Vårföräldrar 2015 #4

Sådär eå var första riktiga nattningsförsöket gjort. Båda ungarna sover och jag och maken sitter nere i soffan utan barn för första gången sen februari, konstig känsla O_o:D

Tog med mig en stor flaska ersättning upp och la henne bredvid mig i vår säng. Hon ville först inte ha flaskan så jag satte mig upp med henne i famnen och då började hon äta. Åt rätt mycket och ögonen började bli smala, då la vi oss ner igen och hon fick nappen och tillslut somna hon så jag vågade mig på att pröva gå därifrån :) Inte hört nåt och det var en halvtimme sen.

Gick MYCKET lättare än jag trodde! Nästa steg sen blir att maken ska kunna natta henne också på samma sätt. Hans tidigare försök har inte varit lyckade så vi får väl se :angel: Nästa steg efter det är att få henne att sova i sin säng inne hos oss, men vi kör såhär ett tag nu :)

Jag ba "vi har så lätta nattningar bla bla bla", och här ligger jag nu som en stor mänsklig napp åt en envis, rödögd sprattel- och skrikmaja:sneaky:

Och jag som alltid får amma till sömns fick ligga bredvid och surfa på mobilen medan bebis somnade ikväll. Man ska aldrig säga något :p

Här har vi inga egentliga rutiner men hon brukar bli trött och vilja sova för natten nån gång vid 21-23. Oftast hänger vi i soffan då så hon somnar där, ibland på nån av oss och ibland själv bredvid oss. För hennes skull spelar det inte så stor roll, ligger hon själv vill hon gärna hålla handen men annars behövs ingen vidare insats. Jag brukar somna bredvid henne på soffan och sen förflyttar sig samtliga till sovrummet när sambon tycker det är dags att sova. Innan passade hon på att äta då innan hon somnade om men inte senaste dagarna. Hon äter inte på nätterna längre vilket mina bröst tycker är sådär så i morse ruskade jag lite liv i henne vid 6 och fick henne att äta lite.

Så länge allt funkar såhär smidigt så tar vi det som det kommer. Vi har inga direkta rutiner för storasyster heller mer än att pyjamasen ska va på och tänderna borstade. Ibland vill hon somna hos oss på soffan och ibland vill hon bli nattad i sängen och det har alltid funkat bra att ta det lite på volley så vi kör väl på i samma anda :p

Hon somnade strax efter att jag skrivit mitt inlägg och sedan sov hon i nio (!) timmar. Kl 06 var hon halvvaken så då ammade jag henne innan jag åkte iväg en sväng. Kom hem nu vid 08 och hon sover fortfarande djupt. Så jag drar slutsatsen att hon var rätt sömnig :D.

De senaste tre dagarna har Billy varit så nöjd, eftersom han har kunnat bajsa :D så stor skillnad, när han är vaken kan han ligga själv och vara nöjd istället för att bara skrika och ha ont i magen. Jag vet inte om det är tack vare att vi slutade med d-dropparna men det är den enda förändringen vi har gjort. Så skönt att ha en glad bebis :)

Har ni några nattningsrutiner än?
Inga direkt uttalade rutiner här, men gossen äter vid 20.30-21.30 och efter det somnar han i nestet. Han vill snutta på nappen och hemskt gärna bli killad i pannan :love: sen sover han till morrontimmarna. Oftast :D
Oftast går vi och lägger oss alla samtidigt, han ligger mellan oss och somnar efter en stund när vi släcker. Lägger över till spjälsängen när han väl somnat. (om man själv är vaken då :p) Så lite rutin har det kanske blivit ändå.

På dagarna somnar han nästan bara i famnen sen någon vecka tillbaka. Möjligen i vagnen om han är tillräckligt mosig.

Ingen mens än. När "brukar" den komma tillbaka?

Vissa får tillbaka den tidigt som jag tex men många får ingen mens under hela tiden barnet ammar och vissa dröjer det upp till året.. Jag är dock glad att jag fått den då vi vill ha syskon så snart som möjligt :)

Jag har inte fått tillbaka min mens tack och lov, på fredag är det fyra månader sen förlossningen. Minns inte exakt när den var tillbaka efter äldsta dottern va född men jag tror det var innan jag sluta amma. För mig gör det inget om den håller sig borta! Blir inga mer barn här :D

Ang. nattningsrutiner så har vi inga systematiska men Billy brukar somna mellan 21-23, antingen i soffan eller vår säng. Oftast vid amning men ibland får vi sjunga och vagga lite. När han somnat lägger vi ner honom i hans säng så han får sova första passet där. Inatt sov han för övrigt typ 4-5 timmar första passet, är nog ett nytt rekord!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 546
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset