Vårföräldrar 2015 #6

Å vad jobbigt @FengurLaugar :(
Väldigt typiskt med tanke på inskolningen .. Måste man börja om lite med den sen?

Idag ska vi ta blodprov för fiskallergi, lilla hjärtat. Hoppas så att det går bra att sticka. Men även att det går bra med sköterskorna/läkaren. Han är ju lite blyg först och går man på han då är det kört, han blir tokledsen och gömmer sig hysteriskt.
Men är ju på barnkliniken, jag antar att de är vana :cool:

Härligt! Vi har funderat lite på det men eftersom S har vanan att sätta sig upp halvt i sömnen och sen tippa omkull verkar det lite läskigt än så länge :D

Så gör L också, sätter sig lite halvt, eller skjuter upp rumpan och tippar åt sidan och far runt. Men huvudändan är vadderad och det finns stödbräda på ena sidan och en madrass vid väggen på andra sidan (det ska upp en stödbräda där med, men den håller på att målas). Hon har dunkat i stödbrädan nån gång men inte värre än vad hon dök på spjälorna i spjälsängen (spjälskyddet hjälpte sådär).

Å vad jobbigt @FengurLaugar :(
Väldigt typiskt med tanke på inskolningen .. Måste man börja om lite med den sen?

Idag ska vi ta blodprov för fiskallergi, lilla hjärtat. Hoppas så att det går bra att sticka. Men även att det går bra med sköterskorna/läkaren. Han är ju lite blyg först och går man på han då är det kört, han blir tokledsen och gömmer sig hysteriskt.
Men är ju på barnkliniken, jag antar att de är vana :cool:

Det beror nog lite på hur barnen är. Tror nog inte E behöver ännu en hel vecka utan kanke bara någon dag extra isåfall.

Efter att ha varit pigg och spyfri i 1,5 dygn så spydde E igen i natt....kul :meh: Spydde flera ggr under ett par timmar sen fick vi faktiskt sova hyffsat men gud vad mycket sömn vi har att ta igen efter den veckan. Nu hoppas vi att sista pärsen var i natt för vi ORKAR inte mer nu! Vilken j*kla skit!

Efter att ha varit pigg och spyfri i 1,5 dygn så spydde E igen i natt....kul :meh: Spydde flera ggr under ett par timmar sen fick vi faktiskt sova hyffsat men gud vad mycket sömn vi har att ta igen efter den veckan. Nu hoppas vi att sista pärsen var i natt för vi ORKAR inte mer nu! Vilken j*kla skit!

Stackare. :(

Jag hoppas verkligen att L ärvt mina och makens magsjukegener, vi har varit misstänkt magsjuka en gång var under våra respektive liv. I mitt fall misstänker jag dock maten som intogs kvällen innan och i makens fall misstänker vi hans då ännu oupptäckta diabetes.

Stackare. :(

Jag hoppas verkligen att L ärvt mina och makens magsjukegener, vi har varit misstänkt magsjuka en gång var under våra respektive liv. I mitt fall misstänker jag dock maten som intogs kvällen innan och i makens fall misstänker vi hans då ännu oupptäckta diabetes.

Jag får heller aldrig magsjuka. Den här gången blev jag och E sjuka först men jag spydde bara en gång och sen var jag bara totalt utmattad. Maken får det lättare men inte såhär och inte så kraftigt. Det är andra gången i Js liv hon har det. Kan ju säga att det är mycket lättare med en 4 åring som sköter sig rätt bra själv istället för en 1,5 åring som bara spyr rätt ut....

Härligt! Vi har funderat lite på det men eftersom S har vanan att sätta sig upp halvt i sömnen och sen tippa omkull verkar det lite läskigt än så länge :D
H sover fortfarande i spjälsängen, men eftersom det verkar som att han ganska snart kommer kunna klättra ur så ska vi ta bort ena sidan och sätta stödbräda där istället. Har tänkt lägga en madrass nedanför sängen så kan vi också ligga där när vi lägger honom.

@Magnum hoppas att provtagningen gått bra!

Vi pratade ju tidigare om barn som svettas och antar att det kan bli för fler som för oss nu när det börjar bli svalare ute, dom svettas en stund för att sen bli kalla... och täcke är ju ingen hit här iaf. Hittade iaf ett jättefint set från Joha som vi använder som pyjamas och som är i merinoull. A har sovit mycket lugnare än vanligt och varit alldeles lagom varm hela tiden :up: plus för att det är tvådelat också (vill man ha heldress finns det mycket ullvarianter att välja på men lite knivigare att hitta bra tvådelade).

Provtagning igår, jösses så lessen han blev! Vi var ensamna på avdelningen så det var jättelugnt och rofyllt, jättebra sköterska fick vi med.
Men han blev ändå blyg så när hon tog hans hand för att sticka ville han bara mota bort henne och blev jätteledsen och så ett stick på det :arghh:
Kom in en till sköterska och undrade om vi behövde hjälp :o men han satt iaf still även om han ville gömma sej och dra undan handen och nog hördes över hela lassarettet, älskade barn.
Men de fick tillräckligt med blod iaf så nu väntar vi på provsvar om fiskallergi och hur vi går vidare.
Presenten som han fick av sköterskan efteråt kastade han all världens väg:angel: så vi stannade och lekte en stund i väntrummet tills han mjuknade lite.
:heart

Vi pratade ju tidigare om barn som svettas och antar att det kan bli för fler som för oss nu när det börjar bli svalare ute, dom svettas en stund för att sen bli kalla... och täcke är ju ingen hit här iaf. Hittade iaf ett jättefint set från Joha som vi använder som pyjamas och som är i merinoull. A har sovit mycket lugnare än vanligt och varit alldeles lagom varm hela tiden :up: plus för att det är tvådelat också (vill man ha heldress finns det mycket ullvarianter att välja på men lite knivigare att hitta bra tvådelade).

Tack för tipset! Vi har pratat om att skaffa ullpyjamas. Dels av den anledningen och även när det blir kallare och ungen vägrar täcke

Provtagning igår, jösses så lessen han blev! Vi var ensamna på avdelningen så det var jättelugnt och rofyllt, jättebra sköterska fick vi med.
Men han blev ändå blyg så när hon tog hans hand för att sticka ville han bara mota bort henne och blev jätteledsen och så ett stick på det :arghh:
Kom in en till sköterska och undrade om vi behövde hjälp :o men han satt iaf still även om han ville gömma sej och dra undan handen och nog hördes över hela lassarettet, älskade barn.
Men de fick tillräckligt med blod iaf så nu väntar vi på provsvar om fiskallergi och hur vi går vidare.
Presenten som han fick av sköterskan efteråt kastade han all världens väg:angel: så vi stannade och lekte en stund i väntrummet tills han mjuknade lite.
:heart
Men stackarn :(. Vi ska på provtagning om en dryg månad, det kom embla-plåster på posten häromdagen. Tack och lov var det en tid som vi båda föräldrar kan vara med, jag tycker det är himla jobbigt när hon blir ledsen så hennes pappa får hålla när de sticker så tröstar jag sen.

Jahapp, strax innan 48 h gått efter andra spyomgången (som kom 36 h efter första) så spydde E igen :banghead::yuck::rage::( Stackars onge! Tre ggr igår kväll sen sov hon lugnt hela natten och vaknade 8.15 när J kom in till oss. Pigg och glad och åt frukost som vanligt nu. Undrar om hon varit för matfrisk mellan så tarmarna inte hänget med riktigt.

När man varit bortrest och kommer hem och börjar leva hemmaliv igen blir det extra tydligt med utvecklingen! Bland annat tae sig sonen numera enkelt upp i soffa och på stolar. Maken får det svettigt då det bästa som finns numera är att smyga upp i soffan, och ställa sig upp och "hoppa" där :cautious:

Imorgon börjar jag jobba igen. Känns riktigt segt faktiskt. Har ju kommit in i föräldraledighetslunken efter så lång semester ;) Men jag gillar mitt jobb så det blir nog bra!

@FengurLaugar fy vad segt att det aldrig ger sig! Hoppas detta var sista gången!

Någon som har tips på fina dockor (gärna i tyg)? H har en Docka från Rubens barn, men den stora modellen och jag tycker att den är för stor och maken gillar av någon anledning inte ögonen på Rubens barn :confused:

Nu hoppas ni det gett sig med denna magsjukan! Ungarna är hemma från dagis idag också men i morgon borde dom kunna gå.
Men E har missat massa inskolning. Det har hennes kompisar också eftersom hon inte är ensam om att ha varit sjuk. Men det ställer ju till med vår planering eftersom maken börjar jobba på måndag :p Men om det behövs flera dagar så får vi pussla och hjälpas åt med det. Jag har ju ett flexibelt jobb så det borde funka även fast det kan bli lite tufft :)

Ni som hunnit med en flygresa med era 1-åringar (eller ni som har äldre än så men flugit med en sån liten), har ni några bra tips till mig hur man överlever flygresan? Hade väl varit okej om vi bara haft 1-åringen så vi vuxna kunde turas om, men nu har vi ju en 3-månaders också. Hon är som alla 1-åringar otroligt vild och kan inte sitta stilla mer än ett par minuter utan att gallskrika.
Tips på hur man får flygresan så behaglig som möjligt? Har tyvärr inget ledigt minne på paddan. Funderar på att ladda ner filmer o ta med laptopen men det känns jobbigt.

Idéer nån? :)

Ni som hunnit med en flygresa med era 1-åringar (eller ni som har äldre än så men flugit med en sån liten), har ni några bra tips till mig hur man överlever flygresan? Hade väl varit okej om vi bara haft 1-åringen så vi vuxna kunde turas om, men nu har vi ju en 3-månaders också. Hon är som alla 1-åringar otroligt vild och kan inte sitta stilla mer än ett par minuter utan att gallskrika.
Tips på hur man får flygresan så behaglig som möjligt? Har tyvärr inget ledigt minne på paddan. Funderar på att ladda ner filmer o ta med laptopen men det känns jobbigt.

Idéer nån? :)

Med 25+ flyg i bagaget så är A (18månader) flygvan men hon är också vild av sej. Hon har inget eget säte när vi flyger än så laptop funkar inte för vår del så vi kör med plattan och lite nya små leksaker och böcker hon får på planet. Oftast sitter hon och tittar på film, blir lungnast för alla. Sen brukar vi gå lite så klart. Vi flyger uk-arlanda som längst så drygt 2h så det blir inga långa flygningar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 173
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar