Vårföräldrar 2015 #6

Tack! Det värmer med förståelse. När man är mitt uppe i något, som att kämpa för livet (vilket jag själv gjorde mer eller mindre bokstavligt) ser man ju inte sig själv utifrån. Vi hade lyckan att få två små döttrar som varit friska och starka. Jag har också återhämtat mig bra men det har tagit lång tid. När jag ser andra som föder på naturlig väg, kommer hem från BB någon dag senare och hinner njuta av sina små förstår jag vilken svår och annorlunda start vi faktiskt hade.

Men tvillingar är också en fantastisk gåva! För varje blöja byter vi en till, för varje lyft, varje sked med mat, varje vällingflaska, varje haklapp, varje klädesplagg, nedgrisad matstol, vagn och napp... så har vi två. Men också två leenden, två skratt, två hjärtan och två små ryggar som sitter tillsammans och leker.
Fint. Och de där två små ryggarna kommer alltid ha varandra.

@snna jag hade i en liten burk keso, 2 ägg, lite salt och 3 msk mjöl. Stekte på lite över medelvärme i rikligt med smör. Många recept innehöll fiberhusk istället för mjöl, vet inte hur det påverkar konsistensen. Våra har blivit helt ok, vi har hunnit göra det tre gånger redan:D.
Tack! Ska testas så fort jag orkar ta mig till affären och köpa keso då. :D

H har tyckt att det är lite läskigt att släppa taget, men i söndags gick han sina första steg helt själv. Enligt hans pappa går han mycket dagtid nu och det mesta jag sett är ett tiotal sammanhängande steg :)

Mycket babbel, men inte så jättemånga ord ännu. Jag väntar till exempel fortfarande på att han ska säga mamma, men får vara nöjd med att det väluppfostrade barnet har tack som sitt favoritord (även om det ofta används i ett befallande halvvrål som nog snarare betyder "ge hit" :D) ;)

Här pratas det också mycket :) Mamma, pappa, tack, där, tutten säger hon mest. Mycket obegripligt babbel däremellan haha! Min mamma säger att hon är som en babblade duracellkanin för hon bara går och går och går och pratar hela tiden :p

I natt sov hon hos farmor och farfar för första gången och hittills har det gått jättebra! Tack och lov säger jag bara! Hon har ju vart så tölig mot dom innan men det har sakta blivit bättre men dom har inte vågat ha henne för dom är rädda att hon blir otröstlig. Hon ska vara där idag för jag jobbar och de andra två ska åka till Stockholm under helgen så vi sa att dom får prova att ha henne över natten om dom vill. Vi är ju ändå hemma ifall vi skulle behöva hämta henne. Hoppas det går bra hela dagen nu så dom får lite egoboost för ongen har ju skrämt skiten ur dom ;)

Och vår unge var själv med sin ena faster i 20 min igår :D, hade visst gått utmärkt :up:.

Jag är på jobbet, halvt i koma, hon ammar fortfarande periodvis väldigt mycket nattetid... Senaste nätterna i kombination med vilda kast och rullningar :confused:. Inatt var hon dessutom uppe en timme med sin pappa vid ettsnåret. Vissa dagar sover hon desto mer, kan bli uppemot tre gånger. Det märks att det händer mycket, hon går, står och pratar konstant så det är klart hon blir trött. Önskar mest hon kunde koppla av lite mer nattetid lillskruttan.

Just det, angående barnvakt, augusti börjar kännas väldigt snart för förskolestart och jag tycker januari är mer rimligt. Hennes pappa är inte helt övertygad men han börjar låta mer positiv till att skarva med scheman och gå omlott i höst ;):up:.

Just det, angående barnvakt, augusti börjar kännas väldigt snart för förskolestart och jag tycker januari är mer rimligt. Hennes pappa är inte helt övertygad men han börjar låta mer positiv till att skarva med scheman och gå omlott i höst ;):up:.

Vi får väl se hur det blir för oss med dagis i höst :nailbiting: Vi vill ju ha in henne i augusti men när jag pratade med personalen på Js avdelning så var det inget lätt jobb att fixa platser åt alla som ska in i höst. Man ska få besked 3 månader innan inskolningsstart egentligen men jag blev förvarnad att det nog kan dröja lite till innan vi får besked. Jobbigt att få besked för sent också om vi inte får det svaret vi vill....

För övrigt så går det fortfarande bra med E och farmor och farfar idag så jag kan jobba på i lugn och ro :D Jag sa att det är helt okej att dom ringer så kommer jag och hämtar henne om det blir kris. Jag kan ju jobba hemifrån (har jag sagt att jag är vääääldigt glad över friheten gällande arbetstider på nya jobbet?! :D:love:).

Här har vi också förskoleproblem! Men snarare vad vi ska välja!

Sonen ska börja i januari och vi har fått plats på och tackat ja till en förskola. Nu har vi fått erbjudande från en annan och var på besök där inför att vi ska bestämma oss. Vi har inte blivit klokare :nailbiting:

Förskola 1
- Kommunal
- Nybyggd för 2 år sedan. Stora ljusa fina lokaler.
- Eget kök med kokerska.
- 16 barn per grupp idag, 18 var max. Grupperna uppdelade 1-3 och 3-5.
- 3 pedagoger per grupp, en grupp hade idag inte förskolelärare.
- Ligger ca 600 meter hemifrån men åt "fel" håll. Ligger bredvid en lokaljärnväg som ska byggas om de närmaste åren.

Förskola 2
- Privat, företaget som driver har ca 20 förskolor i kommunen
- Byggd i början på 80-talet. Första intrycket var att det var mörkt, trångt, och rörigt i lokalerna. När vi var där var det soligt ute men kändes nästan som natt inomhus.
- Köper mat från cateringföretag
- 20 barn per grupp. Åldersblandade grupper 1-5.
- 3 pedagoger per grupp. 1 förskolelärare per grupp, i en grupp var det 2 förskollelärare.
- Ligger 350 meter hemifrån påväg till bussen.

Mitt intryck av förskolecheferna och vad de sa var mycket bättre på förskola 1. Men om man tittar på de årliga undersökningarna som görs bland föräldrarna har förskola 2 väsentligt bättre resultat. I princip på allting.

Hur hade ni resonerat?

Ska ni åka på någon semester med barnet/barnen i sommar? :) Vi tänkte ta en natt i Norrköping i en mysig stuga och grilla, bada och leka för att sen ta en heldag på Kolmården dagen efter innan vi åker hem på kvällen när barnen förhoppningsvis är utslitna och sover :D

Sonen ska börja i januari och vi har fått plats på och tackat ja till en förskola. Nu har vi fått erbjudande från en annan och var på besök där inför att vi ska bestämma oss. Vi har inte blivit klokare :nailbiting:

Förskola 1
- Kommunal
- Eget kök med kokerska.
- Ligger ca 600 meter hemifrån men åt "fel" håll. Ligger bredvid en lokaljärnväg som ska byggas om de närmaste åren.

Förskola 2
- Byggd i början på 80-talet. Första intrycket var att det var mörkt, trångt, och rörigt i lokalerna. När vi var där var det soligt ute men kändes nästan som natt inomhus.
- 3 pedagoger per grupp. 1 förskolelärare per grupp, i en grupp var det 2 förskollelärare.

Mitt intryck av förskolecheferna och vad de sa var mycket bättre på förskola 1. Men om man tittar på de årliga undersökningarna som görs bland föräldrarna har förskola 2 väsentligt bättre resultat. I princip på allting.

Hur hade ni resonerat?
Oj, min första tanke är faktiskt - finns det inte någon annan förskola? 16 alt 20 barn är MYCKET! Tror de nya rekommendationerna är att barn 1-3 ska vara mellan 6-12 barn per grupp bara...

Annars hade jag valt nr 1. Mindre barn, mer jämna i åldern, gör egen mat (tror det är lättare att påverka maten då). Bra lokaler.
600 m åt fel hål är ingenting, och som jag lätt skulle ha överseende med i detta fallet.

Ska ni åka på någon semester med barnet/barnen i sommar? :) Vi tänkte ta en natt i Norrköping i en mysig stuga och grilla, bada och leka för att sen ta en heldag på Kolmården dagen efter innan vi åker hem på kvällen när barnen förhoppningsvis är utslitna och sover :D
Dagsutflykter till tosselilla sommarland och skånes djurpark blir det nog. Sen funderar vi på att dra med mormor och morfar till weissenhäuser strand en runda med, men det är inte bestämt ännu. :)

Dagsutflykter till tosselilla sommarland och skånes djurpark blir det nog. Sen funderar vi på att dra med mormor och morfar till weissenhäuser strand en runda med, men det är inte bestämt ännu. :)

Ja dagsutflykter blir det nog för oss också, t.ex Rottneros park :) Men vi brukar försöka göra en övernattningsresa per år. Förra året sov vi borta två nätter med båda barnen och gick på Skansen.

Oj, min första tanke är faktiskt - finns det inte någon annan förskola? 16 alt 20 barn är MYCKET! Tror de nya rekommendationerna är att barn 1-3 ska vara mellan 6-12 barn per grupp bara...

Annars hade jag valt nr 1. Mindre barn, mer jämna i åldern, gör egen mat (tror det är lättare att påverka maten då). Bra lokaler.
600 m åt fel hål är ingenting, och som jag lätt skulle ha överseende med i detta fallet.

Ja jag vet att det är mycket. Hade det funnits en förskola med 6-12 barn per avdelning hade vi definitivt valt den ;) Det finns andra förskolor men förskolor med mindre avdelningar än ca 16 barn verkar lysa med sin frånvaro. Alla pratar om hur de arbetar med att dela upp barnen i mindre grupper under dagens gång men avdelningsstorlekarna ser ut sådär.

Vi har tre förskolor till som vi står i kö till, här funkar det så att det är separata köer till alla och man får erbjudande till respektive när man har fått plats att ta ställning till. Förskola 1 fick vi först erbjudande från och har tackat ja, nu ska vi välja om vi ska byta till nr 2 eller ej. Men det behöver inte vara det slutgiltiga valet utan finns 3 möjliga till. Men barngruppsstorlek är ingen väsentlig skillnad tyvärr..

Att båda är nära är vi medvetna om och ingen avgörande faktor. Nackdelen med alt 2 är snarare att den ligger "fel" sida en järnväg som ska byggas om.

Vi åker till Kreta om 3 veckor och så blir det en vecka på Gotland över midsommar och säkert en tur till Stockholm. Flygresan till Kreta blir nog en spännande upplevelse :nailbiting::nailbiting:

Idag fick jag en bra kik in i L:s mun och jag säger bara stackars, stackars onge. Jag kunde räkna till sex tänder (mest kindtänder) som antingen precis brutit igenom eller som ligger under ett supertunt lager hud. Inte undra på att hon inte vill äta och blir ledsen för ingenting, hon måste ha jätteont. :(

Förskola 1
- Kommunal
- Eget kök med kokerska.

Förskola 2

Hur hade ni resonerat?
1an spontant, men herregud vilken lyx med två fsk så nära. Vi har 8 km till närmsta, 1-2 mil till dom som verkar bäst..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 502
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förvaring verkstad
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV