Vårföräldrar 2015 #6

Vilken storlek skulle ni köpa till en 5-månaders ni inte träffat? Känner mig väldigt osäker och mitt minibarn är knappast en vettig måttstock ;).

74. Min tös är snart 9 mån och medel. Har 74 och enstaka plagg i 80. Vid 5 mån använde vi 68. Hellre ge något att växa i än något som är urvuxet på några veckor, eller i värsta fall redan för litet.

@Melisen hon låter lite halvgalen :D

Här är det också mest djurläten och annat otydbart :D Han säger mamma, pappa, titta och där. Och "Deh" som betyder typ "ge mig det jag pekar på och absolut inget annat" :p

Vilken storlek skulle ni köpa till en 5-månaders ni inte träffat? Känner mig väldigt osäker och mitt minibarn är knappast en vettig måttstock ;).

Jag hade köpt 74, är det en bebis av mindre modell så kan den användas i framtiden. Min 4,5 mån har 74 (iofs 9,7 kg vid 4 mån) medan jämngamle kusinen har 68. Som i vårt fall där vi fått, och har två tungviktare så är det många nya kläder som barnen inte kunnat använda då folk som för litet. Bättre att chansa på en större storlek att växa i , större än 74 tror jag inte behövs :)

Tack alla för hjälp med storlek. Tog stl 68 och tänker mig att de får kvittot också, ifall det inte passar :). Annars kan ju L ta dem :D.

Oj vad hon verkar prata mycket! Här är det inte så mycket ord utan mest djurläten, det är tydligen viktigare att kunna :p hon sa dock helt plötsligt "anka" häromdagen O_o förmodligen för att hon inte riktigt lyckas komma ihåg "kvackkvack". Annars använder hon mest ordet baj som betyder bada. Hade hon fått skulle hon nog helst badat hela dagarna, är inte så noga om det är i lilla poolen hemma, sjön, simhallen, badbaljan, vattenslangen.... bara hon blir blöt :p igår när vi var vid sjön gick hon ut så hon hade vatten till hakan och så hoppade hon från bryggan som dom större barnen O_o
Ja hon tycker det är väldigt roligt att lära sig ord, eller så gillar hon verkligen all pepp och beröm hon får av omgivningen ;). Det är väldigt mycket roligare och enklare att kommunicera nu iaf, "nä!" är hennes mest frekventa ord :D. Djurläten har vi inte kommit längre än till vov-vov, men det säger å andra sidan alla möjliga djur :confused:.

Jag påbörjade (igen) operation sluta nattamma natten som var och oj så kämpigt det är när hon gråter alldeles förtvivlat när hon inte får. Första gången tog hon emot välling men andra gången var hon inte hungrig utan mest mammig så då gick hon och pappan och sov i vardagsrummet. Hoppas det ger sig snabbt:(, mitt hopp om att hon själv ska välja bort amning blir allt svagare.

Jag påbörjade (igen) operation sluta nattamma natten som var och oj så kämpigt det är när hon gråter alldeles förtvivlat när hon inte får. Första gången tog hon emot välling men andra gången var hon inte hungrig utan mest mammig så då gick hon och pappan och sov i vardagsrummet. Hoppas det ger sig snabbt:(, mitt hopp om att hon själv ska välja bort amning blir allt svagare.
Är du i rummet/samma säng som hon?
Det som funkat klockrent för oss är barnen absolut inte fått se mig. Då är det inga problem alls. Men får de se mig - ja, då kan jag lika gärna amma med en gång för det kommer vara otrösligt tills vi ger oss...

Så mitt tips - flytta sovplats ett par nätter, efter läggdax så får hon inte se dig förrän du är beredd på att amma igen. :)

Jag säger som @vilse :up: Jag ammade fortfarande ett par gånger per natt när jag i juni började jobba nätter (dottern då 11 månader). Jag var helnojig för hur det skulle gå men när jag inte fanns där var det inga problem. Första natten jag var i sängen igen hade jag på mig sportbh och linne och hon ville ju gärna ha men gick fortare att avleda än vad hon hade gjort när vi prövade innan jag varit borta. Men ni kanske redan har prövat det...

/Sommarförälder -15

Är du i rummet/samma säng som hon?
Det som funkat klockrent för oss är barnen absolut inte fått se mig. Då är det inga problem alls. Men får de se mig - ja, då kan jag lika gärna amma med en gång för det kommer vara otrösligt tills vi ger oss...

Så mitt tips - flytta sovplats ett par nätter, efter läggdax så får hon inte se dig förrän du är beredd på att amma igen. :)
Hahha, vilken svenska. :D Borttappade ord och allt. Man ska inte skriva på buke när man druckit vin :p

Jag tror också som övriga på att du inte ska vara i samma rum (om ni inte provat det). Jag nattammar fortfarande och vaknar han på nätterna så är det lögn med annat än att han får amma om han vill. Men när jag gått till jobbet på morgonen är det inga problem att somna om med bara pappa.

Nästa vecka ska vi ta tag i nattamningen också.. Får se hur det går :o

En första natt i soffan avklarad. L sover fortfarande i sin säng vilket aldrig hänt tidigare... Jag har inte väckts av dem så kanske har hon sovit där hela natten :confused:- i sådant fall är det som jag misstänkt, att vi stör varandra när vi sover ihop och att hon kommer sova betydligt bättre utan att amma nattetid :o. Och jag sitter här och längtar efter henne, så konstigt det kan bli ;). Ska strax åka iväg och rida lektion så vi ses först framåt förmiddagen. Jag med ömmande bröst och hon ruskigt utvilad gissar jag :D.

Tack för tips och råd hörni :).

E har börjat uppskatta att bada i sjön :D J är ju ett vattenmonster utan hämningar men E har varit mer försiktigt. Hon har fått sitta i kanten och lekt i sanden och sen har hon gått längre och längre ut i vattnet så nu kan hon följa med långt ut sittandes på höften :)

• Gilla
Reactions: Lo_
I helgen sov E sin första natt utan oss. Vi har varit på bröllop 60 mil hemifrån och lämnade honom hos mormor och morfar igår morse. I eftermiddag kommer vi hem igen så han har varit ifrån oss i 1,5 dygn då.

Det har enligt rapporter gått bra hos barnvakterna, och vi har också haft det bra. Det ska dock bli skönt att komma hem nu och jag är glad över att man lätt kan mms:a bilder till varandra nu för tiden.

Om två veckor ska vi på bröllop igen och då ska vi vara borta i hela två (!) nätter. Med vetskapen om att det gått bra denna helg så känns det ändå bra att lämna honom även nästa gång :).

• Gilla
Reactions: Lo_
I helgen sov E sin första natt utan oss. Vi har varit på bröllop 60 mil hemifrån och lämnade honom hos mormor och morfar igår morse. I eftermiddag kommer vi hem igen så han har varit ifrån oss i 1,5 dygn då.

Det har enligt rapporter gått bra hos barnvakterna, och vi har också haft det bra. Det ska dock bli skönt att komma hem nu och jag är glad över att man lätt kan mms:a bilder till varandra nu för tiden.

Om två veckor ska vi på bröllop igen och då ska vi vara borta i hela två (!) nätter. Med vetskapen om att det gått bra denna helg så känns det ändå bra att lämna honom även nästa gång :).
Vad skönt att det fungerar:up:.

E har börjat uppskatta att bada i sjön :D J är ju ett vattenmonster utan hämningar men E har varit mer försiktigt. Hon har fått sitta i kanten och lekt i sanden och sen har hon gått längre och längre ut i vattnet så nu kan hon följa med långt ut sittandes på höften :)
Vi bodde i stugan häromveckan, med strandtomt och L är ingen badkruka. Vi fick ha stenkoll så hon inte promenerade ut på egen hand. Och bryggan var verkligen katastrofal för en dryg ettåring som testar gränser :o. "Man får INTE springa på bryggan" upprepades oräkneliga gånger.

En första natt i soffan avklarad. L sover fortfarande i sin säng vilket aldrig hänt tidigare... Jag har inte väckts av dem så kanske har hon sovit där hela natten :confused:- i sådant fall är det som jag misstänkt, att vi stör varandra när vi sover ihop och att hon kommer sova betydligt bättre utan att amma nattetid :o. Och jag sitter här och längtar efter henne, så konstigt det kan bli ;). Ska strax åka iväg och rida lektion så vi ses först framåt förmiddagen. Jag med ömmande bröst och hon ruskigt utvilad gissar jag :D.

Tack för tips och råd hörni :).

Härligt att det gick bra! Hoppas det fortsätter så och det går lika smidigt för oss sen.

Vi har varit på släktfödelsedagsfest på min mosters landställe. 25 pers som sover i diverse stugor och på soffor. Stoj och stim och hög musik mest hela tiden. Sonen har varit med och det har gått över förväntan. Han har somnat och sovit mitt i allt stök och har varit förvånansvärt nöjd och glad mest hela tiden. Men vi har hållt oss lite i utkanten och det har väl inte blivit så mycket festande för min del kanske ;)

Vi bodde i stugan häromveckan, med strandtomt och L är ingen badkruka. Vi fick ha stenkoll så hon inte promenerade ut på egen hand. Och bryggan var verkligen katastrofal för en dryg ettåring som testar gränser :o. "Man får INTE springa på bryggan" upprepades oräkneliga gånger.

Ja sån var/är J. E är mer försiktig som tur är :D

På tal om storlek på kläder så har vi idag kört första dagen helt blöjfritt och kunde använda byxor i stl 68 och shorts i 62 :p tur jag inte hunnit packa undan dom små storlekarna!

Vi kör också blöjfritt fast bara dagtid änsålänge, sen två veckor tillbaka. Har blöja på natten, men den är ofta torr. Har inte varit några olyckor alls än. Är så himla skönt. Han går tillochmed själv och sätter sig när han känner behov av att kissa eller bajsa. Eller så berättar han högljudd att han behöver om han inte vet vart pottan finns. Lika häftigt varje gång, att en sån liten människa klarar det själv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 339
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar