Vårföräldrar 2015 #5

Upplever också det ibland. Han kan sitta med några leksaker men bara bli mer och mer upprörd. När jag tar bort dom blir han nöjd. Så får han behålla en enstaka om någon alls. Han är nöjd med att bara ha nappen att greppa och tugga på en stund.
I dag har vi en ganska trött och seg dag bägge två så i dag verkar det bäst om vi bara ligger och tittar på varandra ... Så kan det också vara.

Nu är ju mitt barn yngst i tråden men jag måste ändå fråga, är det någon mer än jag som upplever att barnet kan bli lite överstimulerat eller nåt när det är omgivet av för mycket leksaker? Jag upplever att dottern mest börjar skrika på grejerna och sen gråta om det är för mycket. Jag har inte haft henne i babygymet de senaste dagarna utan föredragit att ha henne liggandes på en filt med en leksak.

Sambon tittade lite oroligt på mig när han kom hem häromdagen och jag förklarade att hon inte låg i gymmet då jag upplevde att hon skapat ett destruktivt förhållande till framförallt den blåa elefanten men att hon kunde få träffa apan eller giraffen kortare stunder ibland, då under överinseende :cautious:

Nu låter jag henne mest bara leka med tygdockan tango och Ikea-katterna med bjällra i ett tag, jag menar stolsbenen är ju så spännande att titta på att hon behöver inte så mycket mer :D

Är det tremånadersfasen eller är det vad min sambo tror, mamma som tänker för mycket om dagarna?
Sån är sonen också. Ligger och har jättekul, leken blir allt mer och mer intensiv (och ljudlig) och till slut är det som att det bara eskalerar. Då får jag ta bort babygymmet och låta honom varva ner lite. Tycker det är svårt att dra gränsen för när man ska ingripa.

Sån är sonen också. Ligger och har jättekul, leken blir allt mer och mer intensiv (och ljudlig) och till slut är det som att det bara eskalerar. Då får jag ta bort babygymmet och låta honom varva ner lite. Tycker det är svårt att dra gränsen för när man ska ingripa.
Precis, det känns ju ändå som att de övar på någonting när de ligger och gastar åt sina leksaker så det behöver de säkert få göra lite men det där hur långt det ska gå ... Jättesvårt ju

Det här med att ha en bebis med sig, vilken otrolig spänning i livet, man vet ju aldrig vad som ska hända härnäst. Var iväg med hunden och sonen till stans rehab- och veterinärklinik igår. Först behövde vi gå en promenad så vi fick åka rätt tidigt. När vi väl hade avklarat promenaden (mindes inte hur jäkla mycket backar det fanns på promenadsträckan så var helt slut efteråt) och var framme hade vi 20 min kvar innan besöket och sonen behövde äta. Upptäckte då att jag inte stängt termosen ordentligt så det fanns inget vatten kvar till ersättningen. Nåja, det ordnade den fantastiska personalen till mig så sonen fick sin mat och hann äta innan det blev vår tur. Hann t.o.m. byta blöja.

Sedan fick han ligga i vagnen och kika på när "storasyster" fick visa upp sin gång och bli undersökt. Mycket spännande tyckte han. Inte lika spännande tyckte hunden. Troligtvis har hunden en skadad böjsena alternativt fraktur i något sesamben. En tå är problemet iallafall. Minst 6 veckors rehab. Nytt besök i morgon för röntgen och ultraljud. När vi äntligen var färdiga och jag ännu en gång krånglat med orolig hund i famnen och barnvagn i en liten hiss där knappen måste hållas inne hela tiden gick vi till kassan och skulle betala. Vad händer då mitt i allt?Jo, sonen behöver ett akut blöjbyte :meh::laugh:. Gick liksom inte att vänta och det var bara att ta sig upp till övervåningen igen och till skötrummet. Sen klarade vi oss hyfsat bra och kunde ta oss hem. Stressade i totalt 7,5 h.

Imorgon ska vi som sagt dit igen. Undrar hur det ska gå. :nailbiting: I helgen var vi och shoppade och i en av klädaffärerna hände det då med: ett akut blöjbyte. :o:D Tur att han är så söt! :love::love:

På tal om underhållning så tände jag i öppna spisen för fyrtio minuter sen. Bebisen i babygymmet har nu studerat elden sen dess och tycker den är otroligt fascinerande!

På tal om underhållning så tände jag i öppna spisen för fyrtio minuter sen. Bebisen i babygymmet har nu studerat elden sen dess och tycker den är otroligt fascinerande!

Ja ibland behövs inga leksaker :D

Annan fantastisk underhållning enligt sonen var igår när vi skulle på babysimmet och var en kvart tidiga. Det ösregnade och vi satt kvar i bilen. Att sitta i pappas knä i framsätet och titta upp på regnet som smattrade mot framrutan var obeskrivligt roligt :D

Nästan allt är ju fascinerande nu. :D Ett Daimpapper är ungefär HUR festligt som helst, att titta på katten är oerhört intressant, för att inte tala om att titta på lööööööven eller på tvättmaskinen.

För övrigt sovs det väldigt mycket här just nu, och äts lite mindre. Hon sover 13-14 timmar per natt och utöver det kanske 3-4 timmar under dagen. Hon är dock lite orolig om nätterna, märks att det händer mycket i hennes mycket lilla huvud.

Blöjhink? En sån sak som jag fnissade lite innan barn... Har nu haft en vanlig sophink med lock från IKEA och den stinker (själva plastinsatsen luktar äckel och så även soppåsen när man öppnar för att slänga ner en ny blöja).

Vi använder tygblöjor ibland, men det blir en hel del engångsblöjor också.

Har ni någon blöjhink?

Blöjhink? En sån sak som jag fnissade lite innan barn... Har nu haft en vanlig sophink med lock från IKEA och den stinker (själva plastinsatsen luktar äckel och så även soppåsen när man öppnar för att slänga ner en ny blöja).

Har ni någon blöjhink?
Har ingen blöjhink men förstår nog också vitsen numera :angel:

Men det är inte så farligt faktiskt, slänger och byter påsen efter varje bajsblöja, varannandag ungefär. Bara kisseblöjorna luktar inte särskilt.

Har ni någon blöjhink?

Först hade vi en från Sangenic (tror jag den heter) som vi fick gratis när vi köpte vagnen. Den var dålig och blev dyr då refillen tog slut jättesnabbt.

Så vi köpte en från Korbell och är jättenöjda! Ingenting man behöver skruva eller vrida som vissa blöjhinkar och refillen räcker länge. Vi köpte vår i juni och har bytt refill en gång.

Pga att vi bor i liten lägenhet står skötbord med blöjhink i vardagsrummet. Ca 1 meter från matbordet och 2 meter från soffan. Den luktar absolut ingenting! Sitter man bredvid hinken och sniffar (varför man nu skulle göra det :D ) känner man någon parfymaktig lukt från refillpåsarna. Men det är allt :)

Har ni någon blöjhink?
Eh vad är det för skillnad på en blöjhink och en soptunna? Jag trodde det var en soptunna med lock, typ. Har aldrig sagt mig in i det.

Eh vad är det för skillnad på en blöjhink och en soptunna? Jag trodde det var en soptunna med lock, typ. Har aldrig sagt mig in i det.
En blöjhink ska hålla inne stanken.. Som kommer att bli betydligt värre :yuck: Jag gav upp för något år sen för hela badrummet stank här hemma så här har vi en blöjsoptunna ute på trappan.

Efter nyår ska jag börja jobba halvtid :nailbiting:

För övrigt så har jag idag fått inse att det är lite trångt åt henne att sova i babynestet i soffan nu för tiden :angel: Hon har sovit på en gosig filt istället så hon får plats att vrida sig som hon vill.
Och idag har hon fått prova smörgås med messmör på till mellanmål :D

Vi har också varit iväg och fått spruta idag. Sticket gick bra men det gjorde ont när de sprutade in vaccinet tyckte E. Lite öm och svullen på låren men inge feber i alla fall.

Väger nu 9200 och är 70 cm lång (5,5 månad gammal)

Rastlösheten tog överhand och jag ändrade idag min föräldraledighet från 100 till 50%. Blir ett litet pusslande och trixande för att få ihop det men så kul att jobba lite mer ordentligt igen även fast det såklart inte är det smidigaste när man helammar :p idag svängde sambon förbi jobbet med lillan på vägen hem från gymmet och hon fick käka lite, allt går bara man vill :)

Men hon börjar få lite kläm på det här med att tugga, hon smakade min rostade macka och kom på rätt snabbt att hon kan dra loss små bitar om hon klämmer åt med tandköttet och så tuggar hon frenetiskt :love:

För övrigt sovs det väldigt mycket här just nu, och äts lite mindre. Hon sover 13-14 timmar per natt och utöver det kanske 3-4 timmar under dagen. Hon är dock lite orolig om nätterna, märks att det händer mycket i hennes mycket lilla huvud.

Ändrar ovanstående till "mycket orolig". Igår hade hon party en och en halv timme efter att hon egentligen brukar lägga sig och jag tror maken varit uppe och matat henne tre gånger under natten (hon äter normalt sett bara en gång och har så gjort de senaste två månaderna). Igår satt hon själv i säkert 20 sekunder (alltså upprätt, inte fällknivsstyle som hon tidigare kört med viss framgång) innan kulrumpan slog till och hon tippade. Hon greppar tag i ALLT hennes händer nuddar vid, hatthyllan med alla jackor är rena nöjesparken och det gäller att inte gå för nära väggen ifall det hänger en tavla i lämplig höjd. Dessutom har hon hittat ett nytt (glädje)tjut, ett riktigt gällt ljud som jag mest tycker är kul men det skär genom märg och ben på maken som nästan vill gråta när hon sätter igång.

Enligt Wonder Weeks-appen är hon mitt i ett språng och jo, det märks. :p

Jag har också börjat jobba lite smått och i mitten på november byter vi så min sambo är hemma istället.

Vi kommer jobba halvtid januari och februari, sen är jag hemma helt igen mars och april för att sen byta helt med min man i maj. Lilla fröken står i kö på dagis från augusti nästa år så han är hemma med henne tills hon är inskolad :)
Från början hade vi tänkt att vi skulle byta helt efter nyår men så fick min man nytt jobb och kände att han inte ville vara hemma riktigt så länge. Jag var lite kluven då men nu känns det bara bra att få vara hemma ett tag till för detta är sista chansen för här blir det inga mer barn. Så denna lösningen blir bra så kan jag hjälpa till med årsbokslut på jobbet och sen vara hemma en stund till för att sen börja jobba helt :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 038
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 131
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar