Vårföräldrar 2015 #5

Min går inte att lämna själv ens 30 s, sprang iväg jättesnabbt (ca 20 s) till hunden när sonen låg på en stor filt på golvet. När jag kom tillbaka hade han lämnat filten och låg under TV-bänken. Riktigt nöjd var han. :meh::D

Han ska inte annat än att rulla iväg nu. Ibland ligger han kvar på rygg om han har en riktigt rolig leksak. En av favoriterna just nu är en av hundens mjukisbollar. (Tvättad naturligtvis.) Fina färger och lagom storlek för en bebishand. Dock ska man sitta bredvid honom annars krälar/rullar han i äg direkt.

Har nu varit iväg på vår första babymassage. Sonen pratade och sprattlade hela massagen fram till sista övningen. Han verkade gilla det dock. :up:

Låter ju som att han leker utmärkt på egen hand, så länge morsan eller farsan inte lägger sig i. :D

L har precis börjat vända sig från rygg till mage, men hon verkar måttligt imponerad över sin egen bedrift. Magläge är inte hennes melodi. :p

Hur är era ungar när det gäller att leka själva? L ligger just nu på golvet och leker med en boll, en skallra, en blöja (den är ren ;) ) och sin snuttetrasa och har så gjort i typ en kvart-tjugo minuter. Hon lyfter upp en sak, tittar och skriker lite på den, lägger den nånstans och letar sen rätt på en ny sak. Rätt fascinerande procedur. :D Just nu är hon ute efter bollen men den ligger ovanför huvudet på henne, lär handla om sekunder innan hon blir förbannad... :p
Det varierar, men tycker att det går allt längre stunder. Nu är det dock ofta roligare att rulla runt än att ligga still och peta på de tråkiga leksakerna. Igår gjorde han typ tre rullningar på rad och hamnade så att han kunde ligga och peta på dammsugaren istället :D

Hur tänker ni andra om välling?
Nästan alla föräldrar jag känner irl ger det, men på nätet har jag läst en del som inte tycker att det är bra (ur näringssynpunkt om jag förstår rätt).

H har börjat smaka gröt (glutenintroduktion, så pytteportioner) och verkar gilla det.
Vi kommer att ge välling om L vill ha det. Hennes storasyster är 2 år och dricker det fortfarande. Så fort saker är jobbigt som tex nu när hon börjat förskolan igen så vill hon ha välling som tröst men vi försöker begränsa henne att hon helst bara dricker det morgon och kväll. Men nu senaste veckorna har det tyvärr blivit flera gånger om dagen då det inte fungerat så bra med förskolan :(

L är helt galen i mat. Vet inte om det gick snett när hennes pappa gav henne isglass som typ tredje grej att smaka på. Allt hon får tag i ska in i mun. Majskrokar går åt i världens takt, att bara sitta och titta när vi andra äter är inte okej.

Igår var jag och tävlade och både häst och bebis var duktiga :) Min mamma var med som barnvakt.
I dag åkte jag själv med båda barnen för att kolla när hästens nya ägare skulle tävla hoppning. Det var andra gången jag tog mig iväg själv med båda till allmän plats. Det gick rätt bra. De skrek ikapp en gång men annars så turades de om :p Och båda var tysta när hästen var på banan så jag hann titta också :)

Hur är era ungar när det gäller att leka själva? L ligger just nu på golvet och leker med en boll, en skallra, en blöja (den är ren ;) ) och sin snuttetrasa och har så gjort i typ en kvart-tjugo minuter. Hon lyfter upp en sak, tittar och skriker lite på den, lägger den nånstans och letar sen rätt på en ny sak. Rätt fascinerande procedur. :D Just nu är hon ute efter bollen men den ligger ovanför huvudet på henne, lär handla om sekunder innan hon blir förbannad... :p

E kam gå runt på hela nervåningen i gåstolen hur länge som helst. Lekrummet är extra spännande :D
Annars så kan man sätta henne på golvet eller i soffan och så sitter hon där nöjt och leker tills hon blir hungrig eller trött :)
Hon ligger en hel del på golvet också men hon tar sig inte framåt än utan bara lite bakåt så det tröttnar hon på fortare ;) Sen har hon ju en storasyster som leker mycket med henne. Dom har faktiskt riktigt roligt ihop :love:

Ibland är sonen jättenöjd med att bara ligga på golvet, kolla upp i taket och sprattla med alla ben och armar samtidigt som en mängd ljud frammanas. Ibland är han inte nöjd med någonting och då funkar det bäst att gå ut en runda med honom - det älskar han. Oftast är han dock nöjd i kanske 10-15 min med att leka själv med någonting, sen tröttnar han och vill göra något annat. :)

Försöker att inte lägga mig i allt för mycket när sonen leker. Det är lätt hänt att jag springer och plockar upp en massa nya leksaker så fort han tröttnat/tappat den han nyss lekte med, men försöker hålla mig lite i skinnet så att han får lite paus mellan nya aktiviteter. Att ha tråkigt är ju inte farligt ;).

@FengurLaugar Läste också det som att du tog barnen och hästen med dig :D. Men det låter ju vettigt att så inte var fallet.

Ibland är sonen jättenöjd med att bara ligga på golvet, kolla upp i taket och sprattla med alla ben och armar samtidigt som en mängd ljud frammanas. Ibland är han inte nöjd med någonting och då funkar det bäst att gå ut en runda med honom - det älskar han. Oftast är han dock nöjd i kanske 10-15 min med att leka själv med någonting, sen tröttnar han och vill göra något annat. :)

Försöker att inte lägga mig i allt för mycket när sonen leker. Det är lätt hänt att jag springer och plockar upp en massa nya leksaker så fort han tröttnat/tappat den han nyss lekte med, men försöker hålla mig lite i skinnet så att han får lite paus mellan nya aktiviteter. Att ha tråkigt är ju inte farligt ;).

@FengurLaugar Läste också det som att du tog barnen och hästen med dig :D. Men det låter ju vettigt att så inte var fallet.

Haha tänk vad fel det kan bli ibland :D Nej dom fick stanna hemma med sin pappa.
När jag kom hem satt ungarna på golvet i lekrummet och lekte och maken låg bredvid och såg väldigt trött ut haha:p

Åh jag blir så trött på min dumhet :banghead:
Var sådär småförkyld förra veckan men kände mig lite bättre lagom till helgen så firade detta med utomhusaktiviteter i regn och blåst på lördagen och ett träningspass i söndags. Nu är jag helt jäkla assjuk rent ut sagt :arghh: Orkar knappt kravla mig från sängen till soffan och den lilla gullungen är uttråkad och vill aktiveras...
Funderar på hur jag ska överleva denna dag innan hans pappa kommer hem igen och kan ta hand om honom så jag kan få vara sjuk ifred... Klockan är 09,30 och jag är helt slut :arghh:
Kan man "vara" sjuk när man är föräldraledig och den andra föräldern är hemma och tar hand om barnet? Känns onödigt drygt att hålla på och krångla med fk i onödan när jag ändå är hemma men jag är så jäkla däckad att jag inte vet vart jag tar vägen snart...
:(

På tal om att leka!
Stod i köket och kokade kaffe medan E gick runt i gåstolen. Då kommer hon in i köket med Js dockvagn på släp. Då har hon vart inne i lekrummet och hämtat den haha! Såg himla roligt ut :rofl:

Han vill inte alls leka själv, han vill ha sällskap och det ska hända grejjer. Inget är roligt mer än 10 minuter i taget... Om vi är hemma en hel dag så blir man lite utmattad till slut av att leka och hitta på saker ;)

Kan man "vara" sjuk när man är föräldraledig och den andra föräldern är hemma och tar hand om barnet? Känns onödigt drygt att hålla på och krångla med fk i onödan när jag ändå är hemma men jag är så jäkla däckad att jag inte vet vart jag tar vägen snart...

Det lättaste fk-krångelmässigt är nog att ni tar ut dubbeldagar så att ni båda är hemma när du är sjuk.

Alternativet är att du sjukanmäler dig på jobbet och pappan är föräldraledig.

Jag antar att arbetsgivaren inte kan vägra sådan föräldraledighet trots att den inte anmäls "i tid". :confused:

Sen Vide började sitta upp själv kan han underhålla sig en bra stund på golvet själv. Typ så jag och storasyster hinner äta frukost, pyssla ordning middag och sånt, det är rätt skönt.

Åh jag blir så trött på min dumhet :banghead:
Var sådär småförkyld förra veckan men kände mig lite bättre lagom till helgen så firade detta med utomhusaktiviteter i regn och blåst på lördagen och ett träningspass i söndags. Nu är jag helt jäkla assjuk rent ut sagt :arghh: Orkar knappt kravla mig från sängen till soffan och den lilla gullungen är uttråkad och vill aktiveras...
Funderar på hur jag ska överleva denna dag innan hans pappa kommer hem igen och kan ta hand om honom så jag kan få vara sjuk ifred... Klockan är 09,30 och jag är helt slut :arghh:
Jag tycker mig ha hört någon gång att den andra föräldern kan vabba när den föräldralediga föräldern är sjuk. Vet dock inte om det stämmer, men kan ju vara värt att kolla upp :). Segt att vara så sjuk. De kräver ju en hel del de små liven och det är inte lätt att vara till lags när en själv mår dåligt :(. Hoppas verkligen du mår bättre snart.

@snna Åh, längtar tills sonen kan sitta upp själv. Han älskar att sitta upp, men blir såklart arg när han inte orkar sitta själv och trillar. ;)

Tror man kan börja vabba från 8 månader. Snnars kan man sjukanmäla sig, den andra föräldern kan då vara hemma med föräldradag. Blir karensdag och sedan sjukdagar!

@snna Åh, längtar tills sonen kan sitta upp själv. Han älskar att sitta upp, men blir såklart arg när han inte orkar sitta själv och trillar. ;)

Precis samma här! vi "sittränar" mycket i sängen där sonen tippar mest hela tiden! Han älskar att sitta upp, men han älskar också att tippa i sängen så vet inte hur effektiv "träningen" är :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 031
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 129
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar