vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Tappa bort en barnvagn hade varit bra att lyckas med :)
Den vagnen vi har är en med svängbara framhjul och det fungerar inte perfekt där vi bor nu (bodde i stan när vi köpte den). Det far nog bli en bilvagn och sen ska vi försöka hitta en billig med fyra fasta hjul.

Delvis knapplån.

Vi måste köpa ny vagn, eller i alla fall delvis. Har en Emmaljunga City Cross som vi varit ruskigt nöjda med men sittdelen har gått sönder och det går ju inte att köpa enbart sittdel. Liggdelen fungerar. Har även en Babyjogger summit xc som vi använder till sonen nu. Men den funkar inte som sittvagn fören barnet är runt året, dels för att den enbart är framåtvänd och sen sitter de inte så bra i den när de är små. Vet inte riktigt hur vi ska få till detta på bästa vis.

För övrigt har jag idag premiär på gravidbyxor. Var på teater igår kväll och hade vanliga byxor på mig, höll på att dö en timma in i föreställningen av att de satt så tajt :). Har några vanliga jeans som fungerar fortfarande men många fungerar inte för de är så höga och enbart dragkedja. Så nu börjar det bli på riktigt!

KL
I vårat landsting står det i pappren man får inför RUL att det INTE är ett könsbestämmande UL, och ibland kan mna nog få en UL-BM som absolut inte tänker titta efter....
I de flesta andra fall så berättar de om de ser vad det är för någon sort. När vi gjorde RUL på sonen för två år sedan så höll UL-BM på i över 15 min för att försöka ta reda på vilket kön det var, men lillprinsen i magen totalvägrade visa upp sig. Vi gjorde ett till UL i v.32 för att kontrollera att moderkakan flyttat sig, och då fick vi reda på att det var en pojke. Jag var mycket bestämd att jag ville veta var det var för kön på bebisen i magen så sambon hade inte så mycket att sätta emot.
Denna gång är det helt upp till honom om han vill ta reda på vad det är för kön på den lilla i magen, jag är nöjd vilket som....

I natt har jag sovit skitdåligt.... Först vaknade jag vid 2-snåret och var kissnödig, men orkade inte gå upp för att kissa. När jag väl gjorde det och gick tillbaka till sängen kände jag av att bebisen i magen hade hickaO_o, känns ju som om man har konstanta ryckningar i magen. Därefter börjage den böka runt och sparka så att det känndes utanpå magen och det var så mysigt att känna av den så inte kunde jag sova då...:). Somnade om vid 5 igen och sov gott sen. Tur att vi har flextid på jobbet.

//Qbaby

Senast ändrad:

Vi har också en Emmaljunga city cross och även vi är supernöjda, rekommenderar den starkt om man bor på landet.
Har du kollat på blocket efter en sittdel? Om du nu inte är jättenoga med sprillans nytt så är jag rätt säker på att du kan hitta en för ett bra pris där.

*kl*

Jag har ingen barnvagn kvar men det blir en blocket vagn. Sugen på en teutonia fun som jag hade till Tilde. Men tror en emmaljunga med luftdäck. Passar vårt skogsliv bättre.

Jag ska göra ul i sthlm den här gången så har ingen aning om vad dom säger om kön.
I Uppsala så tycker jag dom gjorde de jättebra, redan i kallelsen jätte tydliga med att de är en medicinsk undersökning osv. Men när bm är klar så har dom sett kön, brukar dom fråga om man vill veta eller se något mer.

Så tycker jag att det ska vara med om det syns så kan man fråga om berörda vill veta, ska inte behöva leta och lägga tid på det.

Hur har ni haft det i helgen?
Själv har jag gjort för mkt, i lördags fixade jag i ena dotterns nya rum och igar röjde vi och städade i garaget för att bilen ska fa plats. Idag är fogarna inte glada.

En sak som jag funderar pa, kan man börja känna av sammandragningar redan nu? (början v.15). När jag är igang och rör pa mig känner jag ofta att det spänner i magen och den känns hardare, kan det vara sammandragningar? Jag har knappt känt av sd med dom andra tva ngngang i gravididiteten.

Sen har jag kommit fram till att min nedstämdhet just nu inte har med grav att göra, det är andra saker. Vi haller pa att bygga hus, eller vi flyttade in för snart 1ar sen men det är mkt kvar att göra, framförallt ute. Nu har vi kommit pa det enda företaget med att göra massor fusk, ta betalt för saker som inte gjorts och för dyrare material än vad som använts osv. Möte ikväll med chefen sa vi far se vad han har att säga. Sen är det 4 ar sen min mamma dog, jag saknar henne sa otroligt mkt. Jag saknar ocksa min familj och vänner "hemma" i Sverige.
Manga olika saker som kommer ihop och säkert förstärkt av hormonerna.

Vi hade en riktigt mysig helg. Var ute och städade med samfälligheten i villaområdet vi bor i i lördags och i söndags var sambon, hunden, lillprinsen och jag ute och plockade svamp i det fina vädret. På eftermiddagen var vi på simskola med sonen... 34 gradigt vatten, så skönt! Trodde jag skulle få betala för aktiviteten i fogarna på måndagen men det var inte speciellt onda. Igår däremot var jag ute och gick med hunden 50 min, och bar sonen en del så idag kom jag knappt upp ur sängen. Har beställt tid hos sjukgymnast i nästa vecka för lite övningar och/eller redskap som kan hjälpa mig. Detta är inte hållbart i 20 veckor till.....

KL
Idag var vi på RUL:D. Allt såg bra ut, eventuellt att moderkakan ligger lite för långt ner men det kollas igen om några veckor. Vi kommer få en lillebror! Min sambo var fashinerad över att man kunde se så mycket och att det var en sån genomgång av organ och huvud/ ben... Han var i Kanada sist när vi gjorde RUL på sonen.
Nu känner jag mig så lycklig och glad!! Det kommer bli rena rama pojkmaffian hemma hos oss. :)

//Qbaby

Vi har haft sjukstuga i helgen, jag sov bort större delen och nu är sambon hemma och sjuk. Jag har också känt vad jag tror är sammandragningar, speciellt på kvällarna kommer de ibland. Det känns precis som en sammandragning förutom att hela magen inte blir hård, men det är väll för att bäbisen tar så lite plats och ligger så långt ner än så länge! Jag hade väldigt mycket sammandragningar sist, men det började nog inte fören runt v. 32 eller något sådant.

Qbaby: Så härligt att ha gjort RUL och grattis till pojken!

Jag är lite piggare men fixar inte alls de vanliga plocket hemma :(

Är i v12 och min livmoder har flyttat sej högt upp å känns jättetydligt ovanför bäckenet.
Tilde kände jag ju sprattla i v12 så sitter på spänn nu när de börjar picka å bubbla, en fis eller bebis ;)

Va skönt att allt sag bra ut pa ultraljudet. Vi har sagt att vi inte vill veta könet men nu börjar jag angra mig, jag är för nyfiken för att vänta, sambon vill vänta sa vi far väl se hur det blir. Vill han inte sa respekterar jag det. Om vi ända kollar kommer vi halla det för oss själva.

Rumpnisse- Inte roligt med sjukstuga, skönt att du är pa bättringsvägen. Jag har fatt ngn konstigt förkylning, pa nätterna är jag snorig och täppt, hostar pa morgonen men sen är den borta för att komma tillbaka igen nästa natt.

Jerseyko- Jag känner ocksa min mage tydligt nu, framförallt pa morgonen. Jag tycker ocksa att det syns tydligt men än är det ingen som sagt ngt. Jag är överviktig sa jag kan tänka mig att folk är försiktigare med att fraga da.

---

Igar köpte vi en barnvagn. Vi har en redan med svängbara framhjul men det passar inte sa bra där vi bor, sa den far bli en "bilvagn" för dom (fa) tillfällen vi aker till stan.

Jag har velat ha en Emmaljunga city cross men Emmaljunga är ovanliga här och köpa en ny är för dyrt. Sa igar fick jag syn pa en annons och jag övertalade sambon att aka dit trots att det var en bit att aka och vagnen för dyr i hans ögon. Men jag tror han gillade vagnen sen ända för den följde med oss hem. Den är fran 2012, använd knappt 8 manader och ser helt ny ut. För 400 euro fick vi en komplett vagn med sittdel, liggkorg, tva suffletter och regn skydd. Jag älskar redan vagnen och längtar till att fa använda den.

Jag är för nyfiken och vill veta om de syns. Rasmus kollade vi inte men Tilde. Och folk snackar ju om "överraskningen" vid förlossningen. Men jag märkte ingen skillnad. Magkänslan är en tjej. Sambon säger att de är en kille ;)

Grattis :)

Allmänt svar..

Vi vet inte om vi vill kolla könet på RUL, men vi har ju ett bra tag kvar att fundera på. Jag tror att det är en kille, sambon tror tjej (jag hade rätt förra gången och då var vi heller inte överens :p)

Senaste veckan har jag haft å fullt upp att jag knappt hunnit tänka, känns det som. Och jag är orolig över graviditeten, vissa dagar har jag tydliga "tecken" och andra dagar märker jag inget alls. Det kommer (förhoppningsvis!) bli en stor lättnad när första ultraljudet är gjort och vi vet om det finns något därinne... Magen känns mindre svullen nu i alla fall så snart borde väl den riktiga kulan komma.

Jag tycker förövrigt att herr Timberlake har valt ett dåligt datum för sin Sverigespelning för att tillbringa dagen för BF på konsert långt hemifrån känns inte jätteaktuellt :o

Tack :)
känner mig mer nojig nu än med första barnet med allt som ska fixas och grejas innan bebis kommer fast det är lång tid kvar.

Vi eller rättare sagt jag vill ha reda på kön när vi är på RUL, allt bara för att kunna planera sånt som färg på vagn och sånt :) har snöat in på rosa och lila nu, vilket syns om man åker till stallet och ser mina hästars saker så jag vill ha en tjej :)

Kl.

Vilken v tänker ni eller berättade ni för eran närmsta familj, mor och farfäldrar, alla syskon och så?

Sambon har talat om det för dom flesta i hans närhet, gjorde han för ca 2 veckor sen. jag har inte sagt något till någon i min närhet då sambon tyvär inte är nå omtyckt där och jag vet vilka reaktioner det kommer bli :( men lär göra det för eller senare

Vi planerar att berätta för närmsta familjen och eventuellt några vänner vi umgås mycket med efter KUB-ultraljudet, är då i v.13-14 ungefär.
Arbetsgivare och kollegor lär bli informerade efter RUL strax innan jul. Andra får upptäcka det allteftersom magen växer, vi hade samma strategi med första barnet och det kändes bra.

Familj och närmsta släkt fick veta det i . 11 tror jag. Vi firade sonen då så det var lägligt när alla var samlade. På jobbet visste de redan och frågade rakt ut i v. 10.

Nu är det helt officiellt, även om jag gärna håller en låg profil till vi har gjort RUL.

Jag tror inte vi kommer kolla vilket kön det är. Känns ganska oviktigt i sammanhanget och roligt att få en överraskning. Med sonen var jag dock så säker att det var en pojke så jag blev inte överraskad vid förlossningen.

Nu ska jag sticka iväg och vaccinera mig mot säsongsinfluensan, vilket man tydligen bör göra när man är gravid!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka