Vårföräldrar 2015 #6

@snna @Melisen häftigt att det fungerar så bra med så små barn :)

Här är det fortfarande bara rutinpottning som gäller. Han både kissar och bajsar gladeligen på pottan. Men han säger inte till när det börjar bli dags och han verkar inte brydd om han råkar bajsa i blöjan. Vet inte riktigt hur vi ska ta det vidare, eller om det bara är att avvakta och invänta att han blir mogen för det och börjar säga till :)

Vi kör också blöjfritt fast bara dagtid änsålänge, sen två veckor tillbaka. Har blöja på natten, men den är ofta torr. Har inte varit några olyckor alls än. Är så himla skönt. Han går tillochmed själv och sätter sig när han känner behov av att kissa eller bajsa. Eller så berättar han högljudd att han behöver om han inte vet vart pottan finns. Lika häftigt varje gång, att en sån liten människa klarar det själv.

Ja visst är det häftigt, dom är så otroligt kompetenta trots att dom är så små :)

Här är det fortfarande bara rutinpottning som gäller. Han både kissar och bajsar gladeligen på pottan. Men han säger inte till när det börjar bli dags och han verkar inte brydd om han råkar bajsa i blöjan. Vet inte riktigt hur vi ska ta det vidare, eller om det bara är att avvakta och invänta att han blir mogen för det och börjar säga till :)
För oss har det hjälpt att hon har fått vara naken mycket. När hon inte haft kläderna att bekymra sig över kom intresset att sätta sig själv på pottan (nu kan hon dra ner byxorna och sätta sig själv men hon hamnar ofta snett eller får bara av byxorna till hälften så vi får ändå hjälpa till lite). Att ha på trosor istället för trainingpants har också hjälpt massor! Är dessutom smidigt för oss, går snabbt att skölja upp bara och torkar snabbt :) mitt svåraste har varit att lita på henne och inte tjata om pottan, är hon inte nödig blir hon väldigt upprörd om vi försöker sätta henne där. Nu frågar vi istället och säger hon nej så hoppar vi över.

Ni verkar också vara på god väg att bli blöjfria tidigt. :)

Tror det är rätt ovanligt att så små som 15 månaders springer på pottan själv. De säger att mellan 18-24 månader är den bästa åldern när det kommer till att bli blöjfri. Att det är då de flesta kan förstå sammanhanget av att vara nödig och pottan.

Tycker att teckna har hjälpt oss jättemycket. Efter att han började teckna tillbaka så har allt fallit på plats. Att han kan berätta så tydligt vad han vill. Trodde ju inte att det skulle klaffa så bra när jag tog bort blöjan, men han hade ju hajjat att det är på pottan man ska gå när man är kiss/bajsnödig så det var inga konstigheter alls.

Passar på att skriva ett inlägg medan dottern roar sig med annat :) Jag läser det mesta som skrivs i tråden, men hittar sällan tiden att skriva själv.
Här har S blivit 14 månader (och hon hällde just ut hundvattenskålen på golvet...) och hon är en väldigt aktiv och glad tjej. Hon lärde sig gå vid 10 månader och håller som bäst på med klätterperioden just nu. Hon har alltid varit sparsam med att sova om dagarna och ser till att både hon och vi föräldrar sover som klubbade om nätterna efter dagar fyllda med bus.

Pratar gör hon oavbrutet och senaste orden hon snappat upp är goddag, kotte, kaffe och vad jag tror är Emil, som Emil i Lönneberga. Särskilt kaffe är populärt just nu, hon snor våra kaffekoppar när vi druckit ur dem och utbrister "ahhh, kacke!" efter att hon låtsats tagit en klunk. Emil i Lönneberga går varm både i bokform och på tv:n just nu och förra veckan var vi och besökte Katthult som ligger i närheten. Miljön kände hon nog inte igen, men Griseknoen och Halta Lotta var otroligt fascinerande.

Mat är hon väldigt glad i och vi har kört BLW från start. Hon har alltid ätit samma mat som oss och på egen hand. Folk som träffar henne förstår inte hur hon kan äta så mycket, men för oss är det rimligt med tanke på hur mycket hon är i rörelse. Igår tog vi upp vitlöken ur landet och S passade på att sno åt sig en medan vi pysslade med annat. Hon hade nog för avsikt att äta upp den och andedräkten hon hade resten av dagen var inte att leka med ;)

Vi har också kört mycket blöjfritt i sommar och särskilt sista veckan gör hon nästan allt på toa/potta. Tyvärr använder hon inte betingningsljudet vi använt från start, så den dagen det är dags för nästa barn kommer jag också att använda babytecken för syftet. Nu sätter vi henne på potta när vi tror det är dags, utom när hon ska bajsa för det kan hon signalera. Pottan kan hon sätta sig på på egen hand, om så bara för att sitta och kika i en bok. Vad bra att du skrev att du föredrog underkläder @Melisen! Annars hade jag tänkt sätta mig och beställa hem trainingpants idag.

Hur går det för er andra att söva era barn? Här kan det vara kämpigt vissa kvällar. S får inte sova efter kl. 16, tv:n är inte igång innan läggdags och hon äter kvällsmat åtminstone en halvtimme innan det är dags att sova. Vi har mörkt i rummet och hon brukar sitta i famnen och mysa medan vi läser en bok. Tyvärr brukar det bli ett par vändor i och ur spjälsängen innan hon somnar för natten och det tar gärna bortåt en timme. Lägga ner henne direkt i spjälsängen och sätta sig bredvid och sjunga/läsa är lönlöst, då skriker hon hysteriskt. När hon väl somnat sover hon hela nätterna och blir inte väckt av någonting.

Passar på att skriva ett inlägg medan dottern roar sig med annat :) Jag läser det mesta som skrivs i tråden, men hittar sällan tiden att skriva själv.
Här har S blivit 14 månader (och hon hällde just ut hundvattenskålen på golvet...) och hon är en väldigt aktiv och glad tjej. Hon lärde sig gå vid 10 månader och håller som bäst på med klätterperioden just nu. Hon har alltid varit sparsam med att sova om dagarna och ser till att både hon och vi föräldrar sover som klubbade om nätterna efter dagar fyllda med bus.

Pratar gör hon oavbrutet och senaste orden hon snappat upp är goddag, kotte, kaffe och vad jag tror är Emil, som Emil i Lönneberga. Särskilt kaffe är populärt just nu, hon snor våra kaffekoppar när vi druckit ur dem och utbrister "ahhh, kacke!" efter att hon låtsats tagit en klunk. Emil i Lönneberga går varm både i bokform och på tv:n just nu och förra veckan var vi och besökte Katthult som ligger i närheten. Miljön kände hon nog inte igen, men Griseknoen och Halta Lotta var otroligt fascinerande.

Mat är hon väldigt glad i och vi har kört BLW från start. Hon har alltid ätit samma mat som oss och på egen hand. Folk som träffar henne förstår inte hur hon kan äta så mycket, men för oss är det rimligt med tanke på hur mycket hon är i rörelse. Igår tog vi upp vitlöken ur landet och S passade på att sno åt sig en medan vi pysslade med annat. Hon hade nog för avsikt att äta upp den och andedräkten hon hade resten av dagen var inte att leka med ;)

Vi har också kört mycket blöjfritt i sommar och särskilt sista veckan gör hon nästan allt på toa/potta. Tyvärr använder hon inte betingningsljudet vi använt från start, så den dagen det är dags för nästa barn kommer jag också att använda babytecken för syftet. Nu sätter vi henne på potta när vi tror det är dags, utom när hon ska bajsa för det kan hon signalera. Pottan kan hon sätta sig på på egen hand, om så bara för att sitta och kika i en bok. Vad bra att du skrev att du föredrog underkläder @Melisen! Annars hade jag tänkt sätta mig och beställa hem trainingpants idag.

Hur går det för er andra att söva era barn? Här kan det vara kämpigt vissa kvällar. S får inte sova efter kl. 16, tv:n är inte igång innan läggdags och hon äter kvällsmat åtminstone en halvtimme innan det är dags att sova. Vi har mörkt i rummet och hon brukar sitta i famnen och mysa medan vi läser en bok. Tyvärr brukar det bli ett par vändor i och ur spjälsängen innan hon somnar för natten och det tar gärna bortåt en timme. Lägga ner henne direkt i spjälsängen och sätta sig bredvid och sjunga/läsa är lönlöst, då skriker hon hysteriskt. När hon väl somnat sover hon hela nätterna och blir inte väckt av någonting.

Åh vad roligt med en uppdatering! Ang trainingpants så tycker jag det är skönt om vi ska iväg nånstans där det inte känns lämpligt med en kisspöl på golvet men dom känns alltmer överflödiga! Är det förresten någon som hittat bra underkläder i stl 74/80 då hojta gärna till! Det mesta verkar börja på 86...

Nattningen har alltid varit sån att hon somnar där vi är när hon känner för det, oftast i soffan, men kan lika gärna vara hemma hos nån annan eller där vi nu råkar befinna oss. Givetvis varvar vi ner när vi känner att det är läge för det när hon börjar verka trött. Har hon svårt att komma till ro brukar hon få vara i selen/sjalen en stund och är hon bara trött så somnar hon i stort sett alltid då. Är vi inte hemma blir det nästan alltid nattning i sele/sjal.

Ni verkar också vara på god väg att bli blöjfria tidigt. :)

Tror det är rätt ovanligt att så små som 15 månaders springer på pottan själv. De säger att mellan 18-24 månader är den bästa åldern när det kommer till att bli blöjfri. Att det är då de flesta kan förstå sammanhanget av att vara nödig och pottan.

Tycker att teckna har hjälpt oss jättemycket. Efter att han började teckna tillbaka så har allt fallit på plats. Att han kan berätta så tydligt vad han vill. Trodde ju inte att det skulle klaffa så bra när jag tog bort blöjan, men han hade ju hajjat att det är på pottan man ska gå när man är kiss/bajsnödig så det var inga konstigheter alls.

Ja jag tror också att han helt enkelt inte är där med att säga till än. Han vet ju mycket väl att man kissar och bajsar på pottan. Men precis som du säger har han inte förstått sammanhanget med att vara nödig än :)

Ja jag tror också att han helt enkelt inte är där med att säga till än. Han vet ju mycket väl att man kissar och bajsar på pottan. Men precis som du säger har han inte förstått sammanhanget med att vara nödig än :)

L är också i det där stadiet att hon inte riktigt förstått sammanhanget. Just nu spenderar hon större delen av dagarna naken ute hos sin farmor och farfar och rätt vad det är så ser hon liksom lite olycklig ut och så kissar hon. Det märks att hon inte själv märker att något är på gång förrän det redan händer. Hon säger alltid till när hon bajsat och ibland även när hon kissat, så jag känner lugnet och räknar kallt med att hon kommer säga till i förväg när hon så är redo. :)

Vad duktiga era är med pottan!
Och talet!

så långt är vi inte alls men tänker att det kommer när det är dags liksom.

Talar och diskuterar gör han förvisso konstant men vad han säger vore intressant att veta :p

Dessutom har han blivit helt vild! Jisses!:nailbiting::grin: Det är lite klurigt när han klättrar upp och ställer sig på bordet eller i fönstret när jag ammar lillebror.. Snabb som blixten och jätteroligt är det förstås, särskilt om jag träter på honom :cautious::laugh:

Konstigt va att vi inte har några stolar vid utemöblerna, att matsalsbordet står slickat på väggen för att låsa fast åtminstone tre stolar och att det är stängt till köket :angel:

Vi har inte heller kommit särskilt långt med pottan. Vi försöker rutinpotta och sätta honom där efter måltider och så, men ofta vill han inte sitta still så länge så han ställer sig upp och går iväg. Vill liksom inte bråka med honom heller och sätta tillbaka honom hur många gånger som helst för då riskerar han att bli sur och det vill jag inte gärna att han ska förknippa pottan med. Han är inte riktigt redo ännu för att bli kvitt blöjan så vi får ta det i hans takt helt enkelt.

Han är inte heller lika vild som många andra barn i denna tråden är ;). Han slänger sig inte ut på osäker mark utan han känner sig för och är ganska försiktig när han ska testa på nya saker. Klarar han det inte blir han ängslig så det gäller att uppmuntra honom så att han vågar testa nya saker.

Vi har badat en del i dagarna, både i pool och i hav. De första gångerna var han lite rädd och ville vara nära hela tiden men nu senast har han blivit mer säker och vågat mer saker i vattnet.

Han är inte heller lika vild som många andra barn i denna tråden är ;). Han slänger sig inte ut på osäker mark utan han känner sig för och är ganska försiktig när han ska testa på nya saker. Klarar han det inte blir han ängslig så det gäller att uppmuntra honom så att han vågar testa nya saker.

Vi har också en lugnare och försiktigare liten pojke. Han är väldigt försiktig både på nya platser och med nya människor, och inte alls särskilt "röjig". I vardagsrummet har vi en lång låg fönsterbänk i brösthöjd på S. Där har vi både blomkrukor, ljusstakar och lampor. Folk brukar tro att vi har glömt plocka undan :p Och jag kommer säkert ångra att jag skrev det här :D

Vilken storlek skulle ni köpa till en 5-månaders ni inte träffat? Känner mig väldigt osäker och mitt minibarn är knappast en vettig måttstock ;).
68 hade passat min, men 74 hade nog känts bättre att få sådär lagom tills man börjar skaffa den storleken. Min son ligger mellan kurva +1 och +2 och har 68 nu (5,5 mån) men halva användningstiden har ju redan gått. Så det beror väl på om du gärna vill att barnet ska kunna ha kläderna direkt.

68 hade passat min, men 74 hade nog känts bättre att få sådär lagom tills man börjar skaffa den storleken. Min son ligger mellan kurva +1 och +2 och har 68 nu (5,5 mån) men halva användningstiden har ju redan gått. Så det beror väl på om du gärna vill att barnet ska kunna ha kläderna direkt.
Det visade sig att barnet i fråga skulle fylla fyra månader :p och att stl 68 som jag tog skulle passa bra i höst som det var tänkt :up:.

Efter fyra nätter på soffan kunde jag inatt sova med familjen igen :banana:. L vaknade vid 03 men gick med på att få välling av mig efter lite knorrande och sedan somnade hon efter att ha farit runt lite i sängen :up:. Tror hon frågade om amning en gång men den sedvanliga storgråten uteblev när jag erbjöd välling och jag är så lättad :).

I övrigt är jag tillbaka på jobbet och det känns helt okej men jag längtar verkligen efter lilla L.

Härligt @Lo_ att det fungerat så bra!

Vi har ett annat litet sovproblem. När sonen sover blir han alltid jättevarm och svettig på "undersidan". Han sover på sidan och håret som varit ner mot lakanet är helt vått och svettigt och i sängen typ en blöt fläck. Samma i bilen när han har sovit där. "Översidan" av honom verkar inte varm så känns inte bra att ha mindre kläder heller. Han sover nu i kortärmad och kortbent pyjamas utan täcke. Några tips mer än att sova på en handduk? :p

Vi har ett annat litet sovproblem. När sonen sover blir han alltid jättevarm och svettig på "undersidan". Han sover på sidan och håret som varit ner mot lakanet är helt vått och svettigt och i sängen typ en blöt fläck. Samma i bilen när han har sovit där. "Översidan" av honom verkar inte varm så känns inte bra att ha mindre kläder heller. Han sover nu i kortärmad och kortbent pyjamas utan täcke. Några tips mer än att sova på en handduk? :p
Sådär blir vår gosse också, men kanske något mer jämnvarm. Han sover nu i bara blöjan och då har det blivit bättre. Dessutom vägrar han all typ av täcke. Vi har dock väldigt varmt sovrum.

Har ni provat att låta honom sova på ull? Reglerar värmen väldigt bra.

Vi har inte ens plockat fram pottan än :D J blev blöjfri dagtid när hon var 2,5 år så vi har inte ens tänkt tanken eftersom E bara är 1,5 år.

L är jättevarm (jämfört med mig iaf) och sover i bara blöja numer. Innan var hon sjöblöt i håret och på ryggen. Inga täcken eller nåt, jag fryser bara av att titta på henne. Dagtid när hon sover i vagn får hon ofta svettdroppar på näsan så hon verkar vara en varm sort.

Vide har varit supervarm ända sedan han kom. Kan nog räkna gångerna han haft pyjamas på sig på en hand. Han brukar inte heller vilja ha täcke. Brukar bre om honom när jag vaknar om natten, men han sparkar fort av sig igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 338
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄