Vårföräldrar 2015 #6

Har ni provat att låta honom sova på ull? Reglerar värmen väldigt bra.

Nej det har vi inte provat, typ en ullfilt då eller? Tror till och med att vi kan ha en sån i en låda :)

Men det låter ju onekligen som att vi inte är ensamma om att ha en varm bebis :)

Nu har ungen varit torr om natten i mer än en vecka :up: men det är 'fel' barn, det är tvåmånadersbebisen :angel::laugh:

Han får väl lära storebror :D

Men då låter det som att lillebror sover väldigt bra om nätterna? Iaf här har det varit så att ju bättre nattsömn desto torrare blöja på morgonen.

Vi har också en lugnare och försiktigare liten pojke. Han är väldigt försiktig både på nya platser och med nya människor, och inte alls särskilt "röjig". I vardagsrummet har vi en lång låg fönsterbänk i brösthöjd på S. Där har vi både blomkrukor, ljusstakar och lampor. Folk brukar tro att vi har glömt plocka undan :p Och jag kommer säkert ångra att jag skrev det här :D
Så har vi det också. Men våra söner har ju varit ganska lika från start så det förvånar mig inte att de är det även på denna punkten ;). Kan ju tillägga att även vår son är het som en kamin när han sover och har oftast bara blöja på sig. Han kan svettas så att han är helt blöt på den sida som ligger an mot sängen/bilstolen/barnvagnen.

Sonen är nog inne i en ny utvecklingsfas. Han kan bli riktigt rasande om han vill ha något och vi inte förstår vad det är han menar. Vi har även börjat sätta gränser för vad han får ha och inte får ha och då kan han också bli riktigt rasande och kasta iväg grejer i ren frustration. Han har även varit väldigt mammig nu de senaste dagarna och velat vara nära mig ofta.

Det känns som att han förstår så himla mycket men att han är frustrerad över att han inte kan förmedla det till oss så att vi förstår. Han har börjat säga en del ord som klocka (kokkaaa), blomma (omma), lampa (mmpa) osv men inte till den grad att han alltid kan göra sig förstådd.

Någon annan som märkt en förändring i utvecklingen på sistone?

Sonen är nog inne i en ny utvecklingsfas. Han kan bli riktigt rasande om han vill ha något och vi inte förstår vad det är han menar. Vi har även börjat sätta gränser för vad han får ha och inte får ha och då kan han också bli riktigt rasande och kasta iväg grejer i ren frustration. Han har även varit väldigt mammig nu de senaste dagarna och velat vara nära mig ofta.

Det känns som att han förstår så himla mycket men att han är frustrerad över att han inte kan förmedla det till oss så att vi förstår. Han har börjat säga en del ord som klocka (kokkaaa), blomma (omma), lampa (mmpa) osv men inte till den grad att han alltid kan göra sig förstådd.

Här har det också tagits stora kliv framåt i utvecklingen på sistone. Frustrationen över att inte kunna göra sig förstådd är ibland påtaglig, men L är än så länge väldigt lätt att avleda (peppar peppar). Viss mammighet har märkts av även här, faktiskt första gången nånsin som L visar en tydlig preferens. Eller, hon är lite mammig så länge inte farmor är i närheten, inget är roligare än farmor. :D

Eh jo men det där hade jag nog också kunnat skriva :angel::D

Det där med att bli rasande när han inte får det han vill. Det känns som att vi har gått ifrån fasen att peka och säga "dä" till att han verkligen vill ha det han pekar på och blir upprörd om han inte får det. Han vet också vad han har och vad han vill ha på ett helt annat sätt. Det där trevliga knepet att byta ut en sak mot en annan är ju oftast bara att glömma :D Även det där med att gömma saker så är de "borta".

Mammigheten är tillbaka en del här också. Inte så att det bara är jag som duger, men han är väldigt ofta hos mig och ska vara nära.

Efter fyra nätter på soffan kunde jag inatt sova med familjen igen :banana:. L vaknade vid 03 men gick med på att få välling av mig efter lite knorrande och sedan somnade hon efter att ha farit runt lite i sängen :up:. Tror hon frågade om amning en gång men den sedvanliga storgråten uteblev när jag erbjöd välling och jag är så lättad :).

I övrigt är jag tillbaka på jobbet och det känns helt okej men jag längtar verkligen efter lilla L.

Har du förresten slutat amma helt nu eller hur gjorde ni? Jag skulle gärna plocka bort nattamningen men någon gång dagtid är fortfarande rätt mysigt. Men vet inte hur lätt det är att genomföra eller om det är bättre att sluta helt. Lättast för sonen alltså.

Han får väl lära storebror :D

Men då låter det som att lillebror sover väldigt bra om nätterna? Iaf här har det varit så att ju bättre nattsömn desto torrare blöja på morgonen.
Han får göra det:D
Nu har storebror sovit väldigt bra också men kissar nog en-två gånger.
Lillebror soväter en gång per natt vid 3tiden efter ett rejält kvällsmål vid 22-23 och frukost vid 5-6-7ish. Kissar morgon vid 9 :rofl:

De fungerar för oss :angel::up: så länge det varar!

Har du förresten slutat amma helt nu eller hur gjorde ni? Jag skulle gärna plocka bort nattamningen men någon gång dagtid är fortfarande rätt mysigt. Men vet inte hur lätt det är att genomföra eller om det är bättre att sluta helt. Lättast för sonen alltså.
För vår del var det inga problem med att amma dagtid, men inget nattetid. Var bara noga med att morgonmålet eller kvällsmålet aldrig får ske i sängen ;)

Nej vi ammar dagtid, i varierad mängd. Känns som hon klarar sig utan ett bra tag, ett dygn nästan men sedan måste hon "amma ikapp" eller kanske mer troligt tanka extramycket närhet :). Det gör mig ingenting, tycker amningen är väldigt praktisk och mysig. Jag söver henne fortfarande (tyvärr) genom amning, hennes pappa lyckas utan.... Ute somnar hon i vagn/bil/sele/cykelsadel men inne är hon fortfarande inkörd på amning. Blir väl nästa projekt ;).

Våra ungar sov från 20.00 till 8.30 idag! Vi semesterfirande föräldrar som la oss först 23.30 var glada att få sova många timmar trots sen kväll :D Dom vaknar rätt stadigt vid 8.00 tiden vanligtvis. Blir roligt när man ska ha upp dom 6.30 för dagis i september ;)

Nej det har vi inte provat, typ en ullfilt då eller? Tror till och med att vi kan ha en sån i en låda :)

Men det låter ju onekligen som att vi inte är ensamma om att ha en varm bebis :)

En dubbelvikt ullfilt med lakan eller om man lägger den i ett påslakan bör kunna funka. Värt att testa iaf kanske :)

Storasyster har tränat massa på att cykla de senaste dagarna och A har varit avundsjuk och haft som projekt att göra samma sak. Resultatet har ju inte varit direkt lysande och vi har ett antal gånger fått trassla ut henne efter att hon försökt ta sig upp på storasysters cykel och fått den över sig :meh: Idag köpte vi en springcykel och hjälm till A och hon är så stolt :p Klarar givetvis inte av det själv men nu är hon på den istället iaf och finns inte direkt något att göra illa sig på på den cykeln :up:

Hon har förövrigt också kommit på att hon kan knuffa iväg en köksstol och sen klättra upp på den om hon vill komma åt nåt :banghead:

Storasyster har tränat massa på att cykla de senaste dagarna och A har varit avundsjuk och haft som projekt att göra samma sak. Resultatet har ju inte varit direkt lysande och vi har ett antal gånger fått trassla ut henne efter att hon försökt ta sig upp på storasysters cykel och fått den över sig :meh: Idag köpte vi en springcykel och hjälm till A och hon är så stolt :p Klarar givetvis inte av det själv men nu är hon på den istället iaf och finns inte direkt något att göra illa sig på på den cykeln :up:

Hon har förövrigt också kommit på att hon kan knuffa iväg en köksstol och sen klättra upp på den om hon vill komma åt nåt :banghead:
Stor tjej :)!

E fick ganska nyligen en trehjuling just för att hon så gärna också vilja cykla som storasyster gör. Nu är även hon nöjd :D

Om två veckor är det dags för inskolning på dagis :D Nästa vecka börjar jag jobba och J går 15 h på sin avdelning. Veckan efter där börjar som sagt E sin inskolning och J börjar på sin nya avdelning. Så snart ät det dags även för pappan i huset att komma tillbaka till verkligheten från föräldraledigheten :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 315
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar