Vårföräldrar 2015 #6

Ska ni åka på någon semester med barnet/barnen i sommar? :) Vi tänkte ta en natt i Norrköping i en mysig stuga och grilla, bada och leka för att sen ta en heldag på Kolmården dagen efter innan vi åker hem på kvällen när barnen förhoppningsvis är utslitna och sover :D
Vi ska på på bröllop i Grekland och upp till Norrland en sväng, annars blir de väl mest dagsutflykter o så!

Här har vi också förskoleproblem! Men snarare vad vi ska välja!

Sonen ska börja i januari och vi har fått plats på och tackat ja till en förskola. Nu har vi fått erbjudande från en annan och var på besök där inför att vi ska bestämma oss. Vi har inte blivit klokare :nailbiting:

Förskola 1
- Kommunal
- Nybyggd för 2 år sedan. Stora ljusa fina lokaler.
- Eget kök med kokerska.
- 16 barn per grupp idag, 18 var max. Grupperna uppdelade 1-3 och 3-5.
- 3 pedagoger per grupp, en grupp hade idag inte förskolelärare.
- Ligger ca 600 meter hemifrån men åt "fel" håll. Ligger bredvid en lokaljärnväg som ska byggas om de närmaste åren.

Förskola 2
- Privat, företaget som driver har ca 20 förskolor i kommunen
- Byggd i början på 80-talet. Första intrycket var att det var mörkt, trångt, och rörigt i lokalerna. När vi var där var det soligt ute men kändes nästan som natt inomhus.
- Köper mat från cateringföretag
- 20 barn per grupp. Åldersblandade grupper 1-5.
- 3 pedagoger per grupp. 1 förskolelärare per grupp, i en grupp var det 2 förskollelärare.
- Ligger 350 meter hemifrån påväg till bussen.

Mitt intryck av förskolecheferna och vad de sa var mycket bättre på förskola 1. Men om man tittar på de årliga undersökningarna som görs bland föräldrarna har förskola 2 väsentligt bättre resultat. I princip på allting.

Hur hade ni resonerat?

Jag skulle gå på magkänsla, typ. :p I ditt läge hade jag nog tackat ja till förskola ett och avvaktat de andra tre. Har du besökt allihop eller bara ett och två?

Vi har en förskola på krypavstånd och en annan 400 meter bort. Vi fick plats på den som ligger 400 meter bort och har tackat ja till den. Utifrån mina efterforskningar är de två skolorna rätt likvärdiga, men det går ju aldrig att förutspå om L kommer att trivas eller inte så jag tänker att vi testar den ena och om det inte funkar får vi ställa oss i kö på den andra.

1an spontant, men herregud vilken lyx med två fsk så nära. Vi har 8 km till närmsta, 1-2 mil till dom som verkar bäst..

Ja det är absolut lyxigt! Vi står i kö till 5 förskolor och det är mindre än 1 km till alla. Däremot så kommer vi inte att hämta/lämna med bil så 600 meter åt "fel" håll blir ett lite större problem om man inkluderar faktorerna promenad i snöstorm med trotsig tvååring :D Men som sagt, avståndet är inte något vi väljer efter i första hand eftersom allt är nära :)

Jag skulle gå på magkänsla, typ. :p I ditt läge hade jag nog tackat ja till förskola ett och avvaktat de andra tre. Har du besökt allihop eller bara ett och två?

Vi har en förskola på krypavstånd och en annan 400 meter bort. Vi fick plats på den som ligger 400 meter bort och har tackat ja till den. Utifrån mina efterforskningar är de två skolorna rätt likvärdiga, men det går ju aldrig att förutspå om L kommer att trivas eller inte så jag tänker att vi testar den ena och om det inte funkar får vi ställa oss i kö på den andra.

Haha det är just det som är problemet, magkänslan verkar tvetydig :p Om det inte vore så att förskola 1 fått så dåligt resultat i enkätundersökningarna, och framför allt stor försämring jämfört med föregående år, så hade valet varit mycket lättare.

Nej vi har inte besökt de andra. Eftersom man får tacka ja eller nej varefter man får erbjudande så tänker vi att vi besöker dom efter hand när vi vet om det är ett alternativ. Men kanske ska ringa kommunen och fråga efter vad vi har för köplats på de andra förskolorna så man vet vad det är för chanser. :)

Här har vi bara en förskola att välja på :D en kilometer bort. Nästa är alldeles för långt åt fel håll (ca 1,5 mil) för att vara aktuell.

Nu är det inte aktuellt föränn nästa år/sommar nånting så jsg väljer att inte tänka så mycket på det..
har lite ångest redan över arbete/dagistid men orkar bara inte känna stress över det precis nu :/

Ska ni åka på någon semester med barnet/barnen i sommar? :) Vi tänkte ta en natt i Norrköping i en mysig stuga och grilla, bada och leka för att sen ta en heldag på Kolmården dagen efter innan vi åker hem på kvällen när barnen förhoppningsvis är utslitna och sover :D

Min familj har ett sommarställe där vi kommer vara en del i sommar. Sen blir det en resa till Göteborg och kanske till Skåne. Men vi har inte planerat så mycket än så när vi ska åka och hur länge vi ska vara borta har vi ingen aning om :p

Jag har råkat tvätta en del kläder tillsammans med ett plagg som jag såg var mögligt sen efteråt, räcker det att tvätta om allt (utom den mögliga givetvis, den slängs)? Tror ni? :-)

Vi ska mest hemestra i sommar, men blir några nätter på hotell i Stockholm och någon vecka på västkusten också. Just på sommaren älskar jag att vara heman, så om vi ska utomlands i år så blir det nog i höst men just nu känner jag inte suget.

Min ena syster fyller 40 år i juni så det blir en tripp norrut då. I övrigt har vi inget planerat förrän i september då vi ska till Mallorca. Vi, makens föräldrar och svågern med familj har hyrt en svinlyxig villa som vi verkligen hoppas står där när vi kommer ner. :D

Vi ska mest hemestra i sommar, men blir några nätter på hotell i Stockholm och någon vecka på västkusten också. Just på sommaren älskar jag att vara heman, så om vi ska utomlands i år så blir det nog i höst men just nu känner jag inte suget.

Vi är också såna hemmakära människor som vill vara hemma när vi är lediga. Vi tar eget hö så det styr oss en del sommartid också plus att vi har djur som vi hellre tar hand om själva än lämnar bort i tid och otid :)

Men just en övernattning/minisemester om året brukar vi försöka med. J har gillat det varje år hittills :) Bokade stuga vid Kolmården förut så nu är det spikat för i år :D

När ska man få börja sova på nätterna egentligen? Är så himla trött på det här nu. Senaste fyra månaderna har jag som bäst känns mig "nästan utvilad" och det har inträffat färre än fem nätter. Jag har ångest, snart börjar jag ju jobba igen och ska jag då inte få sova fixar jag aldrig att jobba. Efter typ två timmars skrik rakt i örat sover sonen igen men min nattsömn är väl förstörd nu.

När ska man få börja sova på nätterna egentligen? Är så himla trött på det här nu. Senaste fyra månaderna har jag som bäst känns mig "nästan utvilad" och det har inträffat färre än fem nätter. Jag har ångest, snart börjar jag ju jobba igen och ska jag då inte få sova fixar jag aldrig att jobba. Efter typ två timmars skrik rakt i örat sover sonen igen men min nattsömn är väl förstörd nu.

Är ni inte två så ni kan turas om med nätterna?

Om du inte är ensamstående så ge nattansvaret till pappan åtminstone varannan natt. Första två månaderna i L:s liv sov hon i mycket korta skift och åt väldigt tätt, då gick jag och maken i skift så att vi båda skulle få minst sex timmars sammanhängande sömn varje natt.

Om du är ensamstående, har du någon vän eller släkting som kan ta en natt åtminstone emellanåt?

Hur, när och var sover sonen? Med dig, i egen säng? Rutiner kring sömnen? Ge oss info så kanske vi kan hjälpa (om du vill förstås).

Jag, E och djuren är ju ensamma den här helgen och idag har vi fått massa roligt gjort :)

Min bästa vän kom i fm så vi gick en promenad och E sov under tiden. Efter kaffe och lunch gick vi ut igen och E ville sova. Medan hon sov i vagnen i skogen la jag ett blodspår åt valpen. Under tiden det gjorde sig så longerade vi båda hästarna. Sen stoppa i E en banan och hiva upp henne i selen på ryggen för att gå spåret med valpen :)
Sen in och laga mat och efter maten tog vi en cykeltur. Första gången E åker med på cykeln och det verka gillas :D När vi kom tillbaka gjorde vi klart hästarna för kvällen. Sen in och äta gröt och stoppa fröken i säng :)

Haha nu fick jag konstiga bilder i huvudet :D

Jaså inte haft nån bra dag?

Natten var rätt bökig (hon vill inte sova själv och rullar runt ungefär som de där stentrollen i Frost), hon har inte ätit knappt nånting på hela dagen och hon är allmänt rätt ynklig. Hon har fått vara hos farmor och farfar i eftermiddag och hon sov i två timmar i farmors knä, hon som aldrig sover i famnen annars. Innan sängdags fick hon en dos Ipren och hon sög i sig en hel flaska ersättning. Hon sover nu, hoppas hon kan sova i spjälsängen i några timmar i alla fall. Hon lär vakna runt två och vilja äta, blivit en del extra nattmål denna vecka eftersom hon inte velat äta mat på dagen (hon tar inte flaska dagtid).

Såg innan att ytterligare en tand brutit igenom helt, nu är det bara tre till som ska igenom innan den här tandsprickningsperioden är över (förhoppningsvis).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 506
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve