Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Kommer oxå in här, då vi väntar första barnet 28 april. Har varit illamående från v 7 och fick vara hemma från jobbet 1 v. Har inte kunnat vara uppe ibland, men nu börjar det blir bättre. Har kommit på att jag mår bättre om jag äter hela tiden, så att inte blodsockret sjunker och att jag sover mkt.

Sömnen är ett problem eftersom jag jobbar skift och går upp kl 4 varannan vecka, o jobbar till kl 23 andra veckan, är i vecka 10+4 nu.

Jag behövde också äta hela tiden för att hålla koll på illamåendet, gick det för långt mellan måltiderna så blev jag riktigt illamående.

Fördelen är att jag är GBP opererad så för mig är det en vana att äta ofta :)

Har varit på UL som gick bra! Blev flyttade från den 3 april till den 9 april. Har fått problem med ryggen typ runt svanskotan, kan knappt gå efter att ha jobbat :( Jobbar på en ganska intensiv förskoleavdelning med åldern 2 till 4 år, hjälper även till på 1-2 årsavd. Hästen har jag inte orkat med alls, medryttarna har fått ta hand om honom men de kan tyvärr inte tillräckligt ofta så jag är inne på att låna ut honom ett tag :cry:

Ja det är trist när man hamnar i dom tankarna. Att låna ut hästen. Men för min del börjar jag tycka beslutet är skönt. Mår så dåligt varje gång jag tittar ut ich ser henne ensam och nästan deppad....

Skönt att bebis mår bra:laugh:

Vad skönt att se att bebis mådde bra! Förstår att man blir orolig om man får båda blödningar och smärtor, usch vad du måste varit orolig!
Det är antagligen placenta previa du har, alltså att moderkakan ligger så långt ner att den täcker livmodermunnen. Hos de flesta brukar den flytta på sig i takt med att livmodern växer, så att man kan föda normalt. Men hos ca 1% ligger den kvar över cervix och man blir tvungen att göra ett kejsarsnitt.
Du kommer att få gå på en hel del UL-kontroller, så jag tror inte du behöver vara orolig!

Nu tror jag att jag är på väg att må bättre (peppar peppar). Har varit på sjukhuset varannan dag för att få vätska, men nu har jag mått så bra några dagar och fått behålla mat och dryck att jag slipper intravenös vätska :laugh:
Jag är i vecka 16 nu, och det är tydligen då som det brukar bli bättre hos många hyperemesispatienter. Jag kommer dock vara sjukskriven i två veckor till, så jag får möjlighet att vila upp mig innan jag ska ut och jobba med patienter igen.

I helgen var jag hemma hos mina föräldrar och tittade genom alla gamla bebiskläder från mig och mina syskon :love: Jag har några syskon som är ganska små (den yngsta är 5 år) så det fanns en hel del som såg helt nytt ut. Vi hittade en hel del som vi tog hem, tror inte att vi kommer behöva köpa så mycket kläder.

Har ni andra börjat köpa grejer till bebisen än, eller vill ni vänta lite till?

Vi verkar ligga rätt lika jag är i 15+6 i dag.

Jag har inte börjat handla några bebisgrejor ännu, men det är klart visst har jag börjat att svänga lite i ställningarna med bodys när jag ändå råkar gå förbi något i någon affär. Den blivande mormodern har däremot redan stickat en jättegullig åkpåse med får på :love:

Så skönt att illamåendet börjar lätta även för dig! :banana:

Jag är i vecka 17 och igår och idag tycker jag mig kunna se en liten förändring på magen. Nu börjar vägen mot bollmage! :p

Angående inköp av grejor.
Vi har ett par bekanta som har barnkläder över sen deras 1½ åring vuxit ur dem och de inte ska ha fler barn, så vi har fått lådor av kläder!
Min mamma har också sparat i princip ALLT sen vi var små :o , och det är ändå över 20 år sedan yngsta brodern föddes. Vi ska dit och se om något är användbart.
Jag tycker det är skönt att förhoppningsvis inte behöva lägga så mycket engagemang och pengar på kläder i början, de verkar ju växa rätt mycket när de är små. Men jag har varit lite sugen på att åka och köpa en liiiiten body bara för att vänja mig vid känslan att vi ska ha barn.

Vi har också börjat kolla på internet på vagnar och barnstolar för kolla in läget i förväg. Vi kommer nog köpa grejor lite pö om pö fram tills BF. Än så länge har vi bara kommit underfund med att vi behöver en barnvagn, bilbarnstol och skötbord. Vagga får vi.

Kul med kläder från en själv till sitt barn. Mina föräldrar tappade bort allt sådant när dom skiljde sej. Trist:(.

Ja köp inga dyra pop kläder första månaden. Flera av kläderna jag fick till min kille hade han en enda gång....:o Sen va det för smått.
Jaghar hittills bara köpt begagnat till min kille av vänner. Och dom ha haft märksekläder till sina. Min son har alltid haft snygga kläder. Sen kikar jag en del på blocket och tradera. Finns mycket snyggt där.

Ja som sagt, vi får se om något av allt mamma spart på går att använda. Det har legat orörda så pass länge i sina lådor så ingen har någon som helst koll på skicket på dem.

Snopet att de växer ur kläderna så snabbt, nej det blir inga dyra plagg för oss i början iaf :) .

Jag är inte så insatt i barnkläder, men vad ska man satsa på i början? Vad är viktigast liksom?

Själv tänker jag att bodys och lite varmare inne-"overaller" skulle behövas, och filtar. Mössa. Något vinterplagg. Barnet är ju än så länge beräknat till mitten av mars och det brukar ju vara kallt fortfarande då.
Men förmodligen kommer det bli akutinköp ändå hur väl förberedd man än är, så jag tänker inte stressa ihjäl mig med att köpa massor av "ifall-att"-saker. Men grunden kan ju vara lämplig att ha hemma iallafall :)

Ja jag har ju allt kvar sen sonen så jag köpte bara en liten overall för den årstiden som liten beräknas komma.

Men kläder är väl 2-3 bodys och jag föredrar långärmade då det fortfarande är kallt ute.
Några byxor typ 2-3. En mössa, strumpor. En overall med armar och händer som går att vika över är mina favoriter. Då slipper man vantar och ytterstrumpor. Jag hade en filt över lilleman när vi va ute ändå så oftast blir dom nästan svettig:crazy:.
2 pyjamas kan vara bra.

Saken är att man får en hel del försa dagarna. Iaf jag. Jag hade mer än jag kunde använda. Försökte använda allt nån gång. Men när jag började om var det för litet :D.
Sen vet man inte ens om den passar det man har. Min kille va liten och växte inte fullt så fort som mina vänners barn gjort. Och dom har varit större vid födseln så den minsta storleken inte passat mer än nån vecka.. (Om ens det).

Tack för tipsen!

Vika-över-händer-overall lät riktigt mysigt, nästan så jag skulle vilja ha en själv. .. :D

Jag är inte så insatt i barnkläder, men vad ska man satsa på i början? Vad är viktigast liksom?

Ett hett tips (tycker jag och min man åtminstone) är att köpa omlottbodys istället för sådana som enbart har hål för huvudet till en början. Betydligt lättare att sätta på, och det finns många bebisar som inte tycker om när man trär saker över huvudet till en början.

Vi kommer denna gång få barn 2-2,5 månader tidigare än förra gången, och kommer att komplettera med en tjockare fleeceoverall eller dylikt (hade en tunn förra gången), eftersom det fortfarande är vinter i slutet av februari/början av mars här.

Förra gången använde vi bodys/byxor(de som har bred mudd i midjan som går att vika upp/ner olika mycket beroende på hur barnet växer var smidigast tycker vi!)/sockor/mössor/fleeceoverall/pyjamasar samt någon tjockare tröja.

Tror att vi hade ca 5-6 bodys och 3-4 byxor till att börja med, som sedan snabbt byggdes på med presentkläder osv. Vår son kräktes i princip aldrig så vi behövde inte byta kläder ofta av den anledningen så det vi hade räckte gott till att börja med. Blir nästa bebis en kräkis så får vi nog komplettera med mer, men nu har vi ju betydligt mer från början. För de där 5-6 bodysarna blev betydligt fler som sagt... dock mest i strl 62 och de tar det ju någon månad el. två innan de växer i.

Vi bar sonen väldigt mycket i manduca/sjal och då behövs inte så mycket ytterkläder utan det blev mest till vagnen. I selen/sjalen behövs oftast bara vanliga kläder och så rejäla sockor + mössa till det om man är utomhus.

Vi köpte enbart sådant som vi verkligen trodde vi skulle använda till en början och kompletterade sedan med mer om vi saknade något, och det fungerade alldeles ypperligt. Se till att ni har tillräckligt med kläder för BB + hemresan bara (inkl. babyskydd för bilen + vagn + ev. sele/sjal, men även det KAN man ju köpa senare om man vill, förutom babyskydd då) och några reservplagg (jag tog mig inte mer än några meter i snigelfart sisådär 3v efter förlossningen... men maken var ju mer mobil, han hade dock mycket att göra i att ta hand om bebis eftersom jag var allt annat än mobil så så mycket tid/ork för shopping fanns inte över ;) ) samt någon amningsbh till dig. Den var det jag sedan kompletterade först, så snart jag kunde röra mig snabbt nog och då även visste hur stora tuttarna blivit (gått från B-kupa till G-kupa :p )

Hoppas du orkar längre denna gång. Du har många hästar. Har du mycket hjälp?

Ännu sålänge går det fint så jag hoppas att det fortsätter så ett bra tag till :) Har dock lite känning i fogarna idag efter en ofrivillig liten springtur (försovning...suck!!) men inte så farligt. Förra gången klarade jag mig helt utan foglossning.

Jag har ingen regelbunden hjälp med hästarna utan får hjälp av familjen (ffa. syster + föräldrar, min man är inte hästkunnig men hjälper till om jag ber honom) när/om jag behöver.

Jag har avtalat om hjälp runt förlossningen med stallägaren, i övrigt kör jag på själv. Försöker att inte släpa så mycket foder vatten åt gången som vanligt bara, utan dela upp, i övrigt inget annorlunda.

Är jättetacksam för att det fortfarande går! Och för att jag just nu inte har någon ridhäst, det är mycket lättare med "bara" de jag har nu :)

Vad skönt för dig att du tagit beslutet att låna ut din häst nu när det inte fungerar så bra för din kropp, bäst att passa på att vila istället då!

Vad skönt att så många mår bättre nu äntligen!! :D Hoppas det håller i sig för er!

Jag har slutat mått illa om det inte blir starka lukter av något, och är annars "bara" trött :) Hurra! Har ju dock klarat mig betydligt lindrigare undan än flera av er andra, jag lider med er.

Idag var vi på vårat RUL och fick se en välmående liten pojke :love: Underbart skönt att allt verkade precis som det skulle! Så går allt vägen blir vi 2-pojksföräldrar i slutet av februari/början av mars sisådär :love: (blir ganska troligt snitt pga svår förlossning förra gången).

Så ikväll berättade vi för sonen att han skulle bli storebror, han blev jätteglad på barns vis och petade i min navel flera gånger under kvällen och sade mjukt "där inne bor bebisen!" och tittade många gånger på UL-bilden och lage bilden mot min mage och klappade så försiktigt och fint :love: Härligt! Barn är så underbart självklara på något vis, även om han inte fullt ut kan förstå innebörden av syskon ännu såklart.

Nu blir nästa besök hos BM för mig om 2v för lite provtagningar pga av jag fick graviditetshepatos förra gången och de nu vill hålla koll redan i tidigt skede vilket jag är ytterst tacksam för :)

Tack för klädhjälpen! :bow:

Skulle det visa sig att jag blir dålig efter födseln så har jag min familj (föräldrar och morföräldrar samt syskon) och andra bekanta som jag tror mer än gärna ställer upp på akut-inköp ifall sambon har fullt upp med bebis. Det är första barnbarnet för mina föräldrar och barnbarnsbarnet för morföräldrarna så de är väldigt förväntansfulla :love:

Babyskydd och skötbord står på måste ha - inköpslistan. Ska skriva upp bärsjal också!

Hoppar tillfälligt in och håller med dig om omlottbodys! Min dotter var en sådan som avskydde vanliga och grät varenda gång. Plus att det är inte så lätt att klä på en spaghetti en vanlig, mycket lättare med omlott :)

kl

Var vid läkaren igår med min onda rygg. Har haft ont nere på vänster sida vid bäckenet ungefär i 2 veckor och det tar verkligen på mitt humör. Morgnarna är ganska lugna men vid 10-11 tiden så börjar det. Sambon får hjälpa mig upp ur soffan på kvällen, och jag vill knappt tänka på hur det känns efter en ridlektion.
I alla fall var det muskelfästet som spökade och jag fich direktiv att ringa sjukgymnast. Gjorde det idag och fick prata med en riktig drake så jag har inte alls lust att gå dit. Får kolla om jag kan gå nån annanstans när jag ska på inskrivning på måndag.

Nån som förresten vet hur lång tid inskrivningen tar?

Vad skönt att så många mår bättre nu äntligen!! :D Hoppas det håller i sig för er!

Jag har slutat mått illa om det inte blir starka lukter av något, och är annars "bara" trött :) Hurra! Har ju dock klarat mig betydligt lindrigare undan än flera av er andra, jag lider med er.

Idag var vi på vårat RUL och fick se en välmående liten pojke :love: Underbart skönt att allt verkade precis som det skulle! Så går allt vägen blir vi 2-pojksföräldrar i slutet av februari/början av mars sisådär :love: (blir ganska troligt snitt pga svår förlossning förra gången).

Så ikväll berättade vi för sonen att han skulle bli storebror, han blev jätteglad på barns vis och petade i min navel flera gånger under kvällen och sade mjukt "där inne bor bebisen!" och tittade många gånger på UL-bilden och lage bilden mot min mage och klappade så försiktigt och fint :love: Härligt! Barn är så underbart självklara på något vis, även om han inte fullt ut kan förstå innebörden av syskon ännu såklart.

Nu blir nästa besök hos BM för mig om 2v för lite provtagningar pga av jag fick graviditetshepatos förra gången och de nu vill hålla koll redan i tidigt skede vilket jag är ytterst tacksam för :)

Grattis till ett lyckat RUL! Vad kul att ni vet att det är en pojke nu :) Jag längtar så otroligt mycket till vårt RUL 31 oktober, är så spänd på att få veta vilket kön det är! På KUB misstänkte barnmorskan att det var en pojke, men när mamma (gynekolog) tittade förra veckan kunde hon inte se något som tydde på en pojke... Spännande!
Vi har haft ganska livliga namndiskussioner här hemma, så jag längtar tills vi kan koncentrera oss om endast pojk- eller flicknamn :p

Har ni andra börjat fundera på namn?

Har ni andra börjat fundera på namn?

Har redan bestämt namn för vad det än blir. Määän jag kommer inte berätta vad det är. Jag vill inte lämna ut mina brns namn på öppna forum och jag vill även hålla dem för mej själv då jag gillar en aning ovanliga fast nordiska äldre namn. Så inga tips från mej;).. Framförallt inte eftersom det är många som döper efter äldre nordiska namn idag... Men dom namn jag valt är inte såå vanliga (än)...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 337
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 076
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 196
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30