Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

*KL*

Har inte hängt med i tråden sista dagarna men måste fråga er som är lite mer inne i amningssvängen...

Mjölkstockning - hur tusan gör man?!
Min mjölk började rinna till igår - och gjorde det med besked. Vilket resulterat i att idag under em så var vänsterbröstet stenhårt med flera knutar :(
Har innan ammat varannan gång på brösten just för att försöka upp jämn förbrukning på dem. Blivit lite mer på vänstra nu i em för att få bort knutarna. Resultatet av det är bara att jag börjat få en knuta i högra bröstet också :crazy:

Har varit i duschen två gånger och masserat och tryckt ut en del mjölk. Knutarna blir tillfälligt mindre. Men vill inte göra det för mycket - vill ju inte öka produktionen ännu mera...

Några tips om vad jag kan göra?

Haha! :D vem vet, det kanske funkade. Haft en-minutersvärkar var 4-5 minut nu i 1,5 timma. Inga onda direkt men de har känts! En del tryck nedåt också :)
Håll tummarna för att det ökar på under natten! Nu ska jag försöka sova. :)

Duschen lindrade mest för mig. Har du fått feber också? Gör det ap-ont så ta alvedon och in i duschen MINST en halvtimme och öka värmen stegvis så mycket du klarar och massera bort det värsta trycket och håll sen VARMT! Inga drag eller så som kan komma åt. Kontrollera samtidigt att ingen av "utgångarna" är igentäppt. Är du inne på dygn 3 nu? I så fall kan jag lätta dig med att det släpper inom någon dag.

Jag vet hur jobbigt det är men det är tack och lov inget livslångt tillstånd. På en vecka åkte jag på en rejäl stockning med långvarig feber (och eftersvettades ett par dygn) och efter det en lightvariant med bara knutar.

Kl

Sitter och tittar på Eurovision. Jag är den enda som fortfarande är vaken. Både sambo, bebis och hund har somnat och snarkar :D :rofl:

Pan: grattis till huset. Måste vara skönt att äntligen ha det klart

Efter tre mjölkstockningar på sjukhuset lärde jag mig att det som gäller är pumpa/amma ofta ofta ofta.

Duscha varmt och länge och massera. Se till att bröstet är varmt. Fetvadd rekommenderas men går bra med annat också. Kanske klippa till något tjockt och varmt av en fleecefilt eller liknande. Alvedon vid feber eller om det gör allt för ont. Jag fick även en oxytoxinspray för att få igång flödet på mjölken som jag skulle ta innan varje pumpning (jag ammade ju inte då) .

Mycket annat finns det inte att göra verkar det som. Håller det i sig mer än några dagar eller om du får mycket hög feber bör du nog kontakta sjukvården så att det inte blir inflammerat. Kan behövas antibiotika i värsta fall. Eller som jag som blev inlagd med antibiotika dropp

Heja micks, håller tummarna för att trollet vill ut nu då :)

Här har vi tittat på hockey och kastats mellan misstro, hopp och förtvivlan, chock och glädje... :) Resultatet blev ihållande molvärk och Sverige vidare till semifinal :banana:
Jag har fortfarande en del saker att göra och förbereda så det är ok om kotte väntar några dagar till :)

Innan ni börjar spekulera så kan jag meddela att... tadaaaa! Inget troll inatt. :cool:
Men värkarna fortsatte i ungefär samma takt och styrka tills jag somnade. Nu på morgonen har jag inte hunnit känna efter, men jag vart grymt trött och vaknade för en gångs skull när klockan ringde. :p

Nä, nu ska jag ladda inför besök hos BM och sen ska vi fira med lite tårta här hemma - Ønsker dere alle en glad syttende mai! :banana:

Gott med tårta!

Har varit vaken sen kl 5, börjar vara less på att vakna så tidigt och inte kunna somna om. Molvärk och nyvaken kotte som lever om i magen.

Usch ja jag håller med, inte alls trevligt att ligga vaken och ändå känna att man faktiskt behöver sova lite till. Men jag brukar ju iaf lyckas somna om på soffan ett tag efter frukost och det gör mycket.

Har inte så mycket molvärk just nu, men jag började morgonen med en varm dusch, det kanske påverkar. :)

Dansar lite åt er som är ”kvar” :bump: :banana: :bump:
Känns så avlägset att JAG OCKSÅ varit gravid, men längtar inte tillbaka ett dugg :angel:
Inte för att man sover mer nu, men ändå. Inatt har dock varit en riktigt bra natt, fick nästan fyra timmar sammanhängande innan amningsmaratonet satte igång. Och sen vrålkalaset efter 06… Nu sover hon dock i sin babysitter och jag har hunnit nätshoppa alldeles för mycket… Herregud vad mycket gulligt det finns till de små liven. Kommer ruinera både mig och maken… :D Dessutom är det snuskigt kul att kunna köpa ”normala” kläder till sig själv igen.

Även om jag är säker på att få gå en vecka till innan fl så händer det nog nåt i alla fall. Fortfarande molvärk trots citodon och lite mer sömn. I dag ska vi iaf till familjerätten och skriva pappa-pappren och så ska bilen städas och babyskyddet ut förstås. Sen är det nog dags att ta sig i kragen och sy klart det som ska sys...

Zewz ja å vad jag saknar vanliga kläder! Och att kunna böja sig ner!

Ja, vänta inte för mycket med allt sånt där. Jag skulle också städa bilen, packa det sista och.. ja.. Jag ska bara...
Sen blev blev det plötsligt jävligt bråttom, och bilen är fortfarande inte städad… :angel: Jag stod mellan mina värkar där sista kvällen och vägde upp portionspåsar med hö för att underlätta för de som skulle sköta hästarna. Det kunde jag liksom gjort lite tidigare… :rofl:

Det är helt otroligt vad kroppen återhämtar sig egentligen. 16 av de 17 kg jag gick upp är borta (!!?), och magen är iofs lite mjuk än, men inte värre än på vilken otränad människa som helst. Och det är inte ens tre veckor sedan :) Dessutom har jag BRÖST. Det har jag knappt aldrig haft innan :sneaky:

Jag är uppriktigt ledsen för att jag inte har nån våg men det finns säkert på bvc som jag kan låna :p jag har mest... Hud på magen. Tar jag tag i den skulle säkert sambon kunna ta med sig magen till jobbet, känns det som. Hoppas att det tightar till sig till det normala snart. Sen skulle jag vilja gå ut och jogga men jag väntar lite till med det.

Kl
Sambon har after work idag så jag hoppas på att han stannar hela kvällen och lär känna kollegorna, och så tänkte jag köpa fredagsmys och nån god mat. Får se om det blir tjejkväll med Alva eller om vi blir störda ;)

Åh vad jag hoppas att det snart sätter igång för dig! Vi ska väl ändå inte behöva kånka runt så här i en evighet ;)

Åååhhh, missnöjd bebis så jag gick en längre tur till stora ica för att köpa fredagsmys och så var jag inte ens sugen på godis :p nåja, mjölk och köttfärs hittade jag i alla fall ;)

Hoppas det går bra med en kväll själv med Alva för dig och att du hinner få i dig mat osv ;) Olle åkte till Gbg igår så jag och bäse tog en tjejkväll med grannarna på en långprommis och sen tittade vi två på mello. Länge sedan hon var så from faktiskt^^
Precis smsat Olle om att det är en regel att man har med sig presenter när man vart bortrest.. Sen har jag skickat honom på uppdrag att köpa en tripptrappstol med sånt där.. Newborn set.. Vi hoppas kunna äta en middag ihop ikväll... Tror du vi har sån tur? ;)

Jag är förberedd på att det lika gärna kan bli en duglig middag som micropizza eller nåt från pizzerian eller sushistället ;) det blir vad det blir men nu när det har varit gnälligt på förmiddagen kanske det är klart så jag kan laga mat. Man kan hoppas!

Oj vad knasig formulering. Duglig mat-husmanskost, panikmat-micropizza eller utemat ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka