Vårföräldrar 2015 #6

Vi har varit några dagar hos min svägerska och hennes familj. Sonen har fått lära sig den hårda vägen hur det kan vara att ha en ett år äldre kusin. Inte många gånger han fick behålla en leksak längre än två sekunder :p

Men så superhärlig han är att ha med sig :love: Glad och nöjd nästan precis jämt, och anpassar sig till obefintliga rutiner och nya platser.

Vi har varit några dagar hos min svägerska och hennes familj. Sonen har fått lära sig den hårda vägen hur det kan vara att ha en ett år äldre kusin. Inte många gånger han fick behålla en leksak längre än två sekunder :p

Det där råkar L ut för titt som tätt med sin kusin. Nu har hon lärt sig att ge igen genom att sno kusinens napp och snuttefilt. :angel:

@Magnum tycker inte alls du ska känna dig dålig! Läkarna däremot känns ju som nästan det allra viktigaste som läkare på BVC att kunna bemöta barn bra! Och kanske ännu viktigare att kunna "rädda" situationer när barn inte reagerar som förväntat.

@Magnum tycker inte alls du ska känna dig dålig! Läkarna däremot känns ju som nästan det allra viktigaste som läkare på BVC att kunna bemöta barn bra! Och kanske ännu viktigare att kunna "rädda" situationer när barn inte reagerar som förväntat.
Ja, tycker nog det.
Kunna läsa av barnet. Tom jag som inte är väldigt barnvan kan ju läsa hur barn reagerar innan det är försent även om jag inte är bekant för det.
Ordinarie läkaren försökte rädda situationen och sonen var bekvämare med honom men det var liksom försent idag. Den unga stod komplett handfallen och försökte väl halvhjärtat komma på rätt fot men ..

Nu har E blivit förkyld och då vi fortfarande (2 mån senare) bor hos mina föräldrar pga avloppsläcka i vårt hem, är hela apoteksarsenalen såklart inte på plats när vi som bäst behöver den. Fick kila in lite snabbt på apoteket igår och köpa panodil och näsdusch så nu ska vi nog klara oss denna förkylningsperiod ;).

E är för övrigt en väldigt glad, mysig och busig pojk som gärna kryper runt på gräsmattan. Han går inte själv men går gärna med gåvagnen och när man håller hans hand.

E är överallt! Snabb är hon också! Och smart! Vi är så dåliga föräldrar att vi inte satt upp grinden till trappan än så där är hon ju titt som tätt. Säger man "Ska vi byta blöja?" så säger det swish så är hon redan på G haha! Samma om man frågar om hon ska sova då är hon på väg upp direkt :D Hon har även kommit på hur man tar sig upp i soffan....

Glad att vi bor som vi gör och enkelt kan slänga ut ungarna så huset får vara ifred en stund :p Båda älskar att vara ute och greja och leka :)

Hon fattar så mycket man säger. Hämtar saker man ber henne hämta. Lägger tillbaka saker hon tagit om man säger hon ska göra det osv.

Herregud, vart tar tiden vägen? :eek:
Veckorna bara rusar förbi sedan jag började jobba igen...
Ibland längtar jag tillbaka till tiden när man var i bebisbubblan ;)
Men snart är det sommar och semester och föräldraledigt igen! :love:

I sommar ska vi väl fixa en del med huset, vara i stugan lite och göra mindre dagsutflykter har vi tänkt.

A började gå själv strax innan han blev 11 mån. Han har nästan helt övergett krypande, det är bara när han får riktigt bråttom som han kastar sig på alla fyra fortfarande :D

Angående förskola så fick vi vårat förstahandsval, är så glad över det! Var den enda av dom i närheten som jag tyckte kändes bra. Ett litet, mysigt ställe med mycket utevistelse.
Enda kruxet är att han får börja 1.5 månader senare än vad vi behöver men det får väl lösa sig.

På ettårskontrollen vägde han in på 10.2 kg och var 79 cm lång. :)

Senast ändrad:
Nu har E blivit förkyld och då vi fortfarande (2 mån senare) bor hos mina föräldrar pga avloppsläcka i vårt hem, är hela apoteksarsenalen såklart inte på plats när vi som bäst behöver den. Fick kila in lite snabbt på apoteket igår och köpa panodil och näsdusch så nu ska vi nog klara oss denna förkylningsperiod ;).

E är för övrigt en väldigt glad, mysig och busig pojk som gärna kryper runt på gräsmattan. Han går inte själv men går gärna med gåvagnen och när man håller hans hand.

Vad jobbigt med läckan!
Vet ni hur lång tid det kommer ta innan ni får flytta hem igen?
A har också varit förkyld nyss, hostar och hackar fortfarande :(

Vad jobbigt med läckan!
Vet ni hur lång tid det kommer ta innan ni får flytta hem igen?
A har också varit förkyld nyss, hostar och hackar fortfarande :(
De har fixat det mesta och nu är det baa målning och städning kvar. Uppskattningsvis får vi flytta in om 1-2 veckor :). Längtar!

Gilla på den glada, mysiga, busiga pojken, inte på vattenläckan! :D
Drygt med läcka som tar sån tid! Är ju alltid segt att bo hos någon annan, även om man gillar folket i fråga!

Här har vi kommit ungefär lika långt med gåendet. Nästan springer fram med gåvagnen och går bra när han håller handen. Men han vågar inte prova utan stöd än.

Idag har sonen fått ett lite försenat ettårsvaccin. Han var där med pappa och det hade gått jättebra. Väldigt lite tårar efteråt :) Vägde honom också och han hade gått upp föga imponerande 40 gram på två veckor. Men inte jättekonstigt när han varit sjuk och ätit dåligt då. Så nu får vi väl göra honom lite extra :p

Idag har E och maken kört ut konstgödsel :D Han har monterar en gammal gunga i traktorn där barnen sitter när dom åker :) J är typ uppväxt i denna traktorn haha! E tycker det är lika roligt hon så dom får turas om :)

Här verkar vi ha klarat oss helt från reaktion på ettårsvaccinet :up:

Jobbar hemifrån idag (måste väl vara årets största hemmajobbardag :D) och det är en prövning för självdisciplinen! Vara ute i trädgården och leka som resten av familjen är rätt lockande. Tur att det är nära hem efter jobbet iaf :D

Här verkar vi ha klarat oss helt från reaktion på ettårsvaccinet :up:

Jobbar hemifrån idag (måste väl vara årets största hemmajobbardag :D) och det är en prövning för självdisciplinen! Vara ute i trädgården och leka som resten av familjen är rätt lockande. Tur att det är nära hem efter jobbet iaf :D

Jobbar också hemifrån idag :D
Maken fyller år idag så vi hade lite mysfrukost innan jag stängde in mig på kontoret. Efter lunch åkte dom till mina föräldrar så jag slängde ihop en tårta under min rast och har botten till en annan tårta i spisen nu :p
Märks att det är klämdag för det är rätt lugnt men har snart fått gjort allt jobb jag ska för idag, så kan vi njuta av vädret sen. Ska göra grillpremiären också :up:

Alltså gud vilken fantastiskt väder det varit i helgen! :love: Igår blev det shortspremiär för nästan hela familjen! (E hade t-shirt och tunna långbyxor) Är så glad att vi bor på landet så det bara är att öppna dörren och låta ungarna och hunden gå in och ut som dom vill :) Vi har knappt varit inne alls. E har sovit ute och vi har ätit ute. Studsmattan monterades upp i lördags och J hoppar mest hela tiden haha! Även E har provat och klättar (:grin:) upp på stegen själv när hon vill dit.

Maken är rätt nöjd över att vara föräldraledig nu kan jag säga haha :p
Själv sitter jag på kontoret nu. Men tur att dagarna på jobbet brukar gå snabbt så jag också snart är hemma och njuter av vädret :) Sa ta en promenad i solen på lunchen i alla fall.

Tips för lindring till riktigt snorig och rosslig ettåring? Dag tre på rejäl förkylning nu. Febern har lugnat sig och dagtid är det helt okej men kvällar/nätter/morgnar är det riktigt skruttigt.

Tips för lindring till riktigt snorig och rosslig ettåring? Dag tre på rejäl förkylning nu. Febern har lugnat sig och dagtid är det helt okej men kvällar/nätter/morgnar är det riktigt skruttigt.

När L var förkyld köpte vi nässpray (finns från ett år) och hjälpte enormt bra, framförallt på natten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 539
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel