Vårföräldrar 2015 #6

Båda ungarna vakna halv 7 i morse :grin: ALLDELES för tidigt! Men men då sover väl E ett par timmar sen så jag kan jobba. J vill säkert se på Frost då :angel:
Sista dagen som föräldraledig idag (delvis eftersom jag jobbar några timmar också). Maken är rätt nöjd över att få gå hem hela sommaren :)
En sak vi aldrig upplevde med J var att få jämställdhetsbonus, men i maj får vi första bonusen :D

Båda ungarna vakna halv 7 i morse :grin: ALLDELES för tidigt! Men men då sover väl E ett par timmar sen så jag kan jobba. J vill säkert se på Frost då :angel:
Sista dagen som föräldraledig idag (delvis eftersom jag jobbar några timmar också). Maken är rätt nöjd över att få gå hem hela sommaren :)
En sak vi aldrig upplevde med J var att få jämställdhetsbonus, men i maj får vi första bonusen :D
Och jag har omvärderat det förhastade beslutet att sluta nattamma;), alla är gladare- win-win. Får se vad jag säger efter jobbhelgen som är i antågande.

Jämställdhetsbonus har vi fått i fyra månader nu, men så har vi delat exakt lika också. Det hade vi såklart gjort ändå men alla kronor är välkomna såhär när man funderar på att skjuta på förskolestarten ett halvår :).

Och jag har omvärderat det förhastade beslutet att sluta nattamma;), alla är gladare- win-win. Får se vad jag säger efter jobbhelgen som är i antågande.

Jämställdhetsbonus har vi fått i fyra månader nu, men så har vi delat exakt lika också. Det hade vi såklart gjort ändå men alla kronor är välkomna såhär när man funderar på att skjuta på förskolestarten ett halvår :).

Jag var hemma längre med J och maken tog 2 månader föräldraledig (sina 60 dagar) och sen 1 månad semester så det blev ingen bonus förra gången :)
Men nu har vi ju varit halvtidsföräldralediga (jag lite mindre ioförsig) i 4 månader så nu börjar bonusen komma när maken börjar ta ut flera dagar i månaden.

Vi får nog också första jämställdhetsbonusen den här månaden. Har inte så stor koll, och inte heller på hur mycket pengar man får :p

Vi har nästan delat lika på tiden vi är lediga, men maken tar ut mycket fler dagar än mig så vi är väl inte tillräckligt jämställda enligt staten :p

Vi får nog också första jämställdhetsbonusen den här månaden. Har inte så stor koll, och inte heller på hur mycket pengar man får :p

Vi har nästan delat lika på tiden vi är lediga, men maken tar ut mycket fler dagar än mig så vi är väl inte tillräckligt jämställda enligt staten :p

Om jag fattat rätt så är der när båda tagit ut sina öronmärkta 60 dagar som bonusen börjar räknas :)

Det kommer nya chanser att sluta amma :p

Gällande jämställdhetsbonusen så är vi rätt jämställda i hur mycket lediga med barnet vi är men jag tar alla dagar då sambon inte har nån SGI att skydda och får rätt lite/ dag då han pluggade tidigare utan CSN. Så enligt staten inte alls jämställda.

Idag har L härjat runt hos svärföräldrarna. Gräva i jorden var ju hur kul som helst. :D

13086916_730733813734968_3971758574299225980_o.jpg

Som en kalv på grönbete, hon visste inte var hon skulle krypa. :D Tomten är runt 2500 kvm, så hon hade lite utrymme att röra sig på. ;)

13082510_730751063733243_8975345082393496983_n.jpg

Vi fick jämställdhetsbonus denna utbetalning, jag 200 kr och sambon 200 kr ;)

Vi var på dop för tjejernas lilla kusin (min systerdotter) i lördags och dom var så söta i varsin jeansklänning och tuffa sneakers till :love: Skötte sig jättebra och dom är så glada i lilla kusinen trots att vi inte ses så ofta.

Utanför kyrkan gick det kossor och E blev helt vild och sprang pekandes mot kohagen och typ skrek "DÄÄÄÄ DÄÄÄÄÄ" och var överlycklig haha :D Glad i djur den där damen :p

Idag börjar jag jobba heltid! Känns lite konstigt att jag nu ska åka och jobba varje dag. Men kul också. Gillar mitt nya jobb väldigt mycket :)

Vi var på dop för tjejernas lilla kusin (min systerdotter) i lördags och dom var så söta i varsin jeansklänning och tuffa sneakers till :love: Skötte sig jättebra och dom är så glada i lilla kusinen trots att vi inte ses så ofta.

Utanför kyrkan gick det kossor och E blev helt vild och sprang pekandes mot kohagen och typ skrek "DÄÄÄÄ DÄÄÄÄÄ" och var överlycklig haha :D Glad i djur den där damen :p

Idag börjar jag jobba heltid! Känns lite konstigt att jag nu ska åka och jobba varje dag. Men kul också. Gillar mitt nya jobb väldigt mycket :)
Kul med nytt jobb :up:. Såg bild på finklädda småtjejer, väldigt fina :love:.

Här hemma monteras cykelsadel för fullt och Lo är väldigt exalterad. Älskar sin nya blå cykelhjälm med ett lejon på :). Hoppas hon älskar att åka lika mycket för det skulle underlätta våra dagliga turer mycket :up:.

I förrgår natt var Alice helt förstörd pga tänderna som är på g, tror vi att det var i alla fall. Hon grät och skrek och hade nästan panik, gick knappt att hålla henne i famnen och släppte vi ner henne så kastade hon sig från sida till sida på golvet och tårarna sprutade och så tog hon sig mot munnen :cry: Höll på från runt 20- 00:30 och sen somnade hon av utmattning men drog igång igen från 02- 04. Gav Alvedon men verkade inte hjälpa. Hon sov länge morgonen efter och sen har hon varit som vanligt igen och sovit bättre på nätterna än någonsin, inte ens vaknat för att amma. Någon som har något bra tips för att lindra om det skulle hända igen? Det är ju liksom ett par tänder som ska upp :nailbiting:

I förrgår natt var Alice helt förstörd pga tänderna som är på g, tror vi att det var i alla fall. Hon grät och skrek och hade nästan panik, gick knappt att hålla henne i famnen och släppte vi ner henne så kastade hon sig från sida till sida på golvet och tårarna sprutade och så tog hon sig mot munnen :cry: Höll på från runt 20- 00:30 och sen somnade hon av utmattning men drog igång igen från 02- 04. Gav Alvedon men verkade inte hjälpa. Hon sov länge morgonen efter och sen har hon varit som vanligt igen och sovit bättre på nätterna än någonsin, inte ens vaknat för att amma. Någon som har något bra tips för att lindra om det skulle hända igen? Det är ju liksom ett par tänder som ska upp :nailbiting:

Ipren har bitit mycket bättre när L haft det jobbigt med tandsprickning. Hon får den flytande sorten, använder en plastspruta som hon glatt suger ut medicinen ur.

Men fy så jobbigt, stackars er :(. Man känner sig verkligen maktlös när de små inte mår bra.

Men fy va jobbigt :(

Vi verkar ha haft det lindrigt med tandsprickning med båda våra för det har knapp märkts nåt på dom.

Idag var det sprutor och ettårskontroll.
Gick jättebra, som vanligt.
Tills läkaren (en som gick brevid) skulle lyssna på hjärtat. Antagligen lite för framfusig för gossens smak så han blev rädd och tokledsen :(
Kanske kunde han ha pratat o skojat lite med honom innan och inte bara kommit fram o lyssnat efter ha stått tyst o tittat på? Sonen är inte blyg, vill gärna se vad det är för person först, men annars rätt obrydd.
Ordinarie läkare tog över men då var det försent.. Skrek genom resten av besöket och lugnade sig lagom tills sprutorna..
Men de var inga problem. Blev ledsen över sticket men sen var det inget mer med det.

Jag har ju heller ingen erfarenhet, sonen är som sagt inte brydd annars och nåt liknande har öht aldrig hänt. Men vad man känner sig dålig :(:o nu vet jag ju att de får vara försiktigare nästa gång..men de flesta som jobbar/ska jobba med barn bör väl vara en aning smidiga i sitt sätt ? (Kan man tycka)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 528
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar