Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

kl

Nu börjar jag bli irriterad på att ligga still, men samtidigt märker jag direkt om jag har gjort för mkt eller varit uppe och gått.

Efter ca 3 timmars jobb samt en stund i skolan är jag helt slut och orkar bara göra det ca 2ggr/vecka, sen behöver jag vilo dagar.

Så fort jag anstränger mig lite för mkt får jag blodiga flytningar samt ont i magen så kroppen talar verkligen om att man ska ta det lungt. Frågan är bara hur länge jag ska ha det så här? jag hoppas min moderkaka tänker flytta sig(har nu föreliggande moderkaka) för om jag ska ha det så här i 6 månader till vet jag inte riktigt vad jag ska göra...

Jag pluggar till fritidspedagog och börjar bli riktigt orolig inför vår VFU som börjar om 3 v då vi ska jobba 5v med 40tim/v. HUr ska jag orka?

Jag är nu i 14+5 och just nu är livet inte alls rolig med blodiga flytningar, grov trötthet och samandragningar samt ont i magen. Jag hoppas verkligen att detta kommer bli bättre, känns lite tungt att ha 6mån till såhär.

Nu ser vi mest fram emot rul 14 november, om en månad :)
Sen är det skänt att man varit på VUL och vet att iaf lilla bebisen mår bra, nu håler jag bara tummarna för att det ska fortsätta så! :)

KL

Jag har en riktig liten busunge i magen som sparkar och sparkar. Den ligger väldigt långt ner och därför känns sparkarna extra väl antar jag.

Igår var jag i v 25+1 och var då på första barnmorskebesöket sedan inskrivningen i juli! Allt såg bra ut och jag hade gått upp 4 kg och hade SF mått på 24 cm. Hb hade hållit sig perfekt och blodtryck och blskr såg också bra ut. Nytt MVC besök om 3 veckor och ytterligare ett ultraljud om typ 1½ månad för att se så moderkakan flyttar sig!

Magen idag v 25+2
25+2-218x300.jpg

kl

Jag tänkte hoppa in i tråden jag med om det är okej :)

Väntar vårt andra barn i slutet på April och var på inskrivning igår v.11+
Dottern är nu 17månader :)

Åh, det lät inget vidare det där :crazy: . Går det att bli sjukskriven under VFU´n och skjuta upp det tills du mår bättre eller efter bebis kommit?

Nästa vecka ska jag på ultraljud! :laugh:

Så det kan bli :D

kl
När folk skriver t.ex såhär "I v. 19 (18+6)." Är man i vecka 19 fastän man är i 18? Varför räknar man så tokigt? Alltså, så fort man är i vecka 18 + 0 dagar räknas det som vecka 19, eller är det först vid vecka 18 + 1 dag som man är i vecka 19?
Samt, VARFÖR används det systemet? Tillgodoräkna sig veckor som man inte gått igenom ännu. Jag är förvirrad :p

*KL*

Här har allt flytit på så vansinningt bra fram till i onsdags. Då fick jag en mindre blödning och blev så klart väldigt orolig. Dock avtog blödningen och då detta var på kvällen rådde sjukvårdsrådgivningen mig att avvakta till morgonen, såvida inte blödningen skulle accelerera eller att jag skulle få ont i magen.

I går fick jag komma in på en akuttid och göra en undersökning. Blödningen kom från yttersidan av moderkakan men det var inget som hittils påverkat bebisen. Nytt ultraljud om två veckor och jag hoppas att allt fortsätter lika bra!

"Lennart" uppvisade ett hyperaktivt beteende och är nog mer troligen en "Gunnel".

Jag lägger ned min kära onsdagsridning till i alla fall efter nästa ultraljud. Nu blir det lugna promenader och kanske lite på crosstrainern. Hantlarna får ligga kvar där de ligger.

Jag undersöker nu möjligheter att bli sjukskriven under vfu veckorna, har mejlat skolan och ska ringa min bm och se vad hon tycker. Hoppas på att det löser sig!

Hade en liten blödning imorse igen, som det ser ut nu blöder iaf minst 1gång/vecka, men känns lite onödigt att ringa varje gång, ska iaf ringa bm under dagen så får vi se vad hon tycker.

tex 18+1 är antal veckor+ dagar du gått, men vecka 19 är du i. Man kan säga hur man vill, antingen vecka 18 eller 19.
Jag valde att alltid säga den mindre veckan, för det kändes bara tt vet att de egentligen var någradagar till:D

Nej nu borde jag sluta läsa här, jag blir ju bebissugen:o

Precis som Comfort säger - har du gått 18+6v så är du I vecka 19 (som "i den 19:onde veckan") men du har ju "bara" gått 18 veckor och 6 dagar (och man "byter" vecka på xx+0, precis som du trodde). Det blir lite som att vi säger att vi nu är i månad 10 av året (oktober) fast det egentligen bara gått 9,5månader av året ännu sålänge :) Men visst är det lite knepigt... särskilt som barnmorskorna alltid talar om "fullgångna veckor", dvs v 18 om du är på dag 18+6 tex :p

Comfort: Kör på bara! :bump: Så kan du också vara med här sedan ;)

Hoppas nästa koll går lika bra och att moderkakan slutat upp med sådana dumheter som att blöda lite på nästa UL! Det låter tryggt att ta det extra lugnt fram till nästa koll :)

Vad jobbigt du har det! Håller tummarna för att det skall bli bättre nu så du kan få känna dig lite mer levande igen! Det vore ju jättetråkigt om du skall behöva ha det så här hela vägen fram :(

+ comfort

Tack för förklaringarna. Liknelsen med att vi säger att vi är i oktober fastän inte hela oktober gått accepterar jag !

Siffrorna var bara tagna ur luften, mina riktiga siffror är vecka 17 + 6 dagar, alltså vecka 18. Imorrn blir det 18+0 = 19 ! Rätt? :D

kl

Börjar bli sjukt orolig. Vikten ligger fortfarande på minus sen inskrivningen, och jag har inte fått någon riktig mage ännu. Känner mig däremot mulligt över hela magen.
Nu har vi UL i början på nästa vecka så jag får försöka stå ut med all min oro över helgen. Är rädd att det är något fel eftersom jag inte går upp i vikt eller fått någon bebismage!
Förut när jag mådde så illa så kunde jag iallafall trösta mig med att då borde allt vara som det ska, men nu när jag knappt mår illa längre har jag inget att hålla fast vid!

Grattis till ett lyckat RUL! Vad kul att ni vet att det är en pojke nu :) Jag längtar så otroligt mycket till vårt RUL 31 oktober, är så spänd på att få veta vilket kön det är! På KUB misstänkte barnmorskan att det var en pojke, men när mamma (gynekolog) tittade förra veckan kunde hon inte se något som tydde på en pojke... Spännande!
Vi har haft ganska livliga namndiskussioner här hemma, så jag längtar tills vi kan koncentrera oss om endast pojk- eller flicknamn :p

Har ni andra börjat fundera på namn?

Tack så mycket! :laugh:

Ja, vi "tjuvkikade" förra graviditeten också och det var så himla mysigt att relatera till sonen som en liten person redan i magen, det blev till och med så att vi inte kunde vänja oss av med smeknamnet han fick efter RUL när han väl kommit ut :angel: Som tur är uppfyllde det namnet alla våra "krav" på ett namn (lättstavat, "lagom" vanligt dvs inget konstruerat eller helt unikt utan "lagom" ;), och internationellt välfungerande) trots att det tillkom av en slump. Jag har ett ganska svårstavat namn (det finns så många olika varianter av stavning på mitt namn) och vill verkligen undvika det till våra barn.

Vi tycker också att det är himla praktiskt att bara behöva komma fram till namn för ett kön, det är svårt nog för just oss ;)

+ comfort

Tack för förklaringarna. Liknelsen med att vi säger att vi är i oktober fastän inte hela oktober gått accepterar jag !

Siffrorna var bara tagna ur luften, mina riktiga siffror är vecka 17 + 6 dagar, alltså vecka 18. Imorrn blir det 18+0 = 19 ! Rätt? :D

kl

Börjar bli sjukt orolig. Vikten ligger fortfarande på minus sen inskrivningen, och jag har inte fått någon riktig mage ännu. Känner mig däremot mulligt över hela magen.
Nu har vi UL i början på nästa vecka så jag får försöka stå ut med all min oro över helgen. Är rädd att det är något fel eftersom jag inte går upp i vikt eller fått någon bebismage!
Förut när jag mådde så illa så kunde jag iallafall trösta mig med att då borde allt vara som det ska, men nu när jag knappt mår illa längre har jag inget att hålla fast vid!

Helt rätt! :D

Tror inte du behöver vara orolig alls! Det är ju första barnet för dig, och då brukar inte magen växa lika fort + att det är så himla individuellt hur mycket mage man får! Och hur fort.

Jag har för mig att veckorna runt 13-20 brukar kallas för "spökveckor" just för att man ofta mår bättre, och får mer energi men ännu inte känner sig gravid :) Så det är säkert lugnt för dig :)

räknar ut lite snabbt att det blir juni i så fall, och då fyller båda jag och sambon år, så nej vi väntar lite till tror jag :D

Så glömde jag ju - välkomna till tråden alla nya! Vad roligt att vi är så många! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 337
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 076
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 196
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30