vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

I "min" region får man låna foglossningbälte hos sjukgymnasterna.

Nu har jag sett lillfisen på ultraljud. Fick åka ambulans till sjukhuset i natt på grund av svåra magsmärtor. På akuten gjordes bland annat ultraljud och bebis såg ut att må bra! Dom gissar just nu på blindtarmsinflammation, fast det tror inte jag.

KL

Hoppar in här också. Blev flyttad i datum på RUL så hamnar mellan vinter och vårtråden nu, så tänkte hänga lite i båda ;)

Är gravid med mitt andra barn nu, dottern är född jan -13 så det kommer skilja ungefär 14 månader mellan barnen.
Med dottern mådde jag hur bra som helst genom hela graviditeten. Gick upp rätt mycket i vikt (närmare 30kg) och samlade mycket vätska, men gick ner nästan allt innan jag blev gravid igen.
Den här graviditeten mådde jag extremt illa i början och var nära att spy när jag körde bil. Migränanfallen är fler och värre och jag får så ont ibland att jag spyr.
Fogarna är inte att leka med och de började krångla redan runt v.12, så är jobbigt att lyfta dottern ibland :/
Viktmässigt har jag gått upp 5kg hittills (v.21 nu) och hoppas att jag inte går upp lika mycket som sist för det känns som att fogarna inte kommer hålla för de.

Mars

4/3 saint__anger, andra barnet (dotter jan -13)
8/3 Qbaby, andra barnet, pojke enl. RUL
30/3 Rumpnissen (flyttar nästan garanterat till april vid RUL)

April

12/4 Turbofling, tredje barnet
27/4 Mayalv, Första barnet
30/4 plussat (riktigt nick kommer efter RUL) andra barnet (jan -10)

Maj
3/5 Jerseyko, tredje barnet (kommer säkert i mitten av april)
10/5 Arezo, andra barnet

Oj vad jag känner igen mig!
När jag väntade sonen så mådde jag hur bra som helst. Inga problem med fogarna, inget illamående, dock lite halsbränna de sista veckorna, kunde gå längre promenader osv.
Denna graviditet mådde jag illa till v. 13, halsbrännan kom som ett brev på posten dierkt efter illamåendet, fogarna började ge sig till känna i v.12 och nu är det faktiskt vissa dagar ganska illa....
MEN jag tänker att med sonen var allt så himla bra, men jag fick en fruktansvärd förlossning med stora skador på mig och sonen bröt nyckelbenet. Den tog lång tid och jag blev verkligen traumatiserad av det hela... Åkte på en förlossningsdepression efter som "började" gå över när sonen var 10 månader.
DENNA gång SKA ;) det gå bättre/ lättare!!!:).

KL
På onsdag ska jag till sjukgymnasten om foglossningen, hoppas hon kan hjälpa mig. Har fått ett foglossningsbälte av en kollega på jobbet som jag tänkte testa. I värsta fall blir det väl sjukskrivning på slutet, men jag tror att jag kan jobba hemifrån istället om allt går som det ska.

// Qbaby

Usch hemskt att uppleva en så jobbig förlossning.

Jag känner mig nästan mer rädd inför denna förlossning än förra gången. Min var jobbig på ett annat sätt. Jag gick med pinvärkar 2 dygn hemma och blev hemskickad 2ggr pga de för att jag inte hade öppnat mig tillräckligt. Sov ingenting från att värkarna började för de var som mest 12 min emellan.
Den andra gången vi var in fick jag en så kallad sovdos (1/2 citodon och 1 insomningstablett), som jag var tvungen att ta där och sen hade jag 40min resa hem från Akademiska. Kände mig lite trött i bilen, men kunde inte somna för sambon skulle aldrig kunna bära in mig. Väl hemma kände jag av värkarna igen så lyckades inte somna.
Tredje gången jag åkte in fick jag stanna iallafall och då tog det 12 timmar innan hon blev född.
Det som jag vill ändra till denna gång är att om det blir lika långt värkarbete igen vill jag stanna kvar där och sova, min kropp var så trött så den var påväg att ge upp så en läkare togs in för att hjälpa till vid krystvärkarna för att snabba på det hela.
Få infarten till epudralen satt tidigare om jag ska ta de igen. Jag hade värkar konstant utan uppehåll eftersom jag hade värkstimulerande dropp som höjdes hela tiden. Är dessutom svankryggig så det tog 3 försök innan de lyckades sätta nålen. Så hade riktigt ont i ryggen långt efter förlossningen. Såg ut som en nåldyna efter alla stick haha :D

Välkommen till tråden!

Jag har turen att än så länge må mycket bättre denna graviditeten än förra, hade förväntat mig att alla besvär skulle bli värre men så är det inte än i alla fall. Har en del sammandragningar, men inget jag har ont av. Orkar inte lyfta så mycket längre, vilket sonen inte gillar (inte jag heller när han lägger sig ner på vägen och gallskriker).... Det syns ordentligt nu (v. 18). Igår var första "men du är ju gravid!" kommentaren från en person jag inte berättat det för. Så nu har jag börjat använda de (få) fina kläderna som framhäver magen, och känner mig lite mallig ;).

För övrigt var det inte blindtarmsinflammation jag hade, nu i efterhand tror jag att det var ett gallstensanfall, men det lär jag aldrig få veta (om det inte kommer igen).

Jag är fortsatt sängliggande. Helgen va tuff med barnkalas och ensam hemma med alla barn, sen fullt upp om dagarna. Jag går runt och känner att minsta lilla nu som inte går som jag vill och jag exploderar!

Fogarna åt helvete, domnar i händerna och lågt blodtryck.
Fixar inte ens de enklaste prylarna hemma och handla är en plåga.
Jag tänker ofta tankarna att nu åker jag och gör abort!

Bara 13 veckor. Tiden går så långsamt.

Ursch! Mycket krämpor och annat nu med många....:(.

Hoppas ni snarast känner er bättre!!

KL
Var hos sjukgymnasten igår för foglossningen jag känner. Hon tyckte att det var ganska illa för att vara i v.21. Hon sa dock att för vissa blir det bättre i v. 23/25 för att sedan på slutet bli sämre igen, men för vissa kan det bli kryckor eller rullstol.... Hur fasiken det nu skulle gå med en nästan 2 åring??O_o.
Fick lite stärkande övningar och rekommendation att använda foglossningsbältet om jag tycker att det fungerar. Vattengympa var också ett bra alternativ, men jag har haft upprepade UVI så inte för mig...
För övrigt har jag en väldans livlig bebis i magen, han sparkar nästan hela tiden känns det som... Kan inte minnas att lilla A var så här akitv i magen någonsin?
Igår var det en dålig dag med fogarna och självklart var jag själv med sonen hela kvällen och natten. Ibland var det faktiskt så illa att jag inte kunde röra vänsterben. Men nu idag känns det mycket bättre!:) Tänk vad lite nattsömn kan göra susen?
// Qbaby

Mitt maende varierar mycket, idag känns som en bra dag men igar var jobbig (huvudvärk och illamaende).

Det känns skönt att jag kom pa varför jag hade svart att känna mig glad över graviditen. Nu mar jag bättre när jag kan skilja pa dom jobbiga sakerna. Huskranglet blir förövrigt bara värre och värre, inte en sak som det ena företeget har gjort verkar vara rätt, en del bara "skönhetsfel", en del betydligt värre. Men även skönhetsfelen är irriterande, när vi har betalt sa mkt pengar vill vi ha det snyggt.

Jag trodde jag kände bebisen förra veckan men sen har jag inte känt ngt mer. Försöker att inte oroa mig, jag har känt storasyskonen sent ocksa.

Imorgon har jag läkartid igen, vet inte om det är det större ultraljudet imorgon eller om det är nästa gang men ett litet ultraljud gör hon säkert ända. Jag har börjat vela, jag vill nog veta könet ända, är för nyfiken :)

Jag är glad att mina barn är stora och så duktiga! Fixar allt själva.
I helgen läste vi ett reklamblad för nån barnbutik dom har invigning i helgen, typ babyland. Sonen fyllde ju 6 å fick pengar av gammel mormor & morfar. Sen e de ju jul snart. Men dom hittade bara saker till bebisen. Dottern en lila vagn, och sonen ett babygym. De var ju jättebra att köpa till bebisen!

Och apropå kryckor, så används de redan flitigt här hemma i den mån det går, eftersom jag har så ont i axlarna e de inget som funkar längre sträckor!

Mina barn ser ocksa framemot att fa ett syskon, dom fragar ofta om det inte är var snart, hur stor bebisen är nu osv.
Det är roligt att kunna dela graviditeten med dom och svara pa deras funderingar. Det är bara 19 manader mellan dom sa när den yngsta lag i magen förstog ju inte den äldre det.

knapp

Fy alltså, jag mår så dåligt just nu :( Jag har legat sjuk (influensa?) i drygt en vecka nu.. Igår kände jag molvärk/mensvärk och idag vaknade jag och blödde lite. Jag är så orolig, känns som det är kört nu :cry:
Har precis passerat 12 fulla veckor och på fredag är kub-ul bokat så jag hade precis börjat slappna av lite.. Fan.

Ring gyn-akuten. Jag fick visserligen vänta ett tag där, men en läkare gjorde ordentligt undersökning och ett vul.

Jag är i v14! Herregud äntligen börjar tiden röra på sej!
Långt kvar till rul bara (6 dec)

Igår tog jag mej ut i skogen, å de fick jag lida för hela kvällen å natten :(

Usch vad det är många som mår dåligt, hoppas snart ni mår bättre.

Jag är i vecka 12 nu och denna veckan har jag mått som sämst. Får upp allt jag äter på förmiddagarna och visa kvällar får jag även upp kvällsmaten. Igår var jag så dålig så vi funderade att åka in till sjukhuset. Tror min kropp säger ifrån nu efter ett år av hårt arbete och ingen vila och sen en graviditet på det.

Som tur har sambon varit ledig de senaste dagarna och har fått hjälpa mig med stallsysslorna m.m men att ha åtta hästarna i träning är för mycket just nu. Har ont i hela kroppen och ingen energi. Ska till barnmorskan nästan vecka så får se vad hon säger.

Mitt första ultraljud har jag i vecka 20, är inte det väldigt sent?

Knapplån.

Jag har haft en ganska stressig jobbvecka med jobb i stort sett dygnet runt och väldigt mkt press. Idag vaknade jag helt prickig:crazy: Antar att det är ngt hormonellt och min syster trodde det kunde vara graviditeten i kombination av stress.

Någon som vet om det är ngt jag kan göra eller är det bara att försöka hålla sig lugnare och fortsätta se ut som en prickig korv på hela rygg/axlar, hals, nacke och bröstkorg..? Kan man få ngn hjälp att bli av med det?

Det beror helt pa vart man bor, flera landsting erbjuder ultraljud i samband med Kub/Nupp tidigare, en del bara för kvinnor över 35, en del landsting för alla som vill.

Men KUB/NUPP är ju medicinsk anledning ;)

Jag vet att en del erbjuder vid inskrivning men det är inte rekommenderat.

Jag kommer oxå va i typ v20 fast de kommer behöva göra ett extra utförligt ultraljud på min bebis pga mediciner jag åt i början av graviditeten.

Jag fattar inte hur alla orkar! Å så ser man på fb de jobbas heltid tills typ 2 timmar innam ungen kommer ut. Det är full fart om dagarna och fester å kurser å grejer på kvällar å helger.
Jag är så jävla avundsjuk!

Jag fixar inte ens typ 200m promenad.
:(

Det är ju ganska sent. V. 18-19 är väll vanligast. Jag ska på UL imorgon och går då in i v. 19.

I fredagskväll dropkickade lillfisen mig så jag flög upp i soffan. Men sen har det nästan varit helt lugnt igen. Något sprattel här och där men inte i närheten av sådana sparkar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 026
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka