Vårföräldrar 2015 #4

Inte för att jag vet. Men jag tänker att så länge inte barnet är för varmt eller för kallt, inte utsätts för solen och får mat som det ska, så kan det ju inte vara annat än alldeles utmärkt med en massa frisk luft!
Då tycker jag vi gemensamt bestämmer att det är så, för om det är något mitt barn får så är det frisk luft :D. Och nu när jag trodde hon skulle ligga utslagen av utmattning ligger hon och kvittrar, sparkar och verkar ytterst pigg. Förstår inte hur det är fysiskt möjligt:confused:. Jag som skulle äta glass i godan ro när sambon är och tittar på någon typ av match :meh:

Då tycker jag vi gemensamt bestämmer att det är så, för om det är något mitt barn får så är det frisk luft :D. Och nu när jag trodde hon skulle ligga utslagen av utmattning ligger hon och kvittrar, sparkar och verkar ytterst pigg. Förstår inte hur det är fysiskt möjligt:confused:. Jag som skulle äta glass i godan ro när sambon är och tittar på någon typ av match :meh:

Om inte annat måste det ju varit hemskt problematiskt att vara grottmänniska om det inte var bra :D

Nej men allvarligt så ja absolut så bestämmer vi det! Det sunda förnuftet borde ju liksom säga att hästhagar är bättre än shoppingcentrum för små barn iaf, och där spenderar ju många bebisar alldeles för mycket tid!

Om inte annat måste det ju varit hemskt problematiskt att vara grottmänniska om det inte var bra :D

Nej men allvarligt så ja absolut så bestämmer vi det! Det sunda förnuftet borde ju liksom säga att hästhagar är bättre än shoppingcentrum för små barn iaf, och där spenderar ju många bebisar alldeles för mycket tid!
Ja gud stackars grottmänniskobebisarna, de fick aldrig pusta ut på kökssoffan och titta på roliga mönster på gardinerna ;). Lillsnackarn slocknade äntligen mitt i en lång utläggning om hennes dag i hästhagen men jag hann tyvärr bli kattbelamrad så det blir väl ingen glass :(

Ja gud stackars grottmänniskobebisarna, de fick aldrig pusta ut på kökssoffan och titta på roliga mönster på gardinerna ;). Lillsnackarn slocknade äntligen mitt i en lång utläggning om hennes dag i hästhagen men jag hann tyvärr bli kattbelamrad så det blir väl ingen glass :(

Om det är farligt så är det synd om min unge! :p Jag ammade i soffan när hon vaknade i morse, annars har hon ätit ute alla ggr utom nu när vi lagt oss i sängen som exempel. Nu när det varit fint väder några dagar så är vi ute hela tiden utom när vi lagar mat eller är på toaletten/byter blöja. E varierar mellan att sitta i knä/sitta i gåstolen/ligga på filt på vår uteplats under en paviljong, annars sover hon i vagnen, är i uv tälten eller i skuggan beroende på vad vi gör.

Har ni några nattningsrutiner än?
Vi har inte det :angel: Utan E är med oss tills vi lägger oss och då somnar hon efter amning. Antingen är hon vaken hela tiden eller så sover hon nån kort stund. Men nu tänkte vi börja försöka få till nån slags rutin och lägga även henne ungefär när storasyster lägger sig och då ge ersättning så det blir lika från både mamma och pappa för annars kan nog min man få problem :p

Vi har inte det :angel: Utan E är med oss tills vi lägger oss och då somnar hon efter amning. Antingen är hon vaken hela tiden eller så sover hon nån kort stund. Men nu tänkte vi börja försöka få till nån slags rutin och lägga även henne ungefär när storasyster lägger sig och då ge ersättning så det blir lika från både mamma och pappa för annars kan nog min man få problem :p
Vi har rutinen att vi alla lägger oss samtidigt i sängen när sonen är trött och sen får han amma sig till sömns. han har fortfarande ett stort behov av att vara nära, så han sommar bäst på detta vis, eller i sjal/sele. :)

Förlåt, men jag blir fan sned av att läsa sånt där. Visst, jättetråkigt att han hade det körigt med första barnet, men hur man kan välja att inte ens försöka begriper jag faktiskt inte. Även om han tänker att hans och barnets relation blir bättre sen så är ju ditt väl och ve något som borde vara enormt viktigt för honom.

Jo tack jag blir också rätt sned på han :meh:
Nu har han haft henne lite mer senaste dagarna och det har gått bra. Men han har fått för sig att pappan inte kan göra något första halvåret för det har en kompis sagt till honom. Och visst det var så med första barnet men L är himla snäll. I kväll har jag iaf varit i väg och ridit. Visserligen sov L mesta tiden men det var skönt att få komma iväg ändå.

Jag ammar henne till sömns. Hon brukar somna ungefär 8 halv 9 så vi har fått ganska bra rutin på tiden. Skulle dock inte ha något emot om hon kunde somna utan att ammas till sömns men det kommer väl.

Nja till nattningsrutiner. Oftast sitter vi i soffan och tittar på tv på kvällen. 9 av 10 gånger ammar jag sonen till sömns, lägger ner honom i babynestet som ligger i soffan och sen bär in honom till sängen när vi går och lägger oss. 1 av 1 gånger somnar han själv i babynestet bredvid oss efter att ha snackat sig själv till sömns. Inte ofta med andra ord men jag har hoppet uppe eftersom det faktiskt händer ;) Ibland har vi hunnit gå och lägga oss och då ser det ungefär likadant ut fast i sängen istället för i soffan.

Tyvärr är jag rätt dålig på att gå och lägga mig när han somnar. Oftast går maken som ska upp i ottan och lägger sig när han somnar medan jag då har femtioelva mer eller mindre viktiga saker jag vill göra innan jag lägger mig. Men eftersom sonen i princip alltid ställer upp på lång sovmorgon så funkar det :)

Japp. Byter blöja, klär av till bara blöja (vill inte sova med pyjamas), liggammar i sängen, flyttar till spjälsäng, somnar. Vill inte amma henne till sömn utan lägger alltid ned henne innan hon somnar så hon får somna själv. Vid 21 ca, ibland tidigare men ofta inte senare. Hon somnar 9/10 gånger omgående så vi verkar fått in en bra rutin :) hon vaknar halv 7-7 varje dag nästan (somnar ofta om sen) då fram tills igår pappa åkt till jobbet då, nu när han har semester i 2 månader hoppas jag att vi kan senarelägga den rutinen.

Har för mig att vi började med nån slags nattningsrutin när äldsta dottern var ca 4 månader för när hon var halvåret slutade jag amma och hon började sova i sitt rum :)
Tycker inte det har behövts innan på nån av dom men nu märks det på E att hon blir litw föör trött innan vi går och lägger oss och kommer inte till ro förrän då. Så det kan nog va skönt för oss alla att även hon lägger sig vid 8 halv 9 som storasyster. Hur det ska gå att få henne att somna med flaska är en annan sak men även maken måste kunna natta henne så vi får prova. Ska göra första försöket ikväll så vi får väl se hur det går ;)

Kanske en konstig fråga, men är det okej att vara ute med bebisen en heldag? Skyddad från sol såklart men ute, i famn, sele och vagn. Vi har jobbat i hagarna idag och det blev många timmar utomhus.
Vi var också ute en heldag igår men skyddad från blåst och sol :)

Vi har rutinen att vi alla lägger oss samtidigt i sängen när sonen är trött och sen får han amma sig till sömns. han har fortfarande ett stort behov av att vara nära, så han sommar bäst på detta vis, eller i sjal/sele. :)
Precis så här gör vi med eller det är jag och E som lägger oss och sen kommer sambon någon timme senare :)

Igår vi jag även sjalar av sambons kusin när vi var på kalas och hon visade hur man knyter och det verkade gå hem hos E för han sov i den igår när vi var på kalaset :)

Angående frisk luft så är min unge också ute en hel del. Det jag har mest respekt för är värmen, speciellt när hon ligger i vagnen. Babyvakten har inbyggd termometer, en funktion jag är väldigt glad för. Idag är det riktigt varmt ute och gassande sol, i vagnen var det runt 25-26 grader när vi var ute och gick tidigare idag. Var ute i ungefär 1,5 timme. Ungen var hyfsat sval på ovansidan och inte ett dugg svettig (inte ens på ryggen) när vi kom hem, det ser jag som klart godkänt.

Angående nattningsrutiner så består de ungefär i att hon äter vid 21-22, somnar i valfri famn och sedan lägger vi henne i sängen. Ibland somnar hon redan vid 20 och ibland dröjer det till 23. Hon sover ca 10 timmar med en-två matningar under den tiden.

Vi har en lös termometer, ska lägga den i vagnen faktiskt så man har lite bättre koll. @Tassetass tack för tipset.

Angående nattningar så gör vi inte direkt på något speciellt sätt men hon brukar äta, oftast ammas, en sista gång vid 20-22 och sedan somnar hon på sin fäll som hon alltid sover på. Är vi i sängen liggammar jag oftast, är vi i soffan lägger jag ner henne bredvid mig när hon nickat till. Det är i regel okomplicerat och hon verkar inkörd på att somna för natten vid den tiden. Någon gång har hon hunnit bli övertrött om jag varit i stallet sent och hon inte kommit till ro men då brukar det räcka att amma några minuter så sover hon sedan. Kan gå lika bra att sätta henne i selen och ta en promenad.

Jag ba "vi har så lätta nattningar bla bla bla", och här ligger jag nu som en stor mänsklig napp åt en envis, rödögd sprattel- och skrikmaja:sneaky:

Jag ba "vi har så lätta nattningar bla bla bla", och här ligger jag nu som en stor mänsklig napp åt en envis, rödögd sprattel- och skrikmaja:sneaky:

You jinxed it. :( Hoppas hon kommer till ro snart.

Jag reserverade mig med att säga att jag inte inbillar mig att vi har rutiner, och nu har ungen sovit i en sisådär fyra timmar och visar inga tecken på att vakna. Får se om hon fortsätter sova till morgonen eller om hon vaknar snart och håller låda ett par timmar. Hoppas på det senare. :p

Försöker ha som rutin att byta blöja, byta till pyjamas och sedan antingen ammar jag eller sambon matar med flaska och så somnar han i famnen. Sedan läggs han i babynestet i sängen. Antalet gånger han somnat själv liggande i nestet är lätträknade. Han somnar oftast någon gång mellan 19-22 men vi har märkt att han är vaken längre om kvällarna nu jämfört med tidigare och är lite svårare att få att somna. Är även mer vakentid om dagarna nu.
Och vad han snackar i sömnen ibland! Långa haranger med gaggande komplett med en hel del sprattlande och ryckande med armar och ben nattetid. Har många gånger trott att han varit vaken men nejdå, han sover... :confused: :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
472
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 668
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 012
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka