Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Detta är ett väldigt bra "börja på projekt" i så fall. Klippa ut en rektangel, vika på mitten, sy raksöm på en kortsida samt långsida och sen ett par raksömmar för att sy fast kardborren längst ner (om man vill kunna ta i och ur vadd). Färdigt :)

Kanske skulle prova. Saknar dock en viktig detalj. Symaskin :o jag vet inte ens vad man ska ha för något , vad de kostar och vad som är driftsäkert nog att kunna köpa begagnat :p

Min vanliga symaskin är från 1963 tror jag, så det mesta brukar fungera ;)

Ska man börja sy så leta efter de du hittar överallt, ikea, tror till och med ica/coop har något ibland... Eller kolla begagnat på blocket :idea: Där är många kända märken som du kommer känna igen :)

Ofta är det knappt någon idé att köpa en begagnad symaskin om man bara ska använda den lite sporadiskt... bättre då att köpa på t.ex. IKEA, Rusta eller likande så har man i alla fall garantin osv om nåt skulle hända. Dessutom är det lätt att få tag på passande delar som passarfötter osv. med en ny maskin.

Jag har virkat en liten solhatt och några par tossor i dag, nu när sambon jobbar sjukt mycket över nyår så plockar jag fram symaskinen i köket och har tänkt sy upp några omlott-tröjor, dreglisar och annat. Får se hur det går, har aldrig sytt bebiskläder innan :o

Och jag måste bara säga - JAG ÄLSKAR MIN KUDDE :love: :love: :love:

Idag har den fått följa med en snabbvila in i sovrummet, den fick vara med när jag låg och tittade på tv i soffan, och den är med nu som svankstöd när jag sitter i soffan och surfar.
Den får heta "gravidkudde" hur mycket den vill - denna kudden kommer följa mig resten av mitt liv :love: :love: :love:

:D

vad kul att du blev så nöjd! :)
Snål-jag var också inne på att sy en, men så fick jag ju en istället.
Jag gillar kulorna eftersom de är så lätta att flytta på och "puffa om" jämfört med hur jag uppfattar att vanliga kuddar är. På vissa ställen vill jag inte ha några kulor alls ibland och då försvinner de jätte enkelt. Andra gånger behöver jag ha ett jämnt stöd och då tar det två sek för dem att fördela om sig. Jag vet inte om de behovet uppkommer pga mina ryggbesvär vilket kräver vissa strikta sovpositioner? Men spillerill, kul att du blev så himla nöjd! :laugh:

Ang kuddar så har snål-jag, som annars är mot alla "FANTASTISKA PRYLAR SOM MAN BARA MÅÅÅÅÅSTE HA", bestämt mig för att köpa en amningskudde sen. Det blir nog ett perfekt hjälpmedel eftersom jag... har mina ryggproblem *gnäääääääll* :grin:

kl

V 30 idag. Helt sjukt. Heeelt sjukt :)

*kl*

orkar ni inte höra så kan ni sappa nu.

Min dag idag:
Steg upp med familjen, fiskar fram en macka åt dottern - går i tusen bitar och måste lägga mig på sängen.
Äter frukost i sängen, halvliggandes.
Somnar om. ont ont ont i underlivet som stör sönnen.
Vaknar. Äter lunch vid bordet (!!)
Ryggläge och lyckas ha datorn i knäet så jag kan skriva.
Ont, ont ... molvärk i ryggslut och undrrliv, skärande smärta så fort jag flyttr mig...

Dottern vaknar efter sin lur. Jag har så ont så jag har svårt att andas ..
Tar en tablett.
Bedövningskänslan kommer efter ca 1 timme, sätter mig med dottern vid bordet och ritar i kanske FEM minuter. hon blir överlycklig och klättrar över i mitt knä...smärta från helvetet......
Försöker klä av granen. Smärta, smärta....
nu åter i sängen, kan inte vända mig o har okristligt ont.....

:-((

Vet ni.... jag är RÄDD....... :cry:
hjärtat går i tusen bitar för dottern kommer och vill busa o härja. Hon har 18 månaders kris/trots och sover oroligt, är lite allmänt stökig och Maken sliter som ett djur och är helt slut stackarn .... :(

bäckenet känns som en enda brule pudding och det gör såå ont... förlossnings smärta liksom..... :(

förlåt för att jag häver ur mig här me ... det är så svårt. det är som ingen som orkar med att höra längre känns det som... folk kommer bara med en massa hurtiga tillrop alt. tjatar om rullstol (vad jag nu ska med den till...)

måste boka av kuratortiden också, jag kan inte sitta ju ... inte i en timme i allafall....

Men usch, din stackare :( Kan inte skriva mycket mer...

Du kanske har skrivit om det innan, men förväntas du föda vaginalt eller får du snitt? Måste ju vara svårt att komma in och vara så utmattad och genomgå en vanlig förlossning?

Stopp och belägg! du ska verkligen inte boka av någon kuratortid. Absolut inte. I värsta fall kan herr/fru kurator snällt hjälpa dig ner på golvet där du kan ligga. Punkt. Eller så kanske kuratorn har en soffa. Ring och fråga innan du bokar av. Som jag skrev i mitt PM, det konstruktiva bearbetandet är det viktiga, kuratortiden är svin viktig.

Jag känner sådan sorg med dig. Jag ska inte säga att jag vet hur det känns, för det hjälper föga. Dessutom reagerar människor så otroligt olika på ihållande smärta så ingen kan ju på riktigt förstå precis hur du känner och mår. Det enda jag kan garantera dig, är att jag verkligen känner med dig.

Vet du vad du hade velat höra? Vet du något som skulle kunna uppmuntra dig? Jag förstår att du blir trött på att få höra samma uppmuntrande tillrop om och om igen, samtidigt som det nog är svårt för folk att försöka komma med något nytt. När jag suttit i en liknande situation och bara känt uppgivenhet och förtvivlan så har det enda som hjälpt mig varit en varm stor kram av O som fått mig att känna att jag inte är ensam. Jag önskar att jag kunde ge dig en sådan kram. Får du ångest/panikångest av frustrationen? Har du såfall fått tips om hur du kan hantera ångesten?

Jag önskar att jag kunde bära dig, eller iaf att jag kunde stötta dig. Fina fina människa! :love:

Zewz: Det ska göras en FL plan. Jag är också rädd för vad som ska hända med bäckenet om jag föder vaginalt eftersom det känns så "trasigt" ... :crazy: om jag viddar det ytterligare innifrån med att släppa ut en hel onge, kommer jag någonsin att kunna bli bra då - typ. Sen är jag oroad över att jag är så trött/slut och att jag inte kan gå/stå. Ganska många får ju faktistk upp och gå, sitta på pilatesboll osv för att få fart på förlossningsarbetet.
När födde Dotra var det under en period då det "stannade av" - och då ville BM ha upp mig på benen men jag kunde inte ställa mig efersom jag hade foglossning då också.

Så vi får väl se. Det är ju tydligen lite riskabelt att sätta igång i förtid också, kan bli långdraget och slutar oftare i akutsnitt.... så vi får väl se. Jag har gott förtroende för läkarna och jag tror inte att de tänker utsätta bebisen för någon risk... Jag vill egentligen bara att allt ska vara naturligt men det är inte naturligt att ha det så här heller faktiskt. Och det är ju inte helt riskfritt att vara "sängliggande" när man är höggravid heller. :crazy:

Apollo:
Det är direkt med kuratorn som jag bokar/bokar av. jag ska fråga om det finns nån säng eller om hon kan göra hembesök kanske? jag bor tok-nära VC så det kanske går?

Tack för fina ord. Det är väldigt relevanta frågor. Ibland vill jag egentligen inte höra nåt, bara att någon visar att de hört vad jag sagt, typ. Och lite choklad kanske...? :angel: fast jag ska dra ned den konsumtionen rejält nu tänkte jag. Har haft stoppdatum nyår eftersom jag inte kan röra mig. Extra kilon har jag ju ingen glädje av liksom ...
Ångesten kommer och går. Särskilt när dottern kommer och vill busa/leka/härja. Igår tog hon tag i min ena krycka som stod bredvid sängen, tittade på mig med sorgsna ögon och sa: "Aj?" Jag tror att hon tror att det är kryckorna som gör ont, för när jag har de när jag går här hemma i huset till och från toa och så, då är det ju som allra värst...
Sen kan jag få ångest för att jag är så frustrerad men jag har gått i terapi för en sju-åtta år sedan och är EGENTLIGEN ganska duktig på det här med att lägga om fokus och koncentrera mig på det som är bra.
För det är mycket som är bra: att det är nära till allting sen vi flyttade, att maken är världens mest förstående, att han är så sjukt bra på att laga mat (!) - att vi är jämställda i grund och botten och att det inte är nån "grej" för honom att vara förälder (!) (sånt är inte så självklart som man kunde önska), att vi kan bo här på nedervåningen, att vi har ett litet hus där det är nära till toan. Mycket är ju bra eftersom vi flyttade. också finns ju INTERNET och Iphonen och alla små töntiga spel (jag är en mästare på att jaga zombies! ;)

men visst sliter det...

*DAGENS KL*
Igår var jag på akuten med uppsvälld hals+ tunga som en allergisk reaktion på Citodon. :crazy: Läkaren sa: "Ja, alltså man dör av sånt där så det var bra att du kom in fort" ... :eek: Men jag överlevde, nu är bara frågan hur jag ska överelva utan de där mirakeltabletterna...

Hörni... GOTT NYTT ÅR!!!!!!!! :bump:

Jag hÅller tummarna för att kuratorn kan hjälpa dig att lösa detta. I värsta fall kanske ni kan ta det över telefon, om dennes schema är tight. Då KAN h*n ju inte förlora tid. Det är nog skönt att ha någon att prata med i ditt ställe.

Det gick en realityserie på tv för en tid sedan. En andra chans hette den. Såg du den? Den handlade om människor som blivit skadade och helt eller delvis förlamade. Den ena killen där som var helt lam sa många fina saker om hur han tänker för att överleva dagen. Vet inte om det kan hjälpa dig något.

Vilken otäck reaktion! :o tur att det gick bra. Finns det inga alternativ till citodon som du kan prova?

Åh Klockis... :( Jag kan verkligen inte säga det bättre än allt Apollo med flera redan har sagt, men jag vill att du ska veta att jag tänker på dig!
Läser alla dina inlägg och skickar mentala kramar varje gång - men jag vet inte vad jag ska säga. :(

Sitter i soffan och njuter av Trollets sparkar. Hon blir starkare och häftigast är när hela hon vänder på sig så magen ändrar form och jag känner konturerna... :love:

Men jag borde sätta igång med nyårs-efterrätten så den hinner stelna.
Vi blir hemma jag och sambo, men vi lyxar till det ändå. Sambo fixar supergod lax toppad med "kräftströssel" - Recept, seriöst ni som gillar lax måste prova det här! :d
Och jag ordnar med pannacotta i tre lager: Mörk hallonchoklad, vit choklad och hallonkompott. :love:

Åh Klockis... :( Jag kan verkligen inte säga det bättre än allt Apollo med flera redan har sagt, men jag vill att du ska veta att jag tänker på dig!
Läser alla dina inlägg och skickar mentala kramar varje gång - men jag vet inte vad jag ska säga. :(

Kan inte säga det bättre. Vi kan ju inte döda smärtan på något sätt via våra ord (hur mycket vi än önskar) så det är ju svårt att veta vad man ska säga.

Angående maten: det där med lax lät himmelskt gott! Här blir det dock smördegsinbakat lamm med någon smaksatt philadelphia eller motsvarande på. Det blir nog spännande, har använt fläskfilé och oxfilé tidigare men lamm är helt nytt. Vi får väl se om det blir ätbart. Sen i min tråd på ÄU fick jag tips om förrätt. Toast med philadelphia, räkor, svart caviar och nåt mer och när jag åkte till stallet blev jag akutsugen på vit chokladmousse så blir vi hemma hela kvällen blir det nog detta. Vi har inte riktigt bestämt helt och farmor undrade om vi ville komma dit. Vi får väl se! :)

Klockan: Du har ingen ny, fräsch bild på den lilla ulltussen jag har ett minne av att du köpte för ett par månader sedan? :) Den var ju helt fantastiskt söt!

Tack för ert stöd! Jag fattr ju stt det är svårt att bemöta, men det är väldigt skönt att ha den här "ventilen" även om det känns som jag besudlar tråden med gnäll när vi alla går o väntar på mirakel..? :)

Guuu den där pannacotta lät ju galet god!! Maken har gjort nån specialare oxå men jag är inte så insatt ännu! ;)

Haha, sista bilden på tussen Silvret är en sjöblöt, sur och raggig get som står under ett träd och blänger under lugg! ;-) Kommer kanske nåt nytt kul nu i Januari...

men hörrni- vad mysigt det är med sparkar a nu! :love: coolt när man känner hur det putar ut nåt. Dotterns röst sätter alltid fart där inne också, det tycker jag är häftigt!

kram på er! <3

Även fast varken jag eller O är särskilt duktiga på att planera inför bebis ankomst så var vi lite förnuftiga idag och tog oss iväg och shoppade lite på rean till bäbis. Dessutom fick jag tag på en jacka för 200 kr på HMs rea. Visserligen lite stor men eftersom den är tunn så kommer jag få plats med en tjock kofta under = perfekt.

Ursäkta dåliga bilder, det var så mörkt i rummet att min telefon inte riktigt pallade med.

7 boddys
2 par stumpor
2 par tossor
1 par raggsockar
2 mössor
2 overaller
1 klänning
1 kofta
1 tröja m bysor
1 pyjamas
1 stoooor jacka som inte kommer passa förens om lääänge, men O tyckte den var så himla fin!
(den mörka längst ner med "prickar" är en brun body med vita och guldiga hästar på :angel::love:)

pic_50e1973f9606ee5a993b88b4.jpg

pic_50e1973fddf2b32d2000b785.jpg

Senast ändrad:

En till med planeringsproblem! :o dock blir liten första barnbarnet så jag har ett hopp om att få massa kläder och sånt så jag slipper greja massa själv. Mamma ska gå igenom lådorna och se vad som kan användas säger hon så vi får väl se vad vi kan tänkas behöva skaffa själva. Spjälisar har vi i alla fall blivit lovade 2 st, en för minstingarna och en för de lite större. Utöver det är det väl bara vagn. Ska försöka ta med mig Alex på fönstershopping för att se vad vi vill ha och om man kan ta hem den begagnad. Vi får väl se hur det går. Han är medveten om min plan i alla fall ;)

Vad mycket fint ni fick köpt! :laugh:
Vill också börja bunkra upp med kläder men ännu har vi bara de två bodysarna vi köpte sist. Blir väl mer shoppande sen när vi flyttat. :)

Tack för ert stöd! Jag fattr ju stt det är svårt att bemöta, men det är väldigt skönt att ha den här "ventilen" även om det känns som jag besudlar tråden med gnäll när vi alla går o väntar på mirakel..? :)

Guuu den där pannacotta lät ju galet god!! Maken har gjort nån specialare oxå men jag är inte så insatt ännu! ;)

Haha, sista bilden på tussen Silvret är en sjöblöt, sur och raggig get som står under ett träd och blänger under lugg! ;-) Kommer kanske nåt nytt kul nu i Januari...

men hörrni- vad mysigt det är med sparkar a nu! :love: coolt när man känner hur det putar ut nåt. Dotterns röst sätter alltid fart där inne också, det tycker jag är häftigt!

kram på er! <3

Du behöver inte känna att du besudlar tråden! :love:
Tanken är väl ändå att vi alla ska få prata ut om både ont ömsom gott - och få stöttning ömsom hejarop från varandra! :banana:

Jag misslyckades med lagrena så de blandade sig! :cry: Men förhoppningsvis blir den god ändå... Behöver bara dra mig undan på soffan ett slag och tjura... :angel:

Jag brukar lägga laptopen mot magen med en massa barnvisor igång - då har litet Troll disco i magen! :love:
*längtar till maj*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 381
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar