Vårföräldrar 2015 #6

I helgen var vi i ett jättefint naturreservat inte långt härifrån och tältade, sambon, jag, Alice och våra vänner med en liten som är 5 månader äldre än A. Det var verkligen helt fantastiskt mysigt och A älskade det! For runt som en toka i vanlig ordning och däckade tidigt och sov ute under bar himmel fram till sent när vi kröp in i tältet. Dock vart hon rädd på natten när hon vaknade och det var så mörkt, stackarn, men det gick över fort. Nu måste vi skaffa ett eget tält så vi kan göra om äventyret ofta :D

Vi har tagit bort vällingflaskan i sängen vid läggning. Hon får den innan vi går upp istället, som kvällsmat. Tre kvällar i rad nu har hon somnat utan flaskan i sängen :up: Hoppas snart hon väljer bort välling helt för det är skönt slippa denna flaskan :D

I helgen var vi i ett jättefint naturreservat inte långt härifrån och tältade, sambon, jag, Alice och våra vänner med en liten som är 5 månader äldre än A. Det var verkligen helt fantastiskt mysigt och A älskade det! For runt som en toka i vanlig ordning och däckade tidigt och sov ute under bar himmel fram till sent när vi kröp in i tältet. Dock vart hon rädd på natten när hon vaknade och det var så mörkt, stackarn, men det gick över fort. Nu måste vi skaffa ett eget tält så vi kan göra om äventyret ofta :D

Vad härligt! Ja det där att det blir mörkt är de ju inte riktigt vana vid så här års. När vi var i sommarstugan vaknade min kusins tvååriga dotter mitt i natten och kom ut och sa "men pappa vad har du gjort!?" Hon kom inte ihåg att det faktiskt kunde bli mörkt om nätterna :D

Vi har haft lite halvjobbiga dagar med liten son som dels är väldigt mammig och dels inte vill sova. Vilket resulterar i gnällighet och ännu mer mammighet. Jag och maken har börjat gå kvällspromenader när han ska sova. Snabbast hittills är 1h 10 min :p

Mammigheten har också resulterat i att det helt plötsligt inte alls går att sövas av pappa längre. Bara mamma och amning. Men igår kväll vaknade han efter att bara ha sovit en timme när jag stod i duschen. Och då lyckades maken söva om honom. Då bestämde vi att jag skulle sova i sängen i S rum i natt.

Då bestämmer sig den unge herrn för att för första gången i livet sova "hela" natten från 21:30 till 07! :eek: Om det är hans sätt att lösa att mamma inte är tillgänglig om natten så inte mig emot :D Även om jag helst inte sover i hans rum för all framtid kanske :p En gång är väl ingen gång, men man kan ju alltid hoppas på en bra trend!

Vi har varit på extravägning och mätning på BVC idag också. Han hade sprungit iväg på längden till 78,5 VM och kravlat upp till 9,3 kg på vikten. BVC är ju lite lustiga. Det var ju för att han vägde för lite vi skulle på extra kontroll. Nu hade han gått upp så de var mycket nöjda. Men eftersom han ökat ännu mer på längden väger han ju ännu mindre nu om man tittar på BMI. Men så länge de är nöjda antar jag :p

Tredje natten som utlokaliserad är avklarad och det har (såklart) gått jättebra. Är lite av och till hur han sover men inga problem att somna om med pappa iaf :) Nästa steg blir sen att lyckas somna med pappa, får hoppas på samma tur :p

H har hela sommaren vaknat mellan halv sju och sju, men idag på mammans sista semesterdag var det 5.40 som gällde. Troligtvis för att vänja mig vid vardagen :idea:

På den positiva sidan just nu så älskar han fortfarande böcker, men också pussel och klossar. Han har lärt sig flera nya djurläten.

Lite sämre är att han älskar att dra i mitt hår och att det knappt går att fota honom för att han ska ha kameran/telefonen. Med telefonen tar han sneda selfies och pratar med Siri :D

Hur gick det? Ni är ju iofs vana inskolare :p

Vana vet jag inte men man vet ju lite mer den här gången och är lite mer avslappnad :D

Hon tycker ju det är så spännande alla ggr hon varit med och hämtat och lämnat J och får bli med in och kolla. Hon vet att det finns massa kompisar, snälla vuxna och roliga leksaker där så hon drog rätt in och lekte precis som hemma, överlycklig :D Var inte supersugen på att åka hem precis men hon började bli trött efter de där 2 timmarna. I morgon ska dom nog prova att gå ut. Jag tänkte vara med även då men sen får maken sköta det själv :)

Idag var det vår tur att skola in. Vi var på dagis mellan kl 9-11 och var med hela tiden. I början var han reserverad men sen hittade han nya spännande leksaker (hjul, bilar och bollar) och vågade sig mer och mer ut på egen hand. Han sökte lite kontakt med pedagogerna och även om han inte var riktigt bekväm med dem ännu så känns det som att han nog kommer bli det inom en snar framtid.

Det hela gick alltså över förväntan och resten av veckan får sambon sköta det själv. Jag ska börja mitt nya jobb imorgon och kommer ju behöva veckopendla. Sammanfaller verkligen jättedåligt med dagisstarten men tyvärr händer inte allt i livet då man vill att det ska ske.

Efter två dagar på inskolningen så åkte E på magsjukan. Första gången hon har det och det har varit en jobbig natt. Även jag åkte på det...
Flera på hennes avdelning har fått det också.

Nu har maken fått flytta in i klädkammaren och kontoret har blivit L:s nya sovrum. Hon verkar trivas bra där inne, har sovit där några nätter nu och inte ett pip har vi hört. Första morgonen vaknade jag av att hon ropade "Pappa! PAPPA!" och när jag kom in i rummet satt hon på sängen och såg lite förvirrad men ändå rätt nöjd ut. Sedan dess har vi väckts av att hon kommit in i vårt rum nån gång runt sju. Oftast säger hon ingenting utan flinar bara och piper iväg igen.

En liten glimt av rummet (nästan samma bild ser jag nu, bara med och utan gardiner :D ):

13975469_782992335175782_3984449712847241808_o.jpg

13975539_781060225368993_8198598618323922922_o.jpg

E spydde upp frukosten igår och sen lunchen. Efter lunch somnade både jag och hon i soffan några timmar. Hon spydde alltså sista gången vid lunch igår och idag är hon som vanligt :) Jag är också mycket piggare och ska försöka jobba lite ihop med henne under dagen så maken och J drog igång med att spy igår kväll och har spytt hela natten...

Många på Es avdelning har blivit sjuka, alltså alla inskolningsbarn plus de som redan går där sen innan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 197
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar