Vårföräldrar 2015 #6

Och precis detta tänkte jag fråga om som @Lo_ @Magnum och @Imogen diskuterar.

Våran son är precis lika och tycker att allt annat är intressantare än att äta. Vi hade en extra vägning för ca 2 veckor sen och då hade han i alla fall gått upp tillräckligt enligt BM så nästa tid blir nån gång i höst.

Men hur mycket äter era barn själva och hur mycket matar ni?
Hos oss kan det ibland kännas som E har sitt "matfönster" öppet en väldigt kort tid och då känns det som man vill försöka få i honom så mycket som möjligt med resultat att vi matar honom. Skulle han äta själv äter han inte lika mycket av maten. Allt annat är som sagt mer intressant....

Mellis som yoghurt, banan och mackor går i hur lätt som helst....
Vi matar mest.
Pannkakor o mackor o flaska o sånt äter han själv. 'Torr mat'.
Han har dock en egen sked som vi tillsammans stoppar lite mat på så han är delaktig när vi matar.
Han äter bra när han äter själv, för det mesta. Men kan lika gärna slänga maten på golvet till hundarna :meh:

Är rätt selektiv med smak och konsistens och jag ser inte riktigt någon konsekvent linje på vad han egentligen gillar/ogillar dvs han kan spotta ut det som igår var jättegott. Däremot så vill han ha bekanta smaker.

Har laborerat endel med tider och hittills äter han bäst mitt på dagen. Lättare mål på eftermiddagen. BVC ville helst han skulle äta lagad mat båda målen men det är lönlöst. De tyckte också vi skulle fortsätta med ersättning morgon (äter macka då också) + kväll.

Yoghurt, macka, pannkaka, frukt går alltid ner som tur är.

Det verkar inte vara att han inte har ro för han sitter gärna vid bordet när vi sätter honom där och han äter även med störningsmoment :p han verkar bara inte vilja ha, när han spottar ut maten.

Och precis detta tänkte jag fråga om som @Lo_ @Magnum och @Imogen diskuterar.

Våran son är precis lika och tycker att allt annat är intressantare än att äta. Vi hade en extra vägning för ca 2 veckor sen och då hade han i alla fall gått upp tillräckligt enligt BM så nästa tid blir nån gång i höst.

Hos oss kan det ibland kännas som E har sitt "matfönster" öppet en väldigt kort tid och då känns det som man vill försöka få i honom så mycket som möjligt med resultat att vi matar honom. Skulle han äta själv äter han inte lika mycket av maten. Allt annat är som sagt mer intressant....

L vill gärna pilla i sig maten själv så vi brukar servera gripvänliga bitar av pasta/potatis/grönsaker/etc. Sedan kan man alltid sticka in lite i hennes mun medan hon grejar med maten, ibland funkar det ;). Ibland tycker jag allt ligger på golvet men oftast får hon i sig hyfsat. Hon vill gärna sitta i knäet så ibland tar vi till det knepet om hon ätit för dåligt i sin stol- då brukar det gå ner några skedar till :up:.

Idag lurade jag sonen :angel:
Han älskar klämmisar, alla sorter, även gröt. Fastän han inte äter gröt-på sked då :meh:

Så jag köpte engångsklämmisar och tryckte i gröt:grin:

Slurp sa det så var hela portionen borta :d:cool:

• Gilla
Reactions: Lo_
Idag lurade jag sonen :angel:
Han älskar klämmisar, alla sorter, även gröt. Fastän han inte äter gröt-på sked då :meh:

Så jag köpte engångsklämmisar och tryckte i gröt:grin:

Slurp sa det så var hela portionen borta :d:cool:
Finns en till som älskar klämmisar...vart hittade du engångsklämmisar?

Finns en till som älskar klämmisar...vart hittade du engångsklämmisar?
Jag tror jag köpte dom från jollyroom, babyland eller någon liknande sida, kan kolla om du vill! Tänkte köpa från minsqueeze istället, det verkar vara såna man återanvänder. Med påfyllning i botten.

De jag har var lite trixigt att fylla på, uppifrån genom korken, fick köpa några stadiga spritspåsar från jobbet så jag fick i och inte utanför :angel:

• Gilla
Reactions: Lo_

Det varierar från dag till dag, beroende på vad det är för sorts mat och vilken måltid det handlar om. Yoghurt till frukost ska prompt ätas själv (läs: dricka ur kopp), men yoghurt till mellanmål ska skedmatas. :meh: Det vanligaste är dock att hon vill äta själv med händerna. Hon använder sällan sked och ibland gaffel och vill då ha hjälp med att spetsa maten.

L är likt en del andra inte jätteintresserad av att äta och det krockar lite med att hon gärna sitter väldigt länge och äter. Det är inte ovanligt att hon sitter 45 minuter och pillar i sig smula för smula. Hennes farmor bara skrattar och säger att precis sådär var L:s pappa tills han var typ tio (jag menar att han fortfarande är så). Och på tal om likheter, häromdagen låg jag på soffan på balkongen och L och hennes pappa satt på andra sidan bordet så jag såg deras fötter; de satt och rörde på fötterna på exakt samma sätt precis hela tiden. :rofl:

Här njuter vi av min sista semestervecka. A vill bada hela tiden och hoppa studsmatta. Idag hoppade hon i poolen med alla kläder på innan vi hann stoppa henne :D Hon lär sig en del nya ord men framförallt djurläten och så massa egenpåhittade ljud/ord/tecken. Är iaf skönt att kunna kommunicera en del! Hon fick sina första trosor idag, så sött av någon anledning :heart och hon var hemskt nöjd med sig själv och efter att inte ha velat tala om när hon behöver gå på toa på ett par dagar så kom hon springande igen när det var dags :up:

Hon är dock mycket arg också, blir starka utbrott när hon inte får göra som hon vill (t ex klättra på bordet, springa själv ut på gatan och andra lämpliga aktiviteter :meh: ).Hon kastar saker, slåss och försöker bitas, väldans charmigt... Men mestadels är hon en fantastiskt mysig tjej såklart :love:

Här njuter vi av min sista semestervecka. A vill bada hela tiden och hoppa studsmatta. Idag hoppade hon i poolen med alla kläder på innan vi hann stoppa henne :D Hon lär sig en del nya ord men framförallt djurläten och så massa egenpåhittade ljud/ord/tecken. Är iaf skönt att kunna kommunicera en del! Hon fick sina första trosor idag, så sött av någon anledning :heart och hon var hemskt nöjd med sig själv och efter att inte ha velat tala om när hon behöver gå på toa på ett par dagar så kom hon springande igen när det var dags :up:

Hon är dock mycket arg också, blir starka utbrott när hon inte får göra som hon vill (t ex klättra på bordet, springa själv ut på gatan och andra lämpliga aktiviteter :meh: ).Hon kastar saker, slåss och försöker bitas, väldans charmigt... Men mestadels är hon en fantastiskt mysig tjej såklart :love:

Låter som att det är "extra allt" med den där tjejen. :D

Idag slängde vi i hund och båda ungarna i båten och åkte på en kvällsmatspicknick :D Premiär för hund och E.

I förmiddags var vi på ett berg med utsiktstorn. Där fanns även vattenpölar vilket var det roligaste på hela utflykten tyckte E :p

@Lo_ borde hon inte haft andra problem än "bara" dålig viktuppgång om det var gluten? Jag vet iofs ingenting egentligen men de jag känner som har glutenintolerans har haft rätt mycket magproblem innan det upptäcktes.

Men jag gissar att det är bättre ju tidigare det upptäcks om det skulle vara det :)

Det finns något som heter "tyst celiaki", dvs man har egentligen inga symptom mer än viktnedgång (och den kan vara väldigt liten). Så, tyvärr, kan man inte utesluta celiaki pga av få symptom..

@Lo_ Som någon sa innan - sluta absolut inte med gluten innan proverna för att själv se om det hjälper. I värsta fall så märker du att det hjälper - men måste sen ge gluten igen ibland flera månader för att proverna ska visa rätt (och det krävs för att få intyg till förskola, försäkringsbolag mm)

Det finns något som heter "tyst celiaki", dvs man har egentligen inga symptom mer än viktnedgång (och den kan vara väldigt liten). Så, tyvärr, kan man inte utesluta celiaki pga av få symptom..

@Lo_ Som någon sa innan - sluta absolut inte med gluten innan proverna för att själv se om det hjälper. I värsta fall så märker du att det hjälper - men måste sen ge gluten igen ibland flera månader för att proverna ska visa rätt (och det krävs för att få intyg till förskola, försäkringsbolag mm)
Nej då vi har inte ändrat något i kosten (och peppar peppar, äntligen fungerar magen utan lactulose :)).

Vi var och handlade igår och var inne på Pop för att köpa en pyjamas och tittade även lite på rean. När vi kom hem och skulle packa ur vagnen ur bilen upptäckte vi en solhatt som någon tydligen tyckt att han ville ha :eek::cautious:

Så idag blir det för pappan och den lille rackaren att åka tillbaka till affären och erkänna brottet :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 368
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar