Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Jag pumpar hela tiden eller hur man ska uttrycka det, men kan pumpa med ganska "långa" tag och dessutom kan jag lite ställa hur starkt vakumet ska vara i pumpen. Men man behöver ju inte pumpa lika intensivt när utdrivningen är på topp ;)
Tycker inte det är särskilt jobbigt för handen faktiskt, brukar väl pumpa ca 10min/bröst beroende på om liten ätit innan eller inte.
Tycker pumpen är väldigt effektiv om man riskerar stockning då man kan hjälpa till med andra hande och trycka/massera på de ömma/hårdare partierna...

Jag kör med helamning. Det är rätt krävande eftersom hon äter ofta och länge. Får väldigt lite tid över till sonen och hemmet. Och sambo kommer snart att börja jobba igen.
Men vågar inte ge ersättning. Vi gav sonen det när han va liten för att jag skulle få sova och för att jag började sina på mjölk. Sambo va rädd att sonen inte fick i sej tillräckligt. Efter det vägrade han ta brösten igen och pumpen fixade inte att pumpa ur tillräckligt för att ge sonen något. Det började vid 3,5 månader och vid 4 månader kunde jag inte pumpa ur ens 10 ml. Jag ångrade bittert att sonen fick smaka ersättning och nappflaskan. Kommer jobba hårt med att hålla amningen vid liv.

Nu hade jag inga direkta problem då om natten och har det inte nu heller. Men det är klart det är krävande att ha någon hängandes i tissarna om natten. Hon som sonen ska ju promt sova i vår säng oxå. Hon behöver mkt närhet. Så man sover ju inte riktigt djupt nån gång.

Diana
Skönt att ni mår bättre! Hoppas verkligen du kan glömma allt jobbigt som har hänt, och skönt att du slipper göra det igen

Hur stor var den lilla när hon kom ut? Härligt att det fungerar bra med storebror. Det känns verkligen som det är din tur att må bra och ha det lite lätt ett tag

Damen va bara 3226 tung och 51 lång. Gick ner till 2950 men är nu uppe i 3300 efter vägning igår.
Jag lär nog inte glömma för efter sonens förlossning ansåg jag det hela som magiskt och nu ger det mej nästan magsår att tänka på det.
Så det kan jag tycka är lite sorgligt.

Men annars mår vi hur bra som helst. Nästan så man skäms. Jag är pigg på morgonen, kvittrar dagarna igenom och hormonchocken som ska komma i samband med amningen kom aldrig.
Många har reagerat på att jag ser fräsch ut för att just ha fött barn och då förväntas man ju vara lite trött och sliten.:D

Jag har försökt ta små prommisar varje dag men idag tog jag en lååång på ca 1,5 timme:) . Nu börjar kampen mot vikten. Är nere på ca 93-94 kg och målet är åter 61 kg. (det jag vägde innan graviditet 1). Började denna på 64 kg så jag har en del att tampas med.

Men annars mår vi hur bra som helst. Nästan så man skäms. Jag är pigg på morgonen, kvittrar dagarna igenom och hormonchocken som ska komma i samband med amningen kom aldrig.
Många har reagerat på att jag ser fräsch ut för att just ha fött barn och då förväntas man ju vara lite trött och sliten.:D

Jag har försökt ta små prommisar varje dag men idag tog jag en lååång på ca 1,5 timme:) . Nu börjar kampen mot vikten. Är nere på ca 93-94 kg och målet är åter 61 kg. (det jag vägde innan graviditet 1). Började denna på 64 kg så jag har en del att tampas med.

Vad underbart att höra!! :bump: Är så glad att du får må bra nu efter din mardrömsförlossning och tunga tid innan! :) Det är du verkligen värd!

Jag kände som du efter denna förlossning - så underbart att känna sig pigg!
Nu börjar tröttheten komma ifatt mig en aning ;) men på det stora hela är jag fortfarande piggare än förväntat trots allt. Hoppas du fortsätter känna dig lika pigg som nu! :bump:

Jag helammar. Har inte ens brytt mig om att samla upp någon mjölk denna gång och frysa in, kanske gör jag det senare - jag gjorde det förra gången (men använde det dock bara en enda gång..). Just nu orkar jag inte med mecket :o Det är ett tips annars! Att köpa uppsamlingskupor om man läcker mjölk när man ammar - då går det snabbt att samla ihop lite mjölk i frysen.

Vår lille är i regel mkt effektiv i sin amning, har bra teknik och ammar kort och koncist både dagtid och nattetid, så amningen är tämligen enkel för oss ännu sålänge :)
Han vill dock helst sova tätt brevid mig på natten om han får välja. Så för att få så mycket sömn som möjligt själv så har jag optimerat allt på natten (jag skriver jag - för normala nätter behöver vi inte hjälpas åt mannen och jag, utan jag tar nätterna själv så han får sova eftersom han jobbar på dagarna och jobbet kräver att han är 100% alert, och nätterna fungerar så bra med lillen) genom att han sover i vår säng (och ibland brevid mig, när jag somnar ifrån mitt i amningen...:o ), jag liggammar, har lite lite svagt ljus hela natten så jag inte behöver tända någon lampa för att byta på honom/flytta honom, byter bara 1 blöja/natt och alltid i sängen (om han inte verkar missnöjd) osv - allt för att optimera hans sömn och därmed min egen, och det fungerar fint :) Men så är han på det stora hela ett förnöjsamt barn, utan särskilt stort sugbehov :)

Så sålänge amningen fungerar så bra som nu, så låter vi bli flaskan. Men har ett par tetror med ersättning hemma, ifall det någongång skulle behövas av någon anledning! :)

Senast ändrad:

KL

När det gäller amning så fungerar den bra för vår del, så här långt i alla fall och det är ju bara att hoppas att det håller i sig! På natten äter hon ungefär två ggr och då somnar jag direkt efter hon börjat, så jag är fullständigt utsövd när jag vaknar! Dessutom verkar hon inte vara en nattbajsare, vi har i alla fall sluppit byta blöja i ett par nätter nu. Lyx!! Ska se om det går att hålla igång amningen lite bättre vid 5 månader än vad jag gjorde med sonen, han dippade på sin viktkurva då och hämtade sig inte förrän han börjat äta mer annan mat.

Invägning på BVC idag: 3,5 vecka gammal; 4300 g. Hon ligger på genomsnittskurvan för vikten och lite över när det gäller längden (55 cm).

Och när det gäller mor- o farföräldrar och cancer så är jag så himla glad över att min gammelmorfar fortfarande är pigg, trots sin diagnos, och att han har fått träffa sitt nya barnbarnsbarn flera gånger. Han var för övrigt den allra första i familjen som fick se henne, eftersom vi gick över från BB till avdelningen han var inlagd på dagen efter hon hade fötts!

Idag har jag ridit för första gången sedan jag var i vecka 25! Red i tjugo bara (mest skritt, men lite trav och galopp blev det också), vågade inte mer eftersom jag haft rätt mycket besvär med bäckenet, men det kändes bra! Känner mig precis som förra gången helt kraftlös i benen.. Tur att man har en häst med mycket motor!

Skämmas är det sista du ska göra efter hur du har haft det, njut nu, det är dig väl unnt!! Men hur var det, har du fått möjlighet att prata om förlossningen (mer än det vanliga dagen-efter-samtalet?). Eller du vill kanske inte.

Det var ingen dålig viktuppgång! Får man fråga vad du kom upp på som mest? Gick du upp lika mkt med sonen? Jag har också ca 60 kg som mål, eller helst lite mindre än så, men det var nog 5 år sedan vågen visade så lite så vi får väl se =) Än så länge går det väl så där... Bara idag har jag klämt 2 st Toblerone, trots att jag och frun sagt att vi skulle avsockra oss efter påsk.

Idag har jag ridit för första gången sedan jag var i vecka 25! Red i tjugo bara (mest skritt, men lite trav och galopp blev det också), vågade inte mer eftersom jag haft rätt mycket besvär med bäckenet, men det kändes bra! Känner mig precis som förra gången helt kraftlös i benen.. Tur att man har en häst med mycket motor!

Vad roligt! :bump:

Såg din tidigare fråga om nya hästen här - hon är 4 år, så hon rids :) Jag hämtade hem henne igår så nu skall här ridas så snart hon acklimatiserat sig!

Jag har dock redan ridit några gånger, men väldigt korta stunder och bara i skritt och trav förutom när jag provred nya hästen för 1,5 vecka sedan, då red jag i alla gångarter om än inte så lång stund. Jag har fått en liten känning i ena ljumsken efter ett par ridturer, så jag tar det superlugnt, i övrigt känner jag mig hur pigg som helst fysiskt (förutom lite klen i ryggen efter alla dåliga sovställningar och släpande på båda barnen). Imorgon skall jag boka efterkontrollen, så jag kan få ok därifrån sen för mer fysisk aktivitet!

Kl.
Jag helammar. Han har dock börjat bli jobbig på nätterna så nu efter en vecka drygt med minimal nattsönm funderar jag skarpt på att skaffa en pump så sambon få ta vissa nätter med matning och blöjbyten. Som det är nu sover Han hela nätterna och jag bara nån timme, matar och fixar blöjbyten ochsonen vaknar mellan ca fem och åtta och är superpigg och vill l igga och prata och vill INTE att man släcker och man måste ge Han uppmärksamhet, annars skriker Han. Runt sju-åtta somnar Han igen och då brukar jag få nån timma sömn där på morgonen.

Så som embe beskriver det med blöjbyten i sängen och svag lampa tänd kör vi med på, men det hjälper inte.

Senast ändrad:

Ang. Ridning så red jag första gången i måndags. Helt underbart då jag sist red i december. Dock bara skritt 20 min föt hösten har vilat lika länge som jag så Han behöver också sättas igång, så att säga. Saknar min häst så fruktansvärt mkt, känner mig så usel som inte kan ta hand om och träffa honom så ofta jag vill och kan. :'(

En sak jag funderat en del på... om ni vill berätta det dvs. Hur har sexlivet funkar för er nu efter grav och förlossning? Och ni som haft barn tidigare få med svara. När brukar man "komma tillbaka", ev problem, och Vad brukar vara "normalt"
:)

Nej, glömma är nog svårt. Men lägga det bakom sig, kanske är ett bättre ordval.

KL.

Idag är det v. 36+0! Skönt att det börjar närma sig slutet. Tyvärr så är jag dunderförkyld! Har inte varit sjuk på över ett halvår, så klart väljer kroppen att bli sjuk nu. Mannen åkte till Trysil igår och kommer hem på lördag kväll, farmor och farfar i Thailand och min mamma jobbar. Svårt att underhålla en väldigt pigg treåring när man knappt orkar lyfta huvudet:(

Var hos BM i onsdags, allt såg bra ut. Blodtrycket var snäppet bättre, har legat ganska lågt hela tiden. Har gått upp ca 15 kg och det känns...

Ni som pumpar, vad har ni för pump och kan ni rekommendera den?

delvis kl

Nu har vi bara pumpat ur ett par gånger... Men vi har en Philips avent isis. Jag har inget annat att jämföra med, men tycker det går ganska bra ändå. Det tar ca 10-15 minuter/bröst.

Pilligt att behöva städa ur allt varenda gång (jag som hatar att diska!).

Som någon skrev tidigare i tråden så kan man samla upp rätt mkt mjölk bara genom amningskupor/uppsamlare. Tre omgångar med uppsamlingsmjölk räcker till en hel måltid för lilla troll.

Men jag behöver tips på enkla infrysningsmetoder!?

Än så länge (peppar peppar) så verkar troll inte förlora amningstekniken av att få äta ur flaska, men vi har som sagt inte gett så många flaskmål ännu.

Skämmas är det sista du ska göra efter hur du har haft det, njut nu, det är dig väl unnt!! Men hur var det, har du fått möjlighet att prata om förlossningen (mer än det vanliga dagen-efter-samtalet?). Eller du vill kanske inte.

Det var ingen dålig viktuppgång! Får man fråga vad du kom upp på som mest? Gick du upp lika mkt med sonen? Jag har också ca 60 kg som mål, eller helst lite mindre än så, men det var nog 5 år sedan vågen visade så lite så vi får väl se =) Än så länge går det väl så där... Bara idag har jag klämt 2 st Toblerone, trots att jag och frun sagt att vi skulle avsockra oss efter påsk.

Ja vi ska på samtal om nån månad. Hade ett dagen efter samt ett i tisdags. Även sambo ska gå eftersom han oxå tog väldigt illa vid sej av allt strul och att jag blev så panikslagen av smärtan.

Jag gick upp 40 + kg med sonen så det va värre med honom. Ca 35-36 den här gången. Vägde 100 när dom satte igång mej. Så jag har inte gått ner mkt alls. Trots att jag blivit av med en del vätska, bebis och allt som hör till en förlossning. Nu har jag inte vägt mej på nån dag så det kan ju ha hänt mer sen dess.
Första 20 kg gick lätt att gå ner sist och övriga 20 va en pina..

Mitt sockerberoende jag maniskt levt med senaste månaderna är som bortblåst. Har fått massor med godsaker av släkt och vänner men har knappt smakat på nåt alls:). Kan inte dricka läsk eller äta choklad. Nöjd med vatten och frukt :)

Hur mkt gick du upp? Och hur mkt har du kvar?

Mitt sockerberoende jag maniskt levt med senaste månaderna är som bortblåst. Har fått massor med godsaker av släkt och vänner men har knappt smakat på nåt alls:). Kan inte dricka läsk eller äta choklad. Nöjd med vatten och frukt :)

Hihi, och jag är totalt tvärtom. Jättesugen på godis :o

Nytt försök md sjal och vaket barn. Fungerat bra i tio min, får hoppas det fortsätter!

En snabbamning, blöjbyte, knyta om sjalen och lägga i troll. Nu gör vi ett nytt försök! :bump:

Hej vad det går!
Troll sover i sjalen, men det är nog lite för varmt åt henne såsom den varmbloding hon är. Nästa sjalvända blir det utan byxor och bara body :) , eller helt naken.

Men, trots sjalen sitter jag här i soffan. Jag är helt slut i ryggen! Nya delar som belastas antar jag, så jag låter ryggen vila en liten stund innan vi tar nya tag :)

men näääh!
man ska aldrig säga ngt sådant, skrikbarn så fort jag postat. Blev att krångla sig ur sjalen för att amma :devil: :p

Haha, precis, det är nått med buke om man klagar/firar.;)
Jag gnälde igårkväll om dåliga nätter. Lill killen var jättejobbig att lägga igår, höll på i ca två timmar och inte förrän ca tolv somnade Han. Tänkte att "denna natten blir nog jättekul" -.- men se på fan, Han vaknade första gången kl sex! Så jag fick sova sex timmar utan att vakna, ammade då sen somnade vi om, jag gick upp innan nio och åt frukost, vid halv tio vaknade lillen. Underbar natt! fler sånna.:)

Han har börjat prata och "skratta" jättemkt senaste veckan. Innan var det bara nått ljud då och då, nu kan det vara hela "meningar" med ljud, man kan prata och Han svarar och ler mkt! :)

Hej vad det går!
Troll sover i sjalen, men det är nog lite för varmt åt henne såsom den varmbloding hon är. Nästa sjalvända blir det utan byxor och bara body :) , eller helt naken.

Men, trots sjalen sitter jag här i soffan. Jag är helt slut i ryggen! Nya delar som belastas antar jag, så jag låter ryggen vila en liten stund innan vi tar nya tag :)

Min lilla skrutt älskar sjalen, tycker den är helmysig och somnar ofta gott däri ;)
när vi är hemma och inte gör något speciellt så har jag skippat att dra upp "smokingbältet" på sjalen så det blir lite luftigare eller iaf låta benen hänga utanför...

Jag känner dock ingenting när jag bär i sjalen, sååå skönt. Ibland kan jag bli lite öm i axlarna men tror det beror mer på att jag har svårt att få till sjalen klokt där och att jag nog ibland lyckas knyta lite för löst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 337
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 076
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 196
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar