Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

kl

Har legat inne över påsken då de ändrat min medicin. Har legat högt i blodtryck och den medicin jag ätit ska man inte äta sista tiden. Fick komma hem idag. Önskar bäbis kan komma snart då jag antagligen kommer bli inlag fler ggr om trycket ändrar sig.

Kl

På fredag blir lill killen 4 veckor och jag är redan trött på allt vad ammnings heter. Det känns som att han aldrig blir nöjd, jag har ammningsnapp då det verkligen inte går utan.

Utan nappen får han inte grep och blir jätte arg och irriterad.

Med nappen blir han aldrig riktigt nöjd, ibland kommer det inte tillräckligt snabbt och då blir han irriterad och rycker bort nappen och då är det bara att försöka börja om.

Han vill inte amma lika länge längre och ligger mest bara och bråkar vid bröstet, börjar bli väldigt jobbigt och frustrerande att inte få set att fungera...

Usch, vad tråkigt att behöva ligga inne. Hoppas du mår bättre! Skönt att du inte har så långt kvar innan bebisen kommer ut:)

Har du pratat med Bvc om problemet? Tänkte om dom kunde hjälpa dig på något sätt. Fungerar det att pumpa ur för dig? Då kan du ju göra det ett tag och sen ge ersättning.

Om du tycker det känns jobbigt att amma och inte får det att fungera, så tycker inte jag du ska fortsätta. Det finns ju andra alternativ.

Lycka till!

Tack!
Pratade om det med BVC förra veckan, hon tyckte då att han skulle amma så mkt som möjligt och få ersättning om han inte blev nöjd samt att jag skulle försöka så mkt utan nappen som möjligt.

Ska ditt nästa vecka också och får väll försöka ta upp det igen och trycka på lite mer ordentligt om hur jag ska göra.

Ersättning har han fått sedan BB, nu ger jag honom det till kvällen så att han iaf blir lite nöjd då så jag får sova lite.

Jag ska föröska jobba vidare med att få han att snutta lite iaf men samtidgt pumpa så mkt jag kan och komplettera med ersättningen tills det löser sig, på ett eller annat sätt, men som det känns nu är man redo att ge upp, hade det inte varit för prestigen med ammning och att det är det som rekomenderas och det BVC vill att man ska göra, speciellt min dam som är av äldre modell så hade jag nog inte försökt vidare.

Senaste dagarna har han varit lite extra grining då jag tror han är lite förstoppad, har inte bajsat lika mkt som vanligt och krystar lite men kommer mest bara gaser. ´Han äter semper droppar men detta gav han iaf gaser innan fick han inte ut ngt. Har även börjat med massage minst två ggr om dagen på magen så hoppas jag det hjälper.

*knapplån*

39+3 idag och nytt besök på MVC. Är 3 cm öppen, nästan 4. Gjorde en hinnsvepning och efter det har jag haft små känningar och molvärk mest hela tiden. Vill gärna hoppas att det är på gång nu men det kan lika gärna dröja 2 veckor till

Vi är ju väldigt lika i tiden, du är en dag före mig:) Brukar BM känna efter hur läget är där inne? ska dit imorgon och det hade ju varit roligt att veta om tappen mjukat upp sig lite iaf... men jag trodde inte de kollade sånt.

Vi är ju väldigt lika i tiden, du är en dag före mig:) Brukar BM känna efter hur läget är där inne? ska dit imorgon och det hade ju varit roligt att veta om tappen mjukat upp sig lite iaf... men jag trodde inte de kollade sånt.

Jag bad henne att göra det men annars hade hon inte gjort det. Så du kan säkert be om det, kanske sätter det fart på något ;)

Efter en lugn natt har molvärkarna återvänt och är nu mer regelbundna. Vill inte hoppas att något är på gång utan ställer hellre in mig på att det är långt kvar

kl

Är lite intresserad av att veta hur ni gör med matning, är det amning eller ersättning som gäller? :)

Här kör vi än så länge helamning, men jag har börjat fundera över om vi ska börja ge ersättning till något nattmål så jag får sova. Det ärf sjukt svårt att försöka orka med att studera när sömnen är skit :crazy:

Angående maten:

Vi ammar på dag tid när han har tålamod nog att jobba med bröstet, jag harammningsnapp då han inte får tag och om det inte kommer mjölk efter några sugtag ger han upp.

På natten samt morgon plus kväll ger jag ersättning då han annars bara blir så arg och frustrerad vid bröstet så han bara ligger och skriker.

Ska se om jag även kan lyckas pumpa och ge honom det i flaska.

Här är det amning hela tiden med amningsnapp då han inte klarar att få klokt tag annars, dottern hade samma problem...
Dessutom så pumpar jag 1-3ggr/dag för att inte produktionen ska minska vilket den gör drastiskt om jag slutar pumpa pch då orkar inte liten få ur tillräckligt. Han får även lite extra efter amningen i flaska på dagtid när vi är hemma för att viktuppgången varit lite seg, ibland får han hela mål urpumpad mjölk i flaska om det blivit lite knas med tider eller jag vill tidigarelägga kvällsmålet innan sovdags ;)
Det funkar bra för oss att göra såhär :)

Jag pumpar ut och ger på flaska. Vi hade svårt att få amningen att fungera, och jag tyckte att det blev så psykiskt jobbigt att fortsätta kämpa så jag valde att ge flaska efter några dagar. Det beslutet är jag väldigt glad för, eftersom både jag och sambon kan ge henne mat. Det betyder att vi kan sova på skift (jag lägger mig tidigt och har sedan ansvaret efter kl 04, medan sambon ger sista målet vid 01 och sedan kan sova tills han vaknar).

Det är ganska drygt att behöva pumpa på nätterna, men annars tycker jag att det är väldigt smidigt!

och er andra som svarat ang matning.

Hur har era barn reagerat på ersättning?

Vi har pratat lite nu om hur vi ska göra med nattmatning för det håller inte, så Inatt ammade jag sista gången vid 22, gav dottern till sambo och själv gick jag till sängs. Vaknade 02 och sambo gav mjölk ur flaska, helt otroligt skönt att sova 4 timmar i sträck! Pumpade ur och sov igen 03. Dotter o sambo somnade i sängen. Vaknade 06 och ammade, lät sambo sova medans jag tog troll.

Problem dock till helgen då sambo joibbar fm, med vi ska prova att pumpa ur så vi kan ta troll varannan vakning. Eller börja ge ersättning..

Mycket piggare idag mot igår! :bump:

kl

Jag har lite svårt att vänja mig vid den här bundna livsstilen.
Troll har lite svårt att vara själv. Somnar hon på bröstet efter amning är man förpassad att sitta där tills hon vaknat. Skulle man lägga henne i korgen så vaknar hon nästan alltid och blir missnöjd.
Tänkte prova sjalen igen, men nää, idag dög det inte av någon anledning...
Såå.. det enda vettiga jag lyckats utföra i hushållet idag är att plocka ur diskmaskinen... sen vaknade hon.

Iofs får jag vara glad över de en och en halv timme jag fick med hästarna när hon sov hos sambo. Men det är svårt att vara så bunden, det tar nog tid att vänja sig vid det här nya livet...

Sådär, färdiggnällt över livet som förälder.
Det är inte bara jobbigt och frustrerande, jag tycker om min lilla flicka. Älskar att snusa henne i håret och att se alla grimaser hon har för sig :)
Snart får vi nog ordning på rutinerna och ordning på livet igen .

Jag känner igen mig i det du skriver så du är absolut inte ensam om att ha svårt att vänja sig vid bundenheten. Det är vår tredje dag ensam hemma nu och jag tror att jag som många andra i tråden måste börja att pumpa ur, så att jag kan få lite avlösning. Vår lilla skrutt sover väldigt lite så jag är i stort sett uppe hela nätterna (han sover bra till klockan 2-3 sedan är han vaken) på kvällarna när maken är hemma har lillskrutt amningsmaraton vilket gör att jag ändå sitter i soffan med honom under brösten.

Livet är verkligen annorlunda nu, att plocka ur diskmaskinen kan kännas lika stort att genomföra som en månlandning. :D

Men så fort lillskrutt är nöjd så är jag nöjd och nu äntligen sover han :love:

Ni som pumpar, vad har ni för pump och kan ni rekommendera den?

Ska försöka börja pumpa ur lite, ammar med napp och det verkar ibland inte som att jag kan ge honom allt det som han behöver. Ska prova pumpa i alla fall och se om det kan öka produktionen lite samt kanske kunna få lite avlösning...

Har fuskat lite med ersättning när han efter amningsmaraton inte är nöjd. Det har inte gjort någon skillnad på magen. (Färdigblandad semper på tetra)

Jag har en MAM manuell pump och jag tycker den är super, använde den även när dottern (2år) var nyfödd, då jag behövde pumpa igång mjölken.
För mig funkar det jättebra att öka produktionen med hjälp av pumpen, och sedan "underhålla" med 1-3 pumpningar/dag så det inte minskar igen.
Orkar aldrig pumpa på natten utan oftast morgon och kväll eller när det passar.
Är supersmidigt att kunna pumpa ur det "sista" och sedan bara skruva på en napp på flaskan och ge med en gång ifall liten inte är nöjd eller som för oss att han får "efterrätt" eftersom han har lite seg viktuppgång.

Delvis Kl

Nu har jag varit på MVC och jag sa till BM att jag var lite orolig att mina mensvärkar inte gjorde någon nytta med tanke på att jag gick 2 månader med smärtsamma SD utan att något hände. Hon sa då att hon kunde ju känna efter. Sagt och gjort, jag är öppen ett finger och hon kunde klappa bebisen på huvudet som förvrigt var helt fixerat nu:love: Jag har nog aldrig varit så mallig i hela mitt liv, känns sjukt stort att vara öppen ett finger...:angel:

Men när jag ringde att meddela mamma fick jag reda på att mormor har fått cancer i lungor och lever så jag är inte lika glad längre...:cry: Hon opererades för underlivscancer i sommras så det är väl det som spridigt sig. Som mamma sa man vet att de är gammla och ska dö med man är ändå aldrig förberedd. Hon är inte "sjuk" av det än.

Min mormor fick med cancer (eller ja, den spred sig något extremt) när jag var gravid med lillen och dog 36 timmar innan han kom. Fast hon var ändå piggare än på många år innan sista månaden och det uppskattar jag något väldigt. Jag hann inte vara med på begravningen och har inte haft något ordentligt avslut tyvärr, vilket jag tror har varit mest jobbigt.
Så jag vet hur det känns:/

usch vad tråkigt:( Jag beklagar verkligen. Skönt att hon var piggare på slutet ändå.

När mormor opererades i sommras sa hon att hon ville leva tills min bebis kom, talade om för henne i v7, jag tror inte att hon kommer trilla av pinn innom 3 veckor så hon kommer iaf få tråffa bebisen, 7 barnbarnsbarnet för henne:) Hon kan ju leva mångar år till beroende på hur snabbt det sprider sig. Hon har inte fått nån tidsbegränsning eller så.

kl

hoppar in med en fråga från en novis inom pumpning:

Hur funkar de manuella? man pumpar några gånger och sen sköter utdrivningsprocessen en del och så får man pumpa lite till eller?
Eller behövar man sitta och pumpa för hand precis hela tiden? (lät jobbigt för handen!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 337
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 076
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 196
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar