Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Jo, nu börjar det kännas att det kanske närmar sig. Men det passar ju inte idag ju. Ska ju sy ett babynest ikväll juu! :D
Och ang min make så är det nog det bästa vi kan göra, försöka garva åt det. Även om det inte var så svårt att hålla sig för skratt när jag suttit i sjukhusets entré och väntat från 5.15 till 6.45… :cautious:
Det bästa var ju att han försöker släta över det med ”jag är på väg!!” när jag ringde efter en timme, när han fortfarande var kvar hemma, och vi har 5 mil till sjukhuset… Vi har pratat om det förr, ”på väg” innebär inte att man ligger till sängs och FUNDERAR över att åka..

Tog två alvedon innan, kanske ska ta en dusch också då. Men tycker att de avtagit lite i frekvens nu när jag satte mig med en kopp kaffe. Lagom leverans av bebis vore nämligen imorgon eftermiddag någon gång..

Jag hade mest "kul-ont" ända fram tills det var dags på allvar. Regelbundna värkar var 5,5:e minut skulle jag definitivt testa med varm dusch och alvedon - speciellt om ni har fem mil till sjukhuset (och du kanske är ensam hemma just nu???)

Hos mig är typ de enda nyheterna att huden på magen har brustit. :meh: Ingen bebis i sikte. Trots slipad hylla.

Kul-ont vet jag inte om det är direkt, men definitivt hanterbart… Tagit några alvedon, en lång dusch och sitter nu framför tv:n. Något är det som känns, men inte lika intensivt som innan.
Maken kom faktiskt hem i god tid idag så jag har sällskap iaf :)

Angående täppta näsor tipsade mamma om att bröstmjölk är bra till det med. Funkar förvånansvärt bra.

leia: Trötta familjen :p Inte bara jag och Alva som är trötta tydligen :p Vi sov just middag några timmar, tack och lov så trött som hon verkade vara. Ingenting var bra ;)

Zews: Jag håller tummarna för att det är dags nu! :)

Direktiv för MRSA-smittade: lev livet som vanligt och berätta inte för omgivningen typ.. Det är inget farligt såvida du är extremprematur el har katete/öppna sår typ ;)

Anledningen att det blir så förstorat är att dom inte vill ha in det på sjukhusen pga ovanstående anledningar och för att penicillinet till MRSA-smittade är snordyrt.. Nere i Europa tillhör bakterien den normala vakeriefloran numera och det vill man undvika så långt det går här i Skandinavien..

Så det enda detta kommer påverka oss är att vi får eget rum när vi läggs in på sjukhus och måste meddela när vi går till tandläkare, tatuerar oss tex och om vi behöver penicillin för något samt om vi får sår måste vi vara noga med hygienen så det inte blir infekterat för det kan vara svårläkt..

Sååå, MSRA försvinner typ aldrig?
Annars låter det ju jättebra, skönt att det inte var värre än så! :)

Jo det glömde jag skriva.. Det brukar läka ut på nått år el två så vi kommer åka in var tredje mån o lämna prover alla 4 tills det är borta :)

Jag hade varit körd vid sår och hygien kring dessa men annars verkar det ju inte farligt. Gött med eget rum vid inläggning på sjukhus med ;)

kl

Heja Zewz!!!
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Här har vi äntligen fått det sista handlat, utom just apoteks-grejjorna men det tänkte vi ta på måndag så det var bra att det har diskuterats här redan :D

Skötbädd, blöjor, tvättlappar och förvaring till skötbordet är nu komplett. Jag har dessutom fått tummen ur och fixat klart madrasserna till babykorg, vagga och även sytt upp några underlakan och örngott. Kvar att göra är att tvätta en sista maskin med kläder och sängkläder, bädda alla "förvaringsplatser" och sen ska huset vara redo för kottes ankomst.
Ja och så ska ju en del andra saker sys också, lite mer sängkläder och annat men inget som verkligen MÅSTE göras.

Till och med väskan är färdigpackad med lite kexchoklad, dricka och dextrosol.

Fortfarande lite förvärkar sporadiskt under dagen, men verkligen inte regelbundet... det blir intressant att se om det är nån förändring alls på måndag när jag ska träffa BM igen.

Vänta inte för länge med allt, jag skulle få massvis gjort idag men det sket sig :D

Fortfarande, trots alvedon, vila och dusch, värkar/förvärkar i intervaller om 4,5 och 5,5 minuter, som håller i sig mellan 30 och 40 sekunder. Men smärtan är hanterbar än. När ringer man och rådfrågar förlossningen..? När man får lust att krysta?? :D

varför får du blodförtunnande i form av sprutor ?
Jag äter blodförtunnande i tablett form

När man känner att man behöver ett utlåtande från proffsen :)

Cirkus: Även mamma äter blodförtunnande i tablettform men såvitt jag vet är sprutorna det enda som är okej med amning (och graviditet). Jag frågade om det inte gick att få tabletter i samband med att det blev klart att jag skulle ha blodförtunnande men det verkade som om det inte fanns något som ansågs vara säkert.

Jo det glömde jag skriva.. Det brukar läka ut på nått år el två så vi kommer åka in var tredje mån o lämna prover alla 4 tills det är borta :)

Åh så bra! :)

---
Sitter med en evighetslång sammandragning som inte vill släppa (känns så iaf). Men de har inte kommit riktigt så ofta de senaste två dagarna som de gjort innan och det är väl på sätt och vis bra - trollet ska väl helst vänta tiden ut. Men det är sååå tråkigt och jobbigt att vara gravid nu! :p

Men imorgon får jag min nya leksak att fördriva tiden med och ikväll har jag ett helt paket päronsplit att slakta... :angel::d

Haha, maken var helnojjig här hemma så jag ringde förlossningen. Men helst ska värkarna hålla i sig lite längre tid än mina 40 sekunder, och göra betydligt ondare så… vi avvaktar. Skönt det, tycker jag. Sover gärna en natt hemma till (hur bra jag nu kommer sova om det här kommer var 3:e minut…), så kanske vi kan kicka igång det imorgon istället :bump:

Heja! Hoppas det sätter fart imorgon nu då! :D

---
Här bökade trollet runt som en vettvilling och tryckte sig nedåt - det gjorde faktiskt riktigt ont! :crazy:
Och så hörde/kände jag plötsligt hur det "knäpper" till i magen, strax nedanför naveln. Vet ju att flera känner att det just knäpper till när fosterhinnan spricker, men något vatten har inte kommit.

Jag inbillar mig säkert, knäppningen kom nog bara från bäckenbenet... Men det kändes ändå som att det var från under naveln...

*nojjar, överanalyserar, tänker för mycket*

Fortsätter tiden MELLAN värkarna minska som det gör nu så har jag snart konstanta värkar. Kul. Försöker sy babynest, går sådär kan jag tala om. Hehe.
Tur att gubben gick ut i trädgården och grejade, för han klarar inte av att se mig såhär. Ser nog värre ut än vad det är när man sjunker ihop och bara fokuserar på att andas i 30 sekunder, och sen bara reser på sig och fortsätter…

Knäpper du Micks? Låter märkligt :D Jag har iofs ibland kunnat höra märkliga ljud när den bökat som värst därinne, vet inte vad den kommer åt…

Haha, det ser nog rätt illa ut ja. Kan tänka mig hur min sambo skulle reagerat om förlossningen startat med värkar i stället för vatten. Han låg ju till och med kvar i sängen när jag kom och sa att jag skulle ringa förlossningen pga vattenavgång :p

Jag håller tummar och tår att du snart sitter i bilen på väg till fl snart :)

Kl
Om en timme ungefär är det exakt 2 år sedan jag satt på buss och tunnelbana på väg för att träffa en helt okänd människa jag chattat i ca 5 minuter med på ett forum. Den människan är han jag lever med idag och har en (i morgon) 2 veckor gammal dotter ihop med :) tänka sig vad tiden går.

Jobbigt med så mycket värkar - men se det positivt, nu är det på gång iaf! ;)

Yepp jag knäpper haha! :D Gör jag iofs för jämnan, men i leder och fogar. I magen var något nytt! :p

Haha, maken var helnojjig här hemma så jag ringde förlossningen. Men helst ska värkarna hålla i sig lite längre tid än mina 40 sekunder, och göra betydligt ondare så… vi avvaktar. Skönt det, tycker jag. Sover gärna en natt hemma till (hur bra jag nu kommer sova om det här kommer var 3:e minut…), så kanske vi kan kicka igång det imorgon istället :bump:

Nu hoppar jag in i tråden, hoppas ni ursäktar.
Zewz, jag menar varken att skrämma upp dig eller ge falska förhoppningar men jag antar att vi tillhör samma sjukhus (Eksjö?) och när jag fick mitt barn för snart två år sedan ringde jag för rådgivning och fick typ samma svar; längre värkar och det ska göra ondare, det tar tid för förstföderskor o blablabla.. (Mina värkar kom oregelbundet beroende på vad jag gjorde, med olika styrka och intensitet och jag kunde prata relativt obehindrat under hela förloppet)
Jag tjatade till mig en kontroll och kom in en timme senare, med telefonrådet att packa lätt för du kommer få åka hem och avvakta. Vi var på plats en timme senare, jag var då öppen 5 cm och barnmorskan var uppenbart förvånad. Efter en timme var jag fullt öppen med krystvärkar och barnet föddes en stund senare.
Jag är evig glad att jag litade på min lilla inre röst och åkte i tid, trots kontaktens motvilja. Det jag vill ha sagt är att vi är alla individer, när du känner att du behöver stödet från personalen så är det förmodligen så och hellre en koll för mycket än för lite!

I övrigt, stort lycka till! :up:

jag knäpper också ibland!
första gången det hände så vågade jag knappt röra mig och tänkte "shit nu går vattnet!" men tyvärr.. det var för flera veckor sen haha.
ibland knastrar det också. men jag googlade och det verkar vara vanligt, teorin om att det är bebisens leder som knakar köper jag dock inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka