Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

*kl*

Phu!! Nu har jag läst ikapp typ 70 sidor... Var inte ens klar med den gamla tråden :o

Har haft semester och besök av mina föräldrar en månad över jul och nyår. De har hjälpt till massor med att fixa småsaker som aldrig blir av annars, hjälpt till med stallet, hushållet och allt möjligt. Skönt! (Och jättekul att träffa dem förstås, har inte setts sen i våras.) Man märker också att sonen pratar mer svenska nu = roligt. Har dock inte blivit så mkt surftid...

Ligger ju hopplöst efter, men tänkte passa på att gratulera kaktus till giftermålet! Och håller tummarna för att zews och partner hittar tillbaka till varandra. Och lycka till med husletande/flytt till alla er som är på gång med det. Jobbigt att det är så många som fått problem med fogarna :( Ta det lugnt allihopa och försök att inte vilja göra för mkt!

Jag känner mig ganska bra för tillfället, men kände av första dagen på jobbet i fredags. Tror jag sitter för länge i sträck (och helt o-ergonomiskt). Men säkert inte lika illa som för er som jobbar i vården eller andra tyngre jobb... Nu börjar det kännas mer konkret att jag inte kommer vara kvar på jobbet så himla länge till (efter att ha plöjt 70 sidor föräldratråd ;)). Är egentligen mitt uppe i ett projekt, med en projektledare som inte är ngn stjärna på att planera. Kanske dags att ta tag i hur det ska gå vidare (och vara beredd på överraskningar)?

Bebben verkar må bra, men läkaren börjar oroa sig för att det blir en knubbis... Den har tydligen hoppat upp ytterligare en viktkurva och ligger nu precis på övre gränsen. Har varit lite si och så med blodsockervärdena under helgerna, så har lite dåligt samvete. Precis som Apollo undrar jag lite hur det ska gå på förlossningen? Skulle också vilja föda vaginalt, men det kanske finns gränser för vad man vill/kan pressa ut? Förra gången var det inga problem (fick sy 5 stygn), men han vägde ju bara 2,1 kg.

Mja jag hade nog räknat med 3-4 veckor innan jag hoppar upp och rider förutsatt att det inte blir några komplikationer. Man måste ju få lite tid att känna in det nya livet och sådär.

Att det inte är mitt huvudansvar är vi överens om sedan tidigare. Några distanspass lär det ju inte bli men i alla fall någonting för att få lite annat än blöjor, kräks och läckande tuttar att tänka på så att säga ;) Det som är bekymret är att han inte intresserar sig ett endaste dugg för mina hästar och min ridning. Självklart kan han byta blöjor, mata bebis osv men du vet det där med att följa med ut och vara barnvakt på plats för att bebisen inte tar flaska, det är frågan det... Man kanske kan göra en deal på något vis. Han får lika många speldagar utan tvunget bebisansvar som jag får rid-dagar om nu bebisen inte är lätt och tar flaska så att säga...? Alltså när jag inte säger "kan du mata", "kan du städa", "kan du byta" osv utan han får om han vill men inte måste. Vad tror du? Lyckas jag övertala latmasken till det då? :p

Hihi, det ser verkligen ut som ett hjärta på magen :love: Ligger hon alltid så eller rör hon fortfarande mkt på sig?

Ja precis, sen kan bli om en månad... ;) Fast sån är jag med. "Jag skaaa packa ur sista flyttlådorna, gå upp på vinden med det som är mitt och inte behöver vara här och kasta det vi sorterat ut. Sen." Lådorna har stått lagom länge nu så repar jag mig i veckan ska jag ta hand om det tänkte jag.
Ingen fara, vi har en hel del kartonger som inte är upp-packade än och vi har bott här i huset i snart två år ;)

Apollo - haha ja det där såg verkligen inte klokt ut :)

Klockan - du får gnälla precis hur mycket du vill! Jag gnäller också, fastän jag inte har det i närheten av så illa som du har det... :crazy: Jag tycker det låter som en bra idé att kolla upp det där med rullstolen faktiskt, hoppas du hittar en lösning som kan göra resten av tiden lite uthärdligare för dig.

Vilse - haha jag var på väg att göra samma miss i dag, innan jag insåg att jag har ett 20-tal dahliaknölar i källaren, en herrans massa lökar sitter redan på plats i gräsmattan och så har jag redan börjat plocka lite i chilifröerna... jag kommer inte att varken kunna eller orka grejja nåt med sånt i vår ju! (Här är det oftast inte läge att så utomhus förrän slutet av maj tidigast hur som helst, så jag kan knappast hinna med det innan BF heller)

Hästarna - Jag har ju mina hästar hemma på gården och kommer att ha hjälp av ett par tjejer under sommaren. De kommer dock inte förrän nån gång under juni.

Egentligen har jag åringen som ska haltertränas nu under våren och sommaren innan han förhoppningsvis åker på hingstbete... och så har jag ju min älskade Willy som ska sättas igång i arbete typ NU och skulle utbildas klart för tävlingsdebut i sommar. (Pga min sjukdom och lite annat så är han inte ens grundutbildatd klart än, 6 år gammal, så vi ligger hopplöst efter och han är glad i att bocka så jag får se när jag tar mig upp på honom igen)

Jag har lagt båda planerna på hyllan med tanke på min ork, min värk osv men hoppas i alla fall på att få lite uppfostran gjord på lillen och att iaf kunna köra in Willy så att han får lite att göra. Han hatar verkligen att bara stå i hagen, och nu när han börjar bli frisk efter sina massiva tandproblem så beöver han få lite att fundera på. Planen är att kastrera honom i år också, får se hur det blir med det och när och var osv. också. Det beror på om han måste opereras i munnen, måste han det så har jag inte råd att kastrera också.

De andra två är ju pensionerade tanter som bara ska få gå på bete i år, tur i oturen så att säga så är inte S dräktig som det var planerat, så jag slipper fölvaka i alla fall :)

Jag har en pensionär och en 10-årig men aldrig riktigt inriden häst. Hade precis börjat om från 'scratch' med honom när jag blev gravid och fick avbryta ganska snart pga sammandragningar. Hade ju egentligen kunna göra en massa från marken, men var så himla trött och slapp på kvällarna. Så eftersom han inte varit ordentligt igång på flera år innan kändes det inte som om jag var tvungen att sätta igg honom just då... Jag har tänkt börja om med projektet inridning när det känns bra. Baserat på förra ggn tror jag inte att det kommer ske inom de första veckorna. Hade knappt ens lust att sitta på en stol ganska länge, så att sitta i en sadel kändes ännu mer avlägset. Däremot övningar från marken är jag säkert sugen på vid det laget.

För mig funkade det aldrig att rida med bebis i vagn, eftersom han aldrig sov så länge i sträck. Mocka och fixa stallet funkade dock.

Tycker definitivt att Alex borde gå med på att ta hand om barnet så att du kan komma iväg och rida! Beror ju lite på hur ofta det ammas eller om det funkar med flaska och så, men nog tycker jag att det får vara lite rättvist med egentid så länge det är praktiskt möjligt! För mig blev det främst ridning på helgerna, kom sällan iväg på kvällarna som jag tänkt innan.

Nog kan det bli lite tid över för att påta i trädgården, i början sover ju många bebisar mkt på dagen.

Kom just på att du skrev ngn gg (för länge sen, på en av de 70 sidorna) att du trodde det skulle bli jobbigt att släpa upp vagnen för trappan hos er. Nu vet jag inte hur er trapp ser ut, men jag byggde en enkel ramp av två brädor och kilar för varje trappsteg som blev jättesmidig! Så behövde man inte skumpa upp o ner med vagnen varje gång.

jag var jättenervös över det är med stor bebis men efter att ha fött en gång så har jag fått höra alla "snaskiga detaljer", och det låter som att det är andra saker än stor bebis som påverkar om man går sönder mycket.....

Visst hade du diabetes...? Läkarna gör nog en vettig bedömning. Jag är jätterädd för att jag inte ska "orka med" en vaginal förlossning men om läkarna på,spec. mödra säger att det kommer gå så litar jag på dem. Jag vill inte snitta om möjligt. men det jag läst är att man väldigt sällan snittar pga. foglossning.

DS ... hm... jag tycker inte du ska behöva övertala honom alls. ;) inte mer än han ska behöva övertala Dig att ta huvudansvaret när han ägnar sig åt sin hobby..
Jag är nog dålig på att ge råd egentligen .... det finns säkert andra som har varit igång med ridning ganska snabbt efteråt och fått ihop det med amning som kan dela med sig.
Även om jag inte var så dålig i fogarna tror jag att jag dragit mig för att rida ändå medan jag ammade, jag fick mjölkstockning för minsta drag, brösten var superömma och stökiga. Nu Valde Jag att prioritera att amma, det kändes rätt för Mig, men alla gör som det blir bra för dem. Är hästar och ridning enormt viktigt för välmående så kanske det är bättre att inte amma och "må bra" i själen och få ihop relationen. vi lever i ett modernt land med rent vatten och fullgod ersättning så det är klart möjligt.
Jag hade längtat i tio år efter barn och tyckte att det var hur mysigt som helst att amma, trors krångel. :)

För oss krånglade flaskan i början men efter att dottern var 3 månader gick det bra. jag pumpade ... kanske jag också ska nämna.

Senast ändrad:

Svarar flera

Självklart vill han ju vara förälder, säger han idag i alla fall. Däremot känns det fel att tvinga med honom till stallet i "onödan". Därför hade det känts bättre för mig om man kunde ge honom lite tid med sitt intresse (som idag består av datorspel) utan att bli störd. Att det inte bara är jag som tar och begär så att säga.

Jag hade tänkt att kombinera flaska och amning i den mån det går för att båda ska få kontakten med barnet osv. Funkar flaska behöver han kanske inte vara involverad i mitt stall särskilt mycket medan han kanske får bli lite mer involverad annars. Ju mer jag måste ha med honom i stallet desto mer tid vill jag ju "betala tillbaka" då hans intresse inte är mina hästar utan i så fall barnet som han ställer upp för. Som han förklarade så räknade han med att båda får ge upp våra intressen helt de första månaderna :eek: vilket inte känns helt rätt då mitt intresse är levande varelser. Hans är ju liksom maskiner, det är ju en helt annan grej även om de betyder lika mycket för oss.

Hänger ni med? :)

Det kommer säkert lösa sig när man väl är där men jag försöker att förbereda honom på att det kan innebära följder för honom med..

Tack!

Kan inte du berätta lite om hur det funkar med föräldraledighet och sånt i Schweiz? Jag tycker det är så intressant att höra hur det funkar i andra länder :)

Klockan, jag lider så med dig att du har det så tungt.

Apollo, skönt att förberedandet har börjat komma igång :)
Sjukt rolig bild på magen förresten :D

Jag tycker att det är jättebra att ni diskuterar det redan nu, det blir ju en fråga sen oavsett. Även om det är svårt att spåna idag när man inte vet vad man får för bebis så är det nog bra att man har spånat :)

Jag har för övrigt nog gjort årets misstag nu. :D
Beställde just hem fröer för lite över 600 kr... Vilket ju är jättekul och blablabla
Tänker man steget längre så inser man att det är dax att plantera ut dem runt april-maj. Och när har jag BF? Jo, 8maj.....

Detta kommer bli såååå roligt känner jag :rofl: :rofl:

Som jag då... Har visserligen inte köpt fröer ännu, men kom på häromveckan att det snart är dags att så tomater. :-) När L föddes i början av juni så hade vi nyligen satt ut tomaterna. Den första veckan var helt kaotisk, han låg på neo, jag grinade mest, min man som skulle haft semester arbetade till typ tre på natten för att kunna vara med så mycket som möjligt på sjukhuset. Den veckan var det varmt och fuktigt så allt bara exploderade. Vi återfick inte kontrollen över köksträdgården på hela sommaren!

Jag håller med Kaktus jag. :)

Det är så olika hur man reagerar när man väl är i "den där första tiden" också. Jag vet mer än en som satt hästarna på plats 8052 de första månaderna men som jag aldrig skulle trott skulle reagera så (jag själv te.x) ;)
Sen brukar det gå över. för mig tog det rätt lång tid. mycket pga. kroppen också. men för en del inträffar det ju aldrig. fortsätter som om inget hänt, typ. :)

Ja absolut, det kan hända och det har jag också haft i tankarna. Fortsätter min kropp att bli sämre och sämre som det känns nu lär djuren få lida för det här med. Skulle försöka ta mig upp ur soffan från liggande ställning. Började med "ajj.. Ajj.. Ajj!" Och slutade någonstans vid "aj! *snyft* ajajaj" och torka tårar. Och jag har det inte ens en bråkdel så illa som du Klockan! Jag kan ju fortfarande halta fram när jag tar mig upp. Usch! Stackars dig :(

Tänk om jag inte repar mig! För en förbaskad springrulltur för att hinna med tunnelbana och buss. Fett ovärt!

Svarar flera

Självklart vill han ju vara förälder, säger han idag i alla fall. Däremot känns det fel att tvinga med honom till stallet i "onödan". Därför hade det känts bättre för mig om man kunde ge honom lite tid med sitt intresse (som idag består av datorspel) utan att bli störd. Att det inte bara är jag som tar och begär så att säga.

Jag hade tänkt att kombinera flaska och amning i den mån det går för att båda ska få kontakten med barnet osv. Funkar flaska behöver han kanske inte vara involverad i mitt stall särskilt mycket medan han kanske får bli lite mer involverad annars. Ju mer jag måste ha med honom i stallet desto mer tid vill jag ju "betala tillbaka" då hans intresse inte är mina hästar utan i så fall barnet som han ställer upp för. Som han förklarade så räknade han med att båda får ge upp våra intressen helt de första månaderna :eek: vilket inte känns helt rätt då mitt intresse är levande varelser. Hans är ju liksom maskiner, det är ju en helt annan grej även om de betyder lika mycket för oss.

Hänger ni med? :)

Det kommer säkert lösa sig när man väl är där men jag försöker att förbereda honom på att det kan innebära följder för honom med..

Jag förstår precis hur du tänker!

Jag hoppas på att kunna amma, det är ju liksom så det är tänkt att det ska fungera och skulle nog bli besviken på mig själv om det inte fungerar... däremot försöker jag förbereda mig på att det kanske inte blir så ändå. Även om allt funkar som det ska så kan det hända att jag måste tillbaka på medicinerna ganska snart efter förlossningen och i såna fall så kan jag inte amma helt enkelt. Jag hoppas på att slippa förstås, men nånstans måste jag ju ändå tänka på att jag ska orka med också. Värken härdar jag ju ut, men jag ska orka psykiskt också, och det är där medicinerna kommer in... (det är helt ok att fråga om ni vill, men jag babblar inte om allt det nu)

Det jag skulle komma till var egentligen att jag tycker det är en bra tanke med flaska emellanåt så att man kan dela på matningarna. Även om jag kan amma kommer jag nog att pumpa lite så att vi båda kan mata bebis. Sambon hoppas ju på att kunna ta största delen av föräldraledigheten, men det hänger på det ekonomiska.

Att ni båda helt och hållet ska ge avkall på era intressen de första månaderna låter lite väl hårt, det går ju som du säger inte när man har levande djur att ta hand om. Här är vi nog lite väl optimistiska istället med våra fyra hästar, fullt hönshus och redan bokningar av kycklingar till våren, tre hundar osv... får ska skaffas över sommaren också dessutom.. och så ska ju huset renoveras klart och utbyggnaden med barnets rum byggas färdigt.. :angel:

Är det förresten nån som vet om föräldrapenningen är lika stor som sjukpenningen eller räknar man på annat sätt? Jag har ju liksom bara att välja på att vara fortsatt sjukskriven eller att vara föräldraledig...

Nog kan det bli lite tid över för att påta i trädgården, i början sover ju många bebisar mkt på dagen.

Kom just på att du skrev ngn gg (för länge sen, på en av de 70 sidorna) att du trodde det skulle bli jobbigt att släpa upp vagnen för trappan hos er. Nu vet jag inte hur er trapp ser ut, men jag byggde en enkel ramp av två brädor och kilar för varje trappsteg som blev jättesmidig! Så behövde man inte skumpa upp o ner med vagnen varje gång.

Vad du minns! :)

Trappen är bara tre trappsteg iofs (gammal fin gjutjärnstrappa) men så är det en kallfarstu med två dörrar som är det största bekymret..

Det är alltså en ytterdörr som öppnas inåt, sen själva kallfarstun och sen en "innerdörr" som även den öppnas inåt farstun. Dörrarna slår ihop om man öppnar båda, och bakom dem är resten av utrymmet i farstun.

För att kunna t.ex. ställa vagnen inne i farstun och inte behöva ta in den i själva huset och ha den typ under trappen till ovanvåningen så måste man krångla sig uppför trappen, in bakom första dörren och stänga den innan man kan öppna den andra dörren, som också öppnas inåt, för att komma in i huset... :) Båda dörrarna går givetvis att öppna samtidigt, men då blir det som en korridor in i huset bara, och man kommer inte åt resten av farstun som då är bakom de båda dörrarna. I-landsproblem ;)

Det är attans svårt att förklara hur det ser ut :)

här syns det lite i alla fall hur själva farstun ser ut, även om inte trappen syns...

huset.jpg

(till höger på huset syns även att bara första våningen på utbyggnaden är gjord - vi brukar säga att vi köpte ett arga snickaren-prospekt haha) Ovanvåningen byggs i sommar och kommer att bli kottens rum.

Precis, har diabetes. De kollar storleken varannan vecka, så du har säkert rätt i att de kan ge bra råd! Men man funderar lite iaf...

Apropå flaska så funkade det utan problem för oss i början. Han låg på neo först och var van att få mjölk både från bröstet, flaskan och genom näsan! Senare när han orkade med amning till 100% blev jag för lat för att hålla på och pumpa och koka flaskor och greja, så då glömde han bort det och senare ville han inte ta flaskan. Men höll sig typ 3-4 timmar mellan amningar och då hinner man ju med en del ändå.

Aha, det är alltså själva farstun som är huvudproblemet. Lite meckigt att dörrarna går emot varann! Har inget bra förslag hur man löser det... Om det blir alltför bökigt att ställa vagnen där kanske ni kan ha den i hallen istället. Vi har ingen separat farstu och jag trodde det skulle bli jättelerigt i hallen om man drar in vagnen jämt, men det var inte så farligt som jag trodde (trots att vi ofta har lerigt utanför, grusväg etc). Går ganska snabbt att torka bort det värsta på golvet om det behövs.

Ser iaf jättefint ut där ni bor!!!

Kan inte du berätta lite om hur det funkar med föräldraledighet och sånt i Schweiz? Jag tycker det är så intressant att höra hur det funkar i andra länder :)

Visst kan jag det! Är ganska annorlunda mot Sverige. Här har man inte kommit så långt med jämlikheten, iaf inte inom detta området! Här subventioneras inte dagis alls, vilket gör att det är jättedyrt. För ett barn kostar det ca 885 SEK/dag att gå på dagis :crazy: Så man måste tjäna rätt bra för att det ska löna sig att ha barn på dagis, speciellt om man har flera! Eftersom så få har råd finns det inte heller så stort utbud - i vårt samhälle finns inget utan vi skulle få åka till en större ort (åt fel håll från jobbet såklart...).
Istället för billigt dagis får man skattelättnader om man har barn att försörja och inte båda kan arbeta 100%. I slutändan är det (nästan?) alltid mamman som stannar hemma med barnen tills de börjar Kindergarten (när de är 4 år). Om man har far- eller morföräldrar som kan passa barnen jobbar många deltid, typ en eller två dagar i veckan.

Jag jobbar 60%, vilket är mer än ngn annan jag känner! Min man jobbade först också 60% (och så var sonen en dag i veckan hos farföräldrarna), men sen tyckte han det blev för stressigt så han gick upp på 80% och sonen är två dagar hos hans föräldrar. Alla tycker det är jättefantastiskt av honom att vara hemma, medan jag är en 'korpmamma' som jobbar så mkt :eek:

Ganska tråkig attityd mot mammor som inte vill ge upp arbetslivet alltså. Men samtidigt har jag känslan av att det är lite tvärtom i Sverige - om man inte vill jobba 100% så snart som möjligt är man bakåtsträvande och fast i kvinnofällan etc. Ngt mittemellan vore lagom tycker jag. (Och såklart att det är helt ok för både mammor och pappor att vara hemma så mkt de vill.)

Oj vad långt det blev, men ganska intressant fråga tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 387
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London