Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi också köpt barnvagn!
En teutonia... Nånting... Billig begagnad av en kompis. Stora hjul.
Fick med två sjalar och en sele också. Vi kom väldigt billigt undan med det här men det gör mig himla nervös att ha en massa bebisgrejer hemma! Tänk om nåt går fel nu!

Bf 28 maj, snälla säg till mig att det bara är bra att förbereda sig lite :-)

Jag har 5 maj och har köpt ett babyskydd. That´s it. Vill inte heller köpa för mycket för tidigt. Men känner nog att lite förberedd är ju bra att vara :p
Brorsan fick åka in lite för tidigt med deras förstfödda och hade inte köpt någonting alls :D brorsan fick således åka och handla bilbarnstol och barnvagn och andra akutsaker medans de låg på BB fortfarande. Men det hade jag nog tänkt slippa dock :nailbiting:

I Skåne ☺️ vid havet!
Jag bor i saxtorp (landskrona) och jag säger bara - ha is i magen och se vad det är för väder!
Förra gången hade jag bf 8 ma, han kom den 13e. Två veckor senare och hela sommaren hade vi 30 graders värme.... En filt var mer än nog på kvällen :)

Nu har vi också köpt barnvagn!
En teutonia... Nånting... Billig begagnad av en kompis. Stora hjul.
Fick med två sjalar och en sele också. Vi kom väldigt billigt undan med det här men det gör mig himla nervös att ha en massa bebisgrejer hemma! Tänk om nåt går fel nu!

Bf 28 maj, snälla säg till mig att det bara är bra att förbereda sig lite :-)

Jag ska ha mitten av april och har köpt en hel del saker redan... Jag blir snarare stressad av att känna att det är en massa saker kvar som jag måste fixa när det börjar närma sig. Jag föredrar helt klart att vara ute i god tid. Men alla är vi olika.
Har köpt de stora sakerna som barnvagn, babyskydd och sängen med dess diverse tillbehör. Även amningskudde, babynest, badgrejjer och lite allmänt småkrafs som skötdyna, filtar mm.
Och en del kläder men är väldigt osäker på hur mycket och vad som kommer att gå åt i klädväg...?

Det är svårt med kläder tycker jag! Har bf om fem veckor och har köpt en fleeceoverall att ha typ i bilen och sen tre sånna lite tjockare, ulliga overaller om det ska fortsätta vara vinter då som det är nu. Köpte ytterkläderna begagnade. Har köpt några tunnare mössor för det har vi inga efter dottern då det blev typ sommar när hon föddes i maj. Ska köpa ett par tjockare mössor också att ha ute. Vanliga kläder har vi lite och får av lite till men köper inte så mycket sånt innan bäbis kommit, affärerna är öppna även då ;)

BM besök idag, v 34+6. Går alltså in i v 36 i morgon :)
Allt såg bra ut och bäbis ligger där den ska ligga! Sf måttet hade ökat 3 cm på två veckor så nu är det 33 cm och har hoppat tillbaka upp till normalkurvan.
Nästa gång är det sammanfattning och brev till förlossningen. Min man får följa med då ifall han har något att tillägga från förra gången. Det var nog mer chockartat för honom än för mig faktiskt ;)

Min "att -göra-lista" går sakta men säkert framåt. Trots influensan här :p (alla är dock friska nu igen! Tack och lov!)

Dubbelbabynestet är sytt och levererat till kompisen, och idag har jag sytt filten till babyskyddet.
Den ska bara tvättas en gång till, samt skäras upp hål för bältet (men allt är färdigsytt)

Resultatet: (jag hoppas dock mini bli liiiite större än modellen (15 cm nalle) :D
DSC_0217.JPG

Va fint @vilse ! Önskar jag hade motivation att sy en sån filt. Verkar himla smidigt, men jag känner ingen lust att sy :p Får räcka med att jag sydde ett babynest. Ärligt så är jag riktigt stolt över mig själv att jag gjorde ett sånt :o:D

Min "att -göra-lista" går sakta men säkert framåt. Trots influensan här :p (alla är dock friska nu igen! Tack och lov!)

Dubbelbabynestet är sytt och levererat till kompisen, och idag har jag sytt filten till babyskyddet.
Den ska bara tvättas en gång till, samt skäras upp hål för bältet (men allt är färdigsytt)

Resultatet: (jag hoppas dock mini bli liiiite större än modellen (15 cm nalle) :D
DSC_0217.JPG

På tal om små saker... När jag och maken var på en babybutik häromdagen såg jag en body i storlek 44. Det är en MILSVID skillnad på 44 och 50, alltså! Alla bäbisar är ju små men när de är runt halvmetern är de ändå normala, det är en rimlig storlek. Men när det blir så litet som 44 cm, allt blir så väldigt mycket mindre. Att då tänka på att min numer 185 cm långa och 85 kg tunga make varit så liten som just 44 cm är verkligen helt obegripligt (han föddes redan i v 34).

Eller hur @Tassetass !! 44 är verkligen yttepytte litet! Nu tycker jag 56 är hur litet som helst när man jämför med dottern som har 98/104 just nu. Herregud min bäbis kommer bli jättestor när mini kommer ju :nailbiting:

Behöver lite tips på lättvindig mat att ha med på förlossningen till min man. Sist hade vi laddat med någon fryspizza och godis typ. Men eftersom ungen hade så bråttom ut så fort vi kom till sjukhuset så behövdes aldrig den maten. Vad har ni andra som fått barn innan haft med er? Fryspizza kanske är en bra grej?

Åh vad fint!

Jag lyckades för övrigt med att sy babynestet! Inte helt perfekt såklart men för att ha så lite erfarenhet av att sy så blev jag väldigt nöjd! :) Så jag tänkte försöka ge mig på en sådan där filt också faktiskt. Vad har du använt för sorts tyg? Fleece?

DSC_0217.JPG
Jag har också planer på att sy en sådan filt, verkar smidigt. Vad har du för fodertyg (insidan)? De beskrivningar jag sett har haft fleece, men jag tänkte ha flanell.

Ska också köpa tyg för att sy ett gäng vimplar och så ska jag sy ett gäng trikåmössor och dreggellappar. Håller också på och stickar en liten filt, men behöver köpa ett till garnnystan för att kunna göra klart det sista.

Krabaten i magen har tre kusiner födda feb -13, juni -13 och nov -14 så vi får en hel del kläder. Min mamma har dessutom svårt att hålla sig ifrån barnklädessidorna på Tradera :D
Vi bor (nästan) i mitten av landet och vågar inte riktigt tro att det kommer vara vår i början av april så overall kommer vi att köpa om det inte finns med bland kläderna vi får.

@glittra, om ni inte får en overall så be att få låna en av kusinerna i alla fall. Ytterplagg i minsta storleken slits i princip inte alls men kostar rätt mycket om man köper nytt. Det kan också vara bra att ha mer än en, om det skulle ske en kräkolycka.

@Tassetass, jag såg att ni tänkte vänta med att köpa flaskor tills ni sett vad de har på BB. Jag rekommenderar att ni skaffar minst en i förväg (Apoteksgruppens babygåva brukar innehålla en) eftersom de ska steriliseras innan användning. På vårt BB hade de enklast möjliga nappflaskemodell men vi använder bara anti kolik-flaskor hemma.

@Tassetass, jag såg att ni tänkte vänta med att köpa flaskor tills ni sett vad de har på BB. Jag rekommenderar att ni skaffar minst en i förväg (Apoteksgruppens babygåva brukar innehålla en) eftersom de ska steriliseras innan användning. På vårt BB hade de enklast möjliga nappflaskemodell men vi använder bara anti kolik-flaskor hemma.

Bra tips där! Vilken anti-kolikflaska har ni? Finns ju hur många som helst!

För övrigt så har vi nu ställt iordning spjälsängen, sänkt ryggen på babyskyddet, tagit fram kläder och börjat tvätta. Den blivande tvåbarnsfadern blev nervös idag när jag sa att vi ska skriva förlossningsbrev på nästa bm möte ;)

Åh vad fint!

Jag lyckades för övrigt med att sy babynestet! Inte helt perfekt såklart men för att ha så lite erfarenhet av att sy så blev jag väldigt nöjd! :) Så jag tänkte försöka ge mig på en sådan där filt också faktiskt. Vad har du använt för sorts tyg? Fleece?
Visa bild på babynestet! :bump:

Nallephutyget är bomull, och innertyget är fleece :)

Jag har också planer på att sy en sådan filt, verkar smidigt. Vad har du för fodertyg (insidan)? De beskrivningar jag sett har haft fleece, men jag tänkte ha flanell.
[......]
Vi bor (nästan) i mitten av landet och vågar inte riktigt tro att det kommer vara vår i början av april så overall kommer vi att köpa om det inte finns med bland kläderna vi får.
Med tanke på att ni bor betydligt längre upp än mig så hade jag absolut haft insidan i fleece! Blir det för varmt någon dag så öppnar man bara upp filten :)

@glittra, om ni inte får en overall så be att få låna en av kusinerna i alla fall. Ytterplagg i minsta storleken slits i princip inte alls men kostar rätt mycket om man köper nytt. Det kan också vara bra att ha mer än en, om det skulle ske en kräkolycka.

Jo, jag tror att det borde finnas en overall i passande storlek från november-barnet. Han (och storebror som föddes i februari) är båda ganska storväxta så jag gissar att de första overallerna finns med bland de kläder som vi skulle få nu. Ska komma ihåg att det är bra att ha mer än en overall också.

Har rensat ur en sekretär som står i det som blir bebisens rum så där i kommer jag lägga en del kläder när jag tvättat dem. Med tanke på hur mycket kläder det verkar bli så får jag nog också köpa en liten byrå som kan stå i garderoben.

Visa bild på babynestet! :bump:

Nallephutyget är bomull, och innertyget är fleece :)

Med tanke på att ni bor betydligt längre upp än mig så hade jag absolut haft insidan i fleece! Blir det för varmt någon dag så öppnar man bara upp filten :)
Jo, men jag har lite svårt för fleece.. Tycker att det lätt blir statiskt och att det kan kännas lite obehagligt mot huden. Såg några mjuka jerseytyger sist jag var i tygaffären som nog skulle kunna fungera. De hade en ganska hög andel bomull i sig, men kändes betydligt varmare än flanell.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 966
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka