Passar på att skriva ett inlägg medan dottern roar sig med annat
Jag läser det mesta som skrivs i tråden, men hittar sällan tiden att skriva själv.
Här har S blivit 14 månader (och hon hällde just ut hundvattenskålen på golvet...) och hon är en väldigt aktiv och glad tjej. Hon lärde sig gå vid 10 månader och håller som bäst på med klätterperioden just nu. Hon har alltid varit sparsam med att sova om dagarna och ser till att både hon och vi föräldrar sover som klubbade om nätterna efter dagar fyllda med bus.
Pratar gör hon oavbrutet och senaste orden hon snappat upp är goddag, kotte, kaffe och vad jag tror är Emil, som Emil i Lönneberga. Särskilt kaffe är populärt just nu, hon snor våra kaffekoppar när vi druckit ur dem och utbrister "ahhh, kacke!" efter att hon låtsats tagit en klunk. Emil i Lönneberga går varm både i bokform och på tv:n just nu och förra veckan var vi och besökte Katthult som ligger i närheten. Miljön kände hon nog inte igen, men Griseknoen och Halta Lotta var otroligt fascinerande.
Mat är hon väldigt glad i och vi har kört BLW från start. Hon har alltid ätit samma mat som oss och på egen hand. Folk som träffar henne förstår inte hur hon kan äta så mycket, men för oss är det rimligt med tanke på hur mycket hon är i rörelse. Igår tog vi upp vitlöken ur landet och S passade på att sno åt sig en medan vi pysslade med annat. Hon hade nog för avsikt att äta upp den och andedräkten hon hade resten av dagen var inte att leka med
Vi har också kört mycket blöjfritt i sommar och särskilt sista veckan gör hon nästan allt på toa/potta. Tyvärr använder hon inte betingningsljudet vi använt från start, så den dagen det är dags för nästa barn kommer jag också att använda babytecken för syftet. Nu sätter vi henne på potta när vi tror det är dags, utom när hon ska bajsa för det kan hon signalera. Pottan kan hon sätta sig på på egen hand, om så bara för att sitta och kika i en bok. Vad bra att du skrev att du föredrog underkläder
@Melisen! Annars hade jag tänkt sätta mig och beställa hem trainingpants idag.
Hur går det för er andra att söva era barn? Här kan det vara kämpigt vissa kvällar. S får inte sova efter kl. 16, tv:n är inte igång innan läggdags och hon äter kvällsmat åtminstone en halvtimme innan det är dags att sova. Vi har mörkt i rummet och hon brukar sitta i famnen och mysa medan vi läser en bok. Tyvärr brukar det bli ett par vändor i och ur spjälsängen innan hon somnar för natten och det tar gärna bortåt en timme. Lägga ner henne direkt i spjälsängen och sätta sig bredvid och sjunga/läsa är lönlöst, då skriker hon hysteriskt. När hon väl somnat sover hon hela nätterna och blir inte väckt av någonting.