning morgon/kväll så någon gång har han fått det på dagen för att få i sig nåt med bra näring..
Men även för den här åldern verkar det vanligt. Matvägra lite som i del av utvecklingen.

Ang gluten har syskonbarnet det. Gick inte upp i vikt, kräktes vid enstaka tillfällen, han förknippade förmodligen även mat med ont så han åt också väldigt dåligt. Vilket påverkade orken.
Blodprov konstaterade gluten och behövde inte ens göra gastroskopi då blodproven var så väldigt tydligt.
Han var runt två år tror jag.

Se bara till att inte utesluta gluten innan prov tas då det kan bli missvisande, men det vet du säkert.

Min gosse planade ut på vikten tror det var vid strax under året, minns inte exakt månad nu. Extravägning men bm var eg inte orolig utan sa att det var vanligt. Barnen börjar röra sig mycket mer, andra saker är mer intressant osv.
Skulle helt enkelt mata mera. Och är nu på sin kurva igen.

Nu några månader senare har han börjat matvägra lite. Mycket stressande för mamman :cautious:
det är helt omöjligt att få i han mer än ett mål lagad mat per dag :( däremot går yoghurt och diverse mellanmålsliknande mat ner. Jättenyttigt :meh:
Äter ju dessutom inte gröt/välling men får ersättning morgon/kväll så någon gång har han fått det på dagen för att få i sig nåt med bra näring..
Men även för den här åldern verkar det vanligt. Matvägra lite som i del av utvecklingen.

Ang gluten har syskonbarnet det. Gick inte upp i vikt, kräktes vid enstaka tillfällen, han förknippade förmodligen även mat med ont så han åt också väldigt dåligt. Vilket påverkade orken.
Blodprov konstaterade gluten och behövde inte ens göra gastroskopi då blodproven var så väldigt tydligt.
Han var runt två år tror jag.

Se bara till att inte utesluta gluten innan prov tas då det kan bli missvisande, men det vet du säkert.
Mellanmål är ju grejen, man får försöka peta in i farten :up:. Hon äter ju det hon vill också, igår serverades ugnspannkaka med grädde och jordgubbar- hon åt en del pannkaka, noll grädde och mest jordgubbar. Å andra sidan åt hon bara smöret på mackan till frukosten idag och jag hann ha på mer tre gånger innan hon upptäckte vad jag gjorde :D.

Hon har aldrig kräkts, inte matvägrat känns mest som hon hellre gör annat. Hade vi inte vägt henne hade jag inte reflekterat över att något kan vara fel faktiskt.

Och precis detta tänkte jag fråga om som @Lo_ @Magnum och @Imogen diskuterar.

Våran son är precis lika och tycker att allt annat är intressantare än att äta. Vi hade en extra vägning för ca 2 veckor sen och då hade han i alla fall gått upp tillräckligt enligt BM så nästa tid blir nån gång i höst.

Men hur mycket äter era barn själva och hur mycket matar ni?
Hos oss kan det ibland kännas som E har sitt "matfönster" öppet en väldigt kort tid och då känns det som man vill försöka få i honom så mycket som möjligt med resultat att vi matar honom. Skulle han äta själv äter han inte lika mycket av maten. Allt annat är som sagt mer intressant....

Mellis som yoghurt, banan och mackor går i hur lätt som helst....

Och precis detta tänkte jag fråga om som @Lo_ @Magnum och @Imogen diskuterar.

Våran son är precis lika och tycker att allt annat är intressantare än att äta. Vi hade en extra vägning för ca 2 veckor sen och då hade han i alla fall gått upp tillräckligt enligt BM så nästa tid blir nån gång i höst.

Men hur mycket äter era barn själva och hur mycket matar ni?
Hos oss kan det ibland kännas som E har sitt "matfönster" öppet en väldigt kort tid och då känns det som man vill försöka få i honom så mycket som möjligt med resultat att vi matar honom. Skulle han äta själv äter han inte lika mycket av maten. Allt annat är som sagt mer intressant....

Mellis som yoghurt, banan och mackor går i hur lätt som helst....

Vår E vägrar att äta och blir sur om man försöker mata henne :o Hon äter som tur är duktigt och får i sig mer eller mindre allt själv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 371
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30