Sv: Vårföräldrar 2013! #5
Min förlossningsberättelse:
Lördag 11/5
Natten mellan lördag och söndag 01.00 vaknar jag av min första onda värk. Inte jättefarlig, men tillräckligt för att vakna. Är uppe några timmar med värkar var 30:e minut, men lyckas tillsist somna om och få lite sömn fram till kl 10. Då börjar värkarna öka lite i intensitet och smärta, och håller sedan på så hela dagen. 15-30 minuter mellan alla värkar.
Framåt kvällen börjar det helt plötsligt gå fort. På ingen tid alls så är värkarna nere på 6-8 minuter och gör betydligt mer ont. Jag börjar bli lite nervös och ringer förlossningen som säger att jag är välkommen in om jag kände för det. Min rädsla har blossat upp rejält och vi sätter oss i bilen och åker in med en gång.
När vi kommer in är besvikelsen stor. Bara öppen 1 cm, så barnmorskan tyckte vi skulle åka hem igen. Jag fick något för att lugna värkarna och något att sova på.
Söndag 12/5
Fick sovit rejält, 6-8 timmar, med uppvak ca varannan timme med värkar. Men rejält utvilad på morgonen.
Fram mot em (13-14) drar värkarna igång igen, 15-30 minuter mellan.
Precis som kvällen innan så går det helt plötsligt väldigt snabbt på kvällen. Helt plötsligt är det bara 2-5 minuter mellan värkarna (blir aldrig helt regelbundna). Jag ringer förlossningen igen och de säger till mig att komma in.
Jag har hittills suttit på en stol framför tven och gungat – i samma stund som jag reser mig upp och ska börja ta på mig så smäller värksmärtan till. Kan inte längre stå på benen under värkarna, och det är 1-3 minuter mellan värkarna. Ont ont ont. Och samtidigt jäkligt rädd över att det går så fort.
Kommer in lite innan 19, barnmorskan sätter på ctg som visar bra resultat. 3-4 värkar per 10 minuter. Värkarna är så pass onda att jag får lustgas under denna tiden.
Barnmorskan vill undersöka mig för att se hur mogen jag är – vilket är något av det värsta jag varit med om. Jag vet inte riktigt vad hon gjorde – men något så sjukt ont gjorde det. Jag inhalerar lustgas tills jag kräker. Men jag var i varje fall öppen 5 cm och blir därmed inskriven.
Narkosläkare tillkallas och 20.25 får jag min första dos EDA. Lyckan är total! Såhär ska smärtlindring vara!
Ny undersökning kl 22.30 – nu har även nattpersonalen kommit. Världens bästa bm har jag fått
Jag är fortfarande bara öppen 5 cm så vi bestämmer oss för att ta hål på hinnorna. Tyvärr var vattnet bajsfärgat vilket gör mig lite orolig. Bm lugnar mig dock med att det troligtvis inte kommer påverka något alls.
Efter undersökningen får jag påfyllning av EDAn, och jag är uppe och går lite. UTAN att vagga som en skjuten anka
Lätt lyrisk vilse här kan jag säga!
Måndag 13/5
Vid midnatt görs en ny undersökning, fortfarande bara öppen 5-6 cm. Ny EDA ges och order om att sitta på pilatesboll ett tag. Värkhöjande dropp kopplas också in.
Kl 1.40 är jag öppen 8 cm under värkarna.
Kl 03 slutar EDAn helt plötsligt verka på vänster sida, så lustgasen plockas fram igen. Samtidigt så ökar värkarna så droppet får minskas.
Barnmorskan diskuterar med narkosläkaren om EDAn ska sättas om – vi bestämmer oss dock för att prova ge en ny dos och hoppas den tar. Vilket den till stor del gör (tack och lov!)
Kl 04 är jag öppen 10 cm och krystvärkarna borde sätta igång. Vilket de inte gör.
Så vi försöker på olika sätt få honom att komma längre ner i bäckenet – sittandes på pall, upp och gå, kissa ect.
Kl halv 6 har jag haft jävulska värkar ett tag (ca 5 per 10 minuter) och vill inte alls vara med längre. Varken eda eller lustgas hjälper. Jag bönar och ber dem plocka ut ungjäveln med snitt
Läkare tillkallas och hon beslutar att ta laktat (blodprov på barnets huvud) – det visar tack och lov att han mår bra trots att allt går väldigt långsamt.
Kl 6 har jag fortfarande rejäla värkar – men inga riktiga krystvärkar. Vi försöker få honom att komma längre ner genom att få mig att dra i lakan under värkarna. Hjälper dock inte. Så 06.15 kallas det på barnläkaren, och vanliga läkaren börjar förbereda för att hjälpa mig med sugklocka.
Detta fungerar inte helt hundra heller dock… Två gånger släpper den (sen försöker de inte fler gånger) men läkaren fick i varje fall ner honom något djupare vilket gjorde att jag kände att han var på väg ut. Detta i sin tur gjorde att jag fick en betydligt bättre krystteknik. (Det är svårt att trycka rätt när man inte känner av trycket neråt som barnet normalt skapar).
Krystvärkarna fortsatte, jag fick vid varje värk dra i några handtag, jocke tryckte ihop mig för att hjälpa till, läkaren försökte hjälpa till att ”dra ut” honom, bm tryckte varma kompresser mot mig för att jag inte skulle spricka och sköterskan försökte trycka på min mage. Man kan lugnt säga att det var fullt runt sängen
Runt 06.25 så beslutar läkaren för att klippa upp mig för att hjälpa honom ut. 8 stygn totalt fick jag sen. Mysigt värre.
För att göra allt mycket besvärligare så fick jag sedan värkuppehåll. Ctg visade att jag fick värkar – men jag kände absolut inget. (vila var iofs skönt – men när huvudet nästan är ute är det inte läge för vila…) Droppen höjdes gång på gång, utan större resultat.
Kl 06.45 har vi äntligen fått igång värkarna någorlunda och jag lyckas krysta ut den lilla parveln.
Iom att han hade bajsat i vattnet avnavlades han snabbt, och barnläkaren försvann bort med honom (stannade tack och lov i samma rum). Lite snabba undersökningar – blåste rent lungorna och lite sånt, och sedan fick han komma upp på mitt bröst. Alla tester visade bra resultat.
Jag var helt utmattad och hade inte en blekaste aning om vad som hände, jag ville bara sova. Fullständigt utmattad.
Sista besväret jag ställde till med var när de skulle ha mig att gå och kissa. Jag hävdade att jag kunde gå själv – och att jag normalt sett brukar vara just så blek som jag var då
Till toan och nästan tillbaka klarade jag det, sen började det snurra och barnmorskan sprang med mig till sängen *s* Fick därefter åka i sängen över till BB och stränga order om att inte gå upp ur sängen för annat än att kissa – och då skulle jag först ringa på dem så att de kunde följa med mig.
Resultat
I tid:
Från första värk: 54 timmar
Från det att jag kom till bb: 12 timmar
Från det att jag var öppen fullt: 4 timmar
Viktor:
2013-05-13 06.45
53 cm
3440 g