Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Knapplån

Det är bra att bo granne med en barnläkare! :D
Vi var förbi dom i eftermiddags för att hjälpa dom med datorn, de kikar naturligtvis på Tova och ser hennes hormonplitor, som blivit ganska röda och ilskna. Senare får jag sms av doktorn som har kollat upp det där och han har en (receptbelagd) salva hemma som ska kunna hjälpa. Gick upp och hämtade och har nu kletat in flickebarnet.
Service! :D

+kaktus
Jag är inte helt övertygad om att jag vill ge ersättning utan i så fall pumpa. Jag avvaktar lite till i alla fall och ser om hon blir starkare och sen se vad läkaren säger nästa vecka. Grejen är att jag ju ändå har rätt hög produktion så hon får i sig ganska stora mängder i början, det är när hon nästan tömt som det går långsammare och det är väl det sista hon behöver för att bli nöjd. Jag byter ju sida ofta av just den anledningen.

Micks: lycka till!

Det är det sista som fettar upp dem har jag lärt mig. Först kommer vattnig mjölk som släcker törsten, sen blir den fetare och fetare. Jag låter nästan alltid Charlie äta tills han är färdig, sen kan han vilja ha nästa bröst en kvart efter och sen ett till en timme efter det. Om han bara äter två minuter brukar jag ge samma bröst igen om han blir hungrig inom en timme ungefär.

Här blir det skrikfest om jag inte ger nästa. Hon försöker och försöker men blir frustrerad och arg för att det är dålig action i bröstet. Jag försöker låta henne fortsätta så länge det "går" men till slut ger man ju upp lite.

Har också lärt mig att den första mjölken är tunn och innehåller mycket socker som inte ger så mycket mättnadskänsla. Sedan kommer den feta mättande mjölken. Så om man byter bröst ofta innan bebisen tömt klart så får de aldrig i sig det som gör den mätt.

Men jag har lite samma problem med Tor. När mjölkflödet avtar så blir han frustrerad om han är jättehungrig. Och då blir det skrik och vift. Brukar föröka vänta ut det och se till att han försöker igen. Ibland håller han sig nöjd och ibland inte. Ibland blir han mätt efter tjugo minuter och ibland kan han hålla på en timme och ändå vara hungrig. Tycker så synd om honom när han kämpar och suger och ser så förväntansfull ut och så kommer det så lite att han tillslut ger upp fastän han är hungrig fortfarande :( .

Jag märker ju även när jag pumpar att flödet är sämre än förr. Då sprutade det flera strålar åt alla håll och kanter, nu är det bara en eller två.

Dock är det lite bättre både vid amning och pumpning sedan jag började satsa på att öka mjölken. Men det går långsamt långsamt framåt.

Min bm sa något såmärkligt angående förmjölk och den feta mjölken. Hon poängterade att T bör dricka minst 10 minuter åt gången för att hinna få i sig tillräckligt av den feta mjölken. Men hon sa också att det är ok att byta bröst, för under tiden som bebisen dricker från det ena bröset så blandas liksom mjölken till i det andra. Jag tycker visserligen att det låter helt surrealistiskt, men vad vet jag.

Nu ammar jag enligt instruktion 10-15 minuter på ena bröstet (ibland fixar hon int emer än ungefär 8 minuter, men då är det så helt enkelt), sedan paus, eventuellt blöjbyte/bebisväckning, och sedan erbjuder jag andra bröstet och försöker truga henne lite där.

Faktum är att hon har gjort ett litet viktskutt igen, jag trort att hon går upp så.

Här är hela familjen sjuk. Maken har klarat sig lindrigast (men han har istället pollenallergi, så det jämnar ut sig), sonen är på bättringsvägen, flickebarnet nyser, snorar och hostar lite grann. Själv hade jag legat hela dagen i sängen om jag inte haft barn. Nu har jag istället handlat, tvättat tre maskiner, dragit runt på barnvagnen, ammat, ammat, ammat osv.

Men mer än 10-15 minuter ligger hon ju och drar i sig. Innan idag åt hon konstant i dryga timmen och jag bytte väl bröst 1 eller max 2 gånger. Man känner ju att bröstet blir lite "slappare" än när det är fyllt men jag tycker ändå att om jag handmjölkar det kommer det i någon stråle sådär så helt tömt är det ju som sagt inte.

Jag tycker inte att det låter otroligt att det "blandas till" egentligen, något händer det ju i det som inte används iom att det sympatirinner där.

Det man kanske skulle kunna göra är väl att när hon anser sig vara klar helt enkelt tömma det med pump och peta i henne men jag har ingen superlust egentligen att vara beroende av pumpen. Man är ju lite orolig att hon blir lat och inte riktigt vill ammas direkt. Nattetid funkar det ju ofta hyfsat att använda ett bröst åt gången iom att hon ligger på utsidan första biten av natten och håller sig nöjd med det. Å andra sidan är hon ofta trött på nätterna och kanske somnar hon innan hon är helt nöjd? Jag har försökt väcka henne när hon somnar om men det går rätt fort innan hon somnar igen. Hon brukar ta igen det när hon vaknar på morgonen vid 4-5 och äter längre tid och med kortare intervaller.

Klockan 23:27 den 25/5 2013 föddes världens finaste Ylva!
4472 gram, 52 cm lång (kan ev vart 51).

4 timmar från att vattnet gick.

Är så kär :love:

Skönt att hon har tagit ett litet viktskutt.

Vad bra att det bara är tio minuter de behöver amma för att få i sig den fetare mjölken. Tor brukar oftast klara mer än så. Fast blir ju inte alltid mätt ändå :cautious:

Lite lustigt. Jag har haft min lille plutt i snart fyra månader och han är äldst av lila här. Ändå känns det som att vi nu är på samma nivå som de flesta v er andra. Men kanske inte å konstigt. Enligt BF så är han ju knappt en månad.

Grattis Micks, vad härligt! Ylva är jättefint :) skönt att allt gick bra. Nu får du fira din första Mors dag idag :D

Tänkte att Micks kunde få ledigt från sitt uppdrag att uppdatera listan denna gången :p

Mars
4:e MayDay, 2a barnet - E född 2013-03-08
6:e Garpur, 1a barnet
15:e Shootingstar, 3e barnet,en pojke-Cody född 2013-03-15
17:e Apollo 13, 1a barnet, en flicka – Olivia född 2013-02-13
20:e Bassi, 4e barnet
21:a Whalor, 2:a barnet
24:e vindvissla, 3e barnet - Charlie född 2013-03-30
25:e Kaktusblomma, 2a barnet - Pojke född 2013-03-16

April
3:e misan, 2a barnet - Anton född 2013-03-10
5:e deathslyna, 1:a barnet - Alva född 2013-04-13
10:e Klockmalva, 2:a barnet - Ludvig född 2013-03-28
13:e leia, 2a barnet - Linnea född 2013-04-03
13:e CallMeAce, 1:a barnet
14:e wtf, 2:a barnet - Pojke född 2013-04-28
15:e Tink, 1:a barnet
26:e Solvind, 1a barnet, en pojke – Tor född 2013-02-02
27:e roxanne, 1:a barnet, en flicka

Maj
6:e Majola, 2a barnet, en flicka - Tabea Jasmin född 2013-05-07
8:e Vilse, 1a barnet - Pojke född 2013-05-13
10:e Zewz 1a barnet - Tova född 2013-04-27
21:e Micks, 1a barnet, en flicka - Ylva född 2013-05-25
24:e panaccea 1a barnet (tvillingar) - Freya & Thyra födda 2013-03-27
25:e Lewellyn, första barnet

Jajjamen och du har förmodligen inte mer än någon vecka kvar :) heja dig också!

Och Micks: grattis återigen!

Någon vecka :crazy: det hoppas jag inte... Fast det är klart, förvärkar har jag ju haft i flera veckor nu så det som rörelse sätter igång räknar jag inte ens längre.

I dag står mer trädgårdsfix på kalendern ( fast inte så mycket som i går, då mördade jag min rygg) och så ska jag baka lite. UL i morrn och jag är lite nervös att nåt ska vara fel, samtidigt så försöker kotte sparka paddan ur händerna på mig nu... Kommer man inte ut får man finna sig i att vara bord ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka