Vårföräldrar 2015 #5

En blöjhink ska hålla inne stanken.. Som kommer att bli betydligt värre :yuck: Jag gav upp för något år sen för hela badrummet stank här hemma så här har vi en blöjsoptunna ute på trappan.
Hittills tycker jag att vår soptunna håller inne stanken, den luktar verkligen apa när den är öppen men håller inne när den stängs. Vi får väl se hur det blir när vi börjar med mat ;)
Tyvärr har lukten satt sig i plasten så den luktar även när den är tom om vi öppnar den, det ser jag som det stora problemet.

Vi kommer jobba halvtid januari och februari, sen är jag hemma helt igen mars och april för att sen byta helt med min man i maj. Lilla fröken står i kö på dagis från augusti nästa år så han är hemma med henne tills hon är inskolad :)
Från början hade vi tänkt att vi skulle byta helt efter nyår men så fick min man nytt jobb och kände att han inte ville vara hemma riktigt så länge. Jag var lite kluven då men nu känns det bara bra att få vara hemma ett tag till för detta är sista chansen för här blir det inga mer barn. Så denna lösningen blir bra så kan jag hjälpa till med årsbokslut på jobbet och sen vara hemma en stund till för att sen börja jobba helt :)
Vi tar sju månader var först och sedan har vi inte bestämt hur vi gör resterande tid fram till augusti då vi förhoppningsvis har en bra förskoleplats (vi borde kanske stå i kö vid det här laget :nailbiting:?).

Vi tar sju månader var först och sedan har vi inte bestämt hur vi gör resterande tid fram till augusti då vi förhoppningsvis har en bra förskoleplats (vi borde kanske stå i kö vid det här laget :nailbiting:?).

På vår ort så har det vart överfullt med dagisbarn varje år (när J börja som öppnade dom en provisorisk lokal för att alla skulle få plats och nu har dom byggt ut det redan befintliga dagiset) och för att verkligen visa att det finns barn som vill ha plats och att dom måste fixa platser så uppmanas vi att ställa oss i kö tidigt. Båda våra har stått i kö från bara nån månad efter de föddes. Vi vill inte ha dom på dagis i stan utan vill ha dom här där vi bor så därför är vi måna om att visa tidigt att behovet finns. Hur det är på andra ställen vet jag inte :)

På vår ort så har det vart överfullt med dagisbarn varje år (när J börja som öppnade dom en provisorisk lokal för att alla skulle få plats och nu har dom byggt ut det redan befintliga dagiset) och för att verkligen visa att det finns barn som vill ha plats och att dom måste fixa platser så uppmanas vi att ställa oss i kö tidigt. Båda våra har stått i kö från bara nån månad efter de föddes. Vi vill inte ha dom på dagis i stan utan vill ha dom här där vi bor så därför är vi måna om att visa tidigt att behovet finns. Hur det är på andra ställen vet jag inte :)
Gick genast hem och skickade in den ansökan som behövdes för att kunna ansöka ;):)

Oj, ongen hade visst velat äta vid sex tillfällen inatt. Maken är lite trött. :p Kan man skylla detta på utvecklingssprånget eller ger vi vår unge för lite mat? :D

Oj, ongen hade visst velat äta vid sex tillfällen inatt. Maken är lite trött. :p Kan man skylla detta på utvecklingssprånget eller ger vi vår unge för lite mat? :D
Oj! Det var mycket, med tanke på att hon ätit ganska sällan tidigare. Är säkert språnget som ställer till det, annars borde hon väl visa mer hunger om dagen också?

Vi har nu börjat med att vänja E vid att inte äta så himla många gånger varje natt. Som det är nu äter han minst fyra gånger varje natt, och jag känner att jag inte riktigt orkar mer. Känner mig så energilös och orkar inte göra mer än att ta hand om E om dagarna. Så i natt började vi med att det måste ha gått närmre tre timmar sedan senaste amningen för att han ska få mat, annars går en av oss upp och försöker få honom att somna om istället. Det resulterade i att sambon fick gå upp några gånger, men att sonen bara åt två gånger sedan jag och sambon gått och lagt oss! Det är helt klart en förbättring och förhoppningsvis kan han sova gott mellan målen så småningom. Jag och sambon har dessutom kunnat ligga och kramas lite när vi gått och lagt oss eftersom sonen nu somnar i sin spjälsäng :D.

• Gilla
Reactions: Lo_
Oj! Det var mycket, med tanke på att hon ätit ganska sällan tidigare. Är säkert språnget som ställer till det, annars borde hon väl visa mer hunger om dagen också?

Vi har nu börjat med att vänja E vid att inte äta så himla många gånger varje natt. Som det är nu äter han minst fyra gånger varje natt, och jag känner att jag inte riktigt orkar mer. Känner mig så energilös och orkar inte göra mer än att ta hand om E om dagarna. Så i natt började vi med att det måste ha gått närmre tre timmar sedan senaste amningen för att han ska få mat, annars går en av oss upp och försöker få honom att somna om istället. Det resulterade i att sambon fick gå upp några gånger, men att sonen bara åt två gånger sedan jag och sambon gått och lagt oss! Det är helt klart en förbättring och förhoppningsvis kan han sova gott mellan målen så småningom. Jag och sambon har dessutom kunnat ligga och kramas lite när vi gått och lagt oss eftersom sonen nu somnar i sin spjälsäng :D.
Hoppas det fortsätter åt rätt håll, förstår att du är trött!

Här tror jag inte man får ställa sig i kö förrän fyra månader innan barnet ska börja
Det känns som ett ganska bra system kan jag tycka. Då får alla lite samma förutsättningar. Här kan man ställa dem i kö när de är tre månader gamla och det är så himla tidigt att man knappt vet när man vill börja skola in barnet.

Fyra mattillfällen var det visst och så hade hon vaknat två gånger utöver det.

Jag tror verkligen att det är den pågående utvecklingen som gör att det är som det är, det händer en massa saker och allt är liksom lite på tok. Från igår till idag har hon fattat hur man ska greppa sina egna fötter och först nu sover hon för första gången sedan hon och maken gick ur sängen vid nio imorse. Över sex timmars vakentid är MYCKET för att vara hon. Återstår att se hur länge hon sover nu.

Men jag får ge henne att hon är himla glad. :D Jag kom hem för två timmar sedan och hon har varit superglad och energisk hela tiden, så humöret är det inget fel på.

Fyra mattillfällen var det visst och så hade hon vaknat två gånger utöver det.

Jag tror verkligen att det är den pågående utvecklingen som gör att det är som det är, det händer en massa saker och allt är liksom lite på tok. Från igår till idag har hon fattat hur man ska greppa sina egna fötter och först nu sover hon för första gången sedan hon och maken gick ur sängen vid nio imorse. Över sex timmars vakentid är MYCKET för att vara hon. Återstår att se hur länge hon sover nu.

Men jag får ge henne att hon är himla glad. :D Jag kom hem för två timmar sedan och hon har varit superglad och energisk hela tiden, så humöret är det inget fel på.
Vilken spännande men intensiv period hon befinner sig i. Härligt att hon är på glatt humör. När de kommer i sådana utvecklingssprång är det svårt att hänga med i svängarna och tillgodose barnens nya behov. Märker till exempel att sonen har fått en mycket starkare vilja, vilket kan kräva en hel del energi från min sida ;).

Det känns som ett ganska bra system kan jag tycka. Då får alla lite samma förutsättningar. Här kan man ställa dem i kö när de är tre månader gamla och det är så himla tidigt att man knappt vet när man vill börja skola in barnet.
Å andra sidan håller kommunen inte garantin om att alla ska få plats... Vi tänkte hur som helst söka ganska tidigt och sen kanske låta henne gå lite på dagis ett par dagar i veckan i början och varva med ledighet.

Å andra sidan håller kommunen inte garantin om att alla ska få plats... Vi tänkte hur som helst söka ganska tidigt och sen kanske låta henne gå lite på dagis ett par dagar i veckan i början och varva med ledighet.
I så fall kanske inte systemet är det bästa. Dock verkar det här med dagisplats knappast vara någon garanti i någon kommun jag hört talas om :(.

I så fall kanske inte systemet är det bästa. Dock verkar det här med dagisplats knappast vara någon garanti i någon kommun jag hört talas om :(.
Nej det ska bli oerhört spännande.. Lite för spännande antagligen. Hoppas att vi kan planera ledighet så att vi har ordentligt med dagar kvar när det väl är dags, så vi har lite att spela med.

I bebisens värld:
Dagens plus: bita i bröstvårtan med sin tandlösa mun, och skratta överlyckligt när mamman ropar aaaajjj :devil::devil::devil:

Dagens minus: förstoppad bebis :( grodhöll över handfatet ovh det lilla som kom var i samma hårda format som vuxet bajs och vilt gråtande barn. Hon vrider och vänder sig på nätterna, inte så hon klagar men snurrar mycket. Undrar om det är mjölken som ställer till det, hennes mage var mycket bättre när jag inte åt mjölk... Sen i kombination med att hon börjat äta vanlig mat kanske blir mycket för den lilla magen att bearbeta. Tycker dock hemskt synd om henne! Gör ju ont!

I bebisens värld:
Dagens plus: bita i bröstvårtan med sin tandlösa mun, och skratta överlyckligt när mamman ropar aaaajjj :devil::devil::devil:

Dagens minus: förstoppad bebis :( grodhöll över handfatet ovh det lilla som kom var i samma hårda format som vuxet bajs och vilt gråtande barn. Hon vrider och vänder sig på nätterna, inte så hon klagar men snurrar mycket. Undrar om det är mjölken som ställer till det, hennes mage var mycket bättre när jag inte åt mjölk... Sen i kombination med att hon börjat äta vanlig mat kanske blir mycket för den lilla magen att bearbeta. Tycker dock hemskt synd om henne! Gör ju ont!
Katrinplommon! Och olja i maten! (och ersättning om du ger henne det?) Päron har också lite lösande effekt.

Katrinplommon! Och olja i maten! (och ersättning om du ger henne det?) Päron har också lite lösande effekt.

Yes det inköptes igår på dagen, så hon fick katrinplommon två gånger igår. Jag får nog backa lite i mängden mat hon får smaka på, kan tydligen bli så att dom blir lite förstoppade när man börjar med mat! Syrran hade aldrig förstoppning =((( Elise verkar ha ärvt min krångelmage!

Annars var vi uppe med tuppen idag, HM hade clubevent så 7:30 var vi på plats jag och barnen och handlade (för mycket ):D
Varför älskar jag shopping för :D

Vi har en blöjhink från sangenic och den fungerar väldigt bra om man använder de anpassade påsarna till. Men rejält minus för att de tar slut fort och är jättedyra, ett trepack med refillpåsar kostar strax under 300 spänn...

Jag smittade även ner sambon med min äckliga förkylning så vi har hostat ikapp här hemma i flera dagar. Det underliga är att kiddot än så länge har klarat sig :confused:
Nu ska jag inte ropa hej än iofs, men jag hade väntat mig att han skulle bli väldigt sjuk han med så jag har bunkrat upp med allt möjligt för att vara beredd. Han har nyst två gånger annars är han pigg, glad och feberfri :confused: Men det kommer väl säkert snart... :grin: :meh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 056
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 133
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar