Vårföräldrar 2015 #6

Menar du att en tvåmånaders bebis inte kissar på hela natten (12 h)? Då hade jag funderat på om den inte fick i sig tillräckligt.
Det gjorde inte vår varje natt när hon var två månader heller, hon har alltid varit rätt så torr på natten. Och tro mig, det barnet fick i sig tillräckligt :-)

Jag tänkte förresten också på att det kanske var något fel men han äter verkligen som han ska.
Hade det varit stora sonen, (som egentligen tillhör tråden:D) hade jag dock oroat mig, han åt visserligen men växte inte ordentligt(i vikt).

Alltså det här med att tvätta håret, gör ni det?

Jag förstår ju att det har med håret att göra och inte åldern. S har väl inte jättemycket hår. Kanske en dm där det är som längst. Några lockar där bak och väldigt tunnt.

Vi har aldrig tvättat håret på honom. Vi använder bara vatten när han duschar eller badar. Har aldrig tyckt att håret är smutsigt.

Jag tror definitivt att schampoo skapar ett behov som inte nödvändigtvis finns där. Idag fick jag frågan vilket schampoo vi använder. Och minen när jag sa att vi aldrig använt det fick mig att börja undra :p

Jag förstår ju att det har med håret att göra och inte åldern. S har väl inte jättemycket hår. Kanske en dm där det är som längst. Några lockar där bak och väldigt tunnt.

Vi har aldrig tvättat håret på honom. Vi använder bara vatten när han duschar eller badar. Har aldrig tyckt att håret är smutsigt.

Jag tror definitivt att schampoo skapar ett behov som inte nödvändigtvis finns där. Idag fick jag frågan vilket schampoo vi använder. Och minen när jag sa att vi aldrig använt det fick mig att börja undra :p
Ja, hon svettas tokmycket! :)

Jag menar såklart att vi aldrig tvättat håret med schampoo på honom! Tvätta håret med vatten gör vi såklart vid behov! :o:p

Tvättar bara med vatten på båda barnen. Det större barnet 3,5 år tvättar jag någon enstaka gång (typ 2 gånger i halvåret) med aleppotvål om behov finns.

Har en kombinerad babytvål/schampoo som vi har i håret ibland (svett blandat med solkräm typ) men i regel tvättar vi bara med vatten.

Och just det, hon har ganska mycket hår.

Vi använder mest vatten till håret men nu har gossen upptäckt vad kul det är att dra händerna genom håret. Efter att ha ätit sin morronmacka med smör :grin:
Men använder vi nåt har vi tvålmousse från miniderm, som säkert heter något :angel:

Normalt sett använder vi bara vatten och lite balsam (ungen är lockig som satan), men behöver vi använda schampo tar jag bara det som är närmast. Det är så pass sällan att jag inte funderat särskilt mycket på vilken sort jag använder. De flesta gånger som hon schamponerats har varit på simskolan och där använder vi parfymfritt schampo från Apoteket.

Här tvättar vi oftast med schampo och har även i lite balsamspray ibland. Använder Urtekram, har fått för mig att dom är skonsamma. A är expert på att marinera sitt hår i smör och med bara vatten är det fortfarande väldigt fett efter bad. Dock duschar/ badar hon kanske varannan/ var tredje dag. Blir det oftare hoppar vi över schampo och sånt.

Har också funderat lite över det här!

Jag har en jätteduktig frisör och hon sa en gång för länge sedan att hon inte använde schampo på sina barn, så det har vi kört efter. L har långt rakt hår och J lite kortare, lockigt. Vi kammar ut det och tar lite vatten på vid behov.

Flickorna har varit lite skeptiska till att bada i sin balja men nu i sommar har de blivit riktiga baddjur och jag har fått beställa en till badbalja, annars blir det sammanbrott när den första måste hoppa ur :p

Sonen är nog inne i en ny utvecklingsfas. Han kan bli riktigt rasande om han vill ha något och vi inte förstår vad det är han menar. Vi har även börjat sätta gränser för vad han får ha och inte får ha och då kan han också bli riktigt rasande och kasta iväg grejer i ren frustration. Han har även varit väldigt mammig nu de senaste dagarna och velat vara nära mig ofta.

Det känns som att han förstår så himla mycket men att han är frustrerad över att han inte kan förmedla det till oss så att vi förstår. Han har börjat säga en del ord som klocka (kokkaaa), blomma (omma), lampa (mmpa) osv men inte till den grad att han alltid kan göra sig förstådd.

Någon annan som märkt en förändring i utvecklingen på sistone?

Mer humörsvängningar märker vi. En del har berott på tänder, men de börjar också bli mer medvetna om vad de kan och vill! Alltså extra glada när det går som tänkt, och extra arga när det inte går vägen...

Vi har tvättat håret med någon form av schampoo (barnvariant) max två gånger när det varit riktigt illa men annars har vi bara vatten och olja i håret än så länge. Hon har ganska mycket hår men det funkar bra så här långt. Tänkte nog vänta ännu ett tag med att använda schampoo. Vi använder inte tvål så mycket heller utan rengör med olja, men även där tar vi till tvål om det är riktigt illa.

Vi använder en kombinerad tvål/schampo till båda ungarna och även håret tvättas varje gång de duschar och så har vi alltid gjort. Aldrig tänkt på att man inte skulle ha i schampo :)

Vad är aleppotvål? :)

Det är en helt naturlig tvål. Innehåller endast olivolja och lagerbärsolja. Ju högre % lagerbärsolja tvålen innehåller desto mildare (passar bättre till hud och hårvård). Surskölj (vilket man brukar göra) skippar jag eftersom vi använder tvålen så sällan så det har aldrig känts som det behövts.

Mina barn har väldigt mycket och tjockt hår, speciellt den äldre. Har aldrig upplevt deras hår fett. Inte ens om de kletat in sig i smör faktiskt. Vilket ju hänt oräkneliga gånger. Lite vatten och så är håret tipptopp igen. Schampoo skadar mer än gör nytta tror jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 264
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar