Vårföräldrar 2015 #6

Vi har gått över till en sovstund dagtid, vilket oftast funkar bra och han sover ca 2-3 timmar. Nattetid sover han mellan ca 19.30-6.30 och äter inte på natten sen ett par månader tillbaka.

Jag är förundrad över hur snabbt han lär sig att gå! Från små stapplande steg till att glatt promenera runt hela huset! Får se hur länge det dröjer innan han och hunden kan busa runt ordentligt! :D

Jag kan också jobba hemifrån och flexa och kommer göra det sen när det är dags för förskolan, nu föredrar jag att jobba vanliga kontorstider på plats. Tror att jag får avsevärt mer gjort på det viset.

Jag kan också jobba hemifrån och flexa och kommer göra det sen när det är dags för förskolan, nu föredrar jag att jobba vanliga kontorstider på plats. Tror att jag får avsevärt mer gjort på det viset.

Jag jobbade hemma under tiden maken och ungarna var hemma några dagar då jag var dyngförkyld och inte ville smitta min höggravida kollega och det gick väldigt bra. Har eget konto även hemma som jag bara stänger in mig på. Hade jag inte haft det är det ju svårare att få mycket gjort.

Ja det är inte så att vi såg något egenvärde i att bara sova en fång per dag. Utan det var mer att vi tycker att hans eftermiddagssöm han varit väldigt kort och slutat i långa griniga uppvak. Så vi hoppades på att ett, längre sovpass skulle funka bättre. Men det gjorde det som sagt inte :p

Vet inte om jag skulle kalla det äter men hon ligger gärna och mysammar lite när hon vaknar och är orolig. Har vart nån natt hon inte gjort det men annars 1- 3 gånger/ natt

Precis samma sak här. Ibland aldrig, ibland en gång allt mellan 01 och 06 och ibland ett par gånger under natten.

Gällande sova på dagtid så har vi ingen struktur alls på det, allt från 1-3 gånger och varierande längd. Vi kör på att hon alltid får sova när hon vill och vakna av sig själv så långt det är möjligt. Men eftersom vi ofta är iväg på saker så blir det ju ändå att vi stör henne rätt ofta och hon måste vakna. Men funkar ändå bra, hon somnar nån gång mellan 19:30 - 22 på kvällarna beroende på hur sent och länge hon sov sista gången.

Pratar era mycket? Jag har ju försökt teckna en del med Alice men har typ gett upp, hon är mer intresserad av att prata. Nya ord på senare tid är
"beis" som mest betyder bebis men också typ gulligt djur
"Ovovov" när hon ser en hund eller vi frågar "vad säger vovven?"
"Nä" som betyder nej och används när hon pekar lite för ospecifikt och vi gissar på fel sak, alltid tillsammans med att skaka på huvudet.
"Heeeejheeeeeje" med överdriven bebisröst används som hälsningsfras till små barn och barnvagnar, ibland även hundar.
"Bao" betydde bajs ett tag men det har urvattnats lite då hon kommit på att hon får fart på oss och således kan använda det för att bli jagad :meh:

Annars är det fortfarande mest "äta" som används för både äta och dricka och så "tacktack" när hon får något eller ibland när hon vill ha något.

Hon har hittat på ett eget tecken för amma dock, typ den enda sak jag inte försökt teckna med henneO_o

Gällande sova på dagtid så har vi ingen struktur alls på det, allt från 1-3 gånger och varierande längd. Vi kör på att hon alltid får sova när hon vill och vakna av sig själv så långt det är möjligt. Men eftersom vi ofta är iväg på saker så blir det ju ändå att vi stör henne rätt ofta och hon måste vakna. Men funkar ändå bra, hon somnar nån gång mellan 19:30 - 22 på kvällarna beroende på hur sent och länge hon sov sista gången.

Pratar era mycket? Jag har ju försökt teckna en del med Alice men har typ gett upp, hon är mer intresserad av att prata. Nya ord på senare tid är
"beis" som mest betyder bebis men också typ gulligt djur
"Ovovov" när hon ser en hund eller vi frågar "vad säger vovven?"
"Nä" som betyder nej och används när hon pekar lite för ospecifikt och vi gissar på fel sak, alltid tillsammans med att skaka på huvudet.
"Heeeejheeeeeje" med överdriven bebisröst används som hälsningsfras till små barn och barnvagnar, ibland även hundar.
"Bao" betydde bajs ett tag men det har urvattnats lite då hon kommit på att hon får fart på oss och således kan använda det för att bli jagad :meh:

Annars är det fortfarande mest "äta" som används för både äta och dricka och så "tacktack" när hon får något eller ibland när hon vill ha något.

Hon har hittat på ett eget tecken för amma dock, typ den enda sak jag inte försökt teckna med henneO_o
Lo säger "där" och pekar på allt mellan himmel och jord all vaken tid i princip... Mamma, pappa, titta, bam= banan. Heeej med tillhörande vinkning när man går eller om vi möter folk ute, heeej med kram när man kommer hem (:heart). Tyckte hon sa hässsst förut men nu heter hästarna "där" istället;). Saker hon kan peka ut men inte säga: sin bror, katterna, skorna, pottan, välling, nallen, mössan mm. Sedan babblar hon oavbrutet men tröga föräldrarna förstår inte ;)

Idag har min älskade lilla unge tagit rekord i närhetsbehov :o. För två nätter sedan bestämde jag mig för att sluta nattamma och igår var hon hyfsat som vanligt men idag har hon velat amma nonstop, som när hon helammades nästan. Antar att hon behöver närheten det ger för jag tror inte det är hunger... Träffade några vänner som tyckte att "det bara var att sluta" men jag vet inte jag :crazy:. Jag vill att hon ska vara trygg och må bra:(. (Jag är extra trött idag och känner mig en smula otillräcklig. Imorgon känns det förmodligen bättre :))

Har tyvärr inget tips @Lo_ :down: Mina har slutat amma typ av sig själv så har inte tänkt så mycket på det.

Idag var det gympa igen och det är så roligt att se va lycklig E blir när hon springer från omklädningsrummet in till gympasalen :love: Båda ungarna älskar det verkligen!

@Lo_ har inte heller några bra tips, men här verkar närhetsbehovet också finnas. Sen jag började jobba har jag ammat en gång på eftermiddagen när jag kommer hem. Sen har pappa tagit nattningen på kvällen som brukar gå utan problem. Igår ammade jag inget på eftermiddagen och han var nästan otröstlig när han skulle sova. Samband eller slump vet jag såklart inte, men känns väl inte orimligt. (Hade jag inte varit hemma hade det säkerligen gått finfint men ju fanns jag ju framför ögonen på honom).

Jag kommer in i det längsta försöka undvika det där med att sluta amma mot barnets vilja. Men man måste ju ha en fungerande situation också. Och att aldrig få sova fungerar ju inte.

Idag har min älskade lilla unge tagit rekord i närhetsbehov :o. För två nätter sedan bestämde jag mig för att sluta nattamma och igår var hon hyfsat som vanligt men idag har hon velat amma nonstop, som när hon helammades nästan. Antar att hon behöver närheten det ger för jag tror inte det är hunger... Träffade några vänner som tyckte att "det bara var att sluta" men jag vet inte jag :crazy:. Jag vill att hon ska vara trygg och må bra:(. (Jag är extra trött idag och känner mig en smula otillräcklig. Imorgon känns det förmodligen bättre :))

I natt var jag tvungen att säga nej till Alice när hon ville amma för det gjorde så ont av någon anledning. Hon hade fått amma lite innan jag stoppade. Gav henne vatten ur flaskan och så nappen, hon var jätteledsen... låg verkligen och hulkade och grät men vi låg och kramades och hon lugnade sig till slut. På dagarna kan jag säga nejbovh avleda henne lite men är ju klart svårare på kvällar och nätter för då är det ju inget annat som händer. Jag hoppas ju kunna fortsätta amma så länge hon vill och att det ska fasas ut av sig själv men jag misstänker att det gör ont för att det inte kommer så mycket så får se vad som händer framöver.

Mitt enda tips är att ha vattenflaskan redo, verkar hjälpa lite för Alice iaf

• Gilla
Reactions: Lo_
I natt var jag tvungen att säga nej till Alice när hon ville amma för det gjorde så ont av någon anledning. Hon hade fått amma lite innan jag stoppade. Gav henne vatten ur flaskan och så nappen, hon var jätteledsen... låg verkligen och hulkade och grät men vi låg och kramades och hon lugnade sig till slut. På dagarna kan jag säga nejbovh avleda henne lite men är ju klart svårare på kvällar och nätter för då är det ju inget annat som händer. Jag hoppas ju kunna fortsätta amma så länge hon vill och att det ska fasas ut av sig själv men jag misstänker att det gör ont för att det inte kommer så mycket så får se vad som händer framöver.

Mitt enda tips är att ha vattenflaskan redo, verkar hjälpa lite för Alice iaf
Hennes pappa har tagit henne sedan vi slutade (och rätt ofta innan med) och ger henne välling när hon vaknar. Dock verkar det vara mer snuttbehovet än hunger och de sover i myshörnan i vardagsrummet för ser hon mig blir det stora illvrålet... Tråkigt är det och jag funderar på om det inte är värt att vara trött ett tag till. Det är eg inte själva amningen som är problemet utan att hon far runt som en guttaperka ;) efteråt. Jag är väldigt lättväckt och är orolig att hon ska fara i golvet så jag ligger mest och slumrar efter att hon kommit över till oss. Brukar bli mellan kl 2-5 nån gång.

@FengurLaugar , nä det verkar vara relativt (?) vanligt att de slutar av sig själva men vi är helt klart inte där än;).

@Imogen vill egentligen inte heller sluta innan hon vill men som det var igår på dagtid gjorde vi knappt nåt annat än att amma... Och då kan jag lika gärna fortsätta nattetid känns det som :). Det är fortfarande väldigt praktiskt att kunna amma när hon är krasslig/ledsen/etc så fortsätter gärna ha möjligheten ett tag till, tänkte mest att vi skulle börja sova bättre på nätterna. Hittills går det ej planenligt ;).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 520
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar